Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Jablan »

Grabbelton

- Curevac verwacht uiterlijk in juni toelating van de EMA te krijgen.
- BioNTech komt ook beschikbaar voor kinderen vanaf 12 jaar. Nog niet officieel, dit moet via de EMA, omdat het een uitbreiding van de toepassing is.

- Huisartsen eigenwijzer dan gezondheidsraad. Wij (collega's en ik) hopen, dat ze officieel de vrijheid krijgen om Vaxzevria / Astra Zeneca / Eucalypta's Heksenbrouwsel te geven aan wie het wil hebben.

- Meer druk om alles buiten weer mogelijk te maken. Daar zit een beetje gezond verstand achter: de kans op besmetting buiten is zo ontzettend laag (schattingen gaan van 1 op 100 tot 1 op 1000 oftewel maximaal 1 procent), dat de risico's richting verwaarloosbaar gaan. Beperkingen voor buitenactiviteiten kunnen er veel sneller af dan nu wordt aangehouden.

- Te veel druk om alles binnen weer mogelijk te maken. Testen zijn niet het A en O, heilige graal of toegangsbewijs voor alles, omdat de betrouwbaarheid sterk wisselt. Hier missen we de nadruk op goede ventilatie in binnenruimtes of vlotte staatssteun om de ventilatie in overheidsgebouwen te verbeteren. Het is wel belangrijk om het ziekteverzuim omlaag te krijgen.
fonsflons schreef:
12 apr 2021 08:45
Ik heb van de week voor de eerste keer in mijn vriendenkring gemerkt dat de mening over het corona gebeuren echt een breuk veroorzaakt.
Dagje rouwen om het verlies en verder niet te veel aandacht aan besteden. Wij bekijken zulke breuken positief: Minder stress, meer rust en vooral meer tijd voor nieuwe dingen.

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Volgens de gezondheidsraad zou die verlenging kunnen, maar dat is nog niet van toepassing.

AstraZeneca werd overigens niet genoemd.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Moneyman »

snellie schreef:
12 apr 2021 18:07
En zelfs burgemeesters maken zich ongerust over opstand onder de bevolking, zeker tijdens Koningsdag. Dus zo raar was mijn idee van een revolutie nog niet.
Toch wel. Misschien moet je je eerst eens verdiepen in de termen die je gebruikt, voordat je ze bezigt.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Jose2501 schreef:
12 apr 2021 12:09
sylvesterb schreef:
12 apr 2021 11:38
Jose2501 schreef:
12 apr 2021 10:15
@sylvester dit zijn de gevolgen voor andere zorg van de keuze voor coronapatiënten uit maar 1 ziekenhuis. Als je deze gegevens vertaalt naar landelijk dan zullen dat zorgelijke cijfers zijn neem ik aan. Las ook ergens dat de operatiekamers meer dan 100.000 operaties achterlopen en minimaal 3 jaar nodig hebben om die in te halen. Bron: https://nos.nl/l/2371426
Uitstel van zorg heeft gevolgen, maar om Corona patiënten die in acute nood en hiervoor IC ruimte nodig hebben te laten sterven zonder ze de hulp te geven is wel een extreme situatie en zal het aantal doden enkel laten toenemen. Is het leven van een Corona patient minder waard? Want in jouw wereld laat je deze mensen dus gewoon sterven door adem nood. Ze komen niet zonder rede op een IC te leggen. De situatie is ernstig maar moedwillig mensen laten overlijden lijkt me zeker geen oplossing.
Je haalt mijn woorden uit een context die ik zeker niet zo bedoeld heb. Moedwillig mensen laten overlijden is geen oplossing uiteraard. Maar de coronamaatregelen in de ziekenhuizen kosten ook veel mensen zonder corona hun leven door te late en uitgestelde zorg. Naast al die andere problemen die de maatregelen veroorzaken.
Je zegt "Maar waarom krijgen coronapatiënten nu al ruim een jaar voorrang op anderen? ". Een patiënt met Corona die naar de IC gaat DOOD als hij niet naar de IC gaat.

