LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 'Corona bijdrage huisarts' in facturenoverzicht?

Volonte75
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 jun 2020 11:34

'Corona bijdrage huisarts' in facturenoverzicht?

Ongelezen bericht door Volonte75 »

In mijn overzicht facturen bij de zorgverzekering kwam ik een factuur tegen onder het mom van "Corona bijdrage Huisarts" van € 10,00. Wij zijn niet bij de huisarts geweest, ook niet telefonisch of zo. Dit blijkt een bijdrage te zijn voor vergoeding. Wij zijn daar niet van op de hoogte gesteld. Vreemde zaak!

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: 'Corona bijdrage huisarts' in facturenoverzicht?

Ongelezen bericht door 16again »

Morganlefay schreef:
11 jun 2020 14:49
(vind het in mijn bescheiden beleving erg weinig).
Gemiddelde praktijk is meer dan 2000 patienten. Voor 20.000 kun je een hoop handgel kopen

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: 'Corona bijdrage huisarts' in facturenoverzicht?

Ongelezen bericht door tttlocke »

Volonte75 schreef:
11 jun 2020 11:41
In mijn overzicht facturen bij de zorgverzekering kwam ik een factuur tegen onder het mom van "Corona bijdrage Huisarts" van € 10,00. Wij zijn niet bij de huisarts geweest, ook niet telefonisch of zo. Dit blijkt een bijdrage te zijn voor vergoeding. Wij zijn daar niet van op de hoogte gesteld. Vreemde zaak!
Is wel in het nieuws geweest.
https://www.ad.nl/binnenland/huisartsen ... ~acedf6b1/
https://www.lhv.nl/actueel/nieuws/akkoo ... huisartsen
Menzis schreef:Huisartsen hebben minder inkomsten omdat minder mensen nu naar de dokter willen of kunnen. Zij krijgen eenmalig 10 euro extra voor elke patiënt die is ingeschreven bij hun praktijk. In Mijn Menzis is deze 10 euro te zien als gedeclareerde huisartsenhulp. U betaalt hier geen eigen risico over. Met deze bijdrage zorgen we ervoor dat ook na de coronacrisis er goede en toegankelijke huisartsenzorg is voor iedereen.
Net als de reguliere periodieke bijdrage omdat u in een huisartsenpraktijk staat ingeschreven, hoeft u die 10 euro niet te betalen en het gaat dus ook niet ten koste van het eigen risico. Het staat alleen op uw overzicht.

Lady1234
Berichten: 27096
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 'Corona bijdrage huisarts' in facturenoverzicht?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De huisartsen hebben veel minder patiënten op hun spreekuren gehad, dat betekent veel minder omzet. En daarvoor is dat tientje.

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: 'Corona bijdrage huisarts' in facturenoverzicht?

Ongelezen bericht door witte angora »

Het zal wat worden als ieder bedrijf dit gaat doen.

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: 'Corona bijdrage huisarts' in facturenoverzicht?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Wat een drukte om een eenmalige bijdrage van 10 euro, waar je zelf niet eens wat van merkt.

Dorry
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 feb 2020 09:37

Re: 'Corona bijdrage huisarts' in facturenoverzicht?

Ongelezen bericht door Dorry »

Ik vind dit zéér onterecht. Minder patenten ontvangen en tocht een inkomstenderving en extra kosten ivm Corona declareren!!!! Ook al wordt het vergoed door de zorgverzekering en gaat het niet van je eigen risico af, dit is zeer onterecht.
Dit is weer is weer een typisch gevolg van de privatisering van zorg.....pluk waar je plukken kan. Pot haast leeg.....verhogen de de zorgpremie toch!!!! Vreselijk, patient is weer de dupe

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 'Corona bijdrage huisarts' in facturenoverzicht?

Ongelezen bericht door Moneyman »

En hoe is die patiënt precies de dupe?

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: 'Corona bijdrage huisarts' in facturenoverzicht?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Waar komt dat geld vandaan?

Ik begrijp het ergens wel maar het is ook vreemd. Als het restaurant bij jou op de hoek dichtgaat dan is het vreemd als jouw eetverzekering geld betaald omdat er geen dienst is geleverd.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: 'Corona bijdrage huisarts' in facturenoverzicht?

Ongelezen bericht door Brahms »

Moneyman schreef:
18 okt 2020 22:50
En hoe is die patiënt precies de dupe?
Heel grofweg verdwijnt er Euro 170 miljoen uit de zorgverzekering naar de huisartsen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: 'Corona bijdrage huisarts' in facturenoverzicht?

