Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
29 apr 2021 23:06
witte angora schreef:
29 apr 2021 23:01
Maar waarvoor heb je nou 5 man nodig om één iemand te draaien? Toen mijn moeder terminaal lag kreeg ik het met mijn vader niet voor elkaar. Komt even later mijn broer binnen, en hup! Klaar, in zijn eentje.
Het personeel wil langer met de eigen rug doen. En staat de hele dag te draaien.
Wat ook zwaar meeweegt: Het zijn vooral oudere mannen met een hoge BMI op de IC.
En de gemiddelde IC-patiënt is ook nog eens op allerhande apparatuur aangesloten, wat het draaien ook zal bemoeilijken.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door moederslink »

Erthanax schreef:
29 apr 2021 23:12
O, een IC-verpleegkundige hoeft alleen maar patiënten om te draaien, dat wist ik niet. Excuus, dan neem ik alles terug.
:lol: :mrgreen:
Lowieze schreef: U weet toch dat die 4 jarige opleiding tot verpleegkundige en dan nog 18 maanden om IC-verpleegkundige te worden eigenlijk maar onzin is? Zo te lezen kan iedereen daar wel werken 🤨
Erthanax vergat een smilie denk ik maar zo.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Lowieze »

moederslink schreef:
30 apr 2021 11:11
Erthanax schreef:
29 apr 2021 23:12
O, een IC-verpleegkundige hoeft alleen maar patiënten om te draaien, dat wist ik niet. Excuus, dan neem ik alles terug.
:lol: :mrgreen:
Lowieze schreef: U weet toch dat die 4 jarige opleiding tot verpleegkundige en dan nog 18 maanden om IC-verpleegkundige te worden eigenlijk maar onzin is? Zo te lezen kan iedereen daar wel werken 🤨
Erthanax vergat een smilie denk ik maar zo.
Ik denk dat u het niet goed begrepen hebt.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik dacht dat mijn sarcasme duidelijk genoeg was.
De opleiding tot verpleegkundige (zowel mbo als hbo) is stevig en serieus. Dan ervaring opdoen en de opleiding voor IC-verpleegkundige. Dat is zwaar en zeer verantwoordelijk werk, dat alleen door goed en hoog opgeleid personeel gedaan kan worden, dat ook de tijd moet krijgen om geestelijk en lichamelijk te recupereren.
Bedenk ook dat het om volcontinu werk gaat. Voor één functie zijn dus minimaal vier gediplomeerden nodig.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door moederslink »

Lowieze schreef:
30 apr 2021 11:27
moederslink schreef:
30 apr 2021 11:11
Erthanax schreef:
29 apr 2021 23:12
O, een IC-verpleegkundige hoeft alleen maar patiënten om te draaien, dat wist ik niet. Excuus, dan neem ik alles terug.
:lol: :mrgreen:
Lowieze schreef: U weet toch dat die 4 jarige opleiding tot verpleegkundige en dan nog 18 maanden om IC-verpleegkundige te worden eigenlijk maar onzin is? Zo te lezen kan iedereen daar wel werken 🤨
Erthanax vergat een smilie denk ik maar zo.
Ik denk dat u het niet goed begrepen hebt.
Jawel hoor....van jullie allebei 😉

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door sjohie »

snellie schreef:
30 apr 2021 11:53
Ik denk niet dat iemand op dit forum het werk van een (IC-)verpleegkundige wil bagatelliseren. Iedereen is blij als hij/zij de zorg krijgt die nodig is.
De vraag is hoe je balans krijgt in de hoeveelheid zieken en het aanbod van voldoende goed geschoolde medewerkers. En die balans krijg je niet, omdat het leven nu eenmaal niet in balans is.
Dan kun je i.m.o alleen nog discussieren over de inhoud van de zorg. Zolang wij iedereen, van wieg tot tehuis, tot in lengte der dagen in leven willen houden, hangt daar een stevig prijskaartje aan, wat wij met zijn allen betalen.
Nee, de vraag is of je die balans berekent op een normale situatie, dus zoals we het pré corona hadden, of alles dimensioneerd op het worst-case scenario, zeg een eens in de honderd jaar pandemie als deze. Eigenlijk is dat nóg te krap, want als die vleermuissoep op een vuurtje stond te pruttelen in Zaïre of Congo, was er de levensgrote kans geweest dat we inmiddels een variant hadden met de mortaliteit (~40%) van ebola, wat daar in het wild voorkomt.

Dus dan zijn we weer terug bij mijn eerste punt, er IS in de praktijk geen overheid of zorgsysteem te dimensioneren wat elke calamiteit aankan, want zoals ik ook al aangaf, er zijn veel ellendige dingen die een land kunnen overkomen. Als het die eens in de tienduizend jaar stormvloed was geweest, hadden we staan applaudisseren voor de waterschapsmedewerkers die de kapotte dijken aan het repareren waren.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door sjohie »

Ik denk trouwens, net als Annemarie van Gaal, dat onderaan de streep, wij als Nederland een van de meest evenwichtige aanpakken zullen hebben gehad van deze crisis, als we over een tijdje de balans opmaken.

