Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Erthanax »

Op zich vind ik dat wel een logische gedachtengang. Maar waarom wordt het influenzavirus dan niet elk jaar agressiever?

Jablan
Berichten: 6162
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Jablan »

16again schreef:
17 jun 2021 19:04
Je kunt je ook afvragen waarom nieuwe variant besmettelijker is dan de voorganger. Juist de maatregelen waren een belangrijk selectiemiddel, waardoor alleen de meest besmettelijke variant om zich heen kon grijpen.
De beperkingen zijn er overal op gericht om niet te veel mensen tegelijk ziek te laten worden met dit virus.

Even een stap terug. Voor de meest dominante varianten wordt het Griekse alfabet gebruikt. Lang niet alle mutaties krijgen zo'n letter. Sommigen duiken even op en verdwijnen weer net zo snel. Dat zijn de varianten, die niet fit genoeg zijn om te overleven.

Het 'meer besmettelijk zijn' heeft vooral betrekking op hoe makkelijk het virus zich kan hechten aan de cellen in het slijmvlies. De Deltavariant heeft zich nog verder aangepast dan de andere drie, is daarmee een stap makkelijker overdraagbaar. Het is een volgende stap voor dit virus om zich perfect aan de mens aan te passen, want hoe beter aangepast, hoe beter het kan overleven.

Kort naar het VK. Daar gaat de Indiase of Deltavariant goed rond onder de leeftijdsgroep 10-39 jaar. Is dat reden voor paniek? Wat mij betreft niet, want de Britten hebben hun vaccinatie-administratie op orde. Juist de groep 10-39 jaar wacht nog op de 2e spuit met AstraZeneca of heeft nog helemaal geen vaccin gekregen. (Voor 10-11 jaar kan dat ook nog niet, wel vanaf 12 jaar.) Daarnaast zit de verspreiding heel specifiek op het werk of op de scholen, precies de plekken waar afstand houden lang niet altijd kan. Bedenk hier nog bij welke beroepen mensen met Indiase achtergrond in het VK uitoefenen - thuiswerken is voor velen onmogelijk.
Alle Britse cijfers op een hoop geveegd: ook tegen deze variant bieden de vaccins voldoende bescherming. Conclusie: vooral doorgaan met het prikken en hopen, dat alle leveranciers ook kunnen leveren wat ze aangekondigd hebben.
16again schreef:
17 jun 2021 19:04
Je gaat ervan uit de vaccins en groepsimmuniteit succesvol zijn tegen nieuwe varianten. Ook hier zie ik het als een selectiemiddel, voor een variant waar vaccin niet effectief voor is.
Selectie ... op zich past de term wel, maar dit wordt een kip of ei kwestie. Wat was er eerder?
De opgebouwde immuniteit zorgt ervoor, dat sommige varianten een grotere kans zullen krijgen. Die moeten hun uiterlijk wel fors aanpassen om langs het immuunsysteem te glippen. Met name de mRNA-vaccins blijken in de praktijk een veel bredere bescherming te bieden dan tijdens de toelating gedacht.
De Zuidafrikaanse variant is een voorproefje van wat komende winter wordt verwacht. Veel mensen waren al besmet geweest, toen deze kwam bovendrijven. Toch heeft deze variant zich niet doorgezet in Europa of Noord-Amerika. Daaruit kun je al twee dingen afleiden:
- de groepsimmuniteit in Zuid-Afrika was minder groot dan gedacht.
- de eerste ronde van het virus was niet sterk genoeg om het immuunsysteem van de jongvolwassenen (waar de nieuwe variant het meeste rondging) zo te activeren, dat er voldoende bescherming werd opgebouwd.
En meer speculatief: wat is de algemene gezondheidstoestand van de bevolking van een land? Eenzijdige voeding, overgewicht, etc hebben invloed op de verspreiding van dit virus en de schade in neus, keel, longen, hersenen en buikholte.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Moneyman »

Opvallende bijwerking van de Corona-maatregelen:
Uitbraak van 'winters' RS-virus in zuidwesten van het land, 'ongekende situatie'
Normaal gesproken hebben mensen weerstand opgebouwd doordat ze in aanraking zijn geweest met het RS-virus, maar vanwege de afstandsregels tijdens de coronapandemie is er anderhalf jaar lang geen immuniteit opgebouwd. Volgens Bont is nu sprake van een 'uitgestelde RS-epidemie'. Bont verwacht desondanks niet dat het virus zich nog veel verder zal verspreiden.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
18 jun 2021 11:20
Opvallende bijwerking van de Corona-maatregelen:
Verminderde weerstand door minder contacten lag gewoon in de lijn der verwachting. Althans, in mijn verwachting:
algemeen-f162/coronavirus-algemeen-topi ... l#p2752693

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Moneyman »

Uiteraard. Het opvallende zit 'm uiteraard in het opduiken van een winters virus in deze zomertijd.

