LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Houtstoken tijdens corona? Liever niet zegt de GGD

liefdeisdeweg
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 okt 2016 17:28

Houtstoken tijdens corona? Liever niet zegt de GGD

Ongelezen bericht door liefdeisdeweg »

Hout stoken tijdens de coronacrisis? Liever niet!

Mensen met longklachten of gevoelige luchtwegen lopen extra risico als zij besmet raken met het coronavirus. Zij zijn in deze tijd dan ook nog meer dan veel anderen aan huis gebonden. Deze mensen hebben er vaak last van als hun buren hout stoken. Wil je je buren helpen? Zet ze dan niet in de rook en laat voorlopig je houtkachel, open haard of vuurkorf uit.


Dit staat vermeld op de website van de GGD: https://ggdleefomgeving.nl/lucht/houtro ... ezondheid/

Kennelijk is dit niet heel belangrijk? Want ik hoor dit nergens in de media. Deze voorlichting staat alleen vermeld op de website van de GGD en op sommige website's van gemeenten. Waarom is dat? Eric Wiebes zei dat niemand zijn handen hier aan durft te branden in de tweede kamer.
Laatst gewijzigd door liefdeisdeweg op 22 jun 2020 12:57, 2 keer totaal gewijzigd.

tar
Berichten: 83
Lid geworden op: 17 feb 2006 20:50
Beste antwoord
Gekozen door liefdeisdeweg

Re: Houtstoken tijdens corona? Liever niet zegt de GGD

door tar » 22 jun 2020 13:22

In Nederland zijn door dit huidige kabinet, Rutte 3, tot en met 31-12-2019 vele 10.000 houtgestookte pelletkachels, houtgestookte CV-ketel's ook wel Pellet CV's genoemd, gesubsidieerd met miljoenen subsidiegeld, opgebracht uit o.a. de (belasting)verhoging van de aardgasprijs voor de Nederlandse consument.

Houtgestookte CV-ketel's / Pellet CV's branden ook zomers en geeft dus houtrookoverlast, immers als iemand warm water verbruikt worden houtpellets verbrand en ontstaat er dus houtrook.

Hoeveel houtgestookte kachels in Nederland:

"De vraag uit de Energiemodule naar de aanwezigheid en het type van een houtinstallatie in de woning (inclusief pelletkachels) leidt tot de hoogste schatting van het aantal houtinstallaties, namelijk ruim 1,2 miljoen."

Bron:

https://www.cbs.nl/-/media/_pdf/2019/41 ... k_2018.pdf

Schoon houtstoken bestaat niet!

Houtpellets worden ook verbrand in Nederlandse energiecentrales, dit zorgt voor ontbossing op wereldwijde schaal.

https://joop.bnnvara.nl/nieuws/zembla-h ... s-dat-echt
Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Houtstoken tijdens corona? Liever niet zegt de GGD

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U weet niet dat er een hittegolf aankomt?

liefdeisdeweg
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 okt 2016 17:28

Re: Houtstoken tijdens corona? Liever niet zegt de GGD

Ongelezen bericht door liefdeisdeweg »

Dat klopt maar ook met warm weer wordt er hier gestookt. Vooral buiten met vuurkorven en tuinkachels. Wanneer het dan 's avonds afkoelt moet je ramen en deuren gesloten houden.

Eergisteren schreef NU.nl een artikel over vuurkorven:

https://www.nu.nl/wonen/6059141/maak-je ... lk_wrapper

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Houtstoken tijdens corona? Liever niet zegt de GGD

Ongelezen bericht door moederslink »

Ook bij de buren rondom mijn zoon wordt tot .savonds laat gestookt.
En dat is ongelooflijk vervelend , juist wanneer je .savonds de boel wilt opengooien.
En zeker wanneer er onvoldoende goede afvoer is gemaakt.
Het is en blijft een probleem en er is geen handhaving.
Soms zit hij .savonds even in zijn tuin en dan zit ie echt in die walmen en stank.

liefdeisdeweg
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 okt 2016 17:28

Re: Houtstoken tijdens corona? Liever niet zegt de GGD

Ongelezen bericht door liefdeisdeweg »

Er wordt dan bovendien ook nog eens chemisch bewerkt hout verbrand omdat dit gratis is. Dit wordt aangeboden op Marktplaats. Zelfs bielzen stonden er wel eens op. Hierbij komen zeer toxische stoffen vrij.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Houtstoken tijdens corona? Liever niet zegt de GGD

Ongelezen bericht door angel1978 »

Haal je de mosquito ook weer even van stal?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Houtstoken tijdens corona? Liever niet zegt de GGD

Ongelezen bericht door berndv »

moederslink schreef:
22 jun 2020 12:59
Het is en blijft een probleem en er is geen handhaving.
er is geen verbod, dus er valt ook niet heel veel te handhaven. Handhaven kan pas als er regels zijn, en als die regels overtreden worden, dan kan er gehandhaafd worden. Als er geen regels zijn, zijn er ook geen overtredingen.

