Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Jablan
Berichten: 6162
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Jablan »

reggie2 schreef:
27 jun 2021 11:12
Mensen die zich niet laten vaccineren worden nogal scheef aangekeken. Ik ken wat mensen die het niet doen, is terecht eigen keus, vind ook niet dat iemand daar een oordeel over mag hebben.
Ik klim op de stoel van mijn klanten en in die rol van werkgever vind ik, dat ik mijn personeel wel degelijk mag aanmoedigen om zich te laten vaccineren, want doen ze het niet en worden ze ziek, dan moet ik ze wel doorbetalen, terwijl ze uitvallen. Waar het ziekteverzuim boven de 5 procent uitkomt, is dat nauwelijks meer op te brengen - salariskosten drukken de winst en investeringen, tegelijk krijg je te maken met ontevreden klanten omdat meer dingen niet lopen zoals men gewend is.

sylvesterb
Berichten: 5047
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door sylvesterb »

reggie2 schreef:
27 jun 2021 11:12
Bob Schurkjens schreef:
26 jun 2021 22:05
. Of je je wel of niet wil laten inenten is je eigen keuze.
Mensen die zich niet laten vaccineren worden nogal scheef aangekeken. Ik ken wat mensen die het niet doen, is terecht eigen keus, vind ook niet dat iemand daar een oordeel over mag hebben.
Veelal komt dat scheef aankijken door de argumentatie die gebruikt wordt om je niet te laten vaccineren, veelal komen deze argumenten uit complot theorieën, die veelal door wetenschappers zijn weerlegd.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door witte angora »

Exact. Dat ik me heb laten vaccineren is omdat ik de argumenten zwaarder liet wegen dan het onderbuikgevoel c.q. de prikangst. Het zou me niks verbazen als al die complot theorieën eigenlijk niks anders zijn dan prikangst, of een gebrek aan vertrouwen in de medische wetenschap. Dat gebrek aan vertrouwen komt uiteraard ook weer ergens vandaan. Missen mensen het basisgevoel van veiligheid? Kan, ik wel. Daar moet je dan maar overheen kijken.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door reggie2 »

sylvesterb schreef:
27 jun 2021 11:19



Veelal komt dat scheef aankijken door de argumentatie die gebruikt wordt om je niet te laten vaccineren, veelal komen deze argumenten uit complot theorieën, die veelal door wetenschappers zijn weerlegd.
Ik blijf er bij dat het een eigen keus is, net zo goed als ze nu vertellen dat het elk jaar moet.

Ik ben wel gevaccineerd, maar elk jaar gaat dat niet worden.

Ieder mens mag die keus hebben het is jouw lijf en van niemand anders.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door reggie2 »

witte angora schreef:
27 jun 2021 11:44
Exact. Dat ik me heb laten vaccineren is omdat ik de argumenten zwaarder liet wegen dan het onderbuikgevoel c.q. de prikangst. Het zou me niks verbazen als al die complot theorieën eigenlijk niks anders zijn dan prikangst,


Wat een onzin kraam je er weer eens uit.

Vaccineren doe je in de 1ste plaats voor jezelf , het gaat jouw lijf in , van niemand anders.

Jablan
Berichten: 6162
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Jablan »

witte angora schreef:
27 jun 2021 11:44
Het zou me niks verbazen als al die complot theorieën eigenlijk niks anders zijn dan prikangst, of een gebrek aan vertrouwen in de medische wetenschap.
Via mijn werk kom ik ze tegen en werkelijk, allemaal totaal verschillende mensen. Lastig om ze in een hokje te stoppen.
De één is zo oververmoeid, dat informatie niet op een normale manier blijft hangen. De ander is te overtuigd van zichzelf (ik ben hoogopgeleid, ik weet het wel) en vergeet het gezonde boer'nverstand in te schakelen. De volgende verdwaalt in het overaanbod aan informatie en weet niet meer wat klopt en wat niet.
Grootste overeenkomst: de informatieverwerking in het hoofd verloopt anders, dan we gewend zijn. Of het nu ontbrekende verbindingen in de hersenen zijn, nooit geleerd begrijpend te lezen of zelfbescherming van de hersenen vanwege het hoge aantal prikkels op een dag, echt de vinger erop leggen lukt mij niet. Het is een mooi onderzoeksgebied voor verschillende wetenschappen, misschien zijn we over een paar jaar wijzer waarom mensen massaal in digitale sprookjes geloven.

Overigens hebben de GGD's in de vaccinatiecentra een aparte routine voor mensen met prikangst. Geef het aan bij het maken van de afspraak en de vaccins worden liggend toegediend, terwijl een bekende erbij mag zijn. Handje vasthouden :)

Versoepelingen zeggen niet alles. In onze omgeving blijven een paar grote uitgaansplekken definitief dicht en bij onze klanten in de vrijetijdssector wil lang niet iedereen alweer beginnen. Begrijpelijk. Al zijn man en ik blij, dat de bioscopen weer open zijn, tenminste iets.

Jablan
Berichten: 6162
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Jablan »

Grrrr... af en toe is het versimpelen van zaken door media vervelend. Heel uitgebreid bericht over de bijwerking 'ontstoken hartspier'. Noem het beestje bij de naam, dan weet iedereen waar het over gaat:

Bij BionTech en Moderna is er voor jongens (tot ca. 25 jaar) een kans van 1 op 15.000 op myocarditis.

Eerste signalen kwamen uit Israël, deze kansberekening uit de VS en commentaar van onze jongen: kans hier zal wel lager zijn, want wij zijn veel gezonder dan die Amerikanen.

