Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door reggie2 »

Klopt niet @Nijogeth, niet iedereen die kwetsbaar is is aan de beurt geweest, sommigen nemen de spuit niet.

Ik denk dat jij die spuit net zo hard nodig hebt als de rest die er wel voor kiest, jong zijn geeft geen garantie op niet ernstig ziek worden van de corona, Maar goed.....je hebt de spuit gehad.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Jablan »

Lowieze schreef:
19 aug 2021 07:22
Ik hoorde gisteren een verhaal van een EHBO’er dat de voorzitter en degene die cursussen en opleidingen begeleid van de plaatselijke EHBO allebei niet gevaccineerd zijn uit principe, want die vaccinatie campagne is een complot van de overheid. Het is niet erger dan een griepje, de overheid doet dit alleen om er aan te verdienen (?) en het vaccin is echt niet te vertrouwen etc.
Het zijn dus wel mensen die cursussen geven, op evenementen e.d. staan om Eerste Hulp te verlenen.
Zoiets zou toch niet moeten kunnen? Als je zulk vrijwilligerswerk doet, zou je tijdelijk aan de kant gezet moeten worden vind ik.
Kunnen ze die cursus geven met ruime afstand en mond-neus-bescherming? Dan mag het. Verstandig is anders.
Jose2501 schreef:
19 aug 2021 08:03
Oxford University publiceerde gisteren resultaten uit studie naar effectiviteit van de vaccins. 3 maanden nadat de volledige vaccinatieprik is gezet is de effectiviteit van de vaccins tegen de Delta variant gedaald naar tussen de 60 tot 70 procent. Waar eerder 93 procent bescherming werd gezien.
Bovendien hadden gevaccineerden zelfde aantal virusdeeltjes in neus en mond dan nog niet gevaccineerden. En beide groepen konden in gelijke mate anderen besmetten. Vooral bij ouderen liepen de antistoffen sterk terug en waren al snel veel minder beschermd.
Zo staat in liveblog van nos.nl vanmorgen.
Waarbij de NOS iets te kort is. Op de piek is er geen verschil, maar in dagen wel. Niet-gevaccineerden hebben drie tot zes dagen dit hoge niveau aan virus, gevaccineerden één tot twee dagen. Dat maakt voor de verdere verspreiding een groot verschil.
16again schreef:
19 aug 2021 13:04
Sowieso is het verstandig Israelis corona nieuws te volgen: Zie liepen ver voor met vaccinaties.
Ik kwam vorige week een opvallend cijfer tegen over Israël. Slechts 58% is gevaccineerd.

16again
Berichten: 16034
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door 16again »

Jablan schreef:
19 aug 2021 16:14
Ik kwam vorige week een opvallend cijfer tegen over Israël. Slechts 58% is gevaccineerd.
Volgens deze site is 59.9 % daar "fully vaccinated" en heeft 64.8 % "at least one dose"
https://ig.ft.com/coronavirus-vaccine-tracker
Let ook op grafiek: "Cumulative doses administered per 100 residents" waar grote Israelische voorsprong te zien was.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Erthanax »

Journalist Chris Klomp heeft vandaag een prikkelend stukje gepubliceerd met de titel "Vaccinweigeraars: accepteer de gevolgen".

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door moederslink »

Jablan schreef:
19 aug 2021 16:14
Kunnen ze die cursus geven met ruime afstand en mond-neus-bescherming? Dan mag het. Verstandig is anders.
Het zijn, zo lees ik, dus ook mensen die behalve cursussen geven ook bv op evenementen staan om eerste hulp te verlenen .
Je zult maar iemand moeten reanimeren en mond op mond beademing moeten geven .
Dus sowieso heel erg onverstandig en zeker niet aan te raden om deze ongevaccineerden dan toe te laten . Tja, dat betekent dus ook daar : uitsluiting... :(

scharrelschipper
Berichten: 1809
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Lowieze schreef:
17 aug 2021 13:47
Nijogeth schreef:
17 aug 2021 13:45
Maar die regels gelden voor iedereen. Dat testen gaat alleen gelden voor mensen die niet gevaccineerd zijn en dat is toch echt een kleine groep.
Een kleine groep met grote risico’s voor de rest, daarom zijn bepaalde maatregelen wel op zijn plaats.
Wat een onzin weer,we weten nu toch allemaal wel dat ook gevaccineerden anderen kunnen besmetten?
Sterker nog: ook gevaccineerden kunnen besmet raken.

