Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Hartstikke fijn als die terrassen vol zitten. In ieder geval de horeca snakt daar naar. En ook zal het straatbeeld er van opfleuren.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door witte angora »

snellie schreef:
26 apr 2021 10:59
Mensen maken niet snel meer oogcontact, of een praatje met elkaar als ze elkaar niet kennen.
Dat is hier in het dorp gelukkig anders. Dit dorp was dan ook een bewuste keuze om te gaan wonen.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door scontra »

O.T.

Was net even naar bakker in het dorp en zoals elk jaar is het er weer (voor ons doen) druk van de meestal Randstedelingen die hier, even weg van de stadse herrie, de rust en de ruimte komen zoeken. :lol: :wink: :oops:

Hoor ik toch iemand, in het onvervalst 020 accent, zeggen "Oh, wat is het hier stil" en zo beleefd een ieder de omgeving waarin hij /zij zich bevind op de eigen manier.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door witte angora »

Het ligt er misschien inderdaad aan waar je zit. Maar het is niet zozeer de drukte waar ik problemen mee heb, maar het gejaag en gestress. Of mensen wat tekort komen of zo, terwijl ze vaak geen oog hebben voor hun omgeving.

In 020 mag het druk zijn, maar het gejaag en gestress wat je hier in de omgeving af en toe tegenkomt heb je daar toch echt niet.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door reggie2 »

witte angora schreef:
26 apr 2021 12:23


In 020 mag het druk zijn, maar het gejaag en gestress wat je hier in de omgeving af en toe tegenkomt heb je daar toch echt niet.

Daar is het altijd druk, en gejaag en stress is iets minder maar ook aanwezig in Mokum.

Jablan
Berichten: 6161
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Jablan »

Tja, de notulen van het kabinet worden blijkbaar in India uitgewerkt.

De nieuwe variant in India heet B.1.617 en dat nummer verklaart al wat: deze variant staat nog steeds dichtbij het origineel. Terecht, dat hier met 'geen grote zorgen' op wordt gereageerd.

*

In de NDR Podcast Corona-Update [aflevering 86 ging het om de vraag hoe lang een vaccin beschermt. Viroloog Drosten verwacht, dat komende winter een 'opfrisprik' nodig is, hoewel tot nu toe weinig bekend is over de immuniteit.

In Wuhan was men iets verder. Na drie kwartalen hebben de meeste 'genezen' mensen geen actieve antistoffen (IgA) in het slijmvlies van neus en keel, ze kunnen dan opnieuw besmet raken, al worden ze niet meer zo ziek of merken niet eens, dat ze opnieuw besmet zijn. Dit betreft de natuurlijk opgebouwde immuniteit. Bij de vaccins wijzen alle waarnemingen op een langdurige bescherming, vooral na de 2e prik.

Op zich is dit in lijn met hoe een immuunsysteem werkt. De actieve antistoffen horen ook te verdwijnen, omdat ze anders eigen lichaamscellen gaan aanvallen. Het is veel belangrijker hoe snel je immuunsysteem reageert op nieuw contact met het virus, hoe snel de geheugencellen de opdracht geven om nieuwe actieve antistoffen aan te maken. Heb je een goed werkende schildklier, heeft het virus geen kans.

Het enige nadeel van het verdwijnen van de actieve antistoffen uit je slijmvlies, is voor anderen. Mocht je opnieuw besmet raken, dan ben je voor anderen opnieuw besmettelijk, ook al ben je zelf alleen wat snotterig of heb je een dag hoofdpijn en meer niet. Dat is het enige argument voor een herhalingsprik.

