Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Even voor de helderheid: de term "complementaire geneeskunde" is moeilijke taal voor kwakzalverij.

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Lisa29 »

Mijn excuses, ik had niet gezien dat er al meerdere berichten geplaatst waren.
@Bob bedankt, nou heb ik de hele dag het beeld voor me van een mondkapje-neussnuiter😂😂
Dank dat je mijn bedoeling snapt van complementaire geneeskunde=kwakzalverij 😇

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door moederslink »

We zitten in het griepseizoen, mogelijk zijn er veel uitgestelde behandelingen geweest met fatale gevolgen, veel ouderen zijn binnen blijven zitten m.a.g minder weerstand gekregen etc etc.
Daarbij opgeteld: we hebben hier relatief veel ouderen in de samenleving, die nu , gezien hun leeftijd, komen te overlijden.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@jose2501

U schrijft:

Misschien wel beschermd tegen ernstig ziek worden door corona maar gaan ze nu dood aan een onschuldig griepvirus misschien


Het griepvirus is nooit “onschuldig” geweest. Er gaan jaarlijks zo’n 2.000 mensen aan dood.

Nu met corona minder, want de maatregelen beschermen ook tegen griep. Mondkapje, handenwassen, 1,5 meter afstand enz.

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door kuklos »

@Jose2501, waarom kom jij alleen maar met de bangmakerij van de man, maar niet met de kritiek op zijn bangmakerij?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Voor wappies zijn feiten een bedreiging. Het verstoort hun feitenvrije redeneren.

Nijogeth
Berichten: 9911
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Nu ben ik geen fan van Halsema, maar dat ze aangeeft dat er een nationale denktank moet komen die over de langere termijn gaat denken, daar geef ik haar gelijk in. Meteen betekent dat wel een zwaktebod voor de politiek, want dat geeft wel aan dat ze er eigenlijk niet echt mee bezig zijn geweest.

Overigens vertelde mijn zusje dat (bij haar in het ziekenhuis en bij haar op de universiteit, toch wel 1 van de grotere voorlopers als het gaat om zulke onderzoeken in Nederland) momenteel de verwachting is dat Omikron een variant is die veel minder op de longen slaat en veel meer een keelvirus is, die wel veel besmettelijker, maar die dus minder druk op de zorg met zich mee gaat brengen. Laten we hopen dat ze het daar goed gezien hebben.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door reggie2 »

Nijogeth schreef:
05 dec 2021 14:25
Nu ben ik geen fan van Halsema, maar dat ze aangeeft dat er een nationale denktank moet komen die over de langere termijn gaat denken, daar geef ik haar gelijk in. Meteen betekent dat wel een zwaktebod voor de politiek, want dat geeft wel aan dat ze er eigenlijk niet echt mee bezig zijn geweest.

Overigens vertelde mijn zusje dat (bij haar in het ziekenhuis en bij haar op de universiteit, toch wel 1 van de grotere voorlopers als het gaat om zulke onderzoeken in Nederland) momenteel de verwachting is dat Omikron een variant is die veel minder op de longen slaat en veel meer een keelvirus is, die wel veel besmettelijker, maar die dus minder druk op de zorg met zich mee gaat brengen. Laten we hopen dat ze het daar goed gezien hebben.
De druk op de zorg is al bizar hoog, er zijn mensen met kanker, hartziekten die niet geholpen worden, dat is echt te gek .... van alle afdelingen helpen ze nu op de IC.

scharrelschipper
Berichten: 1807
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

kuklos schreef:
05 dec 2021 12:34
@Jose2501, waarom kom jij alleen maar met de bangmakerij van de man, maar niet met de kritiek op zijn bangmakerij?
Dat is niet nodig,dat doe ij wel toch?

Nijogeth
Berichten: 9911
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

reggie2 schreef:
05 dec 2021 14:46
De druk op de zorg is al bizar hoog, er zijn mensen met kanker, hartziekten die niet geholpen worden, dat is echt te gek .... van alle afdelingen helpen ze nu op de IC.
Dat is ook zo. Maar de huidige variant zorgt hoogstwaarschijnlijk voor meer druk op de zorg dan de nieuwe. Als die nieuwe de overhand krijgt zou dat dus een positief gevolg zijn.

Overigens is het natuurlijk al altijd zo dat er niet alleen IC verpleegkundigen op de IC afdelingen werken.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door reggie2 »

Nijogeth schreef:
05 dec 2021 15:19


Overigens is het natuurlijk al altijd zo dat er niet alleen IC verpleegkundigen op de IC afdelingen werken.


Jij weet best wel dat ik bedoel van een andere afdeling, dat is zijn werk namelijk niet.

Maar we moeten maar afwachten er zullen wel meer varianten komen.

scharrelschipper
Berichten: 1807
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Bob Schurkjens schreef:
05 dec 2021 11:55
Even voor de helderheid: de term "complementaire geneeskunde" is moeilijke taal voor kwakzalverij.
Dat is wel heel kort door de bocht.
Kwakzalverij deugd natuurlijk niet en is gevaarlijk.
Maar voortschrijdend inzicht kan ons wat leren,ik geef een voorbeeld.
Nog niet zo heel lang geleden viel een "kraker"ook onder kwakzalverij,nu beoefend zo iemand osteopathie en is het gewoon een erkende behandel methode.
Voor ik dat ontdekte ben ik bij diverse "peuten" geweest ,met nul resultaat.
Zo simpel ligt het dus niet.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door moederslink »

Komende week wéér een uitvaart😪.
Met aanpassingen en beperkingen.
Erg verdrietig zo allemaal.
Heb sinds een paar dagen wat klachten en heb vandaag zo.n zelftest gedaan.
De 1e mislukte, maar de 2e ging goed.
Zover het klopt___ géén Corona, dus kan ik met een gerust hart nd uitvaart gaan.
Voor de zekerheid toch even gekeken naar de GGD teststraat hier en ik kon zowaar al morgenmiddag terecht. Ik hou het nu vooralsnog op verkoudheid.

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door kuklos »

scharrelschipper schreef:
05 dec 2021 15:21
Maar voortschrijdend inzicht kan ons wat leren,
Het is en blijft kwakzalverij zolang de werking niet aangetoond wordt. Dat heeft niks met voortschrijdend inzicht te maken, maar met wetenschappelijk bewezen werking.
scharrelschipper schreef:
05 dec 2021 15:21
ik geef een voorbeeld.
Nog niet zo heel lang geleden viel een "kraker"ook onder kwakzalverij,nu beoefend zo iemand osteopathie en is het gewoon een erkende behandel methode.
Het is helemaal niet erkend.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Osteopathie
Wat staat daar:
Osteopathie is een alternatieve geneeswijze.
...............
Er wordt op kleine schaal wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de werkzaamheid van de behandelmethode.

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door kuklos »

scharrelschipper schreef:
05 dec 2021 15:11
kuklos schreef:
05 dec 2021 12:34
@Jose2501, waarom kom jij alleen maar met de bangmakerij van de man, maar niet met de kritiek op zijn bangmakerij?
Dat is niet nodig,dat doe ij wel toch?
Dat is wel nodig, want hierdoor zijn het gewoon antivaxx wappie berichten.
Elke keer "ik vind het heel verontrustend dat ..... " en vervolgens de kop in het zand steken bij kritiek, bij vragen en nooit eens laten zien dat de verontrusting die er zou zijn ook bekritiseerd wordt. Dat is enkel en alleen proberen zoveel mogelijk mensen bang te maken.

ZeerPrivé
Berichten: 5308
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Wat maakt het uit of het een alternatieve geneeswijze is. Als het je klachten ((gedeeltelijk) verhelpt, prima toch. Jaren geleden mijn nek ten einde raad laten 'kraken' na jarenlange vruchteloze pogingen door 'erkende' therapeuten.

scharrelschipper
Berichten: 1807
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

kuklos schreef:
05 dec 2021 15:36
scharrelschipper schreef:
05 dec 2021 15:21
Maar voortschrijdend inzicht kan ons wat leren,
Het is en blijft kwakzalverij zolang de werking niet aangetoond wordt. Dat heeft niks met voortschrijdend inzicht te maken, maar met wetenschappelijk bewezen werking.
scharrelschipper schreef:
05 dec 2021 15:21
ik geef een voorbeeld.
Nog niet zo heel lang geleden viel een "kraker"ook onder kwakzalverij,nu beoefend zo iemand osteopathie en is het gewoon een erkende behandel methode.
Het is helemaal niet erkend.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Osteopathie
Wat staat daar:
Osteopathie is een alternatieve geneeswijze.
...............
Er wordt op kleine schaal wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de werkzaamheid van de behandelmethode.
Het is wel wat off topic,maar vooruit.
Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat de werking wel degelijk is aangetoond.
Het is m.i. wel degelijk erkend,waarom zou anders mijn ziektekosten verzekering de kosten vergoeden?
En het valt inderdaad onder alternatieve geneeswijzen,wat is daar mis mee?
In b.v. Frankrijk is het heel gebruikelijk dat een huisarts tevens osteopathie beoefend en soms ook nog "herboriste"is.

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door kuklos »

scharrelschipper schreef:
05 dec 2021 15:48
Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat de werking wel degelijk is aangetoond.
Nee, jij hebt er baat bij. Maar dat is iets anders dan erkenning door de (medisch) wetenschappelijke wereld.
ZeerPrivé schreef:
05 dec 2021 15:42
Wat maakt het uit of het een alternatieve geneeswijze is.
Er is niks mis mee als iemand er baat bij heeft. Maar, er daar zit hem de crux van mijn reactie, dat maakt het niet tot een erkende medische behandelmethode. Als iemand er baat bij heeft, vooral doen. Doch ga het niet een erkende behandelmethode noemen als het niet erkend is.
scharrelschipper schreef:
05 dec 2021 15:48
Het is m.i. wel degelijk erkend,waarom zou anders mijn ziektekosten verzekering de kosten vergoeden?
Mijn verzekeraar vergoedt ook een aantal alternatieve therapieën, zoals acupunctuur, maar dat maakt het nog niet erkend.
Laatst gewijzigd door kuklos op 05 dec 2021 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.

ZeerPrivé
Berichten: 5308
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

ZeerPrivé schreef: ↑
05 dec 2021 15:42
Het is m.i. wel degelijk erkend, waarom zou anders mijn ziektekosten verzekering de kosten vergoeden?

Nee, dat schreef ZP niet.

scharrelschipper
Berichten: 1807
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

kuklos schreef:
05 dec 2021 15:41
scharrelschipper schreef:
05 dec 2021 15:11
kuklos schreef:
05 dec 2021 12:34
@Jose2501, waarom kom jij alleen maar met de bangmakerij van de man, maar niet met de kritiek op zijn bangmakerij?
Dat is niet nodig,dat doe ij wel toch?
Dat is wel nodig, want hierdoor zijn het gewoon antivaxx wappie berichten.
Elke keer "ik vind het heel verontrustend dat ..... " en vervolgens de kop in het zand steken bij kritiek, bij vragen en nooit eens laten zien dat de verontrusting die er zou zijn ook bekritiseerd wordt. Dat is enkel en alleen proberen zoveel mogelijk mensen bang te maken.
Tja,alles wat je niet bevalt is antivax en wappie.
het zij zo,ik laat het hierbij.

Gesloten