Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Radar
Site Admin
Berichten: 5504
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Radar »

Beste mensen,

Welkom in het tweede deel van ‘Coronavirus - algemeen topic’. We hebben besloten het oude topic te sluiten omdat het afgelopen weekend weer ontspoorde. Daarbij zat het vorige topic al op 662 pagina’s, dus het werd sowieso wel tijd voor een nieuwe versie. We openen een nieuw topic met een aantal gebruiksrichtlijnen (zie hieronder), met als doel de kwaliteit van de discussies te bevorderen.

Het coronavirustopic is met afstand het topic waar het afgelopen jaar het meest in is gepost. Helaas zien wij dat de discussies in dit topic regelmatig ontsporen en dat wij vervolgens als moderatie moeten ingrijpen. De gemoederen lopen soms (onnodig) hoog op, wat de gebruiksvriendelijkheid en leesbaarheid van dit forum niet ten goede komt. Omdat wij wel de waarde zien van een dergelijk topic, afgaande op de hoeveelheid posts én de meerderheid van berichten die wel inhoudelijk zijn, hebben we besloten om het nieuw leven in te blazen. Dit dus wel met een aantal richtlijnen:

Wat kun je posten in dit topic?

In dit topic kun je alles kwijt wat met het coronavirus te maken heeft. Denk aan medische onderwerpen (zoals vaccinaties), politieke onderwerpen (zoals het overheidsbeleid) of maatschappelijke onderwerpen (zoals de sociale gevolgen van de maatregelen).

Omdat dit topic veel onderwerpen kan omvatten, willen we wel verzoeken om niet te veel gesprekslijnen door elkaar te laten lopen. Als er een actieve discussie gaande is over een bepaald onderwerp, is het verstandig om dan even te wachten met de introductie van een nieuw onderwerp. De leesbaarheid gaat snel achteruit als er meerdere gesprekken door elkaar gaan lopen. Je hebt natuurlijk ook altijd de mogelijkheid om een apart topic te openen.

Waar moet je op letten als je iets post?
-Dit forum is openbaar en voor iedereen toegankelijk. Weet dan ook dat elke mening is toegestaan. Iedereen is vrij om hier zijn of haar gedachten/ervaring te delen.

-Bovenstaande gezegd hebbende, willen we er wel op toezien dat de informatie die gedeeld wordt op waarheid berust. Als je je mening geeft, zeg er dan bij dat het je mening is en presenteer iets niet als feit. Als je iets als feit presenteert, voorzie je bericht dan van relevante bronvermelding en/of onderbouwing. Berichten die onvoldoende zijn onderbouwd kunnen door de moderatie verwijderd worden. Herhaaldelijke overtreding kan leiden tot een ban.

-We zien soms dat er heftig wordt gereageerd als er een verschil in mening/opvatting is. Probeer hierop te letten. Als je het ergens niet mee eens bent, moedigen wij het aan om de discussie aan te gaan, maar houd deze dan wel respectvol en inhoudelijk. En je kunt natuurlijk ook altijd besluiten om even niet te reageren, als je opmerking niets meer is dan een sneer richting een andere gebruiker.

Hier gaan we ook scherper op zijn. Bij meermaals plaatsen van onnodig beledigende, persoonlijke, felle of andere niet-inhoudelijke berichten, kunnen wij overgaan tot een ban.

-Verder blijven hier uiteraard ook gewoon de algemene huisregels van kracht.

We hopen dat bovenstaande punten het topic wat meer in goede banen gaan leiden. We blijven dit in de gaten houden. Zoals gezegd gaan we berichten verwijderen en gebruikers verbannen als de regels worden overtreden. En mochten we constateren dat het binnen de kortste keren weer misgaat, kan dit topic ook definitief gesloten worden. Dit is natuurlijk niet wat we willen, dus laten we ernaar streven om het een waardevol en informatief topic te maken.

