Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Jablan »

Yup. En testen bij klachten betekent ook: je bent een aantal dagen doorgegaan zoals normaal, lang genoeg om de volgende te besmetten. (Kort het vanzelfsprekende wat nadruk meegeven, want hier zit de groei en krimp van de besmettingen in)
Jose2501 schreef:
20 mar 2021 21:10
@jablan deze studie laat nagenoeg geen verschil zien - minder dan 10 procent bescherming - tussen placebo groep en vaccin groep. Ook de onderzoekers noemen dit zorgelijk. Ook omdat de studie is uitgevoerd bij gezonde relatief jonge vrijwilligers.
Nog een keer lezen en ah ... ik kende 'm al.
Dit is een kleine studie geweest onder de bewoners van townships rond Kaapstad met een wat scheve verdeling in de testgroepen: oververtegenwoordiging van rokers en overgewicht (niet extreem, maar wel te zwaar) en de onderzoekers hadden nog meer pech. Terwijl zij probeerden te achterhalen hoe effectief het AstraZeneca-vaccin was, kwam tegelijk de nieuwe ontsnappingsvariant B1351 opzetten. Dus toen was er een probleem, omdat in beide groepen mensen ziek werden. Het percentage 'bescherming' is gebaseerd op de verhouding tussen testgroep en controlegroep, daarom is in deze studie de score zo laag uitgekomen op 10%.

Wat je er wel uit kunt halen:
- AstraZeneca geeft ook bij deze variant een bescherming, namelijk tegen een ernstig verloop.
Jose2501 schreef:
21 mar 2021 09:12
Ook in Amerika blijken de Britse en Zuid-Afrikaanse en Braziliaanse mutaties veel zorgen te geven. De vraag is of de vaccins wel genoeg beschermen. Of moet er toch meer aandacht voor behandelen en preventie komen?
Kort en bondig: de vaccins bieden voldoende bescherming, behalve bij de Zuid-Afrikaanse ontsnappingsvariant. Daar is de bescherming minder goed.
joep873 schreef:
21 mar 2021 12:38
Maar daar gaat het niet om. De stijging van het aantal besmettingen is niet veroorzaakt door meer testen maar doordat er besmettingen plaatsvinden op de scholen nu die weer open zijn.
Waarop baseer je deze mening?
Als alleen de scholen verantwoordelijk zouden zijn voor de groei van het aantal besmettingen, moet dat in de cijfers terug te vinden zijn èn zou er allang weer een discussie zijn over het sluiten van de scholen.
Momenteel zijn de scholen beperkt open. Basisonderwijs: vaak elke tweede dag een ochtend in plaats van een complete dag les in een lokaal. Middelbaar onderwijs: mix van off- en online lessen. En overal wordt vreselijk opgelet, dat iedereen mondkapjes draagt en afstand houdt. Er zijn een paar uitzonderingen, dat zijn de scholen, die wel voldoende alternatieve leslocaties hebben gevonden.

Op mijn werk is het sinds vorig najaar het beeld: het virus gaat onder de hele bevolking rond. Met als eerste bron voor besmetting privé-bezoek, dan de werkplek (en dat zijn mensen, die niet thuis kunnen werken).
Nijogeth schreef:
21 mar 2021 14:33
Ook dat loopt niet twee weken achter hoor. De incubatietijd heeft men toch ondertussen al redelijk lang op 5 dagen staan. En toch heel veel mensen testen pas als ze klachten hebben, dus dan valt die incubatietijd al weg. Het is namelijk niet zo dat mensen pas na 2 weken ziekte naar het ziekenhuis moeten. Dat gaat redelijk snel. Die ziekenhuisopnamen zijn de afgelopen week een beetje gestegen, maar nog steeds flink lager dan in december.
En bij de incubatietijd gaat het al mis, omdat de Britse variant 2 dagen meer nodig heeft om symptomen te veroorzaken. Met B117 aan boord ben je langer besmettelijk voor anderen.
De ziekenhuisopnames gaan gelukkig goed en dat heeft alles te maken met de vaccinatiecampagne. => Er kunnen nu meer mensen besmet zijn, voordat de ziekenhuizen na gaan denken over codekleuren of triage of uitplaatsen van patiënten.
witte angora schreef:
21 mar 2021 17:52
Feit is dus dat er voorlopig geen versoepelingen komen. Helaas Lentekaas.
Vanaf half juni pas aan de zomervakantie denken. Winkel/Retail met wat geluk in mei normaal open.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door moederslink »

