Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Nijogeth schreef:
06 sep 2021 19:25
Bob Schurkjens schreef:
06 sep 2021 18:55
"De elitaire gevaccineerden". Die 85%

Voor het eerst in de geschiedenis van de mensheid vormt de meerderheid kennelijk "de elite".

Of je begrijpt niet wat het woord elite betekent. De elite vormt namelijk altijd een kleine minderheid.

Met andere woorden: je redenering snijdt geen hout.
Of je pakt het woordenboek erbij en leert meteen dat elitair ook arrogant of hooghartig betekent. Lekker belerend ook weer.
Welk woordenboek heb jij er dan bijgepakt? En waarin ben ik dan belerend?

https://www.vandale.nl/gratis-woordenbo ... is/Elitair

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door 16again »

Bob Schurkjens schreef:
06 sep 2021 18:55
Voor het eerst in de geschiedenis van de mensheid vormt de meerderheid kennelijk "de elite".
Zijn we het begrip Ubermensch dan gemakshalve vergeten?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Jablan »

Nijogeth schreef:
06 sep 2021 18:32
Overigens is het wel een duidelijk voorbeeld over de tweedeling waar hier al vaker over is gepraat. De groep gevaccineerden die zich schijnbaar verheven voelen boven de ongevaccineerden, de ongevaccineerden die zich verzetten tegen de elitaire gevaccineerden.

Het mooie is dat de mensen die neerkijken op de ongevaccineerden zichzelf erg sociaal noemt, omdat men dat doet om de medemens te beschermen. Terwijl het juist erg asociaal is een veel grotere groep buiten te sluiten dan de groep die je probeert te beschermen.
Je gebruikt het woord asociaal en precies dat heb ik vandaag ook gebruikt.

Ik accepteer maar een paar reden om je niet te laten vaccineren:
- Vertrouwen op eigen immuunsysteem (hier op dit forum is dat Snellie). Dat is een reden, die bij mensen zelf blijft en niet naar anderen wijst. Ik ga daar in mee, omdat ik al vaker heb teruggekregen, dat binnen een gezin iedereen ziek was, behalve één van de kinderen en dat kind testte negatief in de PCR-test, heeft blijkbaar een superimmuunsysteem. Totaal onverklaarbaar, maar dat is het leven.
- Medische redenen / Advies van arts om nu nog geen vaccin te nemen.
- Tekort aan vaccins / Geen afspraak kunnen krijgen. (Speelt vooral buiten Nederland.)

ik accepteer geen redenen, die samengevat neerkomen op een overdosis wantrouwen in de fabrikanten, de producten of de overheid. Kritisch zijn is goed, vragen stellen is goed, wantrouwen is fout.

Vandaag heb ik de volgende (schriftelijke) waarschuwing uitgedeeld aan iemand, die een anti-vaccinatie verklaring van een Amerikaan binnen het bedrijf had gedeeld. Na het officiële deel van het gesprek heb ik het artikel met de prijswinnaar doorgenomen en gewezen op fouten in de redenering, de punten die al achterhaald zijn en afgesloten met ongeveer dit verloop:
'Dus je hebt een vrouw en kinderen op de basisschool en je laat je niet vaccineren? Nee? - Je vrouw ook niet? - Je hebt nog geen Covid gehad? - Wat doen jullie met de eerst volgende kinderverjaardag? Kinderfeestje? - En wat als je kind op dat feestje besmet raakt door één van de andere kleintjes? - Nee, je kind wordt een beetje ziek, jullie als ouders worden echt ziek. Leven je ouders en schoonouders nog en hoe oud zijn ze? - Ook geen vaccin gehaald? - Het spijt mij echt, maar ik vind je weigering onverantwoordelijk tegenover je kinderen en ouders - je bent voor allebei een potentieel gezondheidsrisico - en verder is je houding en gedrag asociaal tegenover je collega's en het bedrijf.'
Vooral de combinatie van onverantwoordelijk + asociaal liet de ogen wijd open gaan.