Een kankerpatiënt die een operatie moet ondergaan en daarna een IC bed nodig heeft, zal niet direct overlijden. Dit kan wel het gevolg zijn van het uitstel maar het is niet zo vaststaand feit als bij de Corona patiënt.

Vanaf de zijlijn allemaal kritiek uit op de regering en wat ze hadden moeten doen is zo eenvoudig. Echter moet het kabinet later wel verantwoording afleggen voor hun acties en zijn de mensen die vanaf de zijlijn allemaal zo simpel roepen nergens te vinden, grote kans dat ze online opeens een compleet andere mening hebben dan maanden daarvoor.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door reggie2 »

sylvesterb schreef:
12 apr 2021 18:29








Een kankerpatiënt die een operatie moet ondergaan en daarna een IC bed nodig heeft, zal niet direct overlijden. Dit kan wel het gevolg zijn van het uitstel maar het is niet zo vaststaand feit als bij de Corona patiënt.

Het is wel zorgwekkend, deze patienten hebben ook rechten en dat moeten ze eigenlijk naast elkaar doen.
Vanaf
de zijlijn allemaal kritiek uit op de regering en wat ze hadden moeten doen is zo eenvoudig.
Echter moet het kabinet later wel verantwoording afleggen voor hun acties en zijn de mensen die vanaf de zijlijn allemaal zo simpel roepen nergens te vinden, grote kans dat ze online opeens een compleet andere mening hebben dan maanden daarvoor.

Zo geweldig doet de regering het niet, dan weer wel , dan weer niet.

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@snellie

Wat is dat voor onzin?

witte angora
Berichten: 30556
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door witte angora »

Nog even en we krijgen te horen dat de smartkommerstoffer een wederopstanding had nog voor hij overleden was...

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door angel1978 »

sylvesterb schreef:
12 apr 2021 18:29
Jose2501 schreef:
12 apr 2021 12:09
sylvesterb schreef:
12 apr 2021 11:38


Uitstel van zorg heeft gevolgen, maar om Corona patiënten die in acute nood en hiervoor IC ruimte nodig hebben te laten sterven zonder ze de hulp te geven is wel een extreme situatie en zal het aantal doden enkel laten toenemen. Is het leven van een Corona patient minder waard? Want in jouw wereld laat je deze mensen dus gewoon sterven door adem nood. Ze komen niet zonder rede op een IC te leggen. De situatie is ernstig maar moedwillig mensen laten overlijden lijkt me zeker geen oplossing.
Je haalt mijn woorden uit een context die ik zeker niet zo bedoeld heb. Moedwillig mensen laten overlijden is geen oplossing uiteraard. Maar de coronamaatregelen in de ziekenhuizen kosten ook veel mensen zonder corona hun leven door te late en uitgestelde zorg. Naast al die andere problemen die de maatregelen veroorzaken.
Je zegt "Maar waarom krijgen coronapatiënten nu al ruim een jaar voorrang op anderen? ". Een patiënt met Corona die naar de IC gaat DOOD als hij niet naar de IC gaat.

Een kankerpatiënt die een operatie moet ondergaan en daarna een IC bed nodig heeft, zal niet direct overlijden. Dit kan wel het gevolg zijn van het uitstel maar het is niet zo vaststaand feit als bij de Corona patiënt.

Vanaf de zijlijn allemaal kritiek uit op de regering en wat ze hadden moeten doen is zo eenvoudig. Echter moet het kabinet later wel verantwoording afleggen voor hun acties en zijn de mensen die vanaf de zijlijn allemaal zo simpel roepen nergens te vinden, grote kans dat ze online opeens een compleet andere mening hebben dan maanden daarvoor.
Sterker nog:
jose2501 schreef:Laat dan maar eens iemand met corona doodgaan denk ik dan.

