Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

scharrelschipper
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

witte angora schreef:
05 jun 2021 20:12
Eigenlijk denk ik dat weinigen iets missen/gemist hebben. Kan het niet goed uitleggen.

Vanmorgen was ik dus in het Spoorwegmuseum. Druk was het niet echt. De reservering pas gisteren gemaakt, maar er was plek zat. Zowel in het museum als in een deel van de stad hing toch een beetje een aparte sfeer; net zoiets als anderhalf jaar geleden toen we 'ineens' met allerlei maatregelen werden geconfronteerd. Een beetje een 'shock'- sfeer.

Het reserveren vond ik op zich wel prettig, en dat levert meteen een vraag op in combinatie met de sleeplijst van Jablan. Is het een idee om van dit reserveren een blijvertje te maken? Lastig is het niet, zeker niet als er vooruit betaald is. Scannen en klaar. Het gaat niet zozeer om de snellere doorlooptijd aan de kassa; maar het uitblijven van de griepgolf door alle maatregelen en de mogelijkheid dat er ooit een Coronavervolg komt moet ons, denk ik, toch tot nadenken stemmen hoe we in de toekomst met periodes van veel besmettingen om kunnen en moeten gaan. Blijvend reguleren van aantallen bezoekers is misschien een optie. Geldt trouwens ook voor winkels.

Verder... in de stad werd het in de middag een stuk drukker. Althans, iets na 1-en. Zeker van de fietspaden werd flink gebruik gemaakt. Weinig gekkigheid, behalve toch een beetje de sfeer. Het had niet de zorgeloosheid en uitbundigheid die er voor Corona was. Op de meeste terrassen was ook nu plek zat.

Overigens wat de bieb betreft: daar was het gisteren, dus vrijdag, akelig rustig.

Samengevat: ik heb niet het idee dat mensen nu massaal denken dat ze iets in moeten halen wat ze de afgelopen anderhalf jaar tekort zijn gekomen. Ik heb ook niet het gevoel dat mensen massaal denken dat we er over een paar weken van af zijn
Hmm,hoewel ik persoonlijk weinig problemen heb gehad met al die maatregelen,wat natuurlijk voornamelijk komt door mijn werkzaamheden,ben ik er zeer zeker tegen om bepaalde maatregelen blijvend te verklaren.
Want laten we wel wezen;veel van die maatregelen waren een (al of niet noodzakelijke) inbreuk op onze vrijheid.
Daar moeten we dus m.i. zo snel mogelijk vanaf.
Voor de duidelijkheid en voor ik weer wappie genoemd ga worden:sommige regels waren misschien wel nodig,daar komen we later wel achter hopelijk,maar als het verantwoord is moeten we er zo snel mogelijk weer vanaf.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als overal van te voren gereserveerd moet worden, komt er bijna geen hond meer.

Lijkt me, als corona voorbij is, ook compleet overbodig.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik moet er ook niet aan denken. Vrijheid is best wat waard.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar een reservering voor een museumbezoek of een zwembadbezoek is toch geen inbreuk op je vrijheid? Het is gewoon een planning om te zorgen dat de drukte redelijk goed gespreid wordt.

Hier in het zwembad mogen er 8 in een baan. Je moet er niet aan denken dat het er ineens 30 of 40 worden omdat 'het kan'. Die 8 is eigenlijk al teveel met sommigen. Sterker nog: laatste keer, en dat was voor mij de eerste keer, lagen we met zijn drieën in een baan. Zeer tot ongenoegen van de derde die een half uur later begon.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Moneyman schreef:
05 jun 2021 22:02
Ik moet er ook niet aan denken. Vrijheid is best wat waard.
Ik heb daar vandaag een flinke baaldag van gehad. Dat hele vooraf reserveren pakt me geestelijk aardig bij de ballen, om het maar een naam te geven.

Gisteren had ik een top avond, meisje appte me na het werk om even een drankje op het terras te doen, gezellig met zijn tweeën in de regen (uiteindelijk) ons goed vermaakt, vervolgens terug naar mijn appartement.

Vanmorgen werd ik wakker, wetende dat mijn vrienden met de hele groep gereserveerd hadden op een festival buiten (dus waar eigenlijk een hoop tafels op een buitenterrein stonden opgesteld). Nu heb ik eigenlijk niets met festivals en dus heb ik er de hele dag tegenaan gehikt en uiteindelijk heb ik mijn beste maat gebeld dat ik zo in de knoop zat dat ik er niet heen ging.