Mocht iemand vragen hebben, stel ze gerust via een PB of in het feedbacktopic. In dit topic vanaf nu graag inhoudelijk over het coronavirus.

Groet, 
Radar Forummoderatie

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door sjohie »

Dan zou ik het volgende onderwerp graag als 1e ter digitale tafel willen brengen. Het plan om, ala Israel, ook hier te gaan werken met een toegangsapp. Hiermee kan je bewijzen dat je gevaccineerd bent, en daarmee toegang krijgen tot evenementen met grotere hoeveelheden aanwezigen, denk aan concerten, lees ik hier. Eea nog afhankelijk van het onderzoek naar wel/niet besmettelijk zijn na vaccinatie, want dat is nog niet duidelijk.

Ik ben er wel voorstander van, mits het vrijwillig is en blijft, en bijvoorbeeld niet de toegang tot een supermarkt ontzegt, of het onmogelijk maakt om zeg een rijbewijs te verlengen, of welke publieksrechtelijke handeling dan ook.

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door angel1978 »

Zoals in dat andere topic gemeld ben ik 't niet eens met dat vrijwillige.. Geen vaccinatie is geen toegang.
Wil ik best een uitzondering maken voor levensbehoeften ( supermarkten e.d. ), maar toegang tot openbare gebouwen, KDV's en andere voorzieningen hoort dan wat mij betreft niet bij de uitzonderingen ( en dat geldt dan niet alleen voor covid19 ), maar moet wel proportioneel.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Lowieze »

Even een correctie hoor. Ik lees: “De Jonge denkt bijvoorbeeld aan een app die, na scannen van een code, aangeeft of iemand veilig naar binnen kan. Daarbij zou de controleur niet moeten kunnen zien of iemand negatief getest is of gevaccineerd.”

Het gaat dus niet per se om een vaccinatiebewijs!

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lowieze schreef:
08 mar 2021 13:54
Het gaat dus niet per se om een vaccinatiebewijs!
Belangrijke nuance. Een "veilig-app" vind ik een stuk positiever dan een vaccinatie-app.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door sjohie »

Lowieze schreef:
08 mar 2021 13:54
Even een correctie hoor. Ik lees: “De Jonge denkt bijvoorbeeld aan een app die, na scannen van een code, aangeeft of iemand veilig naar binnen kan. Daarbij zou de controleur niet moeten kunnen zien of iemand negatief getest is of gevaccineerd.”

Het gaat dus niet per se om een vaccinatiebewijs!
Volgens mij is het dan de bedoeling dat het getoonde groene vinkje, bij een testuitslag, maar 48 of 72h geldig is, en dus kan/zal verlopen, waar dat bij een vaccinatie niet zo zal zijn?

bert888
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 nov 2015 12:39

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door bert888 »

[Bericht verwijderd]
Laatst gewijzigd door Radar op 08 mar 2021 15:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Offtopic

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar zou dat dan in combinatie met die tests voor thuis gaan werken of moet je dan iedere 2 dagen naar een teststraat? En hoe lang gaan ze dit doen? In juli zou iedereen al gevaccineerd kunnen zijn, dus zou de maatschappij sowieso open gaan. Anders heeft dat vaccineren zijn nu ook niet echt.

[Verwijderd, offtopic]
Laatst gewijzigd door Nijogeth op 08 mar 2021 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.

