Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ach, in dit geval gaat de keuze me wel even te ver. Of ja, de consequenties. Die consequenties rieken erg naar het buitensluiten van mensen. Mensen die niet meer naar het café mogen, niet meer naar de bioscoop etc.. Doet mij denken aan dingen uit het verleden die wij ons hebben afgezworen om nogmaals te doen.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Moneyman »

reggie2 schreef:
13 jul 2021 19:40
Het is wel goed met jou.
Er zijn wetten waardoor niemand gedwongen kan worden.
Volgens mij heb je niet eens in de gaten dat we hetzelfde zeggen :lol:

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
13 jul 2021 20:10
Nee, maar het niet maken van een keuze zou geen gevolgen moeten hebben. Je kunt mensen niet dwingen een keuze te maken tussen vrijheid (om de dingen te doen die normaal zijn) en vaccinatie.
Oneens. Soms zijn de omstandigheden simpelweg zo dat dat de keuze is. En: een keuze niet maken is ook gewoon een keuze.

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door angel1978 »

Volgens een bepaalde wet heb je nu verloren..

Maar ook dat is van alle dag. Als je je niet laat testen, dan kon je niet naar een evenement. Als ik geen rijbewijs haal, dan mag ik geen auto besturen. Als ik niet meer naar school ga, haal ik geen diploma en kan ik geen Arts worden. Als ik geen inburgeringscursus doe en haal, mag ik niet het land in.

Het hele leven bestaat uit keuzes en consequenties van die keuzes die gemaakt zijn en worden.
Deal with it.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door reggie2 »

Moneyman schreef:
13 jul 2021 20:20
reggie2 schreef:
13 jul 2021 19:40
Het is wel goed met jou.
Er zijn wetten waardoor niemand gedwongen kan worden.
Volgens mij heb je niet eens in de gaten dat we hetzelfde zeggen :lol:
Dus niet gevaccineerden mogen ook overal komen👍😁

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

angel1978 schreef:
13 jul 2021 20:24
Als je je niet laat testen, dan kon je niet naar een evenement.
Maar het verschil met deze is dus dat het in dit geval wel gewoon kon en men nu mensen iets gaat verplichten om het weer te mogen.

Een beetje als nu het rijbewijs van iedereen ongeldig gaan verklaren en iedereen verplichten eerst een nieuw rijbewijs te halen voor ze weer mogen rijden.

Of van iedereen die dokter is het diploma innemen en zeggen dat ze eerst een nieuwe moeten halen voor ze hun vak weer mogen uitoefenen. (Ofja, in het geval van Frankrijk mogen ze hun vak ook niet meer uitoefenen na 15 september, behalve als ze gevaccineerd zijn).

Het is gewoon pure dwang. Misschien kunnen we beter speciale kampen oprichten om alle niet-gevacinneerden in te stoppen en ze zo volledig uit de maatschappij te onttrekken. Want uiteindelijk begint het hiermee en gaan we toch die kant op. We hebben namelijk een zondebok nodig (de jeugd en de mensen die niet gevaccineerd zijn).

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door angel1978 »

Maar het verschil met deze is dus dat het in dit geval wel gewoon kon en men nu mensen iets gaat verplichten om het weer te mogen.
Nee het kon niet gewoon. Je werd gedwongen zo’n stokje in je neus te laten duwen ( over dwang gesproken ).
Het is niets anders. Je maakt een keuze en deze keuze heeft consequenties over wat je niet of wel kan en mag.
En ja die gevallen hebben we ook met het rijbewijs gehad ( gedwongen rijbewijs halen voor brommer wat eerder ook gewoon kon ) of ineens geen zware motor meer mogen rijden…

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door reggie2 »

Nijogeth schreef:
13 jul 2021 20:56



Het is gewoon pure dwang.
Klopt, het gaat nu op dwang lijken en dat hoort niet zo te zijn.
Teken dat ze in het kabinet weer eens "schijt" aan eigen keuzes hebben.
Hoor de Jonge nog zeggen...."vaccinatie op vrijwillige basis".

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

angel1978 schreef:
13 jul 2021 21:02
Maar het verschil met deze is dus dat het in dit geval wel gewoon kon en men nu mensen iets gaat verplichten om het weer te mogen.
Nee het kon niet gewoon. Je werd gedwongen zo’n stokje in je neus te laten duwen ( over dwang gesproken ).
Het is niets anders. Je maakt een keuze en deze keuze heeft consequenties over wat je niet of wel kan en mag.
En ja die gevallen hebben we ook met het rijbewijs gehad ( gedwongen rijbewijs halen voor brommer wat eerder ook gewoon kon ) of ineens geen zware motor meer mogen rijden…
Nee, want in de gevallen die je noemt was er een regeling waardoor mensen die voor het de nieuwe situatie al brommer of een zware motor reden, dit gewoon mochten blijven doen.

Als ik in februari 2020 de kroeg in mocht, zouden er nu niet ineens regels moeten zijn, die mij dwingen een vaccinatie te pakken om weer normaal te mogen doen.