Overigens heb ik geen idee waar je naar probeert te linken, want de pagina waar ik op terecht kom ondersteunt niet jouw reactie.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door 16again »

De link hier opent in 2 browser dit oude bericht:
mh73 schreef: ↑
04 mei 2020 11:49
Ik vraag me sowieso af of stoer met je verkouden kop gewoon doorgaan, gewoon blijven werken, boodschappen doen, op visite gaan, snotterend en proestend naar de huisarts gaan, zoals wij Nederlanders gewend zijn, eigenlijk niet het stomste is wat je kan doen. Hoeveel onnodige zieken en onnodige doden hebben we zo al op ons geweten?
16again schreef:
04 mei 2020 11:53
En ik vraag me af , hoeveel weerstand we zouden opbouwen, als we dat niet zouden doen.
Dit was nog voor de invoering van mondkapjes in OV in juni 2020. Toen kon je al op je klompen aanvoelen, dat zonder menselijke contacten onze weerstand vermindert, en we tot een soort kasplantjes verworden, die bij elk aandoening niet zonder de medicijnpot kan.

Het is ook verklaarbaar dat dit winters virus nu pas om zich heen grijpt: van de winter stond het virus buitenspel door maatregelen, en recent zijn bijvoorbeeld de scholen weer geopend. Gevaccineerden wanen zich veilig tegen corona, laten regels schieten, waardoor andere virussen zich weer kunnen verspreiden

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Moneyman »

Als ik op jouw link klik, kom ik op pagina 210 (rond 3 november 2020) van dat topic uit. Weer een forumbug dus.

Ik weet niet precies wat je nu bedoelt te beargumenteren, maar als dat is dat iets niet opvallend kan zijn omdat het verklaarbaar is, dan verschillen we van mening. Een nuttige discussie is het sowieso niet. Volgens mij constateren we hetzelfde en is discussie dus uberhaupt niet heel zinvol.

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door angel1978 »


Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Erthanax »

Inderdaad opmerkelijk.

Jablan
Berichten: 6162
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Jablan »

Situatie verschilt ook nog per deelstaat/Bundesland.
Via RAI3 naar buiten gekomen: hotelmanager op Sardinië chartert een vliegtuig voor een retourtje München en op het vliegveld, in het Hilton, kreeg het voltallige hotelpersoneel een eerste prik met BionTech. Opmerkelijk, omdat niemand Duitse nationaliteit of verblijfsvergunning heeft. En wie heeft 100 doses van het vaccin geleverd?

*

Persconferentie is geweest, vandaag bericht van school van zoon. Niets voorbereiden op verschillende scenario's, ook volgend schooljaar iedereen verspreid over meerdere locaties met lesblokken in plaats van lesuren en dat zeker tot en met de jaarwisseling. Pas wanneer elke leerling van 12 jaar of ouder een vaccin kan krijgen, wil de school terug naar 'normaal'.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
19 jun 2021 10:11
Ik weet niet precies wat je nu bedoelt te beargumenteren, maar als dat is dat iets niet opvallend kan zijn omdat het verklaarbaar is, dan verschillen we van mening. Een nuttige discussie is het sowieso niet. Volgens mij constateren we hetzelfde en is discussie dus uberhaupt niet heel zinvol.
De discussie opvallend of niet, eens/oneens is niet nuttig, maar er is er maar een die die discussie voert.
Ik probeer het bij gevolgen van Corona maatregelen te houden.

Blijkbaar hebben we menselijke contacten nodig voor opbouw/in stand houden van immuun systeem. En wellicht bij zeer jeugdigen extra belangrijk, omdat die wat dat betreft met een schone lei beginnen.
In Australie ondervond men een half jaar geleden al hetzelfde fenomeen.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bdbf4b15/

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door witte angora »

Vreemd. Afgelopen vrijdag de 2e Modernaspuit gehad. En in tegenstelling tot de 1e keer geen enkele bijwerking. Zelfs de pijnlijke plek doet minder pijn dan vorige keer.

Er was wat veranderd in Utrecht: de eerste horde poortwachters is er niet meer. Je hebt in de eerste hal enkel nog een training voor de 4-daagse. Daarmee gaat het allemaal een stuk vlotter. Het 'gele boekje' kun je in de hal gewoon af laten stempelen; geen probleem. Volgende week eentje zien aan te schaffen, komt wel goed.

