Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ah, nu duidelijk.

Test, omdat u schreef “mijn beroep verplicht mij dat wel”.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Lady1234 schreef:
18 mei 2021 21:00
scharrelschipper schreef:
18 mei 2021 20:57
Ik_weet_niet_alles schreef:
18 mei 2021 18:50


De kern is dat u van mening bent dat als de overheid iets verplicht dit ook gratis moet zijn. Waarom i.v.m. corona wel en met iets anders niet?
De overheid verplicht je toch niet om een rijbewijs te halen?
Maar ook niet om naar het buitenland te gaan.
Appels met peren vergelijken. Bij het rijbewijs ben je niet verplicht een rijbewijs te hebben om het doel om ergens te komen te halen. Er zijn opties als het openbaar vervoer.

Als het doel is om naar het buitenland te gaan, dan wordt je dus door overheid verplicht zo'n test te hebben of gevaccineerd te zijn. Meer opties zijn er niet en beiden zijn vanuit de overheid geregeld.

scharrelschipper
Berichten: 1809
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Lady1234 schreef:
18 mei 2021 21:22
@scharrelschipper

Hoewel het mij natuurlijk niet aangaat, ben ik wel benieuwd naar de reactie van uw boekhouder op die terugvordering.
Dat kan hooguit als achteraf de definitieve aanslag inkomstenbelasting hoger is vastgesteld.

In alle jaren dat ik voor zovelen de aangiften doe, is nog nooit een definitieve toeslag beschikking herzien. Alleen heb ik eens voor iemand tegelijkertijd voor vijf jaren aangifte gedaan, en toen werden de toeslagen herzien, en wel dat er nog meer uitgekeerd werd aan de hand van het lager vastgestelde inkomen.
Ik had zelf ook al het idee dat ik geen recht had op dat bedrag (ong.1500 euro) en na overleg met mijn boekhouder heb ik het maar weer terug betaald.
Gezien de voorgaande jaren leek het me onlogisch dat ik ineens zoveel toeslag zou krijgen, het kan ook nog zo zijn dat de toeslag al vastgesteld was voor dat mijn inkomen bekend was.
Mijn boekhouder adviseerde mij het maar terug te geven omdat "het protest en de bijkomende rompslomp"meer gaat kosten enz.
Ach ja,de wegen en handelingen der belastingdienst zijn ondoorgrondelijk voor de gewone mens.

scharrelschipper
Berichten: 1809
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Lady1234 schreef:
18 mei 2021 21:24
Ah, nu duidelijk.

Test, omdat u schreef “mijn beroep verplicht mij dat wel”.
Ik bedoelde dat mijn beroep me verplicht om naar het buitenland te gaan.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Moneyman »

scharrelschipper schreef:
18 mei 2021 21:37
Ach ja,de wegen en handelingen der belastingdienst zijn ondoorgrondelijk voor de gewone mens.
Troost je: dat geldt onverkort voor de edelachtbare leden van de Tweede Kamer der Staten-Generaal. Je bent dus in goed gezelschap...

scharrelschipper
Berichten: 1809
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Moneyman schreef:
18 mei 2021 21:39
scharrelschipper schreef:
18 mei 2021 21:37
Ach ja,de wegen en handelingen der belastingdienst zijn ondoorgrondelijk voor de gewone mens.
Troost je: dat geldt onverkort voor de edelachtbare leden van de Tweede Kamer der Staten-Generaal. Je bent dus in goed gezelschap...
Bedoel je dat het daar ook gewone mensen zijn of dat ze tot mijn gezelschap behoren?
Je brengt me helemaal in de war :? :?

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Persoonlijk vind ik het ook een beetje aan uw boekhouder te verwijten. Als ik voor iemand de aangifte doe in maart, kijk ik naar het te verwachten inkomen voor het lopende jaar en als dat, in mijn ogen veel scheelt met wat de belastingdienst aanhoudt, laat ik dat meteen aanpassen. Iedereen vindt het vervelend na te moeten betalen. Ze krijgen liever in de loop van een jaar maandelijks wat minder.

Maar goed, ik ben helemaal off topic, dus maar weer terug naar corona.😱

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Jablan »

Bedankt. Het gaat om deze rivm-pagina waarvan de tekst is vernieuwd. Gefeliciteerd. Het rivm heeft de vakliteratuur gelezen.
Nu nog de praktijk aanpassen, want iedere keer als ik ergens een lift in stap, waar nog de parfum van de vorige gebruik(st)er hangt, dan vraag ik mij af wat er niet doorkomt van het ventilatieverhaal in de voorlichting.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Jablan »

Misschien, ik heb Maurice niet zo gevolgd en op zijn site vind ik hem teveel naar Wappieland afdalen. Te drammerig. Het AD-artikel is daar beter in. Aerosolen waren de aanleiding voor het afstand houden en ventileren is elders integraal onderdeel van de basisregels.

