AstraZeneca-vaccin niet voor mij bedoeld?

Jablan
Berichten: 6162
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: AstraZeneca-vaccin niet voor mij bedoeld?

Ongelezen bericht door Jablan »

Er wordt geprikt met wat op voorraad is. AstraZeneca heeft geen vervolgorder van de EU gekregen, omdat het onder de huidige order te weinig te laat levert.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: AstraZeneca-vaccin niet voor mij bedoeld?

Ongelezen bericht door sjohie »

Erikdepooter schreef:
12 mar 2021 18:17
Als ik nou bijbetaal, mag ik dan een écht vaccin kiezen? Pfizer, Moderna of voor mijn part Sputnik5??
Nee, de dragende pijler onder ons gezondheidsstelsel is het gelijkheidsbeginsel, en wie welk vaccin krijgt, wordt bepaald op medische gronden door de gezondheidsraad. Je kan je niet een plek vooraan in de rij kopen, waar een menukaart met prijzen op je ligt te wachten.

Als je dit wilt, zijn er een paar plekken op de aarde waar dit wel kan, ik meen dat ze dit op de Seychellen faciliteren.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: AstraZeneca-vaccin niet voor mij bedoeld?

Ongelezen bericht door Lowieze »

sjohie schreef:
21 mei 2021 07:40
Erikdepooter schreef:
12 mar 2021 18:17
Als ik nou bijbetaal, mag ik dan een écht vaccin kiezen? Pfizer, Moderna of voor mijn part Sputnik5??
Nee, de dragende pijler onder ons gezondheidsstelsel is het gelijkheidsbeginsel, en wie welk vaccin krijgt, wordt bepaald op medische gronden door de gezondheidsraad. Je kan je niet een plek vooraan in de rij kopen, waar een menukaart met prijzen op je ligt te wachten.

Als je dit wilt, zijn er een paar plekken op de aarde waar dit wel kan, ik meen dat ze dit op de Seychellen faciliteren.
Dat het bepaald wordt op medische gronden ben ik het niet helemaal mee eens. Waarom is een vaccin niet veilig tot je 60e jaar en wel ineens als je tussen de 60 en 65 jaar oud bent?
Ik ken veel 60 plussers met medische problemen v.w.b. lage bloedplaatjes, eerder meegemaakte trombose etc.
Toch worden zij, op basis van hun medische geschiedenis, niet door de GGD toegelaten voor een andere vaccinatie dan AstraZeneca. Zelfs als hun behandelend arts een ander vaccin verstandiger vindt, houdt de GGD voet bij stuk. En dat dankzij de “medische gronden” van de Gezondheidsraad.
Ik ben het dan ook eens met de schrijver van dit stukje https://www.dvhn.nl/meningen/Opinie/Gee ... 35777.html

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: AstraZeneca-vaccin niet voor mij bedoeld?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Dat kan ook wel, dat zie je dus nu ook gebeuren. Maar wel op basis van de goede gronden en niet omdat iemand dat nu eenmaal liever heeft of wil of dat iemand bereid is om zijn/haar portemonnee te trekken.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: AstraZeneca-vaccin niet voor mij bedoeld?

Ongelezen bericht door sjohie »

In Nederland heeft de Gezondheidsraad eea onderzocht, en doet dat eigenlijk continue. De actuele stand van zaken wat betreft AstraZenica is dat de kans bij mensen >60 op die zeldzame maar zware bijwerking, ~8 keer kleiner is dat vergelijkbaar levensbedreigend ziek worden van een Covid-19 besmetting. Kortom, in die gevallen is een factor 8 kleinere kans, een groot positief verschil, waardoor een vaccinatie met AZ de moeite waard is. Bij mensen <60 is de kans ongeveer gelijk, en is vaccineren met AZ dus een even groot risico, en daardoor niet echt de moeite waard.

Je ziet overigens nu ook dat Nederland aan het wegdrijven is van AstraZenica, en er meer en meer ingezet wordt op de mRNA vaccins (BioNtech/Pfizer en Moderna), waarvan de bijwerkingen milder zijn, de leveringen betrouwbaarder, en de productie nog immer opgeschaald wordt.

opperbom
Berichten: 72
Lid geworden op: 16 mei 2006 14:13

Re: AstraZeneca-vaccin niet voor mij bedoeld?

Ongelezen bericht door opperbom »

Heb 14 maart de eerste vaccinatie gehad met AstraZenica. Ik mocht omdat ik in meerdere risicogroepen zit mocht ik via de huisarts als reserve komen opdraven. Goed geregeld omdat dan de vaccins die niet zijn opgehaald gewoon opgespoten kunnen worden. Kort erna kwam het bericht dat mensen onder de 60 geen AZ meer zouden krijgen. Nu ben ik vijftig en de huisarts had mij te kennen gegeven dat er een tweede vaccinatie met AZ er niet meer inzit voor me.

Afgelopen zaterdag de reguliere oproep gehad voor de vaccinatie. Heb gebeld of ik nu de Pfizer kon nemen en werd doorverwezen naar het RIVM. Gisteren de vaccinatie met Pfizer gehaald. Had nog wel wat voeten in de aarde omdat ze eerst toestemming nodig hadden van de arts daar. Maar ook die gaf groen licht.

Geen bijwerkingen gehad waar ik die bij AZ wel had. Ik schijn wel daar de eerste te zijn geweest met twee verschillende vaccins. Maar het is dus mogelijk.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: AstraZeneca-vaccin niet voor mij bedoeld?

Ongelezen bericht door reggie2 »

Jose2501 schreef:
21 mei 2021 09:32


Een van mijn zusjes werkt in de zorg. Zij krijgt nu Pfizer aangeboden ipv Astrazeneca. Het kan dus blijkbaar wel. Een ander vaccin.


Het kan zeker wel hoor, als je nu AstraZeneca afwijst kom je gewoon in de veegronde voor Pfizer of Moderna.

Gesloten