Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Jablan
Berichten: 6161
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Jablan »

16again schreef:
22 jun 2021 14:29
Vaccinatiegraad van slechts een paar procent is wel heel laag
En dat wordt het komend halfjaar het meest spannend. Lukt het om meer dan 80% van de bevolking te beschermen met een vaccin?

NDR Corona Update, aflevering 94 oftewel Spreekuur met viroloog Drosten. (Aflevering 93 was met Sandra Ciesek, en eerder interessant voor wie in Duitsland leeft.) 105 minuten over de Deltavariant.

Het deel 'meer besmettelijk' krijgt nog een aspect erbij. De viruslast oftewel het aantal virusdeeltjes in een afgenomen monster is bij deze variant hoger dan bij de Alphavariant (die van de eerste en tweede ronde in 2020). En hoe meer virus in keel en neus aanwezig is, hoe meer virus via de aerosolen wordt uitgeademd, hoe sneller je een ander aansteekt.
Toevoeging/Conclusie van mijzelf: tot nu toe was het bij de Alphavariant scheef verdeeld, 9 besmette personen besmetten niemand anders, de 10e persoon is goed voor 10 nieuwe gevallen bij een R-waarde van 1. Met deze variant is die ene persoon goed voor 18 nieuwe besmettingen.
De cijfers uit het VK geven een indicatie wanneer het mis zal gaan. Eind mei was het aandeel Delta 80% en vanaf dat moment steeg het aantal gevallen snel. Het gaat er dus niet om of deze variant dominant wordt, maar wanneer 80% van de positieve testen deze variant laat zien, dan moet er gereageerd worden. Liever iets eerder.

Dezelfde cijfers uit het VK over de nieuwe variant laten nog meer zien. Bij volledige vaccinatie is er voldoende bescherming tegen een ernstig verloop (meer dan 90%). Het probleem zit bij de halve vaccinatie - wie nog maar 1 prik heeft gehad, heeft bij deze variant meer kans besmet te raken en er behoorlijk ziek van te worden dan tot nu toe. Sluipende evolutie van het virus...

De zomervakantie zou een positief effect kunnen hebben. Het onderwijs is dicht, daarmee vervalt die verspreidingsroute voor het virus. Blijven over: horeca, werk, reizen. Pas in de herfst wordt het serieus - verwachting van de viroloog - en zal het aantal besmettingen gaan stijgen. (Uit eerdere afleveringen: een mooie zomer zorgt voor een daling van 20% dankzij de lagere luchtvochtigheid). Die stijging komt voor rekening van de groepen, die nog niet zijn ingeënt, met name kinderen tot 18 jaar. Advies voor wie schoolgaande kinderen heeft: haal een vaccin, dan zijn je kinderen ook beter beschermd. Of als ze ziek worden, ben je zelf nog in staat om ze te verplegen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door moederslink »

Jablan, weet je dan ook hoe het met het Janssen vaccin zit?
Slechts 1 prik en slechts 66% of zoiets bescherming tegen ernstig ziek worden.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Is toch compleet onbelangrijk. Wordt gegeven aan mensen die de tweede prik niet kunnen halen.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door reggie2 »

Op 1 vandaag staat dat ze aan het onderzoeken zijn, of een 2 de x spuiten met Janssen nodig zou zijn.

Jablan
Berichten: 6161
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Jablan »

moederslink schreef:
22 jun 2021 23:01
Jablan, weet je dan ook hoe het met het Janssen vaccin zit?
Slechts 1 prik en slechts 66% of zoiets bescherming tegen ernstig ziek worden.
In deze aflevering zijn de vaccins (die in het VK worden gebruikt) op één hoop gegooid, omdat de percentages elkaar niet veel ontlopen. De 66% van Janssen is een getal uit het fase 3 onderzoek voor de toelating. In de praktijk zijn de vaccins, die de EMA heeft toegelaten, veel effectiever dan gedacht en verwacht.
Belangrijkste wapen tegen de Deltavariant is een volledige inenting en bij Janssen is dat met één prik.

Jablan
Berichten: 6161
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Jablan »

reggie2 schreef:
22 jun 2021 23:16
Op 1 vandaag staat dat ze aan het onderzoeken zijn, of een 2 de x spuiten met Janssen nodig zou zijn.
Hier het artikel. Het gaat om een breder onderzoek met een extra ronde prikken vanwege de nieuwe varianten. Wel goed, omdat alles nog te nieuw is om 100% zekerheid te hebben.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door moederslink »

Heb het inmiddels gelezen, dat wordt dus afwachten.....voor mijn dochter . Zij kreeg nl Janssen , mijn zoon Pfizer, 1 juli zijn 2e Pfizer.

sylvesterb
Berichten: 5047
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door sylvesterb »

moederslink schreef:
22 jun 2021 23:01
Jablan, weet je dan ook hoe het met het Janssen vaccin zit?
Slechts 1 prik en slechts 66% of zoiets bescherming tegen ernstig ziek worden.
Die 66% gaat over bestemming, de kans om niet ernstig ziek te worden is veel lager bij Jansen (geloof tegen de 100% aan) net zoals bij de andere vaccins.