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

witte angora schreef:
12 apr 2021 18:53
Nog even en we krijgen te horen dat de smartkommerstoffer een wederopstanding had nog voor hij overleden was...
En ook nog omgebouwd.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door moederslink »

Lady1234 schreef:
12 apr 2021 18:18
Volgens de gezondheidsraad zou die verlenging kunnen, maar dat is nog niet van toepassing.
AstraZeneca werd overigens niet genoemd.
Op TT las ik dat ook , het wordt naar alle waarschijnlijkheid wel degelijk opgerekt naar 12 weken.
Dan kunnen méér mensen worden ingeënt.
Ik vind dat niet acceptabel dat door schaarste de interval wordt opgerekt naar 12 weken. Ik begrijp uiteraard wél de reden zodat méér mensen worden ingeënt.
Maar dit gaat zo in tegen de richtlijnen vd producent.
Doe dan nog harder je best om die schaarste weg te werken , zou ik zeggen of zeg ik nu iets onmogelijks? :mrgreen:

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik heb twee afspraken staan. Ik hoop niet dat dat gewijzigd wordt.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door moederslink »

snellie schreef:
12 apr 2021 18:44
"Koningsdag is de nationale feestdag waarop de verjaardag van de Koning wordt gevierd. Als 27 april op een zondag valt, wordt Koningsdag de dag ervoor gevierd. Op Koningsdag bezoeken Koning Willem-Alexander en zijn gezin, samen met andere leden van de Koninklijke Familie, een gemeente met een centrumfunctie in de regio."
:lol:
Lekker belangrijk :D en al die 2e handsmarktjes en kleedjes op Koningsdag kunnen dan ook niet doorgaan ( zit ik nóg een jaar met mijn ouwe meuk :lol: )
De ' familie van Oranje " zit lekker in hun paleis een feestje te bouwen , denk ik :D.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door moederslink »

Lady1234 schreef:
12 apr 2021 19:21
Ik heb twee afspraken staan. Ik hoop niet dat dat gewijzigd wordt.
Ik ook, wordt het opgerekt? Dan ga ik wachten .....dan blijf ik wel langer voorzichtig en voornamelijk thuis.

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik lees in de NRC dat de gezondheidsraad op verzoek van De Jonge heeft gekeken naar het verlengen van die tussentijd, maar dat zij dat afraden en het voordeel er van heel gering achten.


@snellie

Het lijkt wel of de terrassen het grootste goed zijn geworden.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Jablan »

snellie schreef:
12 apr 2021 18:07
Ik hoor net dat de tijd tussen de 1e en 2e vaccinatie flink wordt opgerekt. Dat biedt misschien wat perspectief voor de zomermaanden.
Lady1234 schreef:
12 apr 2021 18:18
Volgens de gezondheidsraad zou die verlenging kunnen, maar dat is nog niet van toepassing. AstraZeneca werd overigens niet genoemd.
De minister moet over de verlengde termijn voor BionTech/Pfizer (van 6 naar 12 weken) en voor Moderna (van 4 naar 12 weken) beslissen, want de Gezondheidsraad zelf is er niet uit. Het zou slechts 5 ziekenhuisopnames per dag verschil maken volgens de modelleringen van het RIVM.
Lady1234 schreef:
12 apr 2021 19:21
Ik heb twee afspraken staan. Ik hoop niet dat dat gewijzigd wordt.
Dat hoop ik ook voor jou en de anderen hier, die al een afspraak mochten maken.

Beter nu in 2 keer goed gevaccineerd dan nu prik nummer 1 en dan later nog een keer het hele circus opnieuw.

Uit sociaal oogpunt is maar één volgorde goed. Na het zorgpersoneel en de echte risicogroepen (inclusief verstandelijk gehandicapten) direct doorgaan met de jongeren. Die hebben de meeste contacten, daar beginnen levert het snelste resultaat op, zodat de maatschappij weer open kan zonder grotere uitbraken.
Online onderwijs is tweedehands onderwijs en wil je niet twee verloren jaren in het beroepsonderwijs en op de universiteiten, dan moet je live onderwijs zo snel mogelijk weer starten - met gevaccineerde scholieren en studenten.

