Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er kunnen wel medische kosten gedeclareerd worden, maar slechts tot het bedrag dat als belasting ter vervanging van de premie is betaald.

Nijogeth
Berichten: 9889
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Moneyman schreef:
14 jul 2021 15:19
Ik ben dat niet met je eens. De vrijheid hebben om een keuze te maken wil niet zeggen dat die keuze geen gevolgen kan hebben.
Ik ben het dan niet met je eens. Zo'n keuze mag wat mij betreft best gevolgen hebben, maar het mag er niet voor zorgen dat je je baan kwijt raakt. Zo'n keuze kan gevolgen hebben voor de gezondheid en die heb je dan te accepteren. Een keuze die eigenlijk geen keuze is, is gewoon dwang.

Waarom dingen afpakken van mensen die niet willen vaccineren? Maak het krijgen van een vaccinatie gewoon interessant. Dan kiezen mensen er sneller voor. Bijvoorbeeld extra belastingaftrek, extra zorgtoeslag, ik noem maar iets. Dan maak je de keuze ook echt een keuze.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door 16again »

https://www.hetcak.nl/regelingen/gemoed ... declareren
Lady1234 schreef:
14 jul 2021 17:28
Er kunnen wel medische kosten gedeclareerd worden, maar slechts tot het bedrag dat als belasting ter vervanging van de premie is betaald.
Volgens mij is dekking identiek aan de basisverzekering.
Kunnen we die verplichte basisverzekering niet gewoon afschaffen, en allemaal deze regeling gebruiken? :D

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door reggie2 »

Nijogeth schreef:
14 jul 2021 18:02


Waarom dingen afpakken van mensen die niet willen vaccineren? Maak het krijgen van een vaccinatie gewoon interessant. Dan kiezen mensen er sneller voor. Bijvoorbeeld extra belastingaftrek, extra zorgtoeslag, ik noem maar iets. Dan maak je de keuze ook echt een keuze.
Dat ben ik dus niet met jou mee eens. Dan ga je mensen belonen voor gedrag waar ze dan "zogenaamd" achter staan.

Of je neemt een vaccin , of je neemt het niet, maar niks belonen. Dan krijg je dat steeds meer mensen wachten.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
14 jul 2021 18:02
Waarom dingen afpakken van mensen die niet willen vaccineren? Maak het krijgen van een vaccinatie gewoon interessant. Dan kiezen mensen er sneller voor. Bijvoorbeeld extra belastingaftrek, extra zorgtoeslag, ik noem maar iets. Dan maak je de keuze ook echt een keuze.
Dat vind ik dan weer hypocriet. Negatieve gevolgen mogen niet, want: keuzevrijheid, maar positieve gevolgen mogen wel…?

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

16again schreef:
14 jul 2021 18:11
https://www.hetcak.nl/regelingen/gemoed ... declareren
Lady1234 schreef:
14 jul 2021 17:28
Er kunnen wel medische kosten gedeclareerd worden, maar slechts tot het bedrag dat als belasting ter vervanging van de premie is betaald.
Volgens mij is dekking identiek aan de basisverzekering.
Kunnen we die verplichte basisverzekering niet gewoon afschaffen, en allemaal deze regeling gebruiken? :D
De dekking is wel identiek, maar als het bedrag, wat je aan extra belasting hebt betaald op is, is er verder ook geen uitkering, want dan is je potje leeg.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
14 jul 2021 18:56
16again schreef:
14 jul 2021 18:11
https://www.hetcak.nl/regelingen/gemoed ... declareren
Lady1234 schreef:
14 jul 2021 17:28
Er kunnen wel medische kosten gedeclareerd worden, maar slechts tot het bedrag dat als belasting ter vervanging van de premie is betaald.
Volgens mij is dekking identiek aan de basisverzekering.
Kunnen we die verplichte basisverzekering niet gewoon afschaffen, en allemaal deze regeling gebruiken? :D
De dekking is wel identiek, maar als het bedrag, wat je aan extra belasting hebt betaald op is, is er verder ook geen uitkering, want dan is je potje leeg.
Waar lees je dat? Zo werken verzekeringen ook niet. De belasting/staat speelt hier gewoon voor verzekering.
(wat me aan het ziekenfonds doet terugdenken)

