Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door kuklos »

Onkruid71 schreef:
02 dec 2021 21:19
Dus ik snap niet wat hij hierin allemaal voor problemen in ziet.
Het probleem is dat jij lekker algemene dingen roept en niks daadwerkelijk echt invult. Jij blijft op de vlakte. Ze moeten luisteren. Ze moeten meer geld geven. Maar als ik vraag naar specifieke uitwerking van hetgeen jij roept je dan niet verder komt. Dan volgt er een herhaling van stappen. Weer algemeenheden. Maar nooit wordt het specifiek.
Zo kan ik het ook. Lekker schoppen, lekker ontevreden zijn. Meer is het niet. Dat is geen oplossing.

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U eeet niet dat er een speciaal programma is voor long-covid patienten?

En ziekenfondsen bestaan allang niet meer.

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door kuklos »

Onkruid71 schreef:
02 dec 2021 21:26
Lady1234 schreef:
02 dec 2021 21:24
En over wat voor verzekeringspapieren hebt u het dan?
Ik bedoelde dat verzekeringen mee, ziekenfondsen dus.
Ziekenfondsen? Die bestaan al heel lang niet meer.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ziekenfonds_(Nederland)

Onkruid71
Berichten: 2650
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

kuklos schreef:
02 dec 2021 21:28
Onkruid71 schreef:
02 dec 2021 21:19
Dus ik snap niet wat hij hierin allemaal voor problemen in ziet.
Het probleem is dat jij lekker algemene dingen roept en niks daadwerkelijk echt invult. Jij blijft op de vlakte. Ze moeten luisteren. Ze moeten meer geld geven. Maar als ik vraag naar specifieke uitwerking van hetgeen jij roept je dan niet verder komt. Dan volgt er een herhaling van stappen. Weer algemeenheden. Maar nooit wordt het specifiek.
Zo kan ik het ook. Lekker schoppen, lekker ontevreden zijn. Meer is het niet. Dat is geen oplossing.
Dus luisteren naar waar patiënten tegen aanlopen is onzin en worden ze niks wijzer van? Dan bedoel ik met kosten, waar ze in de medische molen tegen aanlopen enzo.
Of moet ik dan nog dieper dat op in gaan?

Onkruid71
Berichten: 2650
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

kuklos schreef:
02 dec 2021 21:30
Onkruid71 schreef:
02 dec 2021 21:26
Lady1234 schreef:
02 dec 2021 21:24
En over wat voor verzekeringspapieren hebt u het dan?
Ik bedoelde dat verzekeringen mee, ziekenfondsen dus.
Ziekenfondsen? Die bestaan al heel lang niet meer.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ziekenfonds_(Nederland)
Volgens mij heeft u moeite met lezen, ik typte dus verzekeringen en noemde daarna hoe het vaaki n de volksmond genoemd wordt.

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door 16again »

PeterPeters1966 schreef:
02 dec 2021 21:19
16again schreef:
02 dec 2021 18:46
kuklos schreef:
02 dec 2021 18:22


Wat accepteer jij als bewijs dat het werkt?
Een jaar geleden ging men (lees de wetenschappers, waaronder het WHO) ervan uit, dat het virus zou uitdoven bij een vaccinatiegraad van 70%.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... immuniteit
En die 70% is ruim gehaald, dus dan ligt de conclusie voor de hand dat het vaccin minder werkt dan men hoopte en voorspelde.
Dat was op basis van de eerste variant. Het is algemeen bekend dat de Delta variant een stuk heftiger is.
Geef je nu het virus de schuld dat de vaccinatie minder goed werkt?
Vaccins waren binnen een jaar ontwikkeld, de delta variant is er ook al een jaar.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Jablan »

Lady1234 schreef:
02 dec 2021 21:28
U weet niet dat er een speciaal programma is voor long-covid patienten?
Algemeen: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... long-covid
Zorginstituut: https://www.zorginstituutnederland.nl/V ... a-covid-19