Nu we er midden inzitten, wordt er veel te veel ingezoomd op details, en slaan we elkaar, en de beslissers, er overal en vooral aan talkshowtafels lekker mee om de oren, om zo een leuke soundbite los te weken.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door 16again »

sjohie schreef:
30 apr 2021 13:18
Ik denk trouwens, net als Annemarie van Gaal, dat onderaan de streep, wij als Nederland een van de meest evenwichtige aanpakken zullen hebben gehad van deze crisis, als we over een tijdje de balans opmaken.
Ik wacht de parlementaire enquete even af, voordat ik die conclusie deel.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door sjohie »

16again schreef:
30 apr 2021 13:38
sjohie schreef:
30 apr 2021 13:18
Ik denk trouwens, net als Annemarie van Gaal, dat onderaan de streep, wij als Nederland een van de meest evenwichtige aanpakken zullen hebben gehad van deze crisis, als we over een tijdje de balans opmaken.
Ik wacht de parlementaire enquete even af, voordat ik die conclusie deel.
Is een hond die tegen een lantaarnpaal plast een hooligan, of gewoon een hond? Ik bedoel, die politieke dieren gaan zo'n vehikel, voor zover ze de pandemie er al niet voor gebruiken, natuurlijk inzetten tbv hun politieke agenda. :wink:

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Moneyman »

Hé gelukkig. Na ruim een jaar Corona heb ik er toch nog iets positiefs aan over gehouden.
Glückwunsch,

Aufgrund der Koronavirus-Pandemie haben die Vereinten Nationen beschlossen, so viele Menschen auf der ganzen Welt mit jeweils 5.000.000 Euro zu belohnen.

Ihre E-Mail war unter den glücklichen Gewinnern. Um Ihren Preis zu erhalten, kontaktieren Sie uns bitte unter [email protected]
mit vollem Namen, Land und Telefonnummer, Beruf und monatlichem Einkommen.

Vereinte Nation

gosewijn
Berichten: 2881
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door gosewijn »

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Lowieze »

Proficiat 🥳 Moneyman

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door moederslink »

De terrasjes zijn open...waar spreken we af? 🚩🚩😉

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nu kunt u gaan brengen bij uw klanten, in plaats van te halen. 😁😇

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door 16again »

Zo zaligmakend zijn vaccinaties dus niet:
https://nos.nl/artikel/2378910-verpleeg ... s-ontstaan
Komen we ooit nog van die maatregelen af?

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Lowieze »

16again schreef:
01 mei 2021 11:05
Zo zaligmakend zijn vaccinaties dus niet:
https://nos.nl/artikel/2378910-verpleeg ... s-ontstaan
Komen we ooit nog van die maatregelen af?
Nou ja, zaligmakend. Het is al jaren bekend dat vaccinaties bij bejaarden minder sterk werken. Het is wel zo dat deze mensen nu minder ziek worden dan zonder vaccinatie.
Bovendien wordt er geen 100% werking gegarandeerd bij deze vaccinaties, bij alle leeftijden.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door 16again »

De vraag is natuurlijk: Moeten we nu allemaal een keer "minder ziek" worden, of zitten we tot in lengte der dagen vast aan die maatregelen?

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Lowieze »

16again schreef:
01 mei 2021 11:23
De vraag is natuurlijk: Moeten we nu allemaal een keer "minder ziek" worden, of zitten we tot in lengte der dagen vast aan die maatregelen?
Niemand kan die vraag beantwoorden (misschien wel een helderziende 😄)
Wie weet wat de toekomst qua virussen nog voor ons in petto heeft.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Erthanax »

Dat "verpleeghuisverhaal" is toch helemaal geen verrassing? Er is volgens mij nooit gezegd dat vaccinatie met 100% zekerheid besmetting voorkomt. Bij patiënten die toch nog besmet raken, voorkomt het een ernstig ziekteverloop en sterfte. Dat is precies wat er nu te zien is. Leve het vaccin!

Als iedereen gevaccineerd is en er dus ook bijna niemand meer in het ziekenhuis op de IC terechtkomt, zijn de drastische maatregelen niet meer noodzakelijk, lijkt me.

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door angel1978 »

snellie schreef:
01 mei 2021 13:29
Het verpleegtehuisverhaal bevestigt wat ik al heel lang denk. Corona is onlosmakelijk verbonden met de mensheid en zal, net als griep, een of enkele keren per jaar rondwaren. En slachtoffers maken. We hebben dat in mijn ogen maar gewoon te accepteren.
Hopelijk houdt dat niet in dat we tot in lengte der dagen met die akelige mondkapjes op moeten lopen. Helaas werkte dat wegknippen van de binnenkant bij mijn hete adem niet. Toch bedankt voor de tip 16again.
Gelukkig lieten wetenschappers die het pokken- of mazelen vaccin hebben gevonden zich niet zo snel uit het veld slaan.

Gesloten