Vaccineren tijdens een zwangerschap? Tot nu toe zijn vrouwen in de laatste 13 weken van de zwangerschap ingeënt (VS) en dat levert een normale reactie op, maximaal twee dagen wat merken van de prik. De eerste maanden van een zwangerschap zijn belangrijker, maar hier ontbreken betrouwbare gegevens over het effect van een vaccin op moeder en kind.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door sjohie »

reggie2 schreef:
25 apr 2021 22:49
Lady1234 schreef:
25 apr 2021 22:39
Heel wonderlijk, maar ik ervaar nu in deze tijd juist extra voorkomendheid en vriendelijkheid en al helemaal geen korte lontjes. Vind dat heel plezierig.
Wat een onzin.
Saamhorigheid is ver te zoeken, nu het zolang duurt.
Ik merk hier in de buurt eigenlijk wel wat meer saamhorigheid, zo vragen we elkaar net even wat vaker hoe het gaat, en hebben we vorig jaar een corona-proof Koningsdag pubquiz georganiseerd met iedereen zittend in de voortuin. Normaliter doen we elk jaar straatfeest, maar dat was binnen coronaregels eigenlijk geen doen, dus dan bedenken we wel wat anders. De gemeente verwachtte ons overigens wel de gebruikelijke vergunning te kunnen verlenen, maar maande ons wel tot voorzichtigheid. En met vorige versies in het geheugen, zouden die coronaregels >00.00 als het écht gezellig zou worden, lastig te handhaven blijken was onze inschatting. Dus dan maar niet. Naja, dan wordt de volgende een echte knaller.

Maar goed, ik denk dat iedereen zijn of haar korte-lontje moment wel eens heeft zo af en toe, veel is anders, er is veel leed links en rechts, en zo verder. Als je een persoon op zo'n moment treft, zegt dat dan weer niet alles.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door moederslink »

De beelden van Koningsdag gezien? Corona is Nederland uit?
Het is klaar of zo? We zien het over 2 weken wel ....
Onbegrijpelijk , écht :o

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door sjohie »

moederslink schreef:
28 apr 2021 11:47
De beelden van Koningsdag gezien? Corona is Nederland uit?
Het is klaar of zo? We zien het over 2 weken wel ....
Onbegrijpelijk , écht :o
Ach joh, dat gepiep en gemauw in de zorg over code zwart enzo, kopen we wel af met een rondje applaus, of met nog een bonusje voor ze. :wink:

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door witte angora »

Naja, dat is dus exact waar ik het zondag over had. Of was het maandag? En dan ben ik dus de zwartkijker.

Vanmorgen stonden er bij de Ikea en de Primark al lange rijen, dan zijn de terrassen nog niet eens open. Mij zul je er dus niet aantreffen.

J. Deltoer
Berichten: 3033
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Daar wil ik niet eens naar toe buiten coronatijd. Soms moet ik van dochter....

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door sjohie »

Wij houden het ook nog maar even vol, die paar weken langer trekken we ook nog wel. Las trouwens artikel in de Stentor, daarin zeggen een aantal horeca-ondernemers dat ze de terrassen nu niet meteen open gooien, want het is eigenlijk financieel de moeite niet echt waard, het geeft veel rompslomp met uren bijhouden voor de NOW regeling, en ze vinden het onverantwoord als ze luisteren naar de geluiden uit de zorg.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door 16again »

sjohie schreef:
28 apr 2021 12:02
Wij houden het ook nog maar even vol, die paar weken langer trekken we ook nog wel. Las trouwens artikel in de Stentor, daarin zeggen een aantal horeca-ondernemers dat ze de terrassen nu niet meteen open gooien, want het is eigenlijk financieel de moeite niet echt waard, het geeft veel rompslomp met uren bijhouden voor de NOW regeling, en ze vinden het onverantwoord als ze luisteren naar de geluiden uit de zorg.
Als het financieel niet lonend is, dan is het wel heel makkelijk om maatschappelijk correct naar de zorg te wijzen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door sjohie »