Desondanks ga ik een eind met Onkruid71 mee: de nazorg is waanzinnig bureaucratisch georganiseerd en als je net buiten het rijtje symptomen valt, dan moet je geluk hebben met een oplettende arts. Plus de aanvullende voorwaarden: alleen vergoeding als ...
16again schreef:
02 dec 2021 21:53
PeterPeters1966 schreef:
02 dec 2021 21:19
Dat was op basis van de eerste variant. Het is algemeen bekend dat de Delta variant een stuk heftiger is.
Geef je nu het virus de schuld dat de vaccinatie minder goed werkt?
Vaccins waren binnen een jaar ontwikkeld, de delta variant is er ook al een jaar.
Zullen we het op èn èn houden? Virus is gemuteerd en de vaccins zijn op basis van een voorlopige toelating ingezet. De extra ronde vaccineren was toen helemaal niet in beeld en nu zien we, dat pas na een extra ronde de bescherming maximaal en waarschijnlijk blijvend is. (Waarbij ik afga op de cijfers uit Israël, dat land heeft in tijd de meeste voorsprong op andere landen.)

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door kuklos »

Jablan schreef:
02 dec 2021 22:00
Lady1234 schreef:
02 dec 2021 21:28
U weet niet dat er een speciaal programma is voor long-covid patienten?
Algemeen: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... long-covid
Zorginstituut: https://www.zorginstituutnederland.nl/V ... a-covid-19

Desondanks ga ik een eind met Onkruid71 mee: de nazorg is waanzinnig bureaucratisch georganiseerd en als je net buiten het rijtje symptomen valt, dan moet je geluk hebben met een oplettende arts. Plus de aanvullende voorwaarden: alleen vergoeding als ...
Kijk, dit is al een stuk specifieker en meer uitleg gevend dan "ze motte luistere naar de patiente".

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Jablan »

En er stond geen datum op de pagina, nog gecheckt of dit wel de meest actuele versie is ;) Gelukkig wel, de wetswijzigingen zijn allemaal erin verwerkt.

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er was een tijdje terug een topic, of een aantal reacties, dat weet ik niet precies meer, met klachten over die speciale long-covid behandeling. Als ik mij wel herinner stond men op zijn achterste poten ivm de privacy, omdat er allerlei gegevens verstrekt moesten worden.

Maar die speciale behandeling is er natuurlijk niet voor patiënten met vermoeidheidsklachten door andere aandoeningen.

Maar tenslotte gaat dit topic over corona.

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Lisa29 »

Lady1234 schreef:
02 dec 2021 22:35
Er was een tijdje terug een topic, of een aantal reacties, dat weet ik niet precies meer, met klachten over die speciale long-covid behandeling. Als ik mij wel herinner stond men op zijn achterste poten ivm de privacy, omdat er allerlei gegevens verstrekt moesten worden.

Maar die speciale behandeling is er natuurlijk niet voor patiënten met vermoeidheidsklachten door andere aandoeningen.

Maar tenslotte gaat dit topic over corona.
Corona veroorzaakt toch bij een bepaald percentage patiënten long covid? Dus dat heeft dan met elkaar te maken of begrijp ik het verkeerd?
Toevallig heb ik pas iemand gesproken met long covid. Zij had meegedaan aan een fysiotherapie programma dat normaal gegeven wordt aan patiënten die na chemo vermoeidheidsklachten hebben. Helaas voor haar en een groot deel van haar mede patiënten bleek dit programma juist averechts te werken. Ze had al een jaar long covid en nog geen echt perspectief op verbetering.
Zij had het niet over privacy, ze hoopte vooral dat er iets zou komen waardoor ze beter kan worden.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Jablan »

Het was dit topic Ex-Covid patiënten moeten verplichten deelnemen aan onderzoek om herstelzorg vergoed te krijgen.

