Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door witte angora »

Ja klopt. En ik ken geen horeca-ondernemer die daar op zit te wachten. Maar vooralsnog gaat er dus niet gehandhaafd worden, althans niet met boetes. Weer een wassen-neus-regeltje dus.

En wat ik al eerder aangaf: steeds meer mensen houden zich toch al nauwelijks aan de maatregelen, zeker in de horreca, dus wat heeft het nog voor nut...

Lowieze
Berichten: 6540
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
23 sep 2021 08:08
Ja klopt. En ik ken geen horeca-ondernemer die daar op zit te wachten. Maar vooralsnog gaat er dus niet gehandhaafd worden, althans niet met boetes. Weer een wassen-neus-regeltje dus.

En wat ik al eerder aangaf: steeds meer mensen houden zich toch al nauwelijks aan de maatregelen, zeker in de horreca, dus wat heeft het nog voor nut...
Ik denk dat er wel gehandhaafd zal worden. Zelfs burgemeester Halsema met haar grote mond, geeft nu toe dat er wel gehandhaafd gaat worden.

Lowieze
Berichten: 6540
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Lowieze »

Jose2501 schreef:
23 sep 2021 08:28
Mag iemand je identiteitsdocument eigenlijk wel vragen? Er staat mij bij dat zelfs politie niet zomaar een identiteitsbewijs mag vragen wanneer daar geen aanleiding toe is.
Ik dacht ook dat je de politie eerst om hun identiteitsbewijs mag vragen als zij om het jouwe vragen?
Kan dan nog leuke boel worden in de horeca.
Ik weet niet of u weleens met de trein reist, maar daar kan ook naar je identiteitsbewijs gevraagd worden als je met een e-ticket reist.
https://www.ns.nl/klantenservice/verget ... geten.html

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door witte angora »

Ehmmm... ik denk dat Jose een terecht punt heeft. In de trein geldt:
De conducteur is een Buitengewoon Opsporings Ambtenaar en mag naar jouw legitimatie vragen. Als je deze niet kunt laten zien, dan mag de conducteur een proces-verbaal opmaken.
Een horeca-ondernemer is geen Boa. Toch mag een horeca-ondernemer mensen wel de toegang weigeren:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... en-wanneer

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door witte angora »

Overigens een reactie van een horeca-ondernemer (tip: zet de link in een incognito-venster):

https://www.ad.nl/utrecht/restauranteig ... UpgtjZH6M8

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Moneyman »

scharrelschipper schreef:
22 sep 2021 17:33
Natuurlijk kunnen longartsen dingen goed inschatten,daar zijn ze voor opgeleid,maar ook of iemand gevaccineerd is of niet?
Uiteraard. Denk je dat longartsen niet weten wat de status van hun patiënt is?
Jose2501 schreef:
23 sep 2021 08:28
Mag iemand je identiteitsdocument eigenlijk wel vragen? Er staat mij bij dat zelfs politie niet zomaar een identiteitsbewijs mag vragen wanneer daar geen aanleiding toe is.
Inderdaad, het mag niet zonder aanleiding. De huidige regelgeving is die aanleiding.

Nijogeth
Berichten: 9912
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Jose2501 schreef:
23 sep 2021 08:28
Mag iemand je identiteitsdocument eigenlijk wel vragen? Er staat mij bij dat zelfs politie niet zomaar een identiteitsbewijs mag vragen wanneer daar geen aanleiding toe is.
Ik dacht ook dat je de politie eerst om hun identiteitsbewijs mag vragen als zij om het jouwe vragen?
Kan dan nog leuke boel worden in de horeca.
Dat mag, anders mogen ze je weigeren. Je hebt geen toonplicht, dat is wat anders.

scharrelschipper
Berichten: 1807
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Moneyman schreef:
23 sep 2021 09:37
scharrelschipper schreef:
22 sep 2021 17:33
Natuurlijk kunnen longartsen dingen goed inschatten,daar zijn ze voor opgeleid,maar ook of iemand gevaccineerd is of niet?
Uiteraard. Denk je dat longartsen niet weten wat de status van hun patiënt is?
Jose2501 schreef:
23 sep 2021 08:28
Mag iemand je identiteitsdocument eigenlijk wel vragen? Er staat mij bij dat zelfs politie niet zomaar een identiteitsbewijs mag vragen wanneer daar geen aanleiding toe is.
Inderdaad, het mag niet zonder aanleiding. De huidige regelgeving is die aanleiding.
En wat als de patient geen antwoord geeft of kan geven?
Dan doet de arts een inschatting en heeft 50% kans er naast te zitten.

Huidige regelgeving?
Nee hoor,nog maar eens goed lezen.
Maar het kan natuurlijk zijn dat ik nieuwe wet/regelgeving gemist heb.

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door 16again »


lievemarie
Berichten: 358
Lid geworden op: 15 sep 2021 18:26

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door lievemarie »

Ik sprak vandaag een horeca ondernemer die vanaf zaterdag de tent sluit vanwege dat gedoe met die qr code. Zij vroeg zich af waarom je als ondernemer niet zelf kunt kiezen voor: of qr code, of de 1,5 meter.
Ik vond dat eigenlijk best een goeie. Want die 1,5 meter regel heeft de afgelopen maanden goed gewerkt toch? En dan kun je als ondernemer gewoon openblijven en hebben de bezoekers de keus.

Ook begreep ik dat voor besloten groepen een uitzondering is gemaakt, dus prive feesten en partijen mogen wel doorgaan zonder qr code. Raar toch?

Smokey20
Berichten: 132
Lid geworden op: 05 okt 2020 14:07

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Smokey20 »

Moneyman schreef:
22 sep 2021 16:55
Smokey20 schreef:
22 sep 2021 10:48
moederslink schreef:
20 sep 2021 11:30
Toch erg zorgelijk: in het RadboudUMC liggen vele Corona patiënten op de IC , 9 op de 10 zijn niet (!) gevaccineerd.
De rek is er uit, veel IC verpleegkundigen hebben afgehaakt.
Er wordt ook een beste griepgolf verwacht omdat we vorig jaar amper griep hebben gehad en men dus ook geen afweerstoffen heeft opgebouwd.
Laten we de basisCoronaregels toch nog gewoon in acht nemen .
Erg zorgelijk, temeer omdat niet geregistreerd wordt of iemand die in het ziekenhuis wordt opgenomen is gevaccineerd of niet
Onjuist. Dat wordt wel degelijk geregistreerd. Alleen degenen die geen toestemming geven, vallen buiten de registratie. Los daarvan schudden longartsen natuurlijk niet zomaar iets uit hun mouw. Ook als er geen formele registratie plaats zou vinden (wat dus wél het geval is), kunnen zij een prima inschatting maken.
Zie ook:
https://coronadashboard.rijksoverheid.n ... ekenhuizen
Ik heb hieronder een quote uit jouw link moneyman. Helaas heb ik je voor het eerst kunnen betrappen op een onwaarheid. De registratie vindt nog niet plaats omdat de systemen nog niet samenwerken ivm privacy:

Op het dashboard laten we zien hoeveel COVID-19-patiënten per dag in een ziekenhuis zijn opgenomen. Die cijfers zijn heel precies, omdat elke COVID-19-patiënt die wordt opgenomen in een ziekenhuis in een centraal systeem van Stichting NICE wordt geregistreerd. Die gegevens worden later verwerkt op het dashboard. In een ander registratiesysteem, namelijk van het RIVM (CIMS), wordt van alle mensen die hiervoor toestemming hebben gegeven, bijgehouden wie een vaccinatie heeft gekregen. In dat systeem wordt ook bijgehouden wie een eerste of een tweede prik heeft gehad. Vanwege privacyregels zijn de twee systemen nog niet aan elkaar gekoppeld. Daarom weten we niet automatisch van de COVID-19-patiënten die worden opgenomen in het ziekenhuis wie wel en niet gevaccineerd is. Aan het koppelen van die twee systemen, waarbij rekening wordt gehouden met de privacy van patiënten, wordt op dit moment gewerkt.


Men weet dus wie er gevaccineerd is (CIMS) en men weet hoeveel covid patienten er in het ziekenhuis liggen (NICE). Deze systemen staan nog los van elkaar, dus men weet niet hoeveel (on)gevaccineerden er in het ziekenhuis liggen.

