Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door reggie2 »

16again schreef:
24 aug 2021 17:06
snellie schreef:
24 aug 2021 16:53
Toch vind ik de gedachte van Hugo, dat voetbalsupporters moeten blijven zitten bij een doelpunt wel hilarisch.
Ligt eraan welke partij er scoort.
Hoop flauwekul toch? Je kan niet verwachten dat mensen blijven zitten bij een doelpunt.

16again
Berichten: 16031
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door 16again »

Jablan schreef:
24 aug 2021 18:01
We zien het nu (weer) binnen de familie. De oudste was wel gevaccineerd, de rest nog niet. De oudste is vanmiddag begraven. De generatie eronder: de vrouwen herstellen redelijk vlot, de mannen waren op de grens van ziekenhuisopname. Nog een generatie omlaag: ze redden het wel, maar hebben er stevig last van, vooral de zwangere. De jongste generatie is te jong voor een vaccin, maar één heeft nu middenoorontsteking en ook dat is een gevolg van dit fijne virus. Samengevat: physisch gaat het wel, psychisch totaal niet.
Is in jou geval zo'n beetje de halve familie, van grootouder tot achterkleinkind aan de beurt geweest?
Dat lijkt me uitzonderlijk, is daar een verklaring voor?

Nijogeth
Berichten: 9916
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Jablan schreef:
24 aug 2021 18:15
sjohie schreef:
24 aug 2021 10:45
Ik heb een collega met verminderde immuniteit door een transplantatie, die wil ook graag wel weer eens op kantoor werken, maar ik weet dat er collega's zijn die zich niet laten inenten. Als hij die tegenkomt, loopt die collega door de rondrazende delta variant serieus risico, meer dan als alle collega's om die collega heen wel ingeënt zouden zijn. En aan de neus van iemand kan je het niet zien, sterker nog, het is een medisch gegeven wat niemand met een werkgever hoeft te delen.
Hoe lost je werkgever dit op?

We hebben bij meerdere klanten (productiebedrijven) de mensen, waarvan wij niet wisten of ze zijn gevaccineerd, rücksichtlos apart gezet ter bescherming van de rest. Het werkt goed, geen nieuwe besmettingen op of via het werk. (Nu niet zeuren 'mag je niet vragen', mensen delen hun vaccinatiestatus uit zichzelf. We hoeven niets te vragen.)
En als je dan liegt over de eigen vaccinatiestatus?

Nijogeth
Berichten: 9916
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

angel1978 schreef:
24 aug 2021 17:05
snellie schreef:
24 aug 2021 16:53
Toch vind ik de gedachte van Hugo, dat voetbalsupporters moeten blijven zitten bij een doelpunt wel hilarisch.

Een voetbalsupporter die zich daar iets van aantrekt?
Volgens mij waren het de voetbalclubs en de supporters die klaagden dat er wel weer met publiek gespeeld kon worden en dat dat allemaal veilig kon. Als dat niet kan, dan ook niet zo hypocriet zijn en gewoon weer zonder supporters lijkt me.
Volgens de voetbalclubs is het met staan en juichen veilig, volgens de tests ook. Men geeft zelfs aan dat het veilig kan met een vol stadion als iedereen een groen vinkje heeft, maarja, dan zou de overheid de horeca en de evenementen branche nog meer tegen de borst stoten.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nijogeth schreef:
24 aug 2021 19:05
angel1978 schreef:
24 aug 2021 17:05
snellie schreef:
24 aug 2021 16:53
Toch vind ik de gedachte van Hugo, dat voetbalsupporters moeten blijven zitten bij een doelpunt wel hilarisch.

Een voetbalsupporter die zich daar iets van aantrekt?
Volgens mij waren het de voetbalclubs en de supporters die klaagden dat er wel weer met publiek gespeeld kon worden en dat dat allemaal veilig kon. Als dat niet kan, dan ook niet zo hypocriet zijn en gewoon weer zonder supporters lijkt me.
Volgens de voetbalclubs is het met staan en juichen veilig, volgens de tests ook. Men geeft zelfs aan dat het veilig kan met een vol stadion als iedereen een groen vinkje heeft, maarja, dan zou de overheid de horeca en de evenementen branche nog meer tegen de borst stoten.
Het EK heeft duidelijk laten zien dat dit onzin is. Het kan niet veilig.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Jablan »

16again schreef:
24 aug 2021 18:38
Is in jou geval zo'n beetje de halve familie, van grootouder tot achterkleinkind aan de beurt geweest?
Dat lijkt me uitzonderlijk, is daar een verklaring voor?
Zo uitzonderlijk is het niet. Een keer met zijn allen bij elkaar komen was genoeg.
Het opmerkelijke: ze hebben allemaal zich laten testen voor vertrek.
Dat betekent, dat er minstens één zo vers besmet was, dat er nog niets te meten was => negatieve uitslag.
Laatst gewijzigd door Jablan op 24 aug 2021 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Jablan »

Nijogeth schreef:
24 aug 2021 19:03
En als je dan liegt over de eigen vaccinatiestatus?
Dat heeft iedereen snel genoeg door. Tot nu toe niet bij de hand gehad, open sfeer binnen het bedrijf helpt om mensen bij de waarheid te houden en het argument 'die en die kan nog niet gevaccineerd worden' komt wel aan. Dan is duidelijk waarom je werkplekken verplaatst of ploegen anders indeelt.