Onkruid71
Berichten: 2650
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Lisa29 schreef:
02 dec 2021 23:01
Lady1234 schreef:
02 dec 2021 22:35
Er was een tijdje terug een topic, of een aantal reacties, dat weet ik niet precies meer, met klachten over die speciale long-covid behandeling. Als ik mij wel herinner stond men op zijn achterste poten ivm de privacy, omdat er allerlei gegevens verstrekt moesten worden.

Maar die speciale behandeling is er natuurlijk niet voor patiënten met vermoeidheidsklachten door andere aandoeningen.

Maar tenslotte gaat dit topic over corona.
Corona veroorzaakt toch bij een bepaald percentage patiënten long covid? Dus dat heeft dan met elkaar te maken of begrijp ik het verkeerd?
Toevallig heb ik pas iemand gesproken met long covid. Zij had meegedaan aan een fysiotherapie programma dat normaal gegeven wordt aan patiënten die na chemo vermoeidheidsklachten hebben. Helaas voor haar en een groot deel van haar mede patiënten bleek dit programma juist averechts te werken. Ze had al een jaar long covid en nog geen echt perspectief op verbetering.
Zij had het niet over privacy, ze hoopte vooral dat er iets zou komen waardoor ze beter kan worden.
Dat heeft waarschijnlijk te maken met die post extortional malaise waar men ook voor waarschuwt.
https://www.bmj.com/content/370/bmj.m2912

Dat maakt bewegen moeilijker.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Jablan »

Opening: Graded exercise therapy may not be appropriate for treating post-viral fatigue in patients recovering from covid-19, the National Institute for Health and Care Excellence (NICE) has told doctors
Dit gaat over het VK en de behandelwijze om stapsgewijs meer te bewegen, die wordt gebruikt bij patiënten met ME of met een chronisch vermoeidheidssyndroom en misschien niet de goede methode is om te herstellen van Covid.

Dat is niet dezelfde methode als na een chemokuur en de waarschuwing van het Britse Gezondheidsinstituut is van juli 2020. In Corona-termen een eeuwigheid geleden.

Ik lees de bijdrage van Lisa als een voorbeeld van de zoektocht naar een goede aanpak, dat gaat nu eenmaal met 'proberen en falen'.

Zelf hebben we vorig jaar een persoonlijk 'behandelplan' - niks behandeling, je moet het zelf doen - gekregen. Dat heeft wel geholpen om van niets naar iets te gaan. De rest is ... blijven oefenen, maar niet overbelasten.

Vermoeidheid na Corona heeft verschillende oorzaken, dus ik zou niet speculeren maar doorvragen. Het kan met de longcapaciteit, virusresten, resten van medicatie, afgebouwde spieren, hartconditie, schildklierwerking te maken hebben en deze lijst is nog veel langer. Het enig nuttige advies: schrijf op, wat je opvalt, want in een spreekkamer vergeet je toch de helft, en laat een arts naar je lijstje kijken. Daar komt altijd iets anders uit dan je zelf had verwacht.

Onkruid71
Berichten: 2650
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Jablan schreef:
03 dec 2021 08:00
Opening: Graded exercise therapy may not be appropriate for treating post-viral fatigue in patients recovering from covid-19, the National Institute for Health and Care Excellence (NICE) has told doctors
Dit gaat over het VK en de behandelwijze om stapsgewijs meer te bewegen, die wordt gebruikt bij patiënten met ME of met een chronisch vermoeidheidssyndroom en misschien niet de goede methode is om te herstellen van Covid.

Dat is niet dezelfde methode als na een chemokuur en de waarschuwing van het Britse Gezondheidsinstituut is van juli 2020. In Corona-termen een eeuwigheid geleden.

Ik lees de bijdrage van Lisa als een voorbeeld van de zoektocht naar een goede aanpak, dat gaat nu eenmaal met 'proberen en falen'.