Ik heb er zelf overigens geen last van. Brand zelf niets in mijn tuin, maar kan mij er ook niet echt aan storen als de buren het doen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Houtstoken tijdens corona? Liever niet zegt de GGD

Ongelezen bericht door moederslink »

In zoverre geen regels : men dient wel te zorgen voor een goede afvoer en de pijp moet minimaal zo en zo hoog zijn.
Plus je mag geen bewerkt hout en troep verstoken en dat gebeurt wél.
Ik zou het zeker niet bagatelliseren, want het kan enorm walmen en stinken.

tar
Berichten: 83
Lid geworden op: 17 feb 2006 20:50

Re: Houtstoken tijdens corona? Liever niet zegt de GGD

Ongelezen bericht door tar »

In Nederland zijn door dit huidige kabinet, Rutte 3, tot en met 31-12-2019 vele 10.000 houtgestookte pelletkachels, houtgestookte CV-ketel's ook wel Pellet CV's genoemd, gesubsidieerd met miljoenen subsidiegeld, opgebracht uit o.a. de (belasting)verhoging van de aardgasprijs voor de Nederlandse consument.

Houtgestookte CV-ketel's / Pellet CV's branden ook zomers en geeft dus houtrookoverlast, immers als iemand warm water verbruikt worden houtpellets verbrand en ontstaat er dus houtrook.

Hoeveel houtgestookte kachels in Nederland:

"De vraag uit de Energiemodule naar de aanwezigheid en het type van een houtinstallatie in de woning (inclusief pelletkachels) leidt tot de hoogste schatting van het aantal houtinstallaties, namelijk ruim 1,2 miljoen."

Bron:

https://www.cbs.nl/-/media/_pdf/2019/41 ... k_2018.pdf

Schoon houtstoken bestaat niet!

Houtpellets worden ook verbrand in Nederlandse energiecentrales, dit zorgt voor ontbossing op wereldwijde schaal.

https://joop.bnnvara.nl/nieuws/zembla-h ... s-dat-echt

tar
Berichten: 83
Lid geworden op: 17 feb 2006 20:50

Re: Houtstoken tijdens corona? Liever niet zegt de GGD

Ongelezen bericht door tar »


Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Houtstoken tijdens corona? Liever niet zegt de GGD

Ongelezen bericht door Erthanax »

Dat is een interessant "artikel" van nu.nl, met goede ideeën om de tuin "zomerklaar" en vooral gezellig te maken.

Vuurkorf, buitenhaard en barbecue krijgen een prominente plasts, maar Ik mis nog wel de buitenkeuken en de buitenkoelkast. Je wilt toch niet elke keer naar binnen voor een koud biertje?
Met fatsoenlijke wifi, een buiten-tv en ern goede geluidsinstallatie kun je lekker Netflix kijken of muziek luisteren. Gezellig!

Nijogeth
Berichten: 9969
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Houtstoken tijdens corona? Liever niet zegt de GGD

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Gelukkig heb ik er geen last van en doe ik er ook niet aan mee. De buren naast ons merken wel als wij in de tuin barbecueën, want dan komen de kinderen meestal over de schutting vragen of we aan het barbecueën zijn. Meestal eindigt dat met die kinderen die een frikandel komen halen en de ouders een paar potten bier. Aan de andere kant hebben zij dan wel een houtkachel voor buiten en barbecueën ze regelmatig, maar daar hebben wij dan weer geen last van, behalve dat we het af en toe even ruiken. De rook wordt netjes omhoog afgevoerd. Ook aan de achterkant ruiken we wel ooit de barbecue, vaak tegelijk als we een hoop gezelligheid uit die tuin horen komen. Het enige probleem is dat we dan vaak zelf ook spontaan zin krijgen de barbecue aan te steken. Werkt toch aanstekelijk.