En het prikken zelf? Ook dat ging stukken beter. Deze keer had ik een andere dame. In plaats van mijn hand in mijn schoot te moeten leggen moest ik mijn arm laten hangen. Daardoor ging het ontspannen eigenlijk een stuk makkelijker. De prik ging wat hoger, wat meer richting de schouder. Maar bovenal: de eerste duwde de spuit er in, drukte vervolgens de injectie in de spier, en haalde daarna de spuit eruit. Deze deed het anders: spuit er in, en tijdens het terugtrekken duwde ze het vaccin uit de spuit. Dat kwam dus terecht in het gangetje dat ze net had gemaakt. Niet alleen dat het een stuk vlotter ging; het was een stuk minder pijnlijk.

Het kwartiertje zitten heb ik niet afgemaakt. Er was iets van een D-jay die een ongelooflijke takkeherrie wist te produceren. Was niet vol te houden. Heb er ook wat van gezegd; maar op een gegeven moment werd het zo erg dat ik besloot het risico op bijwerkingen te accepteren en de hal te verlaten. Voor sommige mensen is zo'n prik nu eenmaal wat heftiger dan anderen. Die hebben behoefte om de gebeurtenissen even te laten zakken. Die hebben behoefte aan rust. En dat kon dus niet.

Wat me wel opviel: deze keer was iedereen die ik sprak bereid de tijd voor me te nemen, om even naar me te luisteren, mijn verhaal aan te horen. Dat vond ik erg fijn.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door 16again »

witte angora schreef:
20 jun 2021 08:33
Het kwartiertje zitten heb ik niet afgemaakt. Er was iets van een D-jay die een ongelooflijke takkeherrie wist te produceren.
Bizar. Blijkbaar is de jeugd aan de beurt voor een spuit, maar dan nog zou ik daar in stilte willen zitten.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Lowieze »

Kun je zien hoe verschillend mensen zijn.
Hier was het doodstil in de ruimte waar iedereen nog 15 minuten moest zitten. Degene die je stoel aanwees praatte ook fluisterend, het was alsof we in een uitvaartcentrum zaten. Ik had juist graag een muziekje gehoord daar :D
Laatst gewijzigd door Lowieze op 20 jun 2021 09:15, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door witte angora »

16again schreef:
20 jun 2021 08:49
witte angora schreef:
20 jun 2021 08:33
Het kwartiertje zitten heb ik niet afgemaakt. Er was iets van een D-jay die een ongelooflijke takkeherrie wist te produceren.
Bizar. Blijkbaar is de jeugd aan de beurt voor een spuit, maar dan nog zou ik daar in stilte willen zitten.
Daarom heb ik er ook wat van gezegd. Niet voor mezelf, want ze zullen die vent heus niet ter plekke naar huis sturen. Maar hopelijk wordt er wel over nagedacht, en krijgen anderen wel de rust die ze nodig hebben.

En juist door weg te gaan heb ik mijn woorden kracht bij gezet. Heb ik laten zien dat het me ernst is.

@ Lowieze: een achtergrondmuziekje had ik geen probleem gevonden. Maar dit moest kennelijk op een evenement lijken, waarbij de boxen ook nog eens veel te klein waren voor de ruimte. Plus dat je het geen muziek kon noemen; het was geen klassiek, geen jazz, geen hophop, geen fusion, geen pop, geen rap, geen... het was helemaal niks. Maar wel keihard in een grote galmende hal.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Lowieze »

Nou ja, smaken (én mensen) verschillen.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door 16again »

Lowieze schreef:
20 jun 2021 09:03
Kun je zien hoe verschillend mensen zijn.
Hier was het doodstil in de ruimte waar iedereen nog 15 minuten moest zitten. Degene die je stoel aanwees praatte ook fluisterend, het was alsof we in een uitvaartcentrum zaten. Ik had juist graag een muziekje gehoord daar :D
Simpel: Dan pak je je mobieltje met je oortjes.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door witte angora »

Punt is eigenlijk ook (maar daar denk ik nu pas aan): er zal er maar eentje last krijgen van trombose. Dan is het wel fijn als je een noodkreet kan horen. Maar met die takkeherrie hoor je dus niks. Met als gevolg dat medische hulp wel eens later opgestart kan worden dan nodig is. Ik weet dus niet of het eigenlijk wel zo slim is.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door witte angora »

Staat inmiddels op het nieuws ook. Ik denk dat de bedenker enthousiaster is dan degenen voor wie het bestemd is.

https://nos.nl/artikel/2385844-zo-probe ... r-een-prik

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door reggie2 »


Gesloten