Zou iemand mij wat duidelijkheid kunnen verschaffen?
Ik heb op dit moment een nogal eiwitrijk dieet ( zucht) , sowieso goed voor ouderen, daar niet van,
maarrrrr heeft dit invloed bij het indringen van het Covid19 virus?
Heb op internet zitten googlen, maar kom er niet goed uit.
Wel dat het sowieso goed is na besmetting ivm het herstel / spieropbouw.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Jablan »

scharrelschipper schreef:
20 mar 2021 20:57
Ja,oke, maar ik ga toch ook niet naar het ziekenhuis vragen om een hart operatie als ik geen hart klachten heb?
Even een extreem voorbeeld om mijn standpunt duidelijk te maken.
Ik loop net als ieder ander kans op welke aandoening dan ook,maar zolang ik die niet heb is er toch ook geen behandeling nodig?
Ik sluit niet uit dat ik nog van idee kan veranderen want je moet met de ontwikkelingen meegaan,maar voor nu ben ik niet van plan mij te laten inspuiten met enig vaccin.
Nogmaals:ik ben niet ziek,en wil ook niet het zeer geringe risico lopen van 1 op weet ik hoeveel miljoen om dat te worden door een naar mijn idee te weinig getest/bewezen vaccin.
En ook niet om mijn medemens te beschermen,dat zou nog op kunnen gaan voor werkers in de zorg,maar voor de "gewone mens"gaat dat niet op.
Als jij je zou laten inenten, dan hebben je vrouw (+ verdere familie) daar ook voordeel van:
meer zekerheid, dat jij geen Covid19 zal krijgen
plus vrijwel volledige zekerheid, dat jij niet in het ziekenhuis terecht komt, mocht je toch besmet raken.

De vaccins zijn weliswaar in korte tijd op de markt gekomen, maar ze zijn wel degelijk uitgebreid getest op bijwerkingen en werkzaamheid. Niet eerder in de geschiedenis van de wetenschap waren er zulke grote test- en controlegroepen en daardoor zijn een aantal bijwerkingen al vroeg ontdekt. Nu met die trombose en AstraZeneca/Oxford is dat hetzelfde: omdat er zo massaal wordt geprikt, komen de echt zeldzame bijwerkingen aan het licht, veel sneller dan bij andere vaccins. Net zo opvallend is de hoge mate van bescherming, alleen het vaccin tegen mazelen is nog effectiever.

Ik vind, dat je een verkeerde denkrichting volgt. Je laten behandelen om niet ziek te worden is meer waard dan je niet laten behandelen en wel ziek worden.
Vorig jaar om deze tijd waren we zover, dat onze jongen minder zuurstof nodig had. We zijn een jaar verder en nog niet helemaal bij krachten, omdat longen nu eenmaal veel tijd nodig hebben om te herstellen.
Hetzelfde zie ik bij de mensen, die later Covid19 kregen: als ze meer dan een week ziek zijn geweest ermee, hebben ze allemaal maanden nodig om weer terug bij hun oude normaal te komen.
Wij hadden vorig jaar geen keuze, het heeft ons overvallen, maar jij hebt wel een keuze. Met wat je hier verder over je leven hebt verteld, weet ik wel. Laat je alsjeblieft inenten.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Jablan »

moederslink schreef:
21 mar 2021 20:30
Zou iemand mij wat duidelijkheid kunnen verschaffen?
Ik heb op dit moment een nogal eiwitrijk dieet ( zucht) , sowieso goed voor ouderen, daar niet van,
maarrrrr heeft dit invloed bij het indringen van het Covid19 virus?
Heb op internet zitten googlen, maar kom er niet goed uit.
Wel dat het sowieso goed is na besmetting ivm het herstel / spieropbouw.
Ik knip 'm in 2en, mevrouw :wink:

Kans op besmetting:
Zie ik geen invloed, want de slijmvliezen in je keel en neus moeten het meer hebben van de vitaminen en mineralen in je eten.