Jablan
Berichten: 6161
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Jablan »

Automatische woordaanvulling is soms verwarrend. :wink:
Het is 66% bescherming tegen een besmetting (uit het fase 3 onderzoek) en meer dan 90% bescherming tegen een ernstig verloop.
Bij de Deltavariant zal de bescherming tegen een besmetting iets lager zijn - nog steeds goed - en zoals het er vandaag voorstaat, nog steeds een hoge bescherming tegen een zwaar verloop.

Nog een andere opmerking uit de Podcast: de antistoffentesten worden minder betrouwbaar, naarmate meer mensen een vaccin hebben gehaald. Deze mening van Christian Drosten is gebaseerd op zijn ervaring met de Influenzavirussen. De vaccins lokken de productie van antistoffen uit, waardoor zo'n test eerder een twijfelend of positief resultaat geeft, ook al ben je niet besmet.

Jablan
Berichten: 6161
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Jablan »

Lady1234 schreef:
22 jun 2021 23:04
Is toch compleet onbelangrijk. Wordt gegeven aan mensen die de tweede prik niet kunnen halen.
Of niet willen, gegeven de berichten van vandaag. Janssen is vrijgegeven en de afsprakenlijn overbelast :mrgreen:

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door moederslink »

De Deltavariant rukt op.
Mede door de vakantiereizen naar oa Portugal.
Mij lijkt het toe dat hoe dan ook voorzichtigheid geboden blijft.
Er is nog te weinig bekend over de beschermingsfactor van welk vaccin dan ook tegen deze dominante variant.
Better safe than sorry🤔.
Het drastisch versoepelen hier in Nederland per 26 juni a.s lijkt mij toch wat te vroeg waarschijnlijk.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Jablan schreef:
23 jun 2021 20:24
Lady1234 schreef:
22 jun 2021 23:04
Is toch compleet onbelangrijk. Wordt gegeven aan mensen die de tweede prik niet kunnen halen.
Of niet willen, gegeven de berichten van vandaag. Janssen is vrijgegeven en de afsprakenlijn overbelast :mrgreen:
Verschrikkelijk vervelend. Heb nog geen afspraak kunnen maken. Een aantal keer geprobeerd verdeeld over de dag, maar telkens dezelfde melding dat alle lijnen bezet zijn.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Morgen is er weer een dag.

Jablan
Berichten: 6161
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Jablan »

Nijogeth schreef:
23 jun 2021 20:29
Verschrikkelijk vervelend. Heb nog geen afspraak kunnen maken. Een aantal keer geprobeerd verdeeld over de dag, maar telkens dezelfde melding dat alle lijnen bezet zijn.
Volhouden, er komt vanzelf een nieuwe levering aan. Alhoewel, jij hebt toch aan 1 prik genoeg? In jouw plaats zou ik dan voor BionTech of Moderna gaan.
moederslink schreef:
23 jun 2021 20:25
De Deltavariant rukt op.
Dat gaat heel hard.
Vorige week dinsdagmorgen was het cijfer voor Duitsland 2,5%; op vrijdag 6% en vandaag geeft het RKI 15% aan. Dat heet exponentiële groei. In Nederland wordt meer geschat, vandaag voor de regio Amsterdam 40%. Nu weet ik niet of de testfaciliteit op Schiphol hier ook onder valt, maar in een week van 10 naar 40 procent ... hou de mondkapjes maar op, waar je dat wilt. En de ramen op met een goede ventilator erbij.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door moederslink »

Dat bedoel ik : better safe than sorry....ik ben er niet gerust op.
Afstand houden, handen blijven wassen en desnoods nog die mond-neuskapjes op.
Er is nog niet genoeg bekend over de effectiviteit vd zo snel geproduceerde vaccins tegen de dominante variant (en).
Het zou mij niets verbazen wanneer we in het najaar bijvoorbeeld er weer midden in zitten en/of opnieuw gevaccineerd moeten worden.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Jablan schreef:
23 jun 2021 20:49
Alhoewel, jij hebt toch aan 1 prik genoeg? In jouw plaats zou ik dan voor BionTech of Moderna gaan.
Daar gaan ze dus niet in mee. Alleen een door de GGD vastgestelde besmetting van maximaal 6 maanden terug. Mijn prikken zijn gepland, de eerste is zaterdag, maar ik pak liever Janssen als ik de keus heb. Dan ben ik sneller klaar.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door reggie2 »

Ik had alweer iets gelezen, dat ze tegen het najaar zonodig weer een lockdown kunnen gaan invoeren.
Hopelijk niet, want zo krijg je het jojo effect.
Ben er wel een beetje klaar mee.

Stond op NOS teletekst.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door witte angora »

Kortom, de overtollige mondkapjes kun je dus beter nog niet naar de kringloop brengen.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

witte angora schreef:
24 jun 2021 00:14
Kortom, de overtollige mondkapjes kun je dus beter nog niet naar de kringloop brengen.
Ook altijd handig als er thuis nog grondverf geschuurd moet worden.

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door D34M0N »

witte angora schreef:
24 jun 2021 00:14
Kortom, de overtollige mondkapjes kun je dus beter nog niet naar de kringloop brengen.
Persoonlijk zou ik de mondkapjes die ik nog heb liever op een hoop gooien en dan de fik erin. Mooie afsluiting van die onzin maatregel.

Gesloten