Ik had zo'n slechte dag dat ik pas om een uur of 6 mezelf zover kreeg om iets te gaan doen en toen heb ik eten gemaakt en uiteindelijk kreeg ik van een vriendin een berichtje met de vraag of ik naar mijn stamkroeg kwam en uiteindelijk hebben we daar nog 2 uur plezier gehad en nu is ze net weg uit mijn appartement.

Maar om een lang verhaal kort te maken, ik merk gewoon aan mezelf dat dat hele reserveren voor alles me helemaal gek maakt en ik echt de spontaniteit heel erg mis. En dat kan me van een geweldige avond naar een kutdag slingeren binnen no-time.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
06 jun 2021 00:16
Maar een reservering voor een museumbezoek of een zwembadbezoek is toch geen inbreuk op je vrijheid? Het is gewoon een planning om te zorgen dat de drukte redelijk goed gespreid wordt.
Het is het allebei. Door de verplichte reservering wordt de vrijheid om spontaan dingen te doen ingeperkt. En juist die spontane dingen maken het leven zo leuk.

Ik snap dat het nu nodig is, begrijp me niet verkeerd, maar ik moet er niet aan denken dat we dat vast zouden houden als de noodzaak er niet meer is.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door witte angora »

En als het net als van de zomer desnoods, buiten online reserveren om, 'reserveren aan de deur' kan zijn? Dan kun je de aantallen bezoekers nog steeds reguleren, terwijl mensen ook nog steeds de vrijheid hebben om te komen en te gaan wanneer ze willen. Enkel als het druk wordt moeten ze even wachten.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Bij de meeste musea loopt het al normaal helemaal niet storm, dus voloken overbodig.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
06 jun 2021 13:08
En als het net als van de zomer desnoods, buiten online reserveren om, 'reserveren aan de deur' kan zijn?
Daarin zie ik geen meerwaarde, dat bereik je al door simpelweg een maximum aantal bezoekers toe te laten.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 921
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

snellie schreef:
06 jun 2021 20:08
Gossie, even 1,5 week off-line en blijkbaar heel wat gemist op dit forum.

Ik heb iig genoten van winkel in-winkel uit. Alleen verbaasde het me dat ik nog steeds op een terrasje mijn gegevens moest invullen, ik dacht dat dit allang niet meer hoefde. Ik vond het wel een beetje een inbreuk op mijn privacy, natuurlijk kan ik zo een fictieve naam invullen, maar dat heb ik niet gedaan. Hoe ervaren jullie dit?
Op zich lijkt mij dat geen onredelijke voorwaarden. Het geeft de ondernemer in ieder geval de ruimte om klanten te waarschuwen als er iemand met corona op hetzelfde moment aanwezig is geweest als u.
Uiteraard is dit alleen mogelijk als de ondernemer hierover zelf wordt geïnformeerd en dat zal naar alle waarschijnlijkheid niet snel gebeuren.

scharrelschipper
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

snellie schreef:
06 jun 2021 20:08
Gossie, even 1,5 week off-line en blijkbaar heel wat gemist op dit forum.

Ik heb iig genoten van winkel in-winkel uit. Alleen verbaasde het me dat ik nog steeds op een terrasje mijn gegevens moest invullen, ik dacht dat dit allang niet meer hoefde. Ik vond het wel een beetje een inbreuk op mijn privacy, natuurlijk kan ik zo een fictieve naam invullen, maar dat heb ik niet gedaan. Hoe ervaren jullie dit?
Moest dat in de bieb ook.icl tel nr.
Dat briefje ging in een grote container( model kliko).
Wordt eens per week geleegd denk ik.
De zin hiervan ontgaat mij geheel.

scharrelschipper
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

breien schreef:
06 jun 2021 21:37
Ik ging er van uit dat de horeca weer open was. Daarom liep ik een rondje om bij een Rustpunt een ☕ te drinken.
Dat viel tegen. Het Rustpunt was niet open. Terwijl er wel veel 🚲🚲🚲 waren, dus veel potentiële klanten.
Uiteindelijk naar de 🍟🍔 gegaan voor een☕.
Het was bijna 🕛. Ik was de enige klant
Misschien dom of onwetend van mij,maar wat is een Rustpunt?