Ongelezen bericht door sjohie »

Dorry schreef:
18 okt 2020 19:12
Ik vind dit zéér onterecht. Minder patenten ontvangen en tocht een inkomstenderving en extra kosten ivm Corona declareren!!!! Ook al wordt het vergoed door de zorgverzekering en gaat het niet van je eigen risico af, dit is zeer onterecht.
Dit is weer is weer een typisch gevolg van de privatisering van zorg.....pluk waar je plukken kan. Pot haast leeg.....verhogen de de zorgpremie toch!!!! Vreselijk, patient is weer de dupe
Het is een bedrijfsmatige wet van meden en perzen, dat als je meer kosten dan inkomsten hebt, je failliet gaat. Als je als huisarts/en(post), wat onder aan de streep ook gewoon een bedrijfje is, veel minder werk hebt, omdat mensen thuisblijven uit angst, of je zelf door corona gerelateerde zaken, minder patiënten kan ontvangen, dan gaan ook zij kopje onder. De loonkosten, huur etc etc, lopen natuurlijk gewoon door, ook voor hen.

Nou zijn er al te weinig huisartsen, en hebben ze een sleutelfunctie in ons gezondheidsstelsel, en dus zijn zij zeker het redden waard, want we hebben er al eigenlijk al een te kort van ook. Dat laatste help je niet uit de wereld door ze dan maar kopje onder te laten gaan. Dus vandaar deze eenmalige vergoeding.

Dit heeft niks met privatisering of wat je er ook aan de haren bij sleept te maken, want die pandemie is iedereen overkomen.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 'Corona bijdrage huisarts' in facturenoverzicht?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Brahms schreef:
19 okt 2020 00:52
Moneyman schreef:
18 okt 2020 22:50
En hoe is die patiënt precies de dupe?
Heel grofweg verdwijnt er Euro 170 miljoen uit de zorgverzekering naar de huisartsen.
Ja, dat is wat er gebeurt, maar verklaart niet waarom de patiënt de dupe is.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: 'Corona bijdrage huisarts' in facturenoverzicht?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
19 okt 2020 08:30
Brahms schreef:
19 okt 2020 00:52
Moneyman schreef:
18 okt 2020 22:50
En hoe is die patiënt precies de dupe?
Heel grofweg verdwijnt er Euro 170 miljoen uit de zorgverzekering naar de huisartsen.
Ja, dat is wat er gebeurt, maar verklaart niet waarom de patiënt de dupe is.
Hoe komt de zorgverzekeraar aan dat geld?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: 'Corona bijdrage huisarts' in facturenoverzicht?

Ongelezen bericht door berndv »

alfatrion schreef:
19 okt 2020 09:09
Moneyman schreef:
19 okt 2020 08:30
Brahms schreef:
19 okt 2020 00:52
Heel grofweg verdwijnt er Euro 170 miljoen uit de zorgverzekering naar de huisartsen.
Ja, dat is wat er gebeurt, maar verklaart niet waarom de patiënt de dupe is.
Hoe komt de zorgverzekeraar aan dat geld?
Natuurlijk wordt dit linksom of rechtsom betaald uit de premies. Daar kunnen we lang en kort omheen blijven draaien, maar ergens zal van die (ongeveer) 1200 tot 1500 euro die je per jaar betaalt aan premie nu 10 euro betaalt worden aan de huisarts.

Lady1234
Berichten: 27096
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 'Corona bijdrage huisarts' in facturenoverzicht?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Voor iedereen die bij een huisarts ingeschreven staat, betaalt de zorgverzekeraar per kwartaal een vast bedrag. De hoogte daarvan is afhankelijk van leeftijd en adres, daarnaast krijgt de huisarts nog een paar kleine vergoedingen, voor de Poh, kwaliteit etc.

Voor consulten, telefonischegesprekken, huisbezoeken worden aparte vergoedingen betaald.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 'Corona bijdrage huisarts' in facturenoverzicht?

Ongelezen bericht door Moneyman »

berndv schreef:
19 okt 2020 09:15
Natuurlijk wordt dit linksom of rechtsom betaald uit de premies. Daar kunnen we lang en kort omheen blijven draaien, maar ergens zal van die (ongeveer) 1200 tot 1500 euro die je per jaar betaalt aan premie nu 10 euro betaalt worden aan de huisarts.
Exact. Waar het geld vandaan komt, is ook helemaal de vraag niet. Maar het gemak waarmee het feit dat er € 10,00 aan de huisarts wordt betaalt, direct zou betekenen dat de patiënt de dupe is, vind ik veel te kort door de bocht.

Huisartsen die hun praktijk niet draaiend kunnen houden in deze tijd, dáár is de patiënt pas de dupe van...

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: 'Corona bijdrage huisarts' in facturenoverzicht?