Verloop van de ziekte:
Wel invloed. Als de eiwitten in vet worden omgezet en je bent al minder slank, dan wordt je er iets zieker van (omdat het virus in vetweefsel zich goed kan vermenigvuldigen). Als je weinig vet hebt, dan helpt een eiwitrijk dieet om er minder ziek van te worden of sneller te herstellen - de basis is goed, je bent verder (redelijk) gezond, dan is je lichaam al op sterkte voordat je ziek wordt.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door reggie2 »

moederslink schreef:
21 mar 2021 20:30
Zou iemand mij wat duidelijkheid kunnen verschaffen?
Ik heb op dit moment een nogal eiwitrijk dieet ( zucht) , sowieso goed voor ouderen, daar niet van,
maarrrrr heeft dit invloed bij het indringen van het Covid19 virus?
Heb op internet zitten googlen, maar kom er niet goed uit.
Wel dat het sowieso goed is na besmetting ivm het herstel / spieropbouw.
Beste het aan je huisarts te vragen . Er staat zoveel op internet, dingen die kloppen, maar ook een hoop onzin.

@jablan, ik denk dat @scharrelschipper volwassen genoeg is om zelf te beslissen of hij zich laat enten.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door moederslink »

Jablan schreef:
21 mar 2021 20:39
Kans op besmetting:
Zie ik geen invloed, want de slijmvliezen in je keel en neus moeten het meer hebben van de vitaminen en mineralen in je eten.
Voldoende inname van vitaminen en mineralen 😉!!
Jablan schreef: Verloop van de ziekte:
Wel invloed. Als de eiwitten in vet worden omgezet en je bent al minder slank, dan wordt je er iets zieker van (omdat het virus in vetweefsel zich goed kan vermenigvuldigen). Als je weinig vet hebt, dan helpt een eiwitrijk dieet om er minder ziek van te worden of sneller te herstellen - de basis is goed, je bent verder (redelijk) gezond, dan is je lichaam al op sterkte voordat je ziek wordt.
Ik ben niet " vet /dik " gelukkig, geen morbide obesitas , 😂 ook niet tenger, gewoon normaal voor mijn leeftijd en verder ( redelijk ) gezond .
Dank je wél!

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door moederslink »

reggie2 schreef: Beste het aan je huisarts te vragen . Er staat zoveel op internet, dingen die kloppen, maar ook een hoop onzin.
Dat wil ik ook wel doen, Reggie2, maar ik denk dat een huisarts niet zoveel méér weet van een eiwitrijkdieet of wat dit virus daarbij doet. Ze weten er, denk ik , minder van dan een viroloog bijvoorbeeld.
Maar dank je wél!

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Eiwitten worden juist niet omgezet in vet.

En een huisarts weet zeker meer van een eiwitrijk dieet, of anders kan hij u door verwijzen naar een diëtiste, dan Jablan.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door moederslink »

Jablan weet veel van Corona , is mijn indruk.
Een diëtist is hij niet natuurlijk.
Maar ook een diëtiste zal niet weten wat Covid I9 doet in een eiwitrijk dieet , ook zij is geen virologie.
Maar dank je wél.
BTW : ik dacht ook al wel dat eiwitten niet omzetten in vetten , want dan zouden " oudjes" wellicht te dik kunnen worden. Koolhydraten zetten wél om in vetten.

witte angora
Berichten: 30740
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik ben al een aantal maanden, misschien een jaar wat eiwit-rijker aan het eten, dwz 4 of 5 eieren per week en iedere dag een hand nootjes, om wat te noemen. Reden: spieropbouw. En sterkere spieren hebben voeding nodig; voeding die uit voedsel komt of uit de vetreserves. Een eiwit-rijk dieet kan dus juist een bijdrage leveren aan afvallen.

En ik moet zeggen: ik voel me er prima bij.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door moederslink »

Kijk eens aan WA , goed van je!
Minder koolhydraten is sowieso beter .
Dat zit in brood/pasta/ snoep en koek bv, dat weten we allemaal wel denk ik.
En eiwitten heb je idd nodig voor voor wat extra spierversteviging.

Mijn vraag ging er juist om of COVID 19 nu méér kan toeslaan , mocht ik besmet raken , nu ik een eiwitrijk dieet volg. Of die " tentakels" van Corona zich méér aan eiwitten hechten.