16again
Berichten: 16034
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door 16again »

moederslink schreef:
19 aug 2021 19:57
Jablan schreef:
19 aug 2021 16:14
Kunnen ze die cursus geven met ruime afstand en mond-neus-bescherming? Dan mag het. Verstandig is anders.
Het zijn, zo lees ik, dus ook mensen die behalve cursussen geven ook bv op evenementen staan om eerste hulp te verlenen .
Je zult maar iemand moeten reanimeren en mond op mond beademing moeten geven .
Dus sowieso heel erg onverstandig en zeker niet aan te raden om deze ongevaccineerden dan toe te laten . Tja, dat betekent dus ook daar : uitsluiting... :(
Als je gereanimeerd zou moeten worden...
Wordt je dan liever gereanimeerd door een ongevaccineerde, of helemaal niet gereanimeerd?

Zullen we ook gelijk aparte gedeelte in de bus toewijzen, en aparte openbare toiletten in het leven roepen?

16again
Berichten: 16034
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door 16again »

Nijogeth schreef:
19 aug 2021 13:08
16again schreef:
19 aug 2021 09:43
Klopt getalsmatig:
Vaccinatiegraad 90% met 66% effectief vaccin: 60% beschermd
Vaccinatiegraad 100% met 66% effectief vaccin: 66% beschermd
Wat duidelijk maakt dat de meeste winst te behalen valt met een beter vaccin.

Mogelijk zijn het vooral jongeren die vaccins weigeren, waardoor risico beperkt is
Wat ik hier mis is eigenlijk hoeveel het vaccin nog beschermd tegen zo ziek worden dat je in het ziekenhuis komt. Dat je het virus nog kan krijgen, dat maakt in principe niet uit, zolang mensen maar uit de ziekenhuizen blijven en volgens mij was dat in de UK en de US wel redelijk hoog gebleven (ergens in de mid 90% voor alle vaccins).

En nee, ik las vorige maand ergens dat de groep 18-28 jarigen binnen een maand al bijna net zoveel eerste vaccinaties had als de groep 50-65 op datzelfde moment had, terwijl die toch al veel eerder afspraken konden maken.
Vaccinatiegraad is weldegelijk fors lager vanaf 50 jaar en jonger
Zie onderste 2 grafieken (animaties) op
https://coronabeeld.nl/

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door moederslink »

16again schreef:
19 aug 2021 21:02
Als je gereanimeerd zou moeten worden...
Wordt je dan liever gereanimeerd door een ongevaccineerde, of helemaal niet gereanimeerd?
Uiteraard wil ik gereanimeerd worden, boeit me niet of ie wel of niet gevaccineerd is maar wél weet wat ie doet.
Ik heb het over dit topic met deze " cursisten " die nog moeten oefenen.
Excuses....heb het niet zo duidelijk verwoord.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

16again schreef:
19 aug 2021 21:02
moederslink schreef:
19 aug 2021 19:57
Jablan schreef:
19 aug 2021 16:14
Kunnen ze die cursus geven met ruime afstand en mond-neus-bescherming? Dan mag het. Verstandig is anders.
Het zijn, zo lees ik, dus ook mensen die behalve cursussen geven ook bv op evenementen staan om eerste hulp te verlenen .
Je zult maar iemand moeten reanimeren en mond op mond beademing moeten geven .
Dus sowieso heel erg onverstandig en zeker niet aan te raden om deze ongevaccineerden dan toe te laten . Tja, dat betekent dus ook daar : uitsluiting... :(
Als je gereanimeerd zou moeten worden...
Wordt je dan liever gereanimeerd door een ongevaccineerde, of helemaal niet gereanimeerd?

Zullen we ook gelijk aparte gedeelte in de bus toewijzen, en aparte openbare toiletten in het leven roepen?
"Slegs vir ingeënte"

Ik zie dat wel zitten hoor :)

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik ben dan eerder voor 'slechts voor ongevaccineerde mensen en zij die er geen probleem mee hebben'. Laat de rest zich maar afzonderen en apart vervoer, eigen kroegen en eigen toiletten regelen.