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
14 jul 2021 20:09
Lady1234 schreef:
14 jul 2021 18:56

De dekking is wel identiek, maar als het bedrag, wat je aan extra belasting hebt betaald op is, is er verder ook geen uitkering, want dan is je potje leeg.
Waar lees je dat? Zo werken verzekeringen ook niet. De belasting/staat speelt hier gewoon voor verzekering.
(wat me aan het ziekenfonds doet terugdenken)
Dat is natuurlijk geen argument “zo werken verzekeringen niet”. De crux is natuurlijk dat het nu juist geen verzekering is.

De informatie is overigens zo te vinden via de site waarnaar je zelf linkte:
b]Heeft u te veel zorgkosten in een jaar?[/b]
Wij vergoeden uw kosten tot het maximum van uw saldo. Het restant van uw zorgkosten noemen we ‘overloop’. Dit hevelen wij over naar het volgende jaar. Zodra u weer een positief saldo heeft, betalen wij de rest van de vergoeding aan u uit. U hoeft daar niet om te vragen. Wij doen dat automatisch.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Je mag ook volstrekt geen andere verzekering hebben als je als gemoedsbezwaarde aangemerkt wilt worden.

Jablan
Berichten: 6162
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Jablan »

Overigens wordt steeds minder gebruik gemaakt van de regeling voor gemoedsbezwaarden.

*

Van de redactie: vakantie in Frankrijk kan nu met Coronacheck-app
(Moeten de vaccinaties wel opduiken in die app, dat is een ander onderwerp op dit forum)

*
Nijogeth schreef:
14 jul 2021 15:09
De keus tussen niet vaccineren en wel vaccineren moet er geen zijn met gevolgen voor de vrijheid.
Zie dat een beetje anders. Op mijn werk zetten we elke twijfelaar of weigeraar onder druk om wel die prik te halen. Bedrijfsbelang versus individueel belang. In de afgelopen anderhalf jaar hebben we te vaak gezien, dat wie het virus en de basismaatregelen niet serieus neemt, op een gegeven moment zelf ziek wordt ... plus de directe collega's.
Met de nieuwste golf besmettingen (dankjewel, regering) komt de quarantaine weer in het spel. Het verschilt per bedrijf (en CAO) of dit verlofdagen kost of onder zorgverlof valt, maar het is opnieuw erg vervelend.
Meer vooruit kijken: een aantal long-covid-gevallen zal volgend jaar worden ontslagen, afgekeurd, een behoorlijke financiële stap achteruit meemaken.

Ik wil hier maar mee aangeven, dat 'vrijheid' in dit opzicht een erg relatief begrip is. De consequenties zijn groter en onoverzichtelijker dan de meesten denken.

*

'Mijn' directeur is weer thuis. Aangeslagen, 20% lichaamsgewicht kwijt. De volgende, die veel tijd nodig heeft om weer de oude te worden.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Lowieze »

Heeft u zelf ook al een vaccinatie gehad Jablan? Eentje was bij u toch voldoende?

Nijogeth
Berichten: 9889
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Die quarantaine komt toch niet meer om de hoek kijken? Sinds donderdag hoeven mensen die volledig gevaccineerd zijn niet meer in quarantaine na contact met een besmet persoon.

Bij ons op het werk is al lang besloten dat we dat wel doen, maar het is niet meer het geldende advies.

Jablan
Berichten: 6162
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Jablan »

Volledige vaccinatie gaat net zoals de eerste ronde: van oud naar jong. Daarom is qurantaine nog steeds verplicht voor velen (al houdt niet iedereen zich eraan).
Zelf vind ik het laten vervallen van deze plicht onhandig, omdat bij elke nieuwe variant de vaccins iets minder goede bescherming bieden.
Lowieze schreef:
14 jul 2021 21:46
Heeft u zelf ook al een vaccinatie gehad Jablan? Eentje was bij u toch voldoende?
Zie deze bijdrage van een paar weken geleden.
Laatst gewijzigd door Jablan op 15 jul 2021 08:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Lowieze »