Zelf hebben we vorig jaar een persoonlijk 'behandelplan' - niks behandeling, je moet het zelf doen - gekregen. Dat heeft wel geholpen om van niets naar iets te gaan. De rest is ... blijven oefenen, maar niet overbelasten.

Vermoeidheid na Corona heeft verschillende oorzaken, dus ik zou niet speculeren maar doorvragen. Het kan met de longcapaciteit, virusresten, resten van medicatie, afgebouwde spieren, hartconditie, schildklierwerking te maken hebben en deze lijst is nog veel langer. Het enig nuttige advies: schrijf op, wat je opvalt, want in een spreekkamer vergeet je toch de helft, en laat een arts naar je lijstje kijken. Daar komt altijd iets anders uit dan je zelf had verwacht.
Deze behandeling is ook niet raadzaam bij ME/CVS patiënten en is zelfs slecht.
Als je van een lichamelijke inspanning of geestelijke inspanning, hoe klein deze ook is achteruit gaat, kan dat duiden op PEM. Ga bij diverse artsen maar eens vragen wat dat precies is en dan zullen ze zeggen dat ze dat moeten uitzoeken. En dat het een ouder bericht is wil niet zeggen dat het niet correct is. Toen was er al sprake van PEM bij long COVID patiënten.
Dit is allemaal niet nieuw .

Heb het net nog ff opgezocht, volgens mij krijgen ze na chemo therapie GET ( graded exercise therapy). En dat werd dus toen al afgeraden bij long COVID patiënten, vooral als ze PEM hebben.

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Lisa29 »

Onkruid71 schreef:
03 dec 2021 08:33
Jablan schreef:
03 dec 2021 08:00
Opening: Graded exercise therapy may not be appropriate for treating post-viral fatigue in patients recovering from covid-19, the National Institute for Health and Care Excellence (NICE) has told doctors
Dit gaat over het VK en de behandelwijze om stapsgewijs meer te bewegen, die wordt gebruikt bij patiënten met ME of met een chronisch vermoeidheidssyndroom en misschien niet de goede methode is om te herstellen van Covid.

Dat is niet dezelfde methode als na een chemokuur en de waarschuwing van het Britse Gezondheidsinstituut is van juli 2020. In Corona-termen een eeuwigheid geleden.

Ik lees de bijdrage van Lisa als een voorbeeld van de zoektocht naar een goede aanpak, dat gaat nu eenmaal met 'proberen en falen'.

Zelf hebben we vorig jaar een persoonlijk 'behandelplan' - niks behandeling, je moet het zelf doen - gekregen. Dat heeft wel geholpen om van niets naar iets te gaan. De rest is ... blijven oefenen, maar niet overbelasten.

Vermoeidheid na Corona heeft verschillende oorzaken, dus ik zou niet speculeren maar doorvragen. Het kan met de longcapaciteit, virusresten, resten van medicatie, afgebouwde spieren, hartconditie, schildklierwerking te maken hebben en deze lijst is nog veel langer. Het enig nuttige advies: schrijf op, wat je opvalt, want in een spreekkamer vergeet je toch de helft, en laat een arts naar je lijstje kijken. Daar komt altijd iets anders uit dan je zelf had verwacht.
Deze behandeling is ook niet raadzaam bij ME/CVS patiënten en is zelfs slecht.
Als je van een lichamelijke inspanning of geestelijke inspanning, hoe klein deze ook is achteruit gaat, kan dat duiden op PEM. Ga bij diverse artsen maar eens vragen wat dat precies is en dan zullen ze zeggen dat ze dat moeten uitzoeken. En dat het een ouder bericht is wil niet zeggen dat het niet correct is. Toen was er al sprake van PEM bij long COVID patiënten.
Dit is allemaal niet nieuw .