Al vind ik dat we onderhand moeten overstappen naar gemengde toiletten, alleen maar om het gezeik over aparte toiletten voor genderneutralen en dergelijke tegen te gaan. Ik zag pas een toilet in een grotere stad (ga geen namen noemen) waar gewoon 3 keuzes waren. Kies verdomme gewoon of je een pisbak wil gebruiken of moet zitten, dat maakt het allemaal een stuk eenvoudiger.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

16again schreef:
19 aug 2021 21:13
Nijogeth schreef:
19 aug 2021 13:08
16again schreef:
19 aug 2021 09:43
Klopt getalsmatig:
Vaccinatiegraad 90% met 66% effectief vaccin: 60% beschermd
Vaccinatiegraad 100% met 66% effectief vaccin: 66% beschermd
Wat duidelijk maakt dat de meeste winst te behalen valt met een beter vaccin.

Mogelijk zijn het vooral jongeren die vaccins weigeren, waardoor risico beperkt is
Wat ik hier mis is eigenlijk hoeveel het vaccin nog beschermd tegen zo ziek worden dat je in het ziekenhuis komt. Dat je het virus nog kan krijgen, dat maakt in principe niet uit, zolang mensen maar uit de ziekenhuizen blijven en volgens mij was dat in de UK en de US wel redelijk hoog gebleven (ergens in de mid 90% voor alle vaccins).

En nee, ik las vorige maand ergens dat de groep 18-28 jarigen binnen een maand al bijna net zoveel eerste vaccinaties had als de groep 50-65 op datzelfde moment had, terwijl die toch al veel eerder afspraken konden maken.
Vaccinatiegraad is weldegelijk fors lager vanaf 50 jaar en jonger
Zie onderste 2 grafieken (animaties) op
https://coronabeeld.nl/
Die laat niet zien wat ik zei, want er staan geen tijden bij. Wat ik had gelezen was dat er in een maand al voor 55% van de 18-28 eerste prikken waren gezet en de andere groep op dat moment op 62% stond. Dat de 18-28 groep minder draagvlak heeft, dat is verder logisch (willen nog kinderen, lopen minder risico en dergelijke), maar het draagvlak wat er onder ze is, was wel veel sneller bereikt, terwijl 50-65 wel echt lang erover heeft gedaan om echt hoger te komen.

Dat gezegd hebbende, denk ik niet dat je de vaccinatiegraad hoger gaat krijgen onder de groep 18-28 jarigen zonder ze buiten te sluiten van alles en dat vind ik zeer kwalijk. Als je nu zegt dat je 50-plussers die niet gevaccineerd zijn buiten wil sluiten, omdat ze een veel te groot risico vormen voor de ziekenhuisbezetting, daar zou ik nog in kunnen komen, maar niet als je dat zou doen met een groep die echt amper het risico loopt in het ziekenhuis te komen.

PGros
Berichten: 1116
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door PGros »

16again schreef:
19 aug 2021 21:02
Als je gereanimeerd zou moeten worden...
Wordt je dan liever gereanimeerd door een ongevaccineerde, of helemaal niet gereanimeerd?
Maakt toch ook niet uit! Een gevaccineerde kan ook besmet zijn met het virus maar omdat hij dan weinig klachten heeft besmet hij niet zo snel een ander.
Maar bij mond op mond beademing gaat het virus vanaf een gevaccineerde net zo makkelijk over op de ander als bij een niet-gevaccineerde.

16again
Berichten: 16034
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door 16again »

Nijogeth schreef:
20 aug 2021 00:24
16again schreef:
19 aug 2021 21:13
Nijogeth schreef:
19 aug 2021 13:08

En nee, ik las vorige maand ergens dat de groep 18-28 jarigen binnen een maand al bijna net zoveel eerste vaccinaties had als de groep 50-65 op datzelfde moment had, terwijl die toch al veel eerder afspraken konden maken.
Vaccinatiegraad is weldegelijk fors lager vanaf 50 jaar en jonger
Zie onderste 2 grafieken (animaties) op
https://coronabeeld.nl/
Die laat niet zien wat ik zei, want er staan geen tijden bij.
Bovenaan de grafiek staan gewoon weeknummers

Hoe snel een leeftijdscategorie zich laat vaccineren zodra die categorie aan de beurt is, zegt niet zo veel
In de grafiek moet je vooral aan de rechter kant kijken, hoe de vaccinatiegraad nauwelijks meer stijgt, en op een bepaalde waarde blijft hangen. Terwijl jij de steilheid van de helling aan het begin in de grafiek vergelijkt, dat meet vooral de doorloopsnelheid bij de mensen die wel willen.

