Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

16again
Berichten: 16029
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door 16again »

De impact van bijwerkingen lijkt me wel vergelijkbaar met ernstig corona krijgen. Wat meer meespeelt in irrationeel gedrag is de angst voor bijwerkingen terwijl zelf voor vaccinatie is gekozen. Zelfverwijt.

Terwijl niet wordt gezien dat niet vaccineren evengoed een keuze is die verkeerd kan uitpakken: besmet raken met alle gevolgen van dien.
Evengoed verwijtbaar.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door reggie2 »

16again schreef:
15 apr 2021 10:18

Evengoed verwijtbaar.
Je kan en mag niemand iets verwijten , het is iedereen zijn eigen keus of hij wel of niet de enting wil.
Niemand mag over je lijf beslissen.

witte angora
Berichten: 30546
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik stel voor, om de discussie over enten en inenten te beëindigen, om het voortaan uitsluitend over vaccinatie/vaccineren te hebben.

En dan maar hopen dat niet iemand begint over vazemeneren... :mrgreen:

joep873
Berichten: 394
Lid geworden op: 14 mei 2010 19:11

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door joep873 »

reggie2 schreef:
15 apr 2021 12:00
Niemand mag over je lijf beslissen.
Het klinkt mooi hoor, maar als je niet ingeënt bent geef je feitelijk iedereen die in je buurt komt de gelegenheid om over je lijf te beslissen.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door scontra »

snellie schreef:
15 apr 2021 11:59
Als je kiest voor niet-vaccineren (zoals ik), dan is het gevolg daarvan (hele kleine kans op ziekte, nog veel kleinere kans op overlijden) alleen verwijtbaar voor mezelf. En ik heb daar een weloverwogen keus in gemaakt.
Wat een ander daarvan vindt doet m.i. dan niet zoveel ter zake.
Respect voor de weloverwogen keuze.

Mocht je toch onverhoopt worden besmet, want die mogelijkheid kan echt niet worden uitgesloten en je gaat er de pijp aan uit (wat beide niet te hopen is), dan weet je het zelf toch ook niet meer en ben je ook niet meer in staat om jezelf een verwijt te maken.
Je bent dan alleen nog maar één van de cijfertjes in optelsom van slachtoffers van de pandemie, maar het grote eindgetal waar je dan deel van uitmaakt, komt wel in de geschiedenisboeken. :wink:

"Zonder leven geen risico en zonder risico geen leven".

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door scontra »

reggie2 schreef:
15 apr 2021 12:00

Niemand mag over je lijf beslissen.
Maar er wordt wel voor je beslist of je lijf wel of niet mag blijven leven als puntje bij paaltje komt, dus zo stellig is deze stellingname nou ook weer niet.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door reggie2 »

scontra schreef:
15 apr 2021 12:48


Maar er wordt wel voor je beslist of je lijf wel of niet mag blijven leven als puntje bij paaltje komt, dus zo stellig is deze stellingname nou ook weer niet.
Wat betreft de vaccinaties wel, zolang er geen keuze mogelijkheid is, bepaal je zelf of je wel of niet je laat enten.

Daar kan en mag gelukkig niemand over beslissen.
Bij een arts pak je toch ook niet meteen alles aan zonder te weten wat voor zooi er voorgeschreven wordt?

16again
Berichten: 16029
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door 16again »

reggie2 schreef:
15 apr 2021 12:00
16again schreef:
15 apr 2021 10:18

Evengoed verwijtbaar.
Je kan en mag niemand iets verwijten , het is iedereen zijn eigen keus of hij wel of niet de enting wil.
Niemand mag over je lijf beslissen.
De strekking van mijn bericht was nu juist zelfverwijt achteraf over een eigen keuze.

joep873
Berichten: 394
Lid geworden op: 14 mei 2010 19:11

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door joep873 »

Jose2501 schreef:
15 apr 2021 13:26
Voor mensen tussen 18 en 29 jaar is het risico op overlijden aan Covid 1 op de 1 miljoen. Voor 29 tot 35 jaar 1,5 op 1 miljoen.

