Waarom risico lopen met AstraZenica als er ook een alternatief is?

AJMVer
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 okt 2018 11:59

Waarom risico lopen met AstraZenica als er ook een alternatief is?

Ongelezen bericht door AJMVer »

Vandaag heb ik een oproep gehad voor het AstraZenica vaccin. Maar ik wil die niet. Niemand kan mij uitleggen waarom ik een vaccin zou nemen waar een risico aan zit, al is het nog zo klein, als er een alternatief is. Ik heb in het verleden een ernstig tekort gehad aan bloedplaatjes. Ik ga niet het risico lopen dat weer te krijgen. Men zegt dat het eerder tekort geen teken is voor herhaling, maar zeggen ook dat ze niet weten waar deze ernstige bijwerkingen vandaan komen. Een beetje tegenstrijdig.
En hoezo stoppen ze met het vaccineren met AstraZenica voor mensen die 2 jaar jonger zijn dan ik? Hoezo voor hen niet en voor mij wel?
Ik heb gebeld er kom niet in aanmerking voor een ander vaccin, puur alleen omdat ik in 1958 geboren ben. Vette pech dus...

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Waarom risico lopen met AstraZenica als er ook een alternatief is?

Ongelezen bericht door reggie2 »

Je krijgt wel een ander vaccin, ik hoorde van een kennis die het ook niet heeft genomen dat ze dan in de "veegmachine" of zoiets komen.

Je moet alleen langer wachten.

Familie lid van ons heeft het wel genomen. Nergens last van gehad vertelde ze. Dus denk dat het per persoon verschillend is.

J. Deltoer
Berichten: 3080
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Waarom risico lopen met AstraZenica als er ook een alternatief is?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Inderdaad pech. Ik wilde ook liever Pfizer maar kreeg het niet vanwege mijn geboortejaar. Er is nu niet genoeg om iedereen het A merk te geven. Gisteren heb ik na lang overwegen mezelf laten vaccineren met AstraZeneca in het kader liever dat dan niets.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Waarom risico lopen met AstraZenica als er ook een alternatief is?

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Alle opties hebben bijwerkingen dus AZ is net zo prima als P, M of J.

@J.Deltoer: alle vaccins zijn van A-merken. Het is niet dat de GGD een huiswerk heeft ontwikkeld.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Waarom risico lopen met AstraZenica als er ook een alternatief is?

Ongelezen bericht door sjohie »

Elk vaccin heeft bijwerkingen, en alle coronavaccins grosso modo ook dezelfde. Beurse arm van de injectie, beetje spierpijn, een dagje lamlendig voelen, dat soort dingen. Dat is te verwachten, want zo'n vaccin is een schop onder kont van het immuunsysteem, en dat merk je. Wat we wel weten, is dat déze verder onschuldige bijwerkingen, bij de MRNA vaccins (BioNTech/Pfizer en Moderna) iets milder zijn, dan als bij AstraZenica. De kans op dit soort bijwerkingen is bij allen even groot. Dan is er wel één verschil, en dat is de kans op een specifieke vorm van levensgevaarlijke trombose. Dat is erg veel in het nieuws geweest, en tot uit ten treure onderzocht, en dat laatste gebeurd nog steeds. Dat heet voortschrijdend inzicht, en betekent dat er soms indicaties worden aangepast. Zo is van AZ inmiddels bekend dat bij mensen >60 jaar, die ene specifieke trombose bijwerking weliswaar iets meer kan voorkomen, maar dat de kans dat je >60 levensbedrijgend ziek wordt van corona, ~8x hoger is. Samengevat, de voordelen wegen voor die groep op, tegen dit specifieke nadeel..

<60 is het een ander verhaal, dan is de kans dat je echt ziek wordt van corona, ongeveer even groot op de kans die specifieke vorm van levensgevaarlijke trombose te ontwikkelen, en heeft het nemen van dat vaccin dus geen wezenlijke voordelen.

Als u een vaccin aangeboden krijgt, dan kunt u er van uitgaan dat dit voor uw leeftijdsgroep veilig is. Hier kunt u de overwegingen van de minister lezen.