En voor doorloopsnelheid maakt het uit dat die mensen wel over eigen vervoer beschikken (mijn tante was afhankelijk van mijn vervoer) , en inmiddels verbeterde logistiek bij prikcentra, en beschikbaarheid van vaccins.
Prikcentrum hier vlakbij was bijvoorbeeld nog niet eens open toen mijn tante ging, waardoor ik flink ver moest rijden.
Eerste afspraak van mijn tante had ik zelfs afgezegd, omdat ik niet wilde dat ze met gevoelstemperatuur -10 naar buiten moest

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Jablan »

Ik dacht - verbeter het maar als ik ernaast zit - dat de mond-op-mondbeademing eruit was bij de EHBO, omdat de gewone hartmassage al zorgt voor een luchtstroom in en uit de longen.
16again schreef:
19 aug 2021 21:13
Vaccinatiegraad is weldegelijk fors lager vanaf 50 jaar en jonger. Zie onderste 2 grafieken (animaties) op https://coronabeeld.nl/
Het loopt nog op de komende maanden. Hoe jonger, hoe later de uitnodiging kwam en de zomervakantie zit ertussen.
Neem ik zoon als voorbeeld: pas in november wordt hij meegeteld bij de groep volledig gevaccineerd.
Op mijn werk horen we steeds vaker, dat een vakantiebesmetting in de directe omgeving aanleiding is om alsnog een afspraak te maken.

16again
Berichten: 16034
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door 16again »

Jablan schreef:
20 aug 2021 09:31
16again schreef:
19 aug 2021 21:13
Vaccinatiegraad is weldegelijk fors lager vanaf 50 jaar en jonger. Zie onderste 2 grafieken (animaties) op https://coronabeeld.nl/
Het loopt nog op de komende maanden. Hoe jonger, hoe later de uitnodiging kwam en de zomervakantie zit ertussen.
Neem ik zoon als voorbeeld: pas in november wordt hij meegeteld bij de groep volledig gevaccineerd.
Op mijn werk horen we steeds vaker, dat een vakantiebesmetting in de directe omgeving aanleiding is om alsnog een afspraak te maken.
De linker grafiek (eerste prik) laat zien dat aanwas vrijwel is gestopt. Er is een plateau bereikt met slechts beperkte stijging
Hoe lager de leeftijden, hoe lager dit plateau. Wat mijn stelling bevestigt.

Al kan vakantie zeker bij hebben gedragen , dat de inhaalslag nog komt

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
20 aug 2021 09:31
Ik dacht - verbeter het maar als ik ernaast zit - dat de mond-op-mondbeademing eruit was bij de EHBO, omdat de gewone hartmassage al zorgt voor een luchtstroom in en uit de longen.
Nee, je zit er niet naast. Gelukkig maar, want het mond-op-mondgedeelte was niet het meest favoriete deel. Gewoon pompen is -zeker bij een willekeurige vreemde- veel fijner. Of de AED erop plakken, nog beter.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door reggie2 »

Jose2501 schreef:
20 aug 2021 14:47



Dit is toch niet vol te houden?


Je zal wel moeten. Zit niks anders op.
Volgens mij , maar kan mij vergissen was er gisteren bij RTL4 dat er in Israel toch slechter gevaccineerd is.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Verkeerde naalden?

xflorisx
Berichten: 385
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door xflorisx »

In iedere bevolkingsgroep heb je mensen die niet gevaccineerd willen worden. Zelfs dus bij EHBO instructeurs. Gelukkig heb ik wel gevaccineerde instructeurs die zeer veilig een reanimatiecursus gaven. Kleine groepen en iedereen kreeg een apart gezicht om zeker te zijn dat je niets kon oplopen.

Maar wat denken jullie welke risico's ik moet lopen als ik een niet gevaccineerde ga beademen. Zo jong ben ik niet meer. Aan de buitenkant is niet te zien wie wel of niet geprikt wordt. Ik ga het risico in ieder geval lopen, omdat in mijn omgeving praktisch iedereen gevaccineerd is. Maar wat moet ik met de mensen waarvan ik weet dat ze dat niet zijn? Dat is nog een dilemma.

Gesloten