Bij een Duitse klant kwam ik veel leukere print tegen: 5G = 2G + 3G. De 5G verwijst naar complottheorie, de 2G naar toegang voor genezen + gevaccineerd en de 3G staat voor toegang voor getest, genezen of gevaccineerd.

scharrelschipper
Berichten: 1809
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

16again schreef:
06 sep 2021 20:31
Bob Schurkjens schreef:
06 sep 2021 18:55
Voor het eerst in de geschiedenis van de mensheid vormt de meerderheid kennelijk "de elite".
Zijn we het begrip Ubermensch dan gemakshalve vergeten?
Misschien heb ik het altijd verkeerd begrepen,maar ik heb toch altijd gedacht dat diegenen die zichzelf zagen als ubermensch zagen ook vonden dat ze de elite van de mensheid waren.
Brrrrrrr.........

witte angora
Berichten: 30561
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door witte angora »

scharrelschipper schreef:
06 sep 2021 20:05
witte angora schreef:
06 sep 2021 19:50
Dus eigenlijk zijn de niet-gevaccineerden de elite die de gevaccineerden hun wil willen opleggen: 'aanvaard onze besmetting of sterf'.

Dus ja, daar zijn de gevaccineerden, het gewone volk, het niet zo mee eens.
Witte angora,je bent eigenlijk altijd redelijk in je commentaren.
Maar deze vind ik wel heel ver gaan.
Misschien kun je er nog eens over nadenken?
Of was het satirisch bedoeld?
Dan nog vind ik het niet kunnen.
Nope. Het is een reactie op het standpunt van Nijogeth, in de hoop dat hij eens na gaat denken.

Maar verder: dank je voor je compliment, fijn om te lezen!

scharrelschipper
Berichten: 1809
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Jablan schreef:
06 sep 2021 20:40
Nijogeth schreef:
06 sep 2021 18:32
Overigens is het wel een duidelijk voorbeeld over de tweedeling waar hier al vaker over is gepraat. De groep gevaccineerden die zich schijnbaar verheven voelen boven de ongevaccineerden, de ongevaccineerden die zich verzetten tegen de elitaire gevaccineerden.

Het mooie is dat de mensen die neerkijken op de ongevaccineerden zichzelf erg sociaal noemt, omdat men dat doet om de medemens te beschermen. Terwijl het juist erg asociaal is een veel grotere groep buiten te sluiten dan de groep die je probeert te beschermen.
Je gebruikt het woord asociaal en precies dat heb ik vandaag ook gebruikt.

Ik accepteer maar een paar reden om je niet te laten vaccineren:
- Vertrouwen op eigen immuunsysteem (hier op dit forum is dat Snellie). Dat is een reden, die bij mensen zelf blijft en niet naar anderen wijst. Ik ga daar in mee, omdat ik al vaker heb teruggekregen, dat binnen een gezin iedereen ziek was, behalve één van de kinderen en dat kind testte negatief in de PCR-test, heeft blijkbaar een superimmuunsysteem. Totaal onverklaarbaar, maar dat is het leven.
- Medische redenen / Advies van arts om nu nog geen vaccin te nemen.
- Tekort aan vaccins / Geen afspraak kunnen krijgen. (Speelt vooral buiten Nederland.)

ik accepteer geen redenen, die samengevat neerkomen op een overdosis wantrouwen in de fabrikanten, de producten of de overheid. Kritisch zijn is goed, vragen stellen is goed, wantrouwen is fout.

Vandaag heb ik de volgende (schriftelijke) waarschuwing uitgedeeld aan iemand, die een anti-vaccinatie verklaring van een Amerikaan binnen het bedrijf had gedeeld. Na het officiële deel van het gesprek heb ik het artikel met de prijswinnaar doorgenomen en gewezen op fouten in de redenering, de punten die al achterhaald zijn en afgesloten met ongeveer dit verloop:
'Dus je hebt een vrouw en kinderen op de basisschool en je laat je niet vaccineren? Nee? - Je vrouw ook niet? - Je hebt nog geen Covid gehad? - Wat doen jullie met de eerst volgende kinderverjaardag? Kinderfeestje? - En wat als je kind op dat feestje besmet raakt door één van de andere kleintjes? - Nee, je kind wordt een beetje ziek, jullie als ouders worden echt ziek. Leven je ouders en schoonouders nog en hoe oud zijn ze? - Ook geen vaccin gehaald? - Het spijt mij echt, maar ik vind je weigering onverantwoordelijk tegenover je kinderen en ouders - je bent voor allebei een potentieel gezondheidsrisico - en verder is je houding en gedrag asociaal tegenover je collega's en het bedrijf.'
Vooral de combinatie van onverantwoordelijk + asociaal liet de ogen wijd open gaan.