Nu nog een goede journalist, die deze vraag en microfoon bij de minister (toekomstperspectief: functie elders) onder de neus houdt. Dat lijkt mij meer zin hebben dan het volgende slachtoffer voor de camera halen om zijn/haar leed in beeld te brengen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door moederslink »

snellie schreef:
12 apr 2021 19:33
(...) Dan liever uitstel van de 2e prik .....
Ik snap waarom je dit zegt, maar na 1 prik ben je niet 100% beschermd plus, je kunt een ander ook nog besmetten. De effectiviteit gaat dus verloren met zo.n grote interval.
De fabrikanten keuren dit dus af!
De strategie moet gewoon in orde zijn in een ontwikkeld land als Nederland.
De toelevering moet worden opgeschaald . Ze produceren als gekken.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door reggie2 »

De strategie is in Nederland niet in orde @ moeders link.
De ene zegt dit en de ander dat.

Nijogeth
Berichten: 9919
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

sylvesterb schreef:
12 apr 2021 18:29
Vanaf de zijlijn allemaal kritiek uit op de regering en wat ze hadden moeten doen is zo eenvoudig. Echter moet het kabinet later wel verantwoording afleggen voor hun acties en zijn de mensen die vanaf de zijlijn allemaal zo simpel roepen nergens te vinden, grote kans dat ze online opeens een compleet andere mening hebben dan maanden daarvoor.
Het moeilijke is natuurlijk kiezen waarvoor je verantwoording wil afleggen. Een VVD heeft natuurlijk een achterban die de economie heel belangrijk vindt en vaak ook bestaat uit ondernemers. Die zijn natuurlijk aardig in de kou gezet het afgelopen jaar. Echter lijken ze wel nog steeds veel stemmen te hebben ondanks het feit dat ze alles tegen hun eigen waarden in doen.

Daaruit concludeer ik dat er niet zoiets bestaat als verantwoording afleggen, anders hadden hun kiezers ze allang afgestraft voor deze wandaden. Een verkiezingsprogramma is gewoon nutteloos, men doet toch wat het zelf wil.

Misschien is dat wel een optie voor nieuwe wetgeving. Partijen in de coalitie verplichten minimaal de helft van hun punten in enigerlei mate tot uitvoer te brengen. Doe je dit niet, dan mag je een volgende keer niet in de coalitie.

Ik leg persoonlijk liever verantwoording af voor het feit dat het druk is in de ziekenhuizen, dan dat ik hele bedrijven en de economie kapot maak. Dat laatste is een langdurig effect en in mijn ogen hoort een regering altijd naar de lange termijn te kijken en geen korte termijnbeslissingen te nemen.

Overigens moet ook het personeel in de ziekenhuizen zich niet aanstellen. De mensen in de supermarkt werken al meer dan een jaar zichzelf helemaal tureluurs, omdat het daar echt elke dag zaterdag lijkt. De ziekenhuizen hebben het van mei tot november nog rustig gehad en ook februari was het rustig. In andere branches heb je ook drukke momenten, zo werken genoeg mensen recreatiebranche overuren tussen mei en september, wetende dat de rust daarna komt. Klinkt lomp, maar is ook gewoon realiteit.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door angel1978 »

Je begon nog best aardig en enigzins doordacht..
Overigens moet ook het personeel in de ziekenhuizen zich niet aanstellen. De mensen in de supermarkt werken al meer dan een jaar zichzelf helemaal tureluurs, omdat het daar echt elke dag zaterdag lijkt.
Om jezelf dan meteen weer compleet belachelijk te maken :roll:

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Jablan »

Angel, stop een keer met iedere keer een ander afkraken. Je kunt anders, doe ook anders.
snellie schreef:
12 apr 2021 20:17
En andere wetenschappers juichen het juist toe, omdat er dan naar verwachting minder opnames in ziekenhuizen zullen zijn. Iedereen l*lt maar net zoals het hem of haar uitkomt.
Talkshowcultuur. Er is altijd iemand te vinden, die het anders ziet. Blijft zo, totdat er een nieuwe regering zit, want de huidige ploeg zegt 'we luisteren' in plaats van 'wij beslissen, dat is ons vak'.
moederslink schreef:
12 apr 2021 20:13
De toelevering moet worden opgeschaald . Ze produceren als gekken.
Het gaat erom, wat er wordt geleverd. BionTech/Pfizer en Moderna hebben de logistiek goed voor elkaar. Astra is chaos. Janssen moet nog op gang komen, idem CureVac/Bayer.

Geduld is soms heel lastig vol te houden :wink:

Gesloten