J. Deltoer
Berichten: 3035
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

angel1978 schreef:
08 mar 2021 13:52
Zoals in dat andere topic gemeld ben ik 't niet eens met dat vrijwillige.. Geen vaccinatie is geen toegang.
Wil ik best een uitzondering maken voor levensbehoeften......
Wat tolerant van u. Gelukkig bent u (nog) niet aan de macht. Ik vind dat per 1 mei alles weer open moet en open moet blijven en dat alles zonder vaccinatieverplichtingsdwang. Zij die bang zijn kunnen natuurlijk in huis blijven of verhuizen naar rottumeroog.
Maar ook dat is slechts een mening.

bert888
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 nov 2015 12:39

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door bert888 »

angel1978 schreef:
08 mar 2021 13:52
Zoals in dat andere topic gemeld ben ik 't niet eens met dat vrijwillige.. Geen vaccinatie is geen toegang.
Wil ik best een uitzondering maken voor levensbehoeften ( supermarkten e.d. ), maar toegang tot openbare gebouwen, KDV's en andere voorzieningen hoort dan wat mij betreft niet bij de uitzonderingen ( en dat geldt dan niet alleen voor covid19 ), maar moet wel proportioneel.
Dus vrijheid inleveren voor veiligheid!
Ik begrijp niet waarom de gevaccineerde zo bang zijn voor de niet gevaccineerde!


Als je de Nederlandse media moet geloven, is een groot deel van de Israëlische bevolking zonder problemen ingeënt tegen corona en staan de meeste Israëliërs positief tegenover de zogeheten groene pas voor gevaccineerden.
De werkelijkheid is heel anders, zei de Israëlische advocaat Tamir Turgal in januari in Berlijn bij de Corona Commissie onder leiding van Reiner Fuellmich. Hij zei dat de mainstream media propaganda verspreiden en dat steeds meer mensen in Israël wakker worden.
Slechteriken

Er wordt een agenda opgedrongen aan het Israëlische volk, stelde Turgal. “Jammer genoeg trappen veel mensen erin.” De vaccinatiecampagne tegen corona noemde hij een ‘experiment op de mensheid’.
Turgal, wiens opa’s Holocaust-overlevenden waren, zei verder dat ze – de slechteriken – ons mee terug willen nemen naar de tijd van voor de oorlog, toen mensenrechten ver te zoeken waren.

https://youtu.be/pYlTkUj9Bks

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Lowieze »

sjohie schreef:
08 mar 2021 14:04


Volgens mij is het dan de bedoeling dat het getoonde groene vinkje, bij een testuitslag, maar 48 of 72h geldig is, en dus kan/zal verlopen, waar dat bij een vaccinatie niet zo zal zijn?
De app moet nog ontwikkeld worden, dus daar is nog niets over te zeggen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door sjohie »

Nijogeth schreef:
08 mar 2021 14:13
Maar zou dat dan in combinatie met die tests voor thuis gaan werken of moet je dan iedere 2 dagen naar een teststraat? En hoe lang gaan ze dit doen? In juli zou iedereen al gevaccineerd kunnen zijn, dus zou de maatschappij sowieso open gaan. Anders heeft dat vaccineren zijn nu ook niet echt.
Je zal niet zelf je testresultaat in kunnen voeren stel ik me zo voor, anders worden er vrij weinig testen gedaan, en loopt iedereen met een permanent groen vinkje op zak.. :wink:

bert888
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 nov 2015 12:39

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door bert888 »

[Bericht verwijderd]
Laatst gewijzigd door Radar op 08 mar 2021 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Offtopic

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Lowieze »

Nijogeth schreef:
08 mar 2021 14:13
Maar zou dat dan in combinatie met die tests voor thuis gaan werken of moet je dan iedere 2 dagen naar een teststraat? En hoe lang gaan ze dit doen? In juli zou iedereen al gevaccineerd kunnen zijn, dus zou de maatschappij sowieso open gaan. Anders heeft dat vaccineren zijn nu ook niet echt.