Ik bel Diederik wel 😁

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

moederslink schreef:
21 mar 2021 22:10
Jablan weet veel van Corona , is mijn indruk.
Een diëtist is hij niet natuurlijk.
Maar ook een diëtiste zal niet weten wat Covid I9 doet in een eiwitrijk dieet , ook zij is geen virologie.
Maar dank je wél.
BTW : ik dacht ook al wel dat eiwitten niet omzetten in vetten , want dan zouden " oudjes" wellicht te dik kunnen worden. Koolhydraten zetten wél om in vetten.
Nee, die diëtiste is geen virologe, maar dat is Jablan ook niet. Die diëtiste weet wel wat eiwitrijk voedsel doet, dus ik zou me daar maar aan vast houden.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door moederslink »

Goed bedoeld, Lady, maar een diëtiste weet zeer waarschijnlijk ook niet wat uitgerekend COVID 19 doet met eiwitten, denk ik .

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Hebt u dat al gevraagd? U zult dat eiwitrijke dieet niet voor niets voorgeschreven gekregen hebben.

En Jablan weet dan wel wat eiwitten met Covid19 doen? Hij schrijft al dat “als die eiwitten in vetten worden omgezet”, wat dus niet het geval is.

scharrelschipper
Berichten: 1822
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Jablan schreef:
21 mar 2021 20:34
scharrelschipper schreef:
20 mar 2021 20:57
Ja,oke, maar ik ga toch ook niet naar het ziekenhuis vragen om een hart operatie als ik geen hart klachten heb?
Even een extreem voorbeeld om mijn standpunt duidelijk te maken.
Ik loop net als ieder ander kans op welke aandoening dan ook,maar zolang ik die niet heb is er toch ook geen behandeling nodig?
Ik sluit niet uit dat ik nog van idee kan veranderen want je moet met de ontwikkelingen meegaan,maar voor nu ben ik niet van plan mij te laten inspuiten met enig vaccin.
Nogmaals:ik ben niet ziek,en wil ook niet het zeer geringe risico lopen van 1 op weet ik hoeveel miljoen om dat te worden door een naar mijn idee te weinig getest/bewezen vaccin.
En ook niet om mijn medemens te beschermen,dat zou nog op kunnen gaan voor werkers in de zorg,maar voor de "gewone mens"gaat dat niet op.
Als jij je zou laten inenten, dan hebben je vrouw (+ verdere familie) daar ook voordeel van:
meer zekerheid, dat jij geen Covid19 zal krijgen
plus vrijwel volledige zekerheid, dat jij niet in het ziekenhuis terecht komt, mocht je toch besmet raken.

De vaccins zijn weliswaar in korte tijd op de markt gekomen, maar ze zijn wel degelijk uitgebreid getest op bijwerkingen en werkzaamheid. Niet eerder in de geschiedenis van de wetenschap waren er zulke grote test- en controlegroepen en daardoor zijn een aantal bijwerkingen al vroeg ontdekt. Nu met die trombose en AstraZeneca/Oxford is dat hetzelfde: omdat er zo massaal wordt geprikt, komen de echt zeldzame bijwerkingen aan het licht, veel sneller dan bij andere vaccins. Net zo opvallend is de hoge mate van bescherming, alleen het vaccin tegen mazelen is nog effectiever.

Ik vind, dat je een verkeerde denkrichting volgt. Je laten behandelen om niet ziek te worden is meer waard dan je niet laten behandelen en wel ziek worden.
Vorig jaar om deze tijd waren we zover, dat onze jongen minder zuurstof nodig had. We zijn een jaar verder en nog niet helemaal bij krachten, omdat longen nu eenmaal veel tijd nodig hebben om te herstellen.
Hetzelfde zie ik bij de mensen, die later Covid19 kregen: als ze meer dan een week ziek zijn geweest ermee, hebben ze allemaal maanden nodig om weer terug bij hun oude normaal te komen.
Wij hadden vorig jaar geen keuze, het heeft ons overvallen, maar jij hebt wel een keuze. Met wat je hier verder over je leven hebt verteld, weet ik wel. Laat je alsjeblieft inenten.
Jablan, jij spreekt uit eigen ervaring zover ik begrijp.
Ik begrijp niet precies wat je bedoeld met het laatste deel van de laatste zin.
Ik lees wat je schrijft en ik heb er begrip voor,maar verder kan ik me er niets bij voorstellen dus kan ik er ook niet over oordelen.
Net zomin als jij dat over mijn situatie kan.
Het advies om mij te laten inenten leg ik nog maar even naast mij neer,ik hoor al te lang allerlei lui die dat soort adviezen geven.
ik denk dat jouw advies ter goeder trouw is,maar dat overtuigd mij nog niet.
Ik heb ondertussen wel meegekregen dat veel mensen ervan uit gaan dat de vaccinatie zaligmakend is.
ik ben daar niet van overtuigd.
Evenmin ben ik overtuigd van de 1,5 mtr afstand en de mondkapjes.
Ook onze overheid is dat niet gezien het feit dat men ong. 500 mensen op gepropt op de Leidsche gracht een paar uur vast houdt en daarna met bussen afvoert.