Hopelijk helpt deze aandacht eindelijk werk te maken van de ventilatie in overheidsgebouwen (scholen, gemeentehuizen, verpleeghuizen, etc.), want dat lijkt op de lange baan geschoven te worden.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door 16again »

Jablan schreef:
19 mei 2021 20:11
Misschien, ik heb Maurice niet zo gevolgd en op zijn site vind ik hem teveel naar Wappieland afdalen. Te drammerig. Het AD-artikel is daar beter in. Aerosolen waren de aanleiding voor het afstand houden en ventileren is elders integraal onderdeel van de basisregels.

Hopelijk helpt deze aandacht eindelijk werk te maken van de ventilatie in overheidsgebouwen (scholen, gemeentehuizen, verpleeghuizen, etc.), want dat lijkt op de lange baan geschoven te worden.
Grappig. Juist Wappieland Maurice had 24-juni 2020 , 11 maanden terug, al een artikel had over deltaplan ventilatie.
Dat plan had de tweede golf moeten voorkomen.

scharrelschipper
Berichten: 1809
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Jablan schreef:
19 mei 2021 20:11
Misschien, ik heb Maurice niet zo gevolgd en op zijn site vind ik hem teveel naar Wappieland afdalen. Te drammerig. Het AD-artikel is daar beter in. Aerosolen waren de aanleiding voor het afstand houden en ventileren is elders integraal onderdeel van de basisregels.

Hopelijk helpt deze aandacht eindelijk werk te maken van de ventilatie in overheidsgebouwen (scholen, gemeentehuizen, verpleeghuizen, etc.), want dat lijkt op de lange baan geschoven te worden.
Heb Maurice ook nietzo goed gevolgd,maar zag/hoorde wel dat hij uit diverse richtingen om dat idee werd weggezet als nitwit
Dat geeft te denken.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Jablan »

Maurice had met zijn aandacht voor aerosolen en ventilatie absoluut gelijk, maar tegelijk kraamde hij zoveel andere onzin uit, dat hij zichzelf buitenspel heeft gezet. Andersom was het RIVM bij monde van Jaap van Dissel in die periode ook niet vatbaar voor welk argument van buitenaf dan ook. De houding vna 'wij weten het' is gelukkig al een stuk minder geworden.
16again schreef:
19 mei 2021 20:25
Grappig. Juist Wappieland Maurice had 24-juni 2020 , 11 maanden terug, al een artikel had over deltaplan ventilatie. Dat plan had de tweede golf moeten voorkomen.
Voor de golven heeft het weinig verschil gemaakt en voor de aardigheid een andere herinnering ... in april 2020 hebben de andere ouders en wij de alternatieve leslocatie inclusief royale ventilatie georganiseerd, zodat de kids vanaf begin mei 2020 weer normaal les kregen. Het hele idee kwam vanuit de Duitse media binnen en daarmee zijn we weer terug bij het AD-artikel, waarin het buitenland nadrukkelijk wordt aangehaald op dit punt en niet Maurice.

witte angora
Berichten: 30561
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door witte angora »

Grappig. Juist gisteren had ik het over een goede ventilatie. En nu ineens begint het RIVM er dus ook over.
witte angora schreef:
18 mei 2021 19:05
Jose2501 schreef:
18 mei 2021 18:59
In Amerika hoeven gevaccineerden ook geen mondkapjes meer.
Nu enkel nog een bewijsje dat je gevaccineerd bent. En wie gaat dat controleren? :roll:

M.i. lijkt het dan beter om te vertrouwen op groepsimmuniteit. Is het overgrote deel van de mensen gevaccineerd/besmet geweest, dan zal er misschien een risico genomen moeten worden, zeker als het om gebouwen met een goede ventilatie gaat. En als iedereen zich verder aan de andere 'regels' houdt, dus rechts lopen, anderhalve meter afstand, een beperkt aantal mensen in winkels en andere gebouwen, dan zouden in ieder geval in de zomer die dingen misschien de kast in kunnen.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

witte angora schreef:
19 mei 2021 21:19
Grappig. Juist gisteren had ik het over een goede ventilatie. En nu ineens begint het RIVM er dus ook over.
Misschien lezen ze dan toch mee hier.

witte angora
Berichten: 30561
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door witte angora »

Vanmorgen voor het eerst in maanden weer naar de bieb geweest, het kon! Geen koffie jammer genoeg. Misschien volgende keer na afloop een bak halen op het terras aan de overkant?

Voor het eerst in tijden een kleuter een uur lang horen gillen. Irritant, zeker, maar toch ook wel weer het gevoel dat je wat meer midden in het leven komt te staan. Al is 'het midden' nog wel ver weg.

De gezondheidscheck was een lijstje met vragen, meer niet. Eén vraag ontbrak: of je gevaccineerd bent. Lijkt me toch wel een hoop uit te maken als er ineens een plaatselijke uitbraak is. Een gesprek leverde het volgende op:
- eigenlijk wordt er niks met de formulieren gedaan
- als iemand besmet is, zullen ze dan echt de bibliotheek gaan bellen dat ze daar geweest zijn? Waarschijnlijk niet.
- doet de GGD eigenlijk nog aan dit soort bronnen- en contactonderzoek?
- heeft die gezondheidscheck überhaupt wel nut?

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
20 mei 2021 11:49
De gezondheidscheck was een lijstje met vragen, meer niet. Eén vraag ontbrak: of je gevaccineerd bent.
Logisch: die vraag mag uberhaupt niet gesteld worden.

witte angora
Berichten: 30561
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar je mag, als het allemaal doorgaat, straks wel met een vaccinatiebewijsje wapperen. Wat is het verschil?

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door angel1978 »

witte angora schreef:
20 mei 2021 12:05
Maar je mag, als het allemaal doorgaat, straks wel met een vaccinatiebewijsje wapperen. Wat is het verschil?
Je mag niet vragen om gezondheidsgegevens.
Je mag het wel vrijwillig geven en ook een negatieve test is voldoende..

witte angora
Berichten: 30561
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door witte angora »

Om dat vaccinatiebewijs gaat ook gevraagd worden, net als om een negatieve test. Dat zijn onder andere die fieldlabexperimenten.

Dat mag dus niet.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Jablan »

En wat niet mag, wordt aan de grens geëist ;)
Jose2501 schreef:
19 mei 2021 22:27
Wat voor onzin dan @jablan?
Neem dit Mijn Deltaplan Ventilatie is urgenter dan ooit.
Mijn Deltaplan wijst op een veel te groot ego - hij is echt niet de enige, die hier aandacht voor vraagt. Iets verderop dit: Nu wereldwijd, behalve in Nederland, wordt erkend dat de verspreiding door de lucht de dominante verspreidingsweg is van Covid-19
Bij zo'n zin verwacht ik op zijn minst een link naar een bron of naar een eerder artikel op dezelfde site, waaruit dat blijkt. Zoals het hier staat, is het niets anders dan stemmingmakerij. Rest van de tekst roept eerder de gedachte aan een stampvoetende kleuter op, die vastzit in blinde woede.
Kijk ik er verder doorheen, dan lees ik gedachtenflarden over CO2-meters, ventilatiesystemen. Duidelijk iemand, die zich er wel in heeft verdiept, maar het niet begrijpt, anders kun je er een veel samenhangender verhaal van maken.


Dan liever naar een dame van het vak luisteren. Sandra Ciesek, virologe te Frankfurt am Main, in de NDR-Podcast Corona-Update, aflevering 89. Paar interessante dingen.
- Universiteit van Oxford komt in juni met een eerste inschatting van de bescherming voor mensen, die met twee verschillende vaccins zijn geprikt. Nu al is duidelijk: prik 1 met AstraZeneca en prik 2 met BionTech is zwaar. Twee keer twee dagen stevig last van de bekende bijwerkingen (koorts, hoofdpijn, spierpijn) Commentaar van de virologe: er is met vier weken afstand geprikt. Het zou goed kunnen, dat de reacties minder heftig uitvallen wanneer de tweede prik 9-12 weken later is.
- In Duitsland zijn de chirurgen in een beroepsvereniging georganiseerd. Twee adviezen voor de planbare zorg: als iemand besmet is geweest, 7 weken wachten met de operatie. Bij een vaccinatie is dat 1 week. De belangrijkste reden: geen vermenging van Corona-symptomen met reacties van het lichaam op een operatie. Spoedoperaties moeten wel worden uitgevoerd.
- Eindeloos veel varianten van het virus bekend. Toch valt het op, dat alle grote mutaties, die los van elkaar zijn ontstaan, aanpassingen van het virus op dezelfde punten laten zien. Het aantal 'zorgwekkende mutaties' is eigenlijk redelijk beperkt, wanneer meerdere varianten dezelfde wijzigingen ten opzichte van het origineel laten zien.
Daar hang ik dan een eerdere inschatting van haar collega Christian Drosten aan: waar een virus zich aan de ene kant verbetert, zijn er aan de andere kant verslechteringen. Als het virus zich beter aan slijmvliescellen in neus en keel hecht, heeft het meer moeite met andere cellen in het lichaam.

Gesloten