(....)
Mijn vermoeden is dat ze met thuistests willen gaan werken totdat “iedereen” volledig gevaccineerd is en het aantal besmettingen tot een acceptabel aantal gedaald is. Vooral dat laatste zal de doorslag geven.
In juli is nog lang niet iedereen volledig gevaccineerd, tegen die tijd zullen er al wel versoepelingen zijn doorgevoerd, maar we zullen er zeker rekening mee moeten houden dat we tot eind van dit jaar er nog niet helemaal van verlost zijn.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door 16again »

sjohie schreef:
08 mar 2021 13:43
Dan zou ik het volgende onderwerp graag als 1e ter digitale tafel willen brengen. Het plan om, ala Israel, ook hier te gaan werken met een toegangsapp.
Fel tegen. Dat is een verkapte vorm van vaccinatie dwang. De keuze voor de prik moet en mag niet afgedwongen worden door ontzeggen van toegang van openbare gelegenheden.

En een dergelijke app bevat medische persoonsgegevens, waar AVG nogal streng op is.
Maar goed, 3 keer een kamersessie, en de AVG ziet er ineens anders uit.....

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
08 mar 2021 14:27
sjohie schreef:
08 mar 2021 13:43
Dan zou ik het volgende onderwerp graag als 1e ter digitale tafel willen brengen. Het plan om, ala Israel, ook hier te gaan werken met een toegangsapp.
Fel tegen. Dat is een verkapte vorm van vaccinatie dwang. De keuze voor de prik moet en mag niet afgedwongen worden door ontzeggen van toegang van openbare gelegenheden.
In de vorm waarin het slechts gaat over de vraag of het veilig is, geldt dit bezwaar niet.
16again schreef:
08 mar 2021 14:27
En een dergelijke app bevat medische persoonsgegevens, waar AVG nogal streng op is. Maar goed, 3 keer een kamersessie, en de AVG ziet er ineens anders uit.....
Onzin. Alsof de nationale kamers zomaar even Europese wetgeving wijzigen...

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door sjohie »

16again schreef:
08 mar 2021 14:27
sjohie schreef:
08 mar 2021 13:43
Dan zou ik het volgende onderwerp graag als 1e ter digitale tafel willen brengen. Het plan om, ala Israel, ook hier te gaan werken met een toegangsapp.
Fel tegen. Dat is een verkapte vorm van vaccinatie dwang. De keuze voor de prik moet en mag niet afgedwongen worden door ontzeggen van toegang van openbare gelegenheden.

En een dergelijke app bevat medische persoonsgegevens, waar AVG nogal streng op is.
Maar goed, 3 keer een kamersessie, en de AVG ziet er ineens anders uit.....
De coronamelder app is ook binnen het huidge AVG framework ontwikkeld en gebouwd, dus het kan prima is al bewezen.

Hij hoeft alleen maar een groen vinkje te tonen na scannen van een QR code, dat is wat je wilt weten aan de deur.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Moneyman »

sjohie schreef:
08 mar 2021 14:30
De coronamelder app is ook binnen het huidge AVG framework ontwikkeld en gebouwd, dus het kan prima is al bewezen.
Onjuist vergelijk. De Coronamelder-app geeft geen inzicht in medische persoonsgegevens, een veronderstelde vaccinatie-app wel.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door 16again »

sjohie schreef:
08 mar 2021 14:30
Hij hoeft alleen maar een groen vinkje te tonen na scannen van een QR code, dat is wat je wilt weten aan de deur.
En dat groene vinkje , is een persoonsgegeven.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door sjohie »

16again schreef:
08 mar 2021 14:40
sjohie schreef:
08 mar 2021 14:30
Hij hoeft alleen maar een groen vinkje te tonen na scannen van een QR code, dat is wat je wilt weten aan de deur.
En dat groene vinkje , is een persoonsgegeven.
Neehoor. Dat toont aan dat de drager van dat net gescande smartphone schermje, <48h negatief getest is, of gevaccineerd. Dat vinkje kan je niet herleiden tot een uniek natuurlijk persoon. Tenzij in die app je naam, adres en BSN staan, en die info meekomt naar het device waarmee je schermpje gescand wordt, maar dat gaat niet zo zijn.
Laatst gewijzigd door sjohie op 08 mar 2021 14:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten