Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Radar
Site Admin
Berichten: 5504
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Radar »

Een bericht met misinformatie is verwijderd, net als berichten die het citeerden of erop reageerden.

Jablan
Berichten: 6162
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Jablan »

Dat zal een grote bezem geweest zijn. ^^

Rondje nu.nl want ik zag vandaag toch veel interessante meldingen langsflitsen.
Vier op de vijf recent opgenomen coronapatiënten op de ic zijn niet gevaccineerd
Kritisch rapport KPMG: Nederlands coronabeleid schoot ernstig tekort (Wordt het tijd om de sleeplijst hier op te frissen?)
Dit kunnen we verwachten van de aanstaande herfst- en wintergolf
Falende Britse corona-aanpak zorgde volgens onderzoek voor groter dodental

*

Dr. Anthony Fauci had nog een interessante verwachting: (Alleen Amerikaanse bronnen) Nieuwe varianten zullen niet zo groot worden als de Deltavariant, maar zonder maatregelen heeft een nieuwe variant wel vrij spel

Voor mijn collega's en mij zijn zulke berichten een extra basis onder onze argumenten, waarmee we mensen proberen te overtuigen van nut en noodzaak van een vaccin. Een volgende variant zal waarschijnlijk door de vaccins heen breken en als je dan niet gevaccineerd bent, dan ben je gegarandeerd aan de beurt. Simpelweg omdat het virus zich behoorlijk moet aanpassen om langs het immuunsysteem te komen en tegelijk altijd op zoek is naar een nieuwe gastheer om zich te vermenigvuldigen. Zo'n aanpassing maakt het virus agressief voor wie geen vaccin heeft gehad.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door 16again »

Jablan schreef:
14 okt 2021 21:05
Een volgende variant zal waarschijnlijk door de vaccins heen breken en als je dan niet gevaccineerd bent, dan ben je gegarandeerd aan de beurt. Simpelweg omdat het virus zich behoorlijk moet aanpassen om langs het immuunsysteem te komen en tegelijk altijd op zoek is naar een nieuwe gastheer om zich te vermenigvuldigen. Zo'n aanpassing maakt het virus agressief voor wie geen vaccin heeft gehad.
In eerste gequote zin stel je iets, waar ik het voorhoofd bij frons. En dat gaat niet weg bij het lezen van de verklaring, integendeel.

Jablan
Berichten: 6162
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Jablan »

Het is ook lastig om in tekst over te brengen ;-)


Alle huidige vaccins imiteren de verpakking van het virus en sommige kenmerken van het virus. De één beter dan de ander. Om langs deze bescherming te glippen, moet het virus zo veranderen, dat het op een andere manier lichaamscellen overneemt. Dat is de eerste aanpassing. Deltavariant slaagt hier deels in. Om vervolgens de T-geheugencellen om de tuin te leiden, is een volgende aanpassing nodig.

Erasmus Universiteit heeft al vastgesteld, dat de Deltavariant dit probeert door zich razendsnel te vermenigvuldigen. Het slijmvlies in neus en keel bevat ineens zoveel virus, dat de afweer het niet bij kan houden.

In een land met een hoge vaccinatiegraad zal een nieuwe variant dit proberen door als het ware onder de radar van je afweer te blijven, want dat is de enige manier om te overleven voordat het immuunsysteem reageert en de indringer uitschakelt.

Als je op de site van de WHO kijkt, dan zie je daar vier varianten staan, die momenteel extra in de gaten worden gehouden. Alle vier hebben ze tenminste een risicovolle aanpassing op het punt van de aanhechting of op het punt van de vermenigvuldiging. Als deze varianten zich uitbreiden, dan is de volgende variant niet ver meer weg. Wat dan?

Als je gevaccineerd bent, dan heb je zelfs dan nog het voordeel, dat je afweersysteem delen van het virus herkent en snel reageert.

Als je niet gevaccineerd bent, dan heb je niets. Oftewel: altijd prijs.