16again schreef:
28 apr 2021 12:20
sjohie schreef:
28 apr 2021 12:02
Wij houden het ook nog maar even vol, die paar weken langer trekken we ook nog wel. Las trouwens artikel in de Stentor, daarin zeggen een aantal horeca-ondernemers dat ze de terrassen nu niet meteen open gooien, want het is eigenlijk financieel de moeite niet echt waard, het geeft veel rompslomp met uren bijhouden voor de NOW regeling, en ze vinden het onverantwoord als ze luisteren naar de geluiden uit de zorg.
Als het financieel niet lonend is, dan is het wel heel makkelijk om maatschappelijk correct naar de zorg te wijzen.
Op zich is (wat) omzet door de boeken ook een valide reden, net zoals er marketing achtige overwegingen zijn. Ik bedoel, als je collega's allemaal open zijn, en jij dicht, kan dat op lange termijn ook gevolgen hebben qua aantallen klanten. Aan de andere kant, iedereen is vml zó blij dat alles weer open is, dat er met mooi weer gevochten moet gaan worden om elke vrije terrasstoel gok ik.

Naja, ik wilde maar aangeven, dat er ook ondernemers zijn, die het stukje "maatschappelijk" wat meer laten meewegen in hun specifieke situatie.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door scontra »

moederslink schreef:
28 apr 2021 11:47
De beelden van Koningsdag gezien? Corona is Nederland uit?
Het is klaar of zo? We zien het over 2 weken wel ....
Onbegrijpelijk , écht :o
We zullen nooit weten wie van die onverantwoordelijken er Corona hebben opgelopen en evenmin wie er in het ziekenhuis en uiteindelijk op de begraafplaats of in crematorium zijn belandt.
Maar het kan voor hun nabestaande een troost zijn dat ze wel nog een hele fijne dag in 'vrijheid' hebben kunnen doorbrengen, waarbij ze zich geen zorgen hebben gemaakt over de mogelijke persoonlijke consequenties van hun handelen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door moederslink »

En volgende week bevrijdingsdag . Letterlijk?
Iedereen massaal het juk afgooien en zich bevrijd voelen?
Lekker feesten en keten?

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door reggie2 »

witte angora schreef:
28 apr 2021 11:58


Vanmorgen stonden er bij de Ikea en de Primark al lange rijen, dan zijn de terrassen nog niet eens open. Mij zul je er dus niet aantreffen.
Valt mee, ik moest nog spullen ruilen bij de C&A , je komt er gedoseerd binnen en absoluut niet met veel mensen.

Dus ja ......een zwartkijker. :)

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ben benieuwd of het in de natuur rustiger wordt nu winkels en terrassen weer open gaan.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door 16again »

Naar aanleiding van doem verhalen over code zwart, net weer eens rondgeneusd op https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/grafieken
Wat me opvalt:

Grafiek: In ziekenhuis opgenomen patiënten vanaf 30 november 2020
De instroom is redelijk constant, en nu niet hoger dan rond de jaarwisseling.

Grafiek: Overledenen per dag vanaf 30 november 2020
Dit aantal is al zeer lang fors (tot wel 4 keer) lager dan tijdens de piek rond de jaarwisseling. Deze grafiek suggereert dat eea redelijk onder contole is, niets in deze grafiek rechtvaardigt code zwart.

Helaas staat grafiek IC bezetting niet op die pagina, maar dat is juist de factor in code zwart verhaal. Als de IC bezetting nu nog zo hoog is, maar met veel minder doden dan eerst, ligt de conclusie voor de hand dat de huidige corona variant minder dodelijk is, of de behandelwijze is verbeterd. Vooral dat laatste zou wrang zijn:
Door betere behandeling zou het zomaar kunnen dat personen die voorheen snel kwamen te overlijden, het nu door betere behandeling vaker wel redden, maar wel langer op de IC liggen, wat bijdraagt aan het capaciteitsprobleem.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door sjohie »

Jose2501 schreef:
29 apr 2021 07:56
Avondklok had geen enkel effect op de ziekenhuisopnames volgens Kuipers. Dat zal wel AU doen bij RIVM en Rutte vermoed ik.
Was hierover ook niet een kort geding ooit?

Bronnen: alle Nederlandse media
Typisch, alle Nederlandse media quote de zin ervoor die hij zei niét. De zin waarin hij zei dat het geen afgebakend experiment was, kortom hij gaf zijn mening, en niet een onderbouwde conclusie over de effectiviteit van deze specifieke maatregel.

Gesloten