Bij een Duitse klant kwam ik veel leukere print tegen: 5G = 2G + 3G. De 5G verwijst naar complottheorie, de 2G naar toegang voor genezen + gevaccineerd en de 3G staat voor toegang voor getest, genezen of gevaccineerd.
Is hier natuurlijk een beetje "baas"tegenover werknemer.
En dat is je goed recht.
Heb nog niet de tijd genomen om dat hele amerikaanse verhaal met alle verwijzigingen te lezen.
Ga ik denk ik als ik tijd heb nog wel doen.
Ik weet het niet omdat ik het nog maar even snel heb bekeken,maar het lijkt me sterk dat er echt helemaal niets van klopt.
Wordt(misschien) vervolgd.

scharrelschipper
Berichten: 1809
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

witte angora schreef:
06 sep 2021 21:01
scharrelschipper schreef:
06 sep 2021 20:05
witte angora schreef:
06 sep 2021 19:50
Dus eigenlijk zijn de niet-gevaccineerden de elite die de gevaccineerden hun wil willen opleggen: 'aanvaard onze besmetting of sterf'.

Dus ja, daar zijn de gevaccineerden, het gewone volk, het niet zo mee eens.
Witte angora,je bent eigenlijk altijd redelijk in je commentaren.
Maar deze vind ik wel heel ver gaan.
Misschien kun je er nog eens over nadenken?
Of was het satirisch bedoeld?
Dan nog vind ik het niet kunnen.
Nope. Het is een reactie op het standpunt van Nijogeth, in de hoop dat hij eens na gaat denken.

Maar verder: dank je voor je compliment, fijn om te lezen!
Hm,ik zie het al,ik ben ook altijd te netjes/vriendelijk,en dan komt de boodschap niet over.
Zal ik het anders zeggen:ik vind je zin "aanvaard onze besmetting of sterf" ronduit schoftig.
Zo duidelijk?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Jablan »

scharrelschipper schreef:
06 sep 2021 21:06
Is hier natuurlijk een beetje "baas"tegenover werknemer.
En dat is je goed recht.
Het is deel van mijn werk en ik krijg ervoor betaald :P
Dit gaat al zo sinds eind vorig jaar en eerlijk, ik ben dit soort gedoe helemaal zat. Wie geen vaccin wil, moet niet zielig doen, niet naar anderen wijzen, maar zelf de gevolgen accepteren. In dit opzicht mag het van mij snel normaler worden.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door moederslink »

Jablan schreef:
06 sep 2021 21:20
Wie geen vaccin wil, moet niet zielig doen, niet naar anderen wijzen, maar zelf de gevolgen accepteren.
Wanneer niet gevaccineerden ernstig ziek in het ZH belanden, waardoor de zorg weer wordt overbelast en daardoor de reguliere zorg weer mogelijk wordt uitgesteld, dan raakt dit iedereen en niet alleen henzelf.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door reggie2 »

moederslink schreef:
06 sep 2021 21:30
Wanneer niet gevaccineerden ernstig ziek in het ZH belanden, waardoor de zorg weer wordt overbelast en daardoor de reguliere zorg weer mogelijk wordt uitgesteld, dan raakt dit iedereen en niet alleen henzelf.
En wat als gevaccineerden in het ziekenhuis komen, waardoor de zorg overbelast raakt??
Schijnbaar willen mensen er niet aan, maar je kan nog steeds corona krijgen, of anderen besmetten....ook als je je spuit hebt gehad.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

16again schreef:
06 sep 2021 20:31
Bob Schurkjens schreef:
06 sep 2021 18:55
Voor het eerst in de geschiedenis van de mensheid vormt de meerderheid kennelijk "de elite".
Zijn we het begrip Ubermensch dan gemakshalve vergeten?
Zijn dat mensen die klant zijn bij Uber?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door moederslink »

reggie2 schreef:
06 sep 2021 21:44
moederslink schreef:
06 sep 2021 21:30
Wanneer niet gevaccineerden ernstig ziek in het ZH belanden, waardoor de zorg weer wordt overbelast en daardoor de reguliere zorg weer mogelijk wordt uitgesteld, dan raakt dit iedereen en niet alleen henzelf.
En wat als gevaccineerden in het ziekenhuis komen, waardoor de zorg overbelast raakt??
Schijnbaar willen mensen er niet aan, maar je kan nog steeds corona krijgen, of anderen besmetten....ook als je je spuit hebt gehad.
Dat klopt, maar je belandt waarschijnlijk niet meer op de IC , want je bent minder ernstig ziek, wordt gezegd.
Het gaat om de overbelasting op met name de IC.s : er is daar te weinig gekwalificeerd personeel .