Neem dit als een gedachte voor het sombere scenario. Rasoptimisten hopen erop, dat het virus zich niet verder kan verspreiden door de hoge vaccinatiegraad. Daar heb ik het weer moeilijk mee, omdat aan het begin van de pandemie 70% gevaccineerd als voldoende werd gezien en via een tussenstap van 80-85% is dat nu 90% van de bevolking geworden. Let op: van de bevolking, dus alle leeftijden. Dat is nauwelijks realistisch in landen met een jonge bevolking.

In Nederland gaan we pas boven de 90% zodra BionTech/Pfizer wordt toegelaten voor de leeftijdsgroep 5-11 jaar. Dat zal nog een klus worden, want de dosis voor kinderen hangt af van jongen of meisje, van de lengte, van het gewicht. Er zijn wel standaardtabellen voor, maar nog liever zie ik een verdund vaccin voor deze groep, zodat het doseren altijd goed gaat.

*

Nog een klein puntje over Moderna en BionTech: het vaccin van Moderna bevat meer mRNA dan het van BionTech. Dat wordt als reden gezien voor het verschil in bijwerkingen tussen deze twee vaccins.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door alfatrion »

Vaccinatie vermindert overdracht naar ongevaccineerde huisgenoten bij deltavariant met 63%.
https://www.rivm.nl/nieuws/vaccinatie-v ... ant-met-63

lievemarie
Berichten: 358
Lid geworden op: 15 sep 2021 18:26

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door lievemarie »

Ik heb een vraag. Vandaag zag ik bij mijn hoogbejaarde vader een oproep liggen voor de griepprik. Deze afspraak is in november. Vanaf november (had ik gehoord op het journaal) zouden ook de oproepen komen voor de 3e vaccinatie tegen corona. Dat betekent dus in relatief korte tijd 2 vaccins voor 2 toch verschillende ziekten. Kan dit allemaal wel samen? Het lijkt mij best een grote aanslag op het immuunsysteem.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik hoorde gisteren een huisarts op Radio 1 zeggen dat er twee weken tussen covid- en griepvaccinatie moet zitten.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door moederslink »

Voor mij is ( nog) niet duidelijk of degenen die voor een griepprik zijn uitgenodigd ook per definitie in aanmerking komen voor de 3e boost Coronavaccinatie.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

moederslink schreef:
15 okt 2021 22:52
Voor mij is ( nog) niet duidelijk of degenen die voor een griepprik zijn uitgenodigd ook per definitie in aanmerking komen voor de 3e boost Coronavaccinatie.
Dat zal niet, want die griepvaccinatie gaat ook voor een groot deel op basis van leeftijd.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
15 okt 2021 23:23
moederslink schreef:
15 okt 2021 22:52
Voor mij is ( nog) niet duidelijk of degenen die voor een griepprik zijn uitgenodigd ook per definitie in aanmerking komen voor de 3e boost Coronavaccinatie.
Dat zal niet, want die griepvaccinatie gaat ook voor een groot deel op basis van leeftijd.
…. En risicogroepen.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een gezonde 60 jarige zal dus daarvoor niet opgeroepen worden, terwijl hij of zij wel een oproep krijgt voor de griepprik.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Lowieze »

lievemarie schreef:
15 okt 2021 22:26
Ik heb een vraag. Vandaag zag ik bij mijn hoogbejaarde vader een oproep liggen voor de griepprik. Deze afspraak is in november. Vanaf november (had ik gehoord op het journaal) zouden ook de oproepen komen voor de 3e vaccinatie tegen corona. Dat betekent dus in relatief korte tijd 2 vaccins voor 2 toch verschillende ziekten. Kan dit allemaal wel samen? Het lijkt mij best een grote aanslag op het immuunsysteem.
Er zou inderdaad minstens 14 dagen moeten zitten tussen die 2 prikken. Wel kan voor de groep mensen van 69 tot en met 73 jaar (geboren vanaf 1-1-1948 tot en met 31-12-1952) de pneumokokkenprik tegelijk met de griepprik worden gegeven, elk in een andere arm.