Echter kan ik me indenken dat het voor sommige mensen inderdaad vervelend is. Een oplossing daarvoor heb ik niet zo direct voor de hand en ik ken eigenlijk niemand die er ooit over klaagt. Heeft misschien met ruimte in het dorp te maken, waarbij de meeste mensen toch echt wel wat meer ruimte hebben rondom het huis, zeker als daar behoefte toe is.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Houtstoken tijdens corona? Liever niet zegt de GGD

Ongelezen bericht door 16again »

Wat heeft Corona hier mee te maken? Ook zonder Corona behoort de GGD "liever niet" te zeggen.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Houtstoken tijdens corona? Liever niet zegt de GGD

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Welke kachel?

Als je weet dat ze in Duitsland gekeurd worden en hier vele daar verboden lagere rendement kachels in Nederland dumpten voor ½ geld of nog minder!

De Pelletkachel is een relatief schone met helaas veel onderhoud en veel dingen die stuk kunnen gaan.
Als ik 1 Kwh stroom afneem van Bio massa centrale en daarbij de verliezen van opstoken dus hitte niet kreeg, en de kabels ook nog een weerstand hebben dan is zelf die hoeveelheid opstoken die de Centrale voor 1 Kwh nodig had meer rendabel en schonere oplossing!

Dat ik vandaag niets stookte?
1 het is al warm buiten.
2 windstil dus ik stik in mijn eigen rook, ook met de lange schoorsteen.
3 ik stook liever hier op een forum.... witheet kunnen sommige daarvan worden!


liefdeisdeweg
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 okt 2016 17:28

Re: Houtstoken tijdens corona? Liever niet zegt de GGD

Ongelezen bericht door liefdeisdeweg »

Moneyman,

Dit gaat over corona en houtstook. U geeft aan dat er meerdere topics gaan over houtrookoverlast. Als u de kranten leest of het nieuws volgt dan gaat het vaak over één onderwerp te weten corona. Heeft u daar ook een verzameling van gemaakt? En de kranten en media van bericht?

Over asbest moesten er heel wat berichten over gemaakt worden kennelijk. Toen bekend was hoe schadelijk dat was duurde het nog zeventig jaar voordat er iets aan gedaan werd.

Een volk wat stijf van nek is.
Laatst gewijzigd door liefdeisdeweg op 22 jun 2020 18:00, 2 keer totaal gewijzigd.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Houtstoken tijdens corona? Liever niet zegt de GGD

Ongelezen bericht door angel1978 »

En alle andere alter ego's die we gehad hebben

Nijogeth
Berichten: 9969
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Houtstoken tijdens corona? Liever niet zegt de GGD

Ongelezen bericht door Nijogeth »

liefdeisdeweg schreef:
22 jun 2020 17:56
Moneyman,

Dit gaat over corona en houtstook. U geeft aan dat er meerdere topics gaan over houtrookoverlast. Als u de kranten leest of het nieuws volgt dan gaat het vaak over één onderwerp te weten corona. Heeft u daar ook een verzameling van gemaakt? En de kranten en media van bericht?
Maar wat is de reden dat die niet in 1 van de andere topics had gekund? Volgens mij heeft het vrij weinig met corona te maken of wilt u zeggen dat de wind nu anders staat dan normaal?

liefdeisdeweg
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 okt 2016 17:28

Re: Houtstoken tijdens corona? Liever niet zegt de GGD

Ongelezen bericht door liefdeisdeweg »

Nijogeth schreef:
22 jun 2020 17:59
liefdeisdeweg schreef:
22 jun 2020 17:56
Moneyman,

Dit gaat over corona en houtstook. U geeft aan dat er meerdere topics gaan over houtrookoverlast. Als u de kranten leest of het nieuws volgt dan gaat het vaak over één onderwerp te weten corona. Heeft u daar ook een verzameling van gemaakt? En de kranten en media van bericht?
Maar wat is de reden dat die niet in 1 van de andere topics had gekund? Volgens mij heeft het vrij weinig met corona te maken of wilt u zeggen dat de wind nu anders staat dan normaal?
De GGD geeft aan niet te stoken tijdens corona. Maar ik begrijp dat u het beter weet dan de GGD?

Als u het dus beter weet graag met onderbouwing. Zomaar wat roepen? Daar kan ik niets mee.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Houtstoken tijdens corona? Liever niet zegt de GGD

Ongelezen bericht door de auditu »

liefdeisdeweg schreef:
22 jun 2020 13:02
Er wordt dan bovendien ook nog eens chemisch bewerkt hout verbrand omdat dit gratis is. Dit wordt aangeboden op Marktplaats. Zelfs bielzen stonden er wel eens op. Hierbij komen zeer toxische stoffen vrij.
Dat komt waarschijnlijk door het misverstand rondom het begrip "allesbrander".

Gesloten