Ongelezen bericht door scontra »

Dorry schreef:
18 okt 2020 19:12
Ik vind dit zéér onterecht. Minder patenten ontvangen en tocht een inkomstenderving en extra kosten ivm Corona declareren!!!! Ook al wordt het vergoed door de zorgverzekering en gaat het niet van je eigen risico af, dit is zeer onterecht.
Dit is weer is weer een typisch gevolg van de privatisering van zorg.....pluk waar je plukken kan. Pot haast leeg.....verhogen de de zorgpremie toch!!!! Vreselijk, patient is weer de dupe

Wat een zielepoterig epistel !!

Het is toch wel een geruststellend gevoel dat de huisartsenpraktijk is voorbereid op mijn komst, mocht ik er onverhoopt naar toe moeten omdat ik een lichamelijk ongemak heb waarbij een bezoek aan de huisarts zeer gewenst is.
De patiënt is pas de dupe als er geen maatregelen zouden zijn/worden genomen

Overigens, elke ondernemer zal de kosten voor extra maatregelen die hij/zij neemt i.v.m. Corona doorberekenen aan de klandizie, immers alleen de zon komt (tot heden) elke dag weer "gratis" op !

En nu maar hopen dat u niets mag overkomen waarbij de huisarts moet worden geconsulteerd ! :oops:

Aygulf
Berichten: 379
Lid geworden op: 03 aug 2018 16:39

Re: 'Corona bijdrage huisarts' in facturenoverzicht?

Ongelezen bericht door Aygulf »

scontra schreef:
19 okt 2020 10:31
Dorry schreef:
18 okt 2020 19:12
Ik vind dit zéér onterecht. Minder patenten ontvangen en tocht een inkomstenderving en extra kosten ivm Corona declareren!!!! Ook al wordt het vergoed door de zorgverzekering en gaat het niet van je eigen risico af, dit is zeer onterecht.
Dit is weer is weer een typisch gevolg van de privatisering van zorg.....pluk waar je plukken kan. Pot haast leeg.....verhogen de de zorgpremie toch!!!! Vreselijk, patient is weer de dupe

Wat een zielepoterig epistel !!

Het is toch wel een geruststellend gevoel dat de huisartsenpraktijk is voorbereid op mijn komst, mocht ik er onverhoopt naar toe moeten omdat ik een lichamelijk ongemak heb waarbij een bezoek aan de huisarts zeer gewenst is.
De patiënt is pas de dupe als er geen maatregelen zouden zijn/worden genomen

Overigens, elke ondernemer zal de kosten voor extra maatregelen die hij/zij neemt i.v.m. Corona doorberekenen aan de klandizie, immers alleen de zon komt (tot heden) elke dag weer "gratis" op !

En nu maar hopen dat u niets mag overkomen waarbij de huisarts moet worden geconsulteerd ! :oops:
Vind dit een beetje onredelijke reactie en vooral ingegeven door emotie. De angst om ziek te worden en dan "geen huisarts meer hebben" is geen objectieve raadgever. Als de horeca dit doet dan zijn de reacties in de trant "horeca is niet noodzakelijk, onzin, schande enz." ontelbaar. Terwijl ook deze mensen een gezin hebben en het hun bestaan is. Begrijp me goed, ik doe geen uitspraak over dat tientje (x het aantal ingeschreven patiënten lijkt me dat een giga extraatje..) maar om een reactie van iemand "een zielepoterig epistel" te noemen vind ik nogal grof en het antwoord dus puur emotie.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: 'Corona bijdrage huisarts' in facturenoverzicht?

Ongelezen bericht door sjohie »

alfatrion schreef:
19 okt 2020 09:09
Moneyman schreef:
19 okt 2020 08:30
Brahms schreef:
19 okt 2020 00:52
Heel grofweg verdwijnt er Euro 170 miljoen uit de zorgverzekering naar de huisartsen.
Ja, dat is wat er gebeurt, maar verklaart niet waarom de patiënt de dupe is.
Hoe komt de zorgverzekeraar aan dat geld?
In het geval van de extra corona kosten, hebben ze aangeven dit voor een deel uit eigen middelen te gaan betalen, en deel wordt door de overheid bijgepast.

criticus2
Berichten: 1101
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: 'Corona bijdrage huisarts' in facturenoverzicht?

Ongelezen bericht door criticus2 »

deze toeslag heeft alles te maken met de manier waarop de financiering van de huisartsenzorg in NL geregeld is.
Zelfde is van toepassing voor de mondzorg overigens, waar ook een tijdelijke toeslag bestaat , ingevoerd door de NZA.
Helaas zijn veel mensen niet op de hoogte van de wijze van financiering en manier waarop tarieven bepaald worden, maar zien ze alleen die extra post verschijnen waar naar hun gevoel niets voor gedaan wordt. (wat dus niet zo is..). Veel zorgverleners komen ook niet in aanmerking voor allerlei hulpregelingen waar oa horeca en andere ondernemers wel iets mee kunnen.

Gesloten