Dan nog is er de keuze om wel of niet gevaccineerd te worden, en die is net als bij alle medische handelingen aan uzelf. U heeft echter niet de luxe om zelf een smaakje uit te zoeken. Als u gehoor geeft aan uw oproep, krijgt u het voor uw leeftijdsgroep bestemde vaccin, en niet zomaar iets wat ze nog hebben liggen.

Wachten totdat er een vaccin is wat u wel bevalt, betekent al die tijd extra risico's lopen, en mogelijk anderen kunnen besmetten.

kiz
Berichten: 2313
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Waarom risico lopen met AstraZenica als er ook een alternatief is?

Ongelezen bericht door kiz »

AJMVer schreef:
04 mei 2021 13:31
Vandaag heb ik een oproep gehad voor het AstraZenica vaccin. Maar ik wil die niet. ...
Ik zou graag een oproep krijgen. Maar zelfs als je behandeld wordt voor kanker (of recent de behandeling hebt afgerond) blijk je geen medische indicatie te hebben, en moet je gewoon op je beurt wachten.
Dat voelt best spannend als je nog van de chemo- en immunotherapie aan het bijkomen bent. Dus uw "ik wil die niet" komt een beetje wrang op mij over.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Waarom risico lopen met AstraZenica als er ook een alternatief is?

Ongelezen bericht door newmikey »

AJMVer schreef:
04 mei 2021 13:31
Vandaag heb ik een oproep gehad voor het AstraZenica vaccin. Maar ik wil die niet. Niemand kan mij uitleggen waarom ik een vaccin zou nemen waar een risico aan zit, al is het nog zo klein, als er een alternatief is.
Het is al zo ontzettend vaak uitgelegd maar u wilt die uitleg niet accepteren en shoppen naar andere meningen.
Ik heb gebeld er kom niet in aanmerking voor een ander vaccin, puur alleen omdat ik in 1958 geboren ben. Vette pech dus...
Andere vaccins hebben weer andere bijwerkingen, kortom u moet voor u zelf uitmaken of het beter is om voorlopig een maandje of 6-12 in quarantaine te gaan vanwege het meer dan minimale risico op besmetting en ziekte lijdend tot een lange revalidatie of zelf overlijden. U kunt ook het microscopisch kleine risico nemen van een inenting. Uw keus, maar niet gaan zeuren als niet-gevaccineerde mensen van van alles worden uitgesloten!

Ik heb in het afgelopen jaar twee mensen verloren aan Corona. Dat was vreselijk en toen de kans er was om met AZ te worden gevaccineerd stonden mijn vrouw en ik vooraan in de rij (bouwjaar 58 en 57). Ik alleen een gevoelig plekje op de arm, vrouwlief 36 uur wat grieperig. De tweede prik op 1 juli zie ik met het volste vertrouwen tegemoet.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Waarom risico lopen met AstraZenica als er ook een alternatief is?

Ongelezen bericht door sjohie »

Ik heb een aangeboren hartafwijking, maar niet eentje van de lijst, dus ik moet wachten tot mijn bouwjaar 1975 aan de beurt is. Heb het even gecheckt bij de huisarts, en mijn vijfjaarlijkse hart-echo's zijn te netjes helaas. Klotezooi, enige voordeel wat ik er ooit van heb gehad, is dat mijn dienstplichtkeuring vrij snel klaar was.

Naja, dan nog maar even aan de regels houden, die 6 weken langer houden we ook nog wel vol.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Waarom risico lopen met AstraZenica als er ook een alternatief is?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

@sjohie: zeer goed verwoord.

Er is NU geen beschikbaarheid van andere vaccins. Er is wereldwijd juist een grote schaarste aan vaccins. Nu een aanbod afslaan, betekent achteraan in de rij mag aansluiten totdat iedereen voor een 'eerste aanbod' aan de beurt is geweest en er een tweede ronde gestart wordt.

Die tweede ronde zal waarschijnlijk nog tot ver na de zomer op zich laten wachten.

Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Waarom risico lopen met AstraZenica als er ook een alternatief is?

Ongelezen bericht door Radar »

Het topic werd tweemaal gestart. Deze versie wordt gesloten. Jullie kunnen verder praten in viewtopic.php?f=162&t=196787

Gesloten