Nijogeth
Berichten: 9916
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

angel1978 schreef:
24 aug 2021 19:12
Nijogeth schreef:
24 aug 2021 19:05
angel1978 schreef:
24 aug 2021 17:05


Volgens mij waren het de voetbalclubs en de supporters die klaagden dat er wel weer met publiek gespeeld kon worden en dat dat allemaal veilig kon. Als dat niet kan, dan ook niet zo hypocriet zijn en gewoon weer zonder supporters lijkt me.
Volgens de voetbalclubs is het met staan en juichen veilig, volgens de tests ook. Men geeft zelfs aan dat het veilig kan met een vol stadion als iedereen een groen vinkje heeft, maarja, dan zou de overheid de horeca en de evenementen branche nog meer tegen de borst stoten.
Het EK heeft duidelijk laten zien dat dit onzin is. Het kan niet veilig.
Verklaar je nader.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door sjohie »

Nijogeth schreef:
24 aug 2021 19:03
Jablan schreef:
24 aug 2021 18:15
sjohie schreef:
24 aug 2021 10:45
Ik heb een collega met verminderde immuniteit door een transplantatie, die wil ook graag wel weer eens op kantoor werken, maar ik weet dat er collega's zijn die zich niet laten inenten. Als hij die tegenkomt, loopt die collega door de rondrazende delta variant serieus risico, meer dan als alle collega's om die collega heen wel ingeënt zouden zijn. En aan de neus van iemand kan je het niet zien, sterker nog, het is een medisch gegeven wat niemand met een werkgever hoeft te delen.
Hoe lost je werkgever dit op?

We hebben bij meerdere klanten (productiebedrijven) de mensen, waarvan wij niet wisten of ze zijn gevaccineerd, rücksichtlos apart gezet ter bescherming van de rest. Het werkt goed, geen nieuwe besmettingen op of via het werk. (Nu niet zeuren 'mag je niet vragen', mensen delen hun vaccinatiestatus uit zichzelf. We hoeven niets te vragen.)
En als je dan liegt over de eigen vaccinatiestatus?
Dan ben je een grote ******, met een slecht uitgelijnd moreel kompas, en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Nijogeth
Berichten: 9916
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Zo denk ik dus ook over mensen die mensen buitensluiten als ze daarover eerlijk zijn.

Lady1234
Berichten: 26921
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Jablan schreef:
24 aug 2021 18:01
Lady1234 schreef:
24 aug 2021 14:01
Waarom zou ik afstand moeten houden van iemand die gevaccineerd is?
Om de eigen levensverwachting niet onnodig in te korten.

We zien het nu (weer) binnen de familie. De oudste was wel gevaccineerd, de rest nog niet. De oudste is vanmiddag begraven. De generatie eronder: de vrouwen herstellen redelijk vlot, de mannen waren op de grens van ziekenhuisopname. Nog een generatie omlaag: ze redden het wel, maar hebben er stevig last van, vooral de zwangere. De jongste generatie is te jong voor een vaccin, maar één heeft nu middenoorontsteking en ook dat is een gevolg van dit fijne virus. Samengevat: physisch gaat het wel, psychisch totaal niet.
Was de rest van die familie dan tegenstander van vaccinatie dat zij niet ingeent waren? En iedereen kreeg corona? Heel opmerkelijk.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Jablan »

De rest was nog niet ingeënt en zo moeilijk is het niet om iedereen te besmetten. Als je elkaar lang niet hebt gezien, dan is bij het weerzien elke basisregel vergeten. Familie is nu eenmaal gastvrij, hartelijk en allesbehalve contactschuw.
Vergelijkbaar: mensen verliezen een ouder, troosten de andere ouder en zijn daarna allebei besmet.
Vergelijkbaar: een discotheek met slechte ventilatie en een paar besmette mensen, die kans zien om een kleine 200 andere bezoekers te besmetten.
Maar goed, wij zitten er nu in om de rest duidelijk te maken, dat niemand hier schuldig is. Ze kunnen allemaal zo vers besmet zijn geweest, dat de test negatief bleef en het vervelende van de Deltavarisnt doet de rest: al voor de eerste symptomen kun je anderen besmetten als gevolg van het extreem hoge asntal virusdeeltjes in neus en keel.
Jose2501 schreef:
25 aug 2021 15:18
Niemand kan zeggen wat nou wijsheid is. Studies spreken elkaar tegen en er zijn volgens deze wetenschappers ook nog geen goede studies die aantonen hoe het nou komt dat in het ene land wel de besmettingen stijgen en in het andere land niet.
In dit artikel wordt ingegaan op de noodzaak van een derde prik en of de Delta variant nu echt zoveel besmettelijker is dan eerdere mutaties.

