Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Cro
Berichten: 2054
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Cro »

16again schreef:
01 dec 2021 23:15
Heeft dit gevolgen voor NL? We vallen onder hetzelfde europese recht.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/12/01 ... lse-reger/
Ik vind het bericht te vaag om daar over te oordelen, ze geven immers aan dat het mogelijk in strijd is met het Europees recht.

Daarnaast staat dit er:
Volgens de krant Le Soir heeft de Waalse regering haar zaak niet bepleit voor de rechtbank van Namen: door een opeenvolging van vrije dagen en brugdagen rond 11 november (Wapenstilstand) en 15 november (Koningsdag) zou er niemand geweest zijn die op tijd reageerde.
Als dat in België net zo gaat als in Nederland, waarbij de partij die geen verweer doet vrij snel verliest dat weet ik niet of deze uitspraak zoveel impact zal hebben.

Ik vind de berichtgeving allemaal nog wat te vaag over wat deze rechter nu exact geoordeeld heeft, en wat voor oplossing hij verwacht binnen 7 dagen.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
01 dec 2021 23:15
Heeft dit gevolgen voor NL? We vallen onder hetzelfde europese recht.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/12/01 ... lse-reger/
Nee, dat heeft geen directe gevolgen voor Nederland. Het geldt uberhaupt al niet voor heel België. Dit oordeel gaat ook niet zozeer over de Coronapas op zich, maar over de wetten die het gebruik ervan regelen. Op tweakers werd de vergelijking gemaakt: deze uitspraak gaat over de verkeersregels, niet over de auto.

Bovendien is het een wel heel vaag verhaal, dat barst van termen als "mogelijk" en "zou". Er is blijkbaar niets feitelijks duidelijk, want ook de overige artikelen die ik kan vinden zijn even vaag.

Wat dat betreft is de Nederlandse rechter in kort geding veel duidelijker over hetzelfde onderwerp.

Maak je geen zorgen dus, die Coronapas is gewoon rechtsgeldig.

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door criticus2 »

J. Deltoer schreef:
01 dec 2021 20:12
Verstandig beleid van Oostenrijk. Verdient navolging, maar Nederland zal wel weer hier te laf voor zijn. Hier houden de zachte heelmeesters meer van pappen en nathouden.
als "Nederland" wat slimmer zou zijn geweest met opstellen (overheid) en naleven van de regels en adviezen (burgers) , en het bewustzijn zou hebben gehad de QR code niet als teken van onschendbaarheid op te vatten (gewoon toen het misging G1 invoeren in paats voor door blijven neuzelen over G2..) zou het percentage ongevaccineerd (minus deel wat natuurlijke immuniteit heeft opgebouwd) wat er nu is niet uit mogen maken.

het verbaasd mij dat in landen als Oostenrijke en ook Duitsland het vaccinatiepercentage zo laag ligt.

Ik ben zelf fel tegenstander van verplichting, om meerdere redenen. Los van grondwettelijk recht (wat blijkbaar in andere landen geen probleem is ) is er zo iets als persoonlijke vrijheid en verplichting tot nemen van medicijnen waarvan het trouwens nog maar de vraag is wat straks