Let wel: het gewoon naar de kroeg/café/restaurant/bioscoop mogen is hierbij het normaal, niet dit met het vaccinatiebewijs of een testbewijs.

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door angel1978 »

Keuzes keuzes keuzes..
Deal with it.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Zoals ik al zei. In mijn ogen mag dit geen keuze zijn, want het gaat in tegen de wet. In elk geval hier in Nederland. In Frankrijk, Duitsland en andere Europese landen is er echter wel een vaccinatie plicht, zodat kinderen verplicht gevaccineerd worden.

Wat dat betreft zijn we in Nederland een vrij land, laten we die waarde gewoon behouden en onszelf niet verloochenen. We kiezen zelf of we alcohol drinken, een jointje doen, met of zonder helm fietsen etc. Een land waarin geacht wordt dat mensen nog enigszins zelf kunnen nadenken. Een land waar mensen nog ervoor kunnen kiezen gekwetst te zijn door iets of iemand, in plaats van dat anderen dat voor je bepalen. En dat land wil ik persoonlijk graag behouden, maar dat is de laatste jaren wel heel moeilijk gebleken.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
13 jul 2021 21:45
Zoals ik al zei. In mijn ogen mag dit geen keuze zijn, want het gaat in tegen de wet. In elk geval hier in Nederland.
Welke wet wordt er precies getreden dan, en waarmee exact?
Nijogeth schreef:
13 jul 2021 21:45
Een land waarin geacht wordt dat mensen nog enigszins zelf kunnen nadenken.
Ik zou zeggen dat de praktijk nu juist bewijst dat een substantieel deel van het land dat niet kan.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Moneyman schreef:
13 jul 2021 22:19
Nijogeth schreef:
13 jul 2021 21:45
Zoals ik al zei. In mijn ogen mag dit geen keuze zijn, want het gaat in tegen de wet. In elk geval hier in Nederland.
Welke wet wordt er precies getreden dan, en waarmee exact?
Artikel 11 van de grondwet:
"Ieder heeft, behoudens bij of krachtens de wet te stellen beperkingen, recht op onaantastbaarheid van zijn lichaam."

Dat lees ik als dat je iemand niet mag dwingen zich te vaccineren. In mijn veronderstelling hoort indirecte dwang daar ook bij.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ja, en maak m nu eens concreet. Je hebt immers gewoon een keuze om onaangetast te zijn.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

In Nederland mag je onder de achttien geen alcohol enzovoort kopen. Ook niet zonder helm op een brommer, of zonder veiligheidsriem in een auto. Niks te kiezen.

Er zullen best wel landen zijn waar dat allemaal wel mag.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door witte angora »

Nijogeth schreef:
13 jul 2021 22:59
Moneyman schreef:
13 jul 2021 22:19
Nijogeth schreef:
13 jul 2021 21:45
Zoals ik al zei. In mijn ogen mag dit geen keuze zijn, want het gaat in tegen de wet. In elk geval hier in Nederland.
Welke wet wordt er precies getreden dan, en waarmee exact?
Artikel 11 van de grondwet:
"Ieder heeft, behoudens bij of krachtens de wet te stellen beperkingen, recht op onaantastbaarheid van zijn lichaam."

Dat lees ik als dat je iemand niet mag dwingen zich te vaccineren. In mijn veronderstelling hoort indirecte dwang daar ook bij.
Klopt. Als jij wat voor ziekte ook hebt en je niet behandeld wenst te worden, dan hoort dat gerespecteerd te worden. Aan de andere kant, als iemand een gevaar voor zichzelf en zijn omgeving is, dan kan het niet anders of er worden maatregelen genomen.

Na alle berichten van afgelopen weekend zat ik toch nog even aan de jongedame achter de kassa van de supermarkt te denken. Wat ik hier over me heen kreeg... inmiddels kent dit dorp procentueel gezien een van de hoogste toenames in het land. Is het gek? En daar mag ik niks van vinden?

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Hier helemaal niets. De hele veiligheidsregio schijnt 4 mensen in het ziekenhuis te hebben liggen, waarvan 2 al van de vorige golf. Vandaag in de gemeente ook weer 0 besmettingen.

Maar als je dus mensen een gevaar vindt en uit de samenleving gaat weigeren omdat ze geen vaccinatie hebben gehad, dat vind ik geen keuze. De keus om mensen te laten testen voor toegang vind ik dan beter.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door witte angora »

Mensen worden niet uit de samenleving geweerd, maar hun activiteiten worden beperkt. Klein nuanceverschil. ;)

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door 16again »

witte angora schreef:
13 jul 2021 23:08
Klopt. Als jij wat voor ziekte ook hebt en je niet behandeld wenst te worden, dan hoort dat gerespecteerd te worden. Aan de andere kant, als iemand een gevaar voor zichzelf en zijn omgeving is, dan kan het niet anders of er worden maatregelen genomen.
De eerste maatregel: Laat die omgeving zich maar vaccineren.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik ben nog wel benieuwd naar je reactie op mijn vraag, nijogeth.

Gesloten