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik besef dat ik makkelijk praten heb, ik ben wat ouder, relatief nog erg gezond en heb geen behoefte aan festivals, events en uitgaan in discotheken en het bezoeken van massa bijeenkomsten, dus zoals ik leef nu, leefde ik al.
Alleen nu wat meer afstand, indien nodig nog een mondkapje en verder is er voor mij niets veranderd.
Ik hoop dat het hierbij blijft , er geen heftige najaarsgolf komt en mensen hun verstand ( blijven ) gebruiken.
Ik voel me als gevaccineerde zeker niet verheven, onzin!
Maar kijk als niet gevaccineerde een beetje goed uit bij de ouderen , dat zou ik zeer toejuichen.
Wanneer je als jongere niet gevaccineerde wilt losgaan, kijk dan uit voor je ( groot) ouders en je oudere familieleden.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door reggie2 »

moederslink schreef:
06 sep 2021 22:01
Ik besef dat ik makkelijk praten heb, ik ben wat ouder, relatief nog erg gezond en heb geen behoefte aan festivals, events en uitgaan in discotheken en het bezoeken van massa bijeenkomsten, dus zoals ik leef nu, leefde ik al.
Alleen nu wat meer afstand, indien nodig nog een mondkapje en verder is er voor mij niets veranderd.
Ik hoop dat het hierbij blijft , er geen heftige najaarsgolf komt en mensen hun verstand ( blijven ) gebruiken.
Ik voel me als gevaccineerde zeker niet verheven, onzin!
Maar kijk als niet gevaccineerde een beetje goed uit bij de ouderen , dat zou ik zeer toejuichen.
Wanneer je als jongere niet gevaccineerde wilt losgaan, kijk dan uit voor je ( groot) ouders en je oudere familieleden.
Bij de personen die zich " verheven" voelen, hoor jij niet thuis.
Ook ik ben geen festival ganger, maar wordt er onvoorstelbaar moe van, dat mensen ( niet jij) zo hardnekkig hun wil willen opdringen aan niet gevaccineerden.
Uiteraard moeten zij opletten als zij ouderen bezoeken.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Bob Schurkjens schreef:
06 sep 2021 20:23
Nijogeth schreef:
06 sep 2021 19:25
Bob Schurkjens schreef:
06 sep 2021 18:55
"De elitaire gevaccineerden". Die 85%

Voor het eerst in de geschiedenis van de mensheid vormt de meerderheid kennelijk "de elite".

Of je begrijpt niet wat het woord elite betekent. De elite vormt namelijk altijd een kleine minderheid.

Met andere woorden: je redenering snijdt geen hout.
Of je pakt het woordenboek erbij en leert meteen dat elitair ook arrogant of hooghartig betekent. Lekker belerend ook weer.
Welk woordenboek heb jij er dan bijgepakt? En waarin ben ik dan belerend?

https://www.vandale.nl/gratis-woordenbo ... is/Elitair
Je weet dat de gratis versie van van Dale online vrijwel niets weergeeft?

Kijk eens wat een synoniem is van elitair of kijk eens in een volledig woordenboek.

https://www.mijnwoordenboek.nl/synoniem ... rd=elitair

scharrelschipper
Berichten: 1809
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Jablan schreef:
06 sep 2021 21:20
scharrelschipper schreef:
06 sep 2021 21:06
Is hier natuurlijk een beetje "baas"tegenover werknemer.
En dat is je goed recht.
Het is deel van mijn werk en ik krijg ervoor betaald :P
Dit gaat al zo sinds eind vorig jaar en eerlijk, ik ben dit soort gedoe helemaal zat. Wie geen vaccin wil, moet niet zielig doen, niet naar anderen wijzen, maar zelf de gevolgen accepteren. In dit opzicht mag het van mij snel normaler worden.
Ik zou kunnen zeggen:wie een vaccin wil moet niet zielig doen,niet naar anderen wijzen,maar zelf de gevolgen accepteren.
Met dit verschil dat ik dat in de practijk niet doe en jij wel.
Wat vindt je dan normaal?
Alleen hetgeen jij normaal vindt?
Ik ga nu even grof doen;ik wil geen vaccin,ik ben/doe niet zielig,ik wijs niet naar anderen en ik accepteer al mijn hele leven de gevolgen van mijn eigen beslissingen.
Wat zou er normaler moeten worden dan?
Moet ik me aanpassen aan jou idee/denkwijze?
Ik hoop toch van niet.
Er is al ruim genoeg indoctrinatie van allerlei kanten.
Dus laten we proberen hier op dit forum gewoon verder te te gaan met het uitwisselen van ideeen en meningen zonder die aan elkaar op te dringen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door moederslink »