Heb het net nog ff opgezocht, volgens mij krijgen ze na chemo therapie GET ( graded exercise therapy). En dat werd dus toen al afgeraden bij long COVID patiënten, vooral als ze PEM hebben.
Heel vervelend dat de methodes bij chemo en ME/CVS niet werken bij long covid. Of degene waar ik het over heb ook graded exercise heeft gehad weet ik niet. Wel dat ze door de behandeling nog meer achteruit gegaan, wat zowel voor haar als voor de behandelaars behoorlijk frustrerend was. De zoektocht naar wat wel werkt tegen PEM kost ook weer een hoop energie.
De dame waar ik het over heb was nog steeds behoorlijk benauwd, dat was ook duidelijk hoorbaar. Daarnaast beschreef ze ook een soort 'mist' in haar hoofd. Dat zorgt onder meer voor woordvindproblemen zoals mensen met afasie die ook hebben.
Dat mensen in het begin dachten "corona valt wel mee" is op zich begrijpelijk. Alleen als je mensen spreekt met long covid of nabestaanden van overledenen (soms ook jonge mensen) besef je dat het NIET meevalt. Wat de oplossing is weet ik ook niet, maar dat we niet onze kop in het zand moeten steken lijkt me duidelijk.

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door criticus2 »

dat de RIVM cijfers rammelden wisten we al langer. Is ook door leden OMT vastgesteld . mn rekenmodellen die niet kloppen (zal dan ongetwijfeld berusten op verkeerde aannames).

Punt is ook dat de regering de QR code wilde inzetten niet om de besmettingen te beperken maar om de vaccinatiegraad te verhogen. Zeggen ze niet met zoveel worden maar is als je over de maatregelen nadenkt, en mn de gaten in de redeneringen daaromtrent kan het niet anders zijn dan dat.

Ik herhaal hem maar even: ik ben voor vaccineren... Maar ik ben tegen de manier waarop de QR code ingezet is en tegen G2. Wil je het goed doen is G1 de enige juiste weg. Anders G3 handhaven en vooral zorgen dat adviezen en regels nageleefd worden want dat is waar het mee mis gaat. Het moge inmiddels duidelijk zijn dat vaccineren mooi is voor de gevaccineerde om ziekenhuisopnames te beperken en ziekteverloop milder te maken, maar dat het geen besmettingen op zich tegenhoudt , zeker niet wanneer men onder dekking QR code andere zaken laat vallen (afstand houden etc).

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door 16again »

criticus2 schreef:
03 dec 2021 19:13
dat de RIVM cijfers rammelden wisten we al langer. Is ook door leden OMT vastgesteld . mn rekenmodellen die niet kloppen (zal dan ongetwijfeld berusten op verkeerde aannames).

Punt is ook dat de regering de QR code wilde inzetten niet om de besmettingen te beperken maar om de vaccinatiegraad te verhogen. Zeggen ze niet met zoveel worden maar is als je over de maatregelen nadenkt, en mn de gaten in de redeneringen daaromtrent kan het niet anders zijn dan dat.
Precies dat laatste punt was ook de conclusie van Canadese onderzoekers in link van jose2501:
https://www.ftm.nl/artikelen/basis-qr-c ... jfelachtig
In hun voorlopige onderzoeksresultaten concluderen de Canadezen dat vaccinatiepaspoorten effectief zijn in het opkrikken van de vaccinatiegraad. Maar de voordelen van uitsluiting van ongevaccineerden zijn volgens hen ‘minder duidelijk’. Ze wijzen op de maatschappelijke schade.

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Lisa29 »

Of mensen gaan echt rare dingen doen, zoals de man in dit artikel:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1203921 ... vaccineren
Ik moet er stiekem wel een beetje om glimlachen.

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Lisa29 schreef:
03 dec 2021 22:14
Of mensen gaan echt rare dingen doen, zoals de man in dit artikel:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1203921 ... vaccineren
Ik moet er stiekem wel een beetje om glimlachen.
Eigenlijk is het om te huilen.

Gesloten