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door witte angora »

Gokje. Ik vermoed dat een rustpunt bedoelt is als plek om met een bak koffie te rusten. Het is een aanname, ik weet het. Breien zal ongetwijfeld het verlossende antwoord kunnen geven.

Ahhh.... gevonden. Klinkt wel interessant voor de langeafstandslopers onder ons. https://www.rustpunt.nu/rustpunten

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door sjohie »

Lady1234 schreef:
05 jun 2021 21:31
Als overal van te voren gereserveerd moet worden, komt er bijna geen hond meer.

Lijkt me, als corona voorbij is, ook compleet overbodig.
Dit is voor plenty restaurants wel gebruikelijk, zeker voor de gewilde donderdag-, vrijdag- en zaterdagavond. En zelfs de norm voor de topklasse restaurants, waar je soms niet eens kan reserveren, maar alleen op een wachtlijst kan komen voor als er een plekje vrij komt. Dat is dan niet de cafetaria om de hoek, maar het type restaurant waar mensen een hele citytrip omheen boetseren.

Overigens zagen we afgelopen week, nog steeds mensen verbaasd kijken toen ze, om toegang te krijgen tot een terras, een QR code moesten scannen voor de intake-vragen. wonderbaarlijk, die techniek is er al een klein jaar inmiddels, want daar werkten vorig jaar ook al veel horecazaken mee. Ben ik overigens grote fan van, stuk beter dan die papieren lijsten die van hand tot hand gaan over een terras, met mijn NAW gegevens ter inzage voor eenieder.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik had het over een gewoon museum, de bieb of een terras of zo.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door 16again »

scharrelschipper schreef:
06 jun 2021 21:37
snellie schreef:
06 jun 2021 20:08
Gossie, even 1,5 week off-line en blijkbaar heel wat gemist op dit forum.

Ik heb iig genoten van winkel in-winkel uit. Alleen verbaasde het me dat ik nog steeds op een terrasje mijn gegevens moest invullen, ik dacht dat dit allang niet meer hoefde. Ik vond het wel een beetje een inbreuk op mijn privacy, natuurlijk kan ik zo een fictieve naam invullen, maar dat heb ik niet gedaan. Hoe ervaren jullie dit?
Moest dat in de bieb ook.icl tel nr.
Dat briefje ging in een grote container( model kliko).
Wordt eens per week geleegd denk ik.
De zin hiervan ontgaat mij geheel.
Bij een uitbraak in de buurt zal de GGD die container wel komen legen.
Leen je boeken in de bieb, dan weet men sowieso al dat je bent geweest

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door witte angora »

Lady1234 schreef:
07 jun 2021 11:31
Ik had het over een gewoon museum, de bieb of een terras of zo.
Ook dan. Voor de autistenborrel reserveren wij altijd een tafel. En we zijn niet de enigen. Ieder restaurant heeft wel bordjes 'gereserveerd' liggen.

Het is in een decembermaand zelfs wel eens gebeurd dat we met de autistenborrel een week moesten verschuiven omdat een gezelschap het hele café had afgehuurd. Een vreemde beslissing vind ik het niet.

Niet alleen restaurants; wat denk je van pretparken? Daar ga je niet 'spontaan' heen. Dat plan je doorgaans al een aantal dagen van tevoren. Kan me niet voorstellen dat dat niet op basis van reserveren gaat. Niemand wil met een stel verwachtingsvolle en jengelende kinderen aan de kassa staan en te horen krijgen dat je er niet meer in kan omdat het park vol is.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Bij een pretpark koop je een kaartje aan de kassa. Net als bij een bioscoop of zo.

Als je ergens met een grote groep naar toegaat, is het wat anders.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
07 jun 2021 12:04
Niet alleen restaurants; wat denk je van pretparken? Daar ga je niet 'spontaan' heen. Dat plan je doorgaans al een aantal dagen van tevoren. Kan me niet voorstellen dat dat niet op basis van reserveren gaat. Niemand wil met een stel verwachtingsvolle en jengelende kinderen aan de kassa staan en te horen krijgen dat je er niet meer in kan omdat het park vol is.
In de pré-Corona-tijd was dat toch de normale gang van zaken. Bedenk ook dat parken zelden tot nooit "vol" zaten.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door witte angora »

Klopt, ze lieten onbeperkt mensen toe, Dat je makkelijk ruim twee uur in de rij kon staan voor een attractie was niet zo spannend, de centen waren toch al binnen. Maar ik weet dus niet of 'we' daar naar terug moeten willen.

Gesloten