Het zou een overweging kunnen zijn deze groep niet te vaccineren bij schaarste van vaccins.
Voorlopig zijn die ook nog niet aan de beurt; specifieke deelgroepen die wel aan de beurt zijn hebben ook een bovengemiddelde kans om Covid op te lopen of op complicaties bij Covid.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Overlijden is niet het enige risico bij corona.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Jablan »

16again schreef:
15 apr 2021 10:18
De impact van bijwerkingen lijkt me wel vergelijkbaar met ernstig corona krijgen. Wat meer meespeelt in irrationeel gedrag is de angst voor bijwerkingen terwijl zelf voor vaccinatie is gekozen. Zelfverwijt.
Terwijl niet wordt gezien dat niet vaccineren evengoed een keuze is die verkeerd kan uitpakken: besmet raken met alle gevolgen van dien. Evengoed verwijtbaar.
Het 'lijken' in je eerste zin mag je rustig doorstrepen. Alle gemelde verschijnselen na vaccinatie komen ook voor bij Covid19, bij de een sterker dan bij de ander.
Voor de trombose moet dat zelfs makkelijk terug te vinden zijn: een jaar geleden waren de IC-artsen totaal verbaasd over de snelheid, waarmee patiënten trombose ontwikkelden.
snellie schreef:
15 apr 2021 11:59
Als je kiest voor niet-vaccineren (zoals ik), dan is het gevolg daarvan (hele kleine kans op ziekte, nog veel kleinere kans op overlijden) alleen verwijtbaar voor mezelf. En ik heb daar een weloverwogen keus in gemaakt. Wat een ander daarvan vindt doet m.i. dan niet zoveel ter zake.
Reageer je daarom zo pittig wanneer het om argumenten pro gaat?

De laatste tijd noem ik het verloop onvoorspelbaar. Dat komt via mijn werk. Er zijn personeelsleden in het ziekenhuis beland, van wie iedereen vooraf dacht 'je bent gezond, bij jou zal het niet zo erg zijn' en er zijn mensen slechts een paar dagen ziek geweest, terwijl ze eigenlijk in een risicogroep vallen. Bij het herstel en weer aan het werk gaan, is het net zo onvoorspelbaar. De één is maanden aan het kwakkelen, kan niet langer dan een uur werken en heeft daarna rust nodig en de ander wandelt zo het ziekenhuis uit en kan weer alles.

Juist dat onvoorspelbare vind ik een goede reden om wel voor een prik te gaan - als je een keer aan de beurt bent. Je kunt alles via risico-analyse benaderen, maar wat zegt een kansberekening over hoe je eigen lichaam reageert?
Jose2501 schreef:
15 apr 2021 13:26
Gezondheidsraadvertegenwoordiger dhr Kuhlberg gehoord in Tweede Kamer briefing?
Voor mensen tussen 18 en 29 jaar is het risico op overlijden aan Covid 1 op de 1 miljoen. Voor 29 tot 35 jaar 1,5 op 1 miljoen.
Het zou een overweging kunnen zijn deze groep niet te vaccineren bij schaarste van vaccins.
Nog een opvallende uitspraak van van Dissel. Circa een kwart van volwassenen heeft al antistoffen in bloed en is dus al besmet geweest. Tel daar de 4 miljoen bij op die al gevaccineerd zijn dan met wat overlap hebben al circa 7 miljoen mensen immuniteit opgebouwd.
Daarbij per week worden 700.000 vaccins geleverd tot nu toe. En in mei zouden 1,5 prikken gezet kunnen worden.
Heeft deze Kuhlberg ook nog wat gezegd over de kansen op Long-Covid of PIMS? Zo nee, dan is hij onvolledig geweest.
Van Dissel jongleert mij teveel met zijn schattingen. Een schatting is een benadering van de werkelijkheid. Ik wil iets meer onderbouwing van de cijfers zien, want de dagelijkse meldingen van het aantal nieuw positief geteste mensen zou met zo'n hoog getal duidelijk lager moeten zijn (en in het verlengde: dan zou de gewone zorg in de ziekenhuizen normaal doorgaan).
Wat je aanhaalt, José, is voor mij twee keer 'naar de mond praten'. Soms is het geloofwaardiger om te zeggen, dat men het niet weet.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Jablan »

snellie schreef:
15 apr 2021 17:17
Dit ben ik zeker met je eens. Een familielid is vorig jaar overleden aan necrose na embolieën, terwijl men niet eens wist dat ze corona had gehad. En andere familieleden, met onderliggend lijden, hebben 2 dagen verhoging en leven gewoon verder zonder nasleep.
Niet te zeggen waar dit verschil in zit.
Net zo onverklaarbaar als wanneer het virus een gezin treft, maar één van de kinderen gezond blijft. Terwijl de rest van het gezin plat ligt, is er één, die vrolijk doorloopt.