Bron: https://nos.nl/artikel/2395011-extra-pr ... t-nodig-is
Prima artikel, NOS wordt beter. Blijft lastige materie, bijna een kip-ei kwestie. Het vervelende: er wordt bijgeprikt op basis van de actieve antistoffen in Israël, het VK en later dit jaar in Duitsland, maar daar alleen risicogroepen.
Ga ik af op onze artsen, dan is een derde prik niet nodig: in het lab reageren de geheugencellen goed op nieuw contact met virus. Geruststellend om te weten, meer niet.

Erthanax
Berichten: 9616
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Erthanax »

In acht maanden tijd had ik helaas drie uitvaarten van naaste familie; die hebben geen enkele besmetting opgeleverd. Met bloedend hart hield iedereen zich zo goed mogelijk aan de maatregelen.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Jablan »

Frustrerend, helaas noodzakelijk.

Alhoewel ik al een paar keer een afscheid heb meegemaakt, waar een extra grote zaal was gehuurd en na afloop in de buitenlucht iedereen met elkaar kon praten. Dat was het ook niet helemaal, maar in elk geval beter dan een afscheid met mondkapjes, waar alleen de directe familie bij mag zijn.

@Erthanax: sterkte met de verwerking.

16again
Berichten: 16031
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door 16again »

Jablan schreef:
24 aug 2021 19:12
16again schreef:
24 aug 2021 18:38
Is in jou geval zo'n beetje de halve familie, van grootouder tot achterkleinkind aan de beurt geweest?
Dat lijkt me uitzonderlijk, is daar een verklaring voor?
Zo uitzonderlijk is het niet. Een keer met zijn allen bij elkaar komen was genoeg.
Het opmerkelijke: ze hebben allemaal zich laten testen voor vertrek.
Dat betekent, dat er minstens één zo vers besmet was, dat er nog niets te meten was => negatieve uitslag.
Zelfs al besmet je elkaar. In een gemiddelde groep behoort toch ruim de helft nergens last van te hebben? (asymptomisch)
Met terugwerkende kracht kweekt dit ook begrip voor de oude regel: max 2 personen op bezoek

Lady1234
Berichten: 26921
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Kan mij nauwelijks voorstellen dat iedereen in een groep familieleden allemaal ook corona krijgen, waarbij er één zelfs overlijdt, anderen in het ziekenhuis terechtkomen en zelfs de jongsten ziek worden. En dat alles door één persoon die besmet was.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door sjohie »

Lady1234 schreef:
25 aug 2021 21:54
Kan mij nauwelijks voorstellen dat iedereen in een groep familieleden allemaal ook corona krijgen, waarbij er één zelfs overlijdt, anderen in het ziekenhuis terechtkomen en zelfs de jongsten ziek worden. En dat alles door één persoon die besmet was.
Met die rondrazende ▲ variant, die ~50% besmettelijker is dan de voorheen dominante Engelse variant, welke ook al ~40% besmettelijker is dan de originele covid-19 variant, hebben we om te gaan met een inmiddels bijna 2x besmettelijker variant dan waar we deze pandemie mee begonnen. De eerste variant had, zonder enige maatregel, een R0 van ~3, de ▲ eentje van >6. Dan besmet in het ergste geval, één persoon dus 6 anderen, en op een uitvaart is doorgaans veel intiem/knuffel contact.

Maar goed, wat dit, rekening houdend met de vaccinatiegraad van de aanwezigen, persoonlijke hygiëne en de ventilatie van de aula, voor realistische R0 oplevert nu, kan volgens mij niemand dat echt goed voorspellen. Het intiemer samenzijn zal "een" extra risico zijn, dat is het enige definitieve wat je er over kan zeggen.

Lady1234
Berichten: 26921
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik lees dat één persoon, die gevaccineerd was, na die samenkomst van de familie is overleden. Niet dat die uitvaart de reden van de samenkomst was. Maar misschien lees ik het verkeerd.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Jablan »

We zullen nooit weten of maar één of toch meerdere personen onderweg besmet zijn geraakt.

Qua besmettingskans: zie de bijdrage van Sjohie hierboven. Hij beschrijft de gemiddelde verspreiding. Volg ik de uitleg van de virologen, dan moet je uitgaan van extreme verspreiding door 1 persoon, terwijl 9 anderen niemand anders besmetten. Die ene was anderhalf jaar geleden goed voor 10 nieuwe gevallen, nu voor 18 tot 20 stuks. Dit is niet de superverspreiding, maar de 'gewone'.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door sjohie »

Wat ook nog iets onderbelicht is, zijn microplastics. Dat zijn plasticdeeltjes <5mm die overal in ons leefmilieu zijn, en waarvan in 2016 al is aangetoond dat die de cholera bacterie over afstanden kan transporteren in het aquatisch milieu.

Gesloten