Jablan schreef:
15 jul 2021 08:03
Volledige vaccinatie gaat net zoals de eerste ronde: van oud naar jong. Daarom is qurantaine nog steeds verplicht voor velen (al houdt niet iedereen zich eraan).
Zelf vind ik het laten vervallen van deze plicht onhandig, omdat bij elke nieuwe variant de vaccins iets minder goede bescherming bieden.
Lowieze schreef:
14 jul 2021 21:46
Heeft u zelf ook al een vaccinatie gehad Jablan? Eentje was bij u toch voldoende?
Zie deze bijdrage van een paar weken geleden.
Uw link verwijst bij mij naar de eerste pagina van dit topic, niet naar een eerdere reactie van u.

Jablan
Berichten: 6162
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Jablan »

Net hersteld ;) Paginanummer ontbrak in de link.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door 16again »

Jablan schreef:
14 jul 2021 21:22
Op mijn werk zetten we elke twijfelaar of weigeraar onder druk om wel die prik te halen.
Dat kan dus echt niet. Werkgever mag niet eens vragen naar vaccinatie status:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... vaccineren
Jablan schreef:
14 jul 2021 21:22
'Mijn' directeur is weer thuis. Aangeslagen, 20% lichaamsgewicht kwijt.
Ik zie er genoeg rondlopen, waar verlies van 20% van het lichaamsgewicht juist aan te bevelen is.

Jablan
Berichten: 6162
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Jablan »

16again schreef:
15 jul 2021 08:51
Dat kan dus echt niet. Werkgever mag niet eens vragen naar vaccinatie status.
Mensen vertellen uit zichzelf wat de stand is, vragen is niet nodig. Als iemand hier niets over kwijt wil, dan gaan we uit van een 'nee'.
Het hele 'vragen' is relatief. Wordt onder werktijd gevaccineerd, dan ben je afwezig en dat valt onder doktersbezoek / kort verzum. Zwijg je, dan wordt het regulier verlof.
Het omgekeerde komt vaker voor: toch aan het werk gaan, terwijl mensen last hebben van de vaccinatie. Dan is het beter om zo iemand naar huis te sturen dan een dag laten aanmodderen.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Nijogeth schreef:
14 jul 2021 18:02
Moneyman schreef:
14 jul 2021 15:19
Ik ben dat niet met je eens. De vrijheid hebben om een keuze te maken wil niet zeggen dat die keuze geen gevolgen kan hebben.
Ik ben het dan niet met je eens. Zo'n keuze mag wat mij betreft best gevolgen hebben, maar het mag er niet voor zorgen dat je je baan kwijt raakt.
En wat als de collega's niet met ongevaccineerden willen werken? Of als je in de zorg werkt: moeten kwetsbaren dan maar accepteren dat er ongevaccineerden and het bed of over de vloer komen? Of moeten werkgever in zo'n situatie ongevaccineerden gewoon ergens neerzetten en tot hun pensioen doorbetalen zonder dat ze hun werk uitoefenen?

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door witte angora »

Nijogeth schreef:
14 jul 2021 18:02
Moneyman schreef:
14 jul 2021 15:19
Ik ben dat niet met je eens. De vrijheid hebben om een keuze te maken wil niet zeggen dat die keuze geen gevolgen kan hebben.
Ik ben het dan niet met je eens. Zo'n keuze mag wat mij betreft best gevolgen hebben, maar het mag er niet voor zorgen dat je je baan kwijt raakt.
Mensen maken wel meer keuzes waarbij ze hun baan kwijt raken, vaak zelfs met ontslag op staande voet - waardoor ze ook al geen recht op WW kunnen laten gelden. Het 'vreemde' is dat de rechter er nog in mee gaat ook.

Waarom zou dat met al dan niet vaccineren ineens anders zijn? Mensen nemen bewust een risico, en zijn daardoor feitelijk een potentieel gevaar voor anderen. Waarom mag zo iemand niet definitief naar huis worden gestuurd?

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door reggie2 »

PeterPeters1966 schreef:
15 jul 2021 10:40


En wat als de collega's niet met ongevaccineerden willen werken?

Dat heet tegenwoordig discriminatie, wat de zorg betreft daar zijn ze al bezig met "verplicht " vaccineren.

Gesloten