*

In Slovenië krijg je een verklaring, dat je Covid19 hebt gehad en daarna hoef je niet meer te testen. De laatste maand zijn er meer jongeren (tot 25 jaar), die min of meer met opzet besmet raken, want daarna ... mogen ze weer reizen etc.

Nog een extra reden niet zo moeilijk te doen over wie je vaccineert en het niet te overdrijven met testen.

*

Servië is dat andere land met veel vaccins. Alleen wil niemand ze hebben (want uit China en Rusland). Gevolg: aantal besmettingen blijft hoog. Er is vaccin-toerisme vanuit de buurlanden, want je kunt zonder afspraak overal terecht.

witte angora
Berichten: 30546
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door witte angora »

Goed nieuws voor houders van een museumkaart: in april zijn 17 musea een aantal dagen geopend, mits je een sneltest kun laten zien. Dus snel wat opgezocht, het Openluchtmuseum in Arnhem lijkt me wel wat, de voorwaarden bekeken, en... je hebt een smartphone nodig, omdat alle communicatie via zo'n ding verloopt. En dat heb ik dus niet.

Kortom, voor sommige mensen zal dit land nooit van zijn leven van het slot af gaan.

witte angora
Berichten: 30546
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door witte angora »

Jawel, maar die sneltest komt dus in een app te staan die ik niet op mijn mobiel heb. Kan de betreffende qr code niet scannen.

Lowieze
Berichten: 6534
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
15 apr 2021 21:49
Goed nieuws voor houders van een museumkaart: in april zijn 17 musea een aantal dagen geopend, mits je een sneltest kun laten zien. Dus snel wat opgezocht, het Openluchtmuseum in Arnhem lijkt me wel wat, de voorwaarden bekeken, en... je hebt een smartphone nodig, omdat alle communicatie via zo'n ding verloopt. En dat heb ik dus niet.

Kortom, voor sommige mensen zal dit land nooit van zijn leven van het slot af gaan.
U wilt meedoen aan een pilot, waarvan één van de voorwaarden is dat u een smartphone moet bezitten om de bekende redenen en u trekt dan de bijzondere conclusie dat het land nooit meer van slot zal gaan. Apart hoor.

witte angora
Berichten: 30546
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door witte angora »

Lowieze: Beter lezen graag.

Ik schreef: 'voor sommige mensen zal dit land nooit van zijn leven van het slot af gaan. In dit geval dus voor degenen die geen smartphone hebben.
Laatst gewijzigd door witte angora op 15 apr 2021 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30546
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door witte angora »

breien schreef:
15 apr 2021 22:17
De sneltest even laten zien. Voor mij houdt dat in . Een sneltest aanschaffen en het product laten zien.
Nope, breien. Je moet je, vermoedelijk net als in Utrecht, een dag van tevoren ergens melden voor die test, die wordt dan in een speciale app opgeslagen. En die app, daar zit ook je reservering in, die moet je dus laten zien.

En zonder snertphone kan dat dus niet.

Lowieze
Berichten: 6534
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
15 apr 2021 22:24
Lowieze: LEZEN!

Ik schreef: 'voor sommige mensen zal dit land nooit van zijn leven van het slot af gaan. In dit geval dus voor degenen die geen smartphone hebben.
Nogmaals: dit gaat om een pilot!

witte angora
Berichten: 30546
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door witte angora »

Kan zijn, maar als je met die pilot zonder snertphone niet mee kan doen, kun je straks dan wel meedoen als het in het echie gaat? Natuurlijk niet. Ik voel me in ieder geval hoe dan ook achtergesteld op het ogenblik.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door reggie2 »

Misschien eens met de tijd meegaan en een smartphone kopen.
Voel jij je ook niet meer achtergesteld

Gesloten