Niemand van ons, hier op dit forum bv, weet er het fijne van.
Noch vd vaccins, noch vd gevolgen, noch van het niet gevaccineerd zijn.
De tijd zal het leren.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Maar wat wil je dan zeggen Nijogeth? Dat 85% van de NL bevolking elitair danwel arrogant is?

Het zou kunnen, maar ik kan er weinig mee. Misschien kan dit eens wetenschappelijk onderzocht worden.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

witte angora schreef:
06 sep 2021 21:01
scharrelschipper schreef:
06 sep 2021 20:05
witte angora schreef:
06 sep 2021 19:50
Dus eigenlijk zijn de niet-gevaccineerden de elite die de gevaccineerden hun wil willen opleggen: 'aanvaard onze besmetting of sterf'.

Dus ja, daar zijn de gevaccineerden, het gewone volk, het niet zo mee eens.
Witte angora,je bent eigenlijk altijd redelijk in je commentaren.
Maar deze vind ik wel heel ver gaan.
Misschien kun je er nog eens over nadenken?
Of was het satirisch bedoeld?
Dan nog vind ik het niet kunnen.
Nope. Het is een reactie op het standpunt van Nijogeth, in de hoop dat hij eens na gaat denken.

Maar verder: dank je voor je compliment, fijn om te lezen!
Mijn standpunt is de gulden middenweg, niet die van 1 van de 2 kampen die er aan het ontstaan zijn. En ja, ik noem het arrogant van sommige gevaccineerden dat ze vinden dat ze meer zouden mogen dan ongevaccineerden, omdat zij nu eenmaal gevaccineerd zijn. Ik heb echter ook geen goed woord over voor de mensen die zich niet laten vaccineren vanwege allemaal complottheorieën.

Mijn standpunt is en blijft onveranderd. Accepteer elkaars beslissingen, maar een vaccinatie mag nooit privileges opleveren voor mensen, alleen al daaraan denken brengt een scheiding teweeg, waardoor we nooit meer normaal met elkaar kunnen omgaan. Als mensen andere mensen bewust uit de maatschappij gaan schoppen, dan kun je ook verwachten dat deze mensen zich als verschoppelingen gaan gedragen. Dan zijn we verder van huis dan we al zijn.

Je ziet gewoon overal de discussie verharden. Er is bijna geen tussenweg meer. Of je bent gevaccineerd en vindt dat iedereen dat dan moet zijn en dat de enige weg is. Of je bent niet gevaccineerd en vindt dat gevaccineerden niet moeten bepalen wat goed voor jou is.

Het feit dat gevaccineerde personen nog steeds bang zijn voor ongevaccineerde personen, geeft eigenlijk een angst aan dat vaccins mogelijk niet werken. Nu mag jezelf bepalen of die angst terecht is. Is die angst terecht, dan is het dus nutteloos dat mensen zich nog laten vaccineren. Is die angst onterecht, dan moet er ook gestopt worden met ongevaccineerde mensen steeds verder in de hoek te drukken.

Dat werkt ook de andere kant op. Mensen die zich niet laten vaccineren hebben een groot vertrouwen in het eigen lichaam en/of wantrouwen in het vaccin. Als 1 van die 2 terecht is, dan is een vaccin onnodig. Is het onterecht, dan komen ze er vroeg of laat wel achter. Maar de IC's komen echt niet meer vol te liggen door de ongevaccineerde personen, daarvoor is de groep gewoonweg te klein.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door moederslink »

snellie schreef:
06 sep 2021 22:23
moederslink schreef:
06 sep 2021 21:30
Wanneer niet gevaccineerden ernstig ziek in het ZH belanden, waardoor de zorg weer wordt overbelast en daardoor de reguliere zorg weer mogelijk wordt uitgesteld, dan raakt dit iedereen en niet alleen henzelf.
Dat geldt dus ook voor wel gevaccineerden die ook op de ic kunnen belanden.
" Volgens Bartjes " kom je niet meer op de IC met zeer ernstige Coronaklachten doordat je gevaccineerd bent . Maar goed....uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

Gesloten