lievemarie
Berichten: 358
Lid geworden op: 15 sep 2021 18:26

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door lievemarie »

Mijn vader is 90+, dus hij zou in aanmerking komen voor die 3e prik, had ik begrepen. Ik vind 2 weken tussentijd niet echt veel, zo'n immuunsysteem werkt bij die ouwetjes veel trager, lijkt mij.
Hem boeit het trouwens voor geen moer, als hij een oproep krijgt gaat hij. Dat is de generatie die artsen op hun mooie blauwe ogen gelooft zonder zelf na te denken :D

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Lowieze »

In deze link van het RIVM staat wie, tot nu toe, in aanmerking komt voor een 3e vaccinatie. Het gaat dus niet, zoals hier gedacht werd, om mensen boven een bepaalde leeftijd.

https://www.rivm.nl/covid-19-vaccinatie ... mitteerden

ZeerPrivé
Berichten: 5262
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Vanaf november komen Nederlandse ouderen in aanmerking voor een derde inenting tegen het coronavirus. De ‘oudste ouderen’ zijn waarschijnlijk als eerste aan de beurt voor deze ‘oppepper van het immuunsysteem’. Begin november worden de details bekend gemaakt.
https://www.parool.nl/nederland/ook-der ... gle.com%2F

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door scontra »

lievemarie schreef:
16 okt 2021 11:32
Mijn vader is 90+, dus hij zou in aanmerking komen voor die 3e prik, had ik begrepen. Ik vind 2 weken tussentijd niet echt veel, zo'n immuunsysteem werkt bij die ouwetjes veel trager, lijkt mij.
Hem boeit het trouwens voor geen moer, als hij een oproep krijgt gaat hij. Dat is de generatie die artsen op hun mooie blauwe ogen gelooft zonder zelf na te denken :D
Maar als je de artsen/wetenschappers niet meer kan/mag vertrouwen, wie op deze aardkloot kan je dan nog wel vertrouwen ?

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Erthanax »

Willem Engel natuurlijk, die heeft het beste met de mensheid voor (zolang de wapdonaties blijven komen).

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Vooral interessant wanneer je de naam van deze man googlet in combinatie met de term "narcist" of "charlatan".

ZeerPrivé
Berichten: 5262
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

scontra schreef:
17 okt 2021 11:01
lievemarie schreef:
16 okt 2021 11:32
Mijn vader is 90+, dus hij zou in aanmerking komen voor die 3e prik, had ik begrepen. Ik vind 2 weken tussentijd niet echt veel, zo'n immuunsysteem werkt bij die ouwetjes veel trager, lijkt mij.
Hem boeit het trouwens voor geen moer, als hij een oproep krijgt gaat hij. Dat is de generatie die artsen op hun mooie blauwe ogen gelooft zonder zelf na te denken :D
Maar als je de artsen/wetenschappers niet meer kan/mag vertrouwen, wie op deze aardkloot kan je dan nog wel vertrouwen ?
Lievemarie schrijft er nog iets achter nl. 'zonder zelf na te denken'. Persoonlijk neem ik nooit blind iets aan van die dan ook, dus ook niet van artsen/wetenschappers.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Lowieze »

lievemarie schreef:
16 okt 2021 11:32
Mijn vader is 90+, dus hij zou in aanmerking komen voor die 3e prik, had ik begrepen. Ik vind 2 weken tussentijd niet echt veel, zo'n immuunsysteem werkt bij die ouwetjes veel trager, lijkt mij.
Hem boeit het trouwens voor geen moer, als hij een oproep krijgt gaat hij. Dat is de generatie die artsen op hun mooie blauwe ogen gelooft zonder zelf na te denken :D
Hij is met dat vertrouwen toch maar mooi 90+ geworden.

Gesloten