Het goede nieuws van de dag: kinderartsen zijn ook om, willen iedereen vanaf 12 jaar een vaccin aanbieden.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door witte angora »

Jablan schreef:
28 jun 2021 23:05
witte angora schreef:
27 jun 2021 11:44
Het zou me niks verbazen als al die complot theorieën eigenlijk niks anders zijn dan prikangst, of een gebrek aan vertrouwen in de medische wetenschap.
Het is een mooi onderzoeksgebied voor verschillende wetenschappen, misschien zijn we over een paar jaar wijzer waarom mensen massaal in digitale sprookjes geloven.
Het kon wel eens heel erg te maken hebben waar je wieg heeft gestaan en hoe de ouders in het leven staan. Als kind pak je toch ontzettend veel op wat heel lang, misschien wel een leven lang blijft hangen.

Wat in Nederland erg opvalt is de openheid van veel mensen in de grotere steden, en de geslotenheid in heel wat kleine dorpen, om wat te noemen. In kleinere dorpen heeft men nogal eens de neiging zich met elkaar te bemoeien. Dat heet dan 'sociale samenhang'. Maar het is al te vaak niets anders dan bemoeizucht. Maar je merkt dat er ook wel verschillen zijn in dorpen onderling, hoe mensen in het leven staan. Dat zie ik hier in de omgeving, dat zag ik in de Bollenstreek, eigenlijk zie je het overal.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

witte angora schreef:
27 jun 2021 11:44
of een gebrek aan vertrouwen in de medische wetenschap.
Wat best wel weer raar is als je domweg naar de feiten kijkt. Ziekte waar we nog niet zo lang geleden aan overleden zijn nu te verhelpen met relatief simpele behandelingen. Maar daar zullen de complotdenkers wel weer een andere oorzaak voor weten te bedenken. Feiten zijn immers niet zo belangrijk als je koekoek bent.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Lowieze »

Waarom ben je koekoek als je twijfelt aan de wetenschap?
https://www.sg.uu.nl/artikelen/2018/03/ ... wijfelaars

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door reggie2 »

snellie schreef:
29 jun 2021 10:34

Wat??? Ben jij gevaccineerd? :o
Ja, en daar sta ik ook achter.

Eigenlijk wordt het steeds gekker, ze bieden nu ook al geld aan voor vaccinatie, ben ik toch te vroeg gegaan :lol:

https://www.hartvannederland.nl/coronav ... PWeDIGw8sA

Ik vind dit een slechte zaak.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Moneyman »

reggie2 schreef:
29 jun 2021 11:08
Ik vind dit een slechte zaak.
Ik zou het met je eens zijn als het om de normale vaccinatie zou gaan. Maar voor dergelijke onderzoeken vind ik t prima, en is het trouwens ook volkomen normaal.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door reggie2 »

Tja daar ben ik het niet met je eens,. dat kan :-)

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door reggie2 »

snellie schreef:
29 jun 2021 12:01

Misschien voor 10.000,00 euro? Dan zou het alleen voor het geld zijn, en niet omdat ik achter vaccinatie sta (wat mezelf betreft dan).
Ik zeg altijd maar zo...... gezondheid is niet te koop, sowieso de mijne niet.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U schiet er niets mee op, want u moet het inleveren bij de soos, of beter gezegd, uw uitkering wordt tijdelijk stopgezet.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door 16again »

https://nos.nl/artikel/2387129-zorguitg ... er-persoon
Wat me tegen de borst stuit:
De cijfers worden vooral gestuwd door de coronacrisis. In het totaalbedrag zitten ook de zorgbonus en de compensaties die zorgaanbieders van verzekeraars en gemeenten kregen vanwege gederfde inkomsten, evenals de steunpakketten van de overheid
Zo worden de bijdrages aan de KLM , om doorlopende lease kosten van de luchtvloot door te kunnen betalen nu onder zorguitgaven geschaard.
Dit lijkt me creatief boekhouden pur sang.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
29 jun 2021 12:38
Dit lijkt me creatief boekhouden pur sang.
Eens! Bizar…

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Lowieze »

Het CBS zelf zegt:
“In 2020 is 116 miljard euro uitgegeven aan zorg en welzijn, inclusief kinderopvang. Dat is 8,9 miljard euro (8,3 procent) meer dan in 2019. Dit bedrag is inclusief de zorgbonus en de compensaties die zorgaanbieders van verzekeraars en gemeenten kregen vanwege gederfde inkomsten als gevolg van de coronacrisis, en ook inclusief de algemene steunmaatregelen waarvan zorgaanbieders gebruik gemaakt hebben.”

Dat is net ietsje anders dan wat in het NOS-artikel staat.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lowieze schreef:
29 jun 2021 12:55
...en ook inclusief de algemene steunmaatregelen waarvan zorgaanbieders gebruik gemaakt hebben.”

Dat is net ietsje anders dan wat in het NOS-artikel staat.
Fijn, jij hebt gedaan wat ik wilde gaan doen. En juist in deze laatste paar woorden zit een groot cruciaal verschil.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

16again schreef:
29 jun 2021 12:38
https://nos.nl/artikel/2387129-zorguitg ... er-persoon
Wat me tegen de borst stuit:
De cijfers worden vooral gestuwd door de coronacrisis. In het totaalbedrag zitten ook de zorgbonus en de compensaties die zorgaanbieders van verzekeraars en gemeenten kregen vanwege gederfde inkomsten, evenals de steunpakketten van de overheid
Zo worden de bijdrages aan de KLM , om doorlopende lease kosten van de luchtvloot door te kunnen betalen nu onder zorguitgaven geschaard.
Dit lijkt me creatief boekhouden pur sang.
Dat hele artikel ging alleen maar over de zorg.

Gesloten