Smokey20
Berichten: 132
Lid geworden op: 05 okt 2020 14:07

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Smokey20 »

moederslink schreef:
22 sep 2021 17:59
Smokey20 schreef:
22 sep 2021 10:48
moederslink schreef:
20 sep 2021 11:30
Toch erg zorgelijk: in het RadboudUMC liggen vele Corona patiënten op de IC , 9 op de 10 zijn niet (!)
Erg zorgelijk, temeer omdat niet geregistreerd wordt of iemand die in het ziekenhuis wordt opgenomen is gevaccineerd of niet
Zo stond het wel in de krant . Ze zullen heus wel weten en registreren of de mensen met Corona op de IC wel of niet gevaccineerd zijn en gehoord hebben van familieleden.
Dit wordt niet uit een willekeurige duim gezogen natuurlijk.
De krant...Die zijn altijd eerlijk... Zie mijn antwoord aan Moneyman, daarin staat de letterlijke tekst van onze overheid. Het wordt niet geregistreerd. Er wordt wel aan gewerkt, maar het is er nog niet. Iets met privacy/AVG

Smokey20
Berichten: 132
Lid geworden op: 05 okt 2020 14:07

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Smokey20 »

lievemarie schreef:
23 sep 2021 13:07

Ook begreep ik dat voor besloten groepen een uitzondering is gemaakt, dus prive feesten en partijen mogen wel doorgaan zonder qr code. Raar toch?
Weet je toevallig waar ik deze uitzondering kan vinden? Op de site van de overheid staat deze namelijk niet.

lievemarie
Berichten: 358
Lid geworden op: 15 sep 2021 18:26

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door lievemarie »

Heb ik van een ondernemer begrepen. Dus ik kan niet bevestigen dat deze informatie klopt, en waar dit eventueel te vinden is.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door moederslink »

Smokey20 schreef:
23 sep 2021 13:39
(...)Men weet dus wie er gevaccineerd is (CIMS) en men weet hoeveel covid patienten er in het ziekenhuis liggen (NICE). Deze systemen staan nog los van elkaar......(...)
Dat artikel is van juli, begin augustus. Inmiddels zijn we 8 weken verder.
Een behandelend arts zal dit moeten weten en registreren en nav de gegevens moeten handelen.
Ik ga er geen strijd van maken hoor. Ik denk toch ook dat zo.n gegeven niet uit een willekeurige duim is gezogen.
Laatst gewijzigd door moederslink op 23 sep 2021 16:29, 1 keer totaal gewijzigd.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door moederslink »

moederslink schreef:
20 sep 2021 22:24
Ingelogd met DigiD , kom op de juiste pagina , mijn inentingen staan keurig geregistreerd en kom bij PDF om uit te printen , maar kan deze niet openen nu.
Probeer het morgen wel nog een keer.
Geen haast :D
Thuis op mijn tablet niet gelukt, elders op een PC wél gelukt.
Heb ze 4 x uitgeprint. Voorlopig genoeg 😆.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Jablan »

Smokey20 schreef:
23 sep 2021 13:53
Weet je toevallig waar ik deze uitzondering kan vinden? Op de site van de overheid staat deze namelijk niet.
Dit volgt uit de normale wet- en regelgeving. Is een plek open voor iedereen, dan gelden de normale horecaregels en zodra het een besloten bijeenkomst, alleen voor genodigden is, dan kan het als privé bijeenkomst gelden.

scharrelschipper
Berichten: 1807
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Las vandaag een wel apart bericht,12 jarige jongen mag van de rechter gevaccineerd worden op eigen verzoek.
Hij wil dit om op bezoek te kunnen bij zijn oma die terminaal ziek is van kanker.
Zijn moeder wil dit ook ,zijn vader niet (gescheiden ouders)
Kan geen link plaatsen,maar komt van rtl nieuws.
Wat vinden de forumleden hiervan?
gewoon voor mijn nieuwsgierigheid.

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik hoop voor die jongen dat hij nog op tijd is. Maar cru gezegd kan je ook denken, wat doet die vaccinatie er nog toe als oma terminaal is?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Jablan »

De rechtsgang was nodig om de vader buiten spel te zetten en de rechter heeft alle argumenten van de vader van tafel geveegd en daarbij de adviezen van de gezondheidsraad gebruikt.

Het zal je niet verbazen, Scharrelschipper, ik vind het goed. Bij dit soort rechtszaken wordt het kind ook gehoord door de rechter en dat telt voor mij zwaarder dan wat de ouders willen.

Gesloten