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@scharrelschipper

Persoonlijk denk ik, hoe meer mensen die vaccinatie weigeren, hoe eerder ik aan de beurt ben. En dan zoeken ze het verder maar uit.

Ik hoop alleen voor u en uw omgeving dat u geen corona krijgt, wat wellicht voorkomen had kunnen worden, als u zich had laten vaccineren.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door sjohie »

moederslink schreef:
21 mar 2021 22:32
Goed bedoeld, Lady, maar een diëtiste weet zeer waarschijnlijk ook niet wat uitgerekend COVID 19 doet met eiwitten, denk ik .
Het virus IS in essentie een eiwit, als je het heul erg versimpeld. Maar het is een ademhalingsvirus, dus wat er in je spijsverteringskanaal wel of niet gebeurd obv je dieet, zal daar verder weinig effect op hebben, want daar komt Corona bij mijn weten niet aan verder. Dat nestelt zich in de longen, en gaat daar lopen klieren.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

scharrelschipper schreef:
21 mar 2021 22:46

Evenmin ben ik overtuigd van de 1,5 mtr afstand en de mondkapjes.
Afstand houden en mondkapjes helpt tegen IEDER virus. Of gaat de twijfel bij jouw over de precieze afstand? Is 93 cm dan wel goed? Of is het 145 cm? Of ga je beweren dat je prima bij elkaar op schoot kunt gaan zitten zonder dat het virus overspringt op een ander?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Jablan »

moederslink schreef:
21 mar 2021 21:33
Dank je wél!
Neem die opmerkingen van mij als start voor een gesprek met je basisarts of diëtist. Was ik deze keer vergeten erbij te zetten.
Eiwitten en vet: denk aan de wasbordbuik (sixpack) en dan dezelfde mensen een paar jaar later, als ze minder trainen. De spieren zijn deels omgezet in vetweefsel. Dat had ik in mijn achterhoofd tijdens het typen.
scharrelschipper schreef:
21 mar 2021 22:46
Ik begrijp niet precies wat je bedoeld met het laatste deel van de laatste zin.
Je hebt tot nu toe geluk gehad, dat je niet besmet bent geraakt. Daarom heb je een keuze. Wel een prik halen en zo je immuunsysteem alvast voorbereiden op dit virus of de gok nemen en wachten op het echte virus.
Vaccinatie is niet zaligmakend, maar beter dan helemaal niets doen.
sjohie schreef:
22 mar 2021 08:43
Het virus IS in essentie een eiwit, als je het heul erg versimpeld. Maar het is een ademhalingsvirus, dus wat er in je spijsverteringskanaal wel of niet gebeurd obv je dieet, zal daar verder weinig effect op hebben, want daar komt Corona bij mijn weten niet aan verder. Dat nestelt zich in de longen, en gaat daar lopen klieren.
Het virus gaat vanaf je keel ook de spijsvertering in en vindt het in de darmwand zo prettig, dat het zich daar kan verstoppen. Daarom kan het virus ook via de ontlasting worden aangetoond.

BL2
Berichten: 4829
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door BL2 »

AstraZenica nog beter dan gedacht, wordt er op verschillende plekken in de nieuwsrubrieken gekopt. Dit blijkt uit EIGEN onderzoek van de farmaceut.

De reclamecampagne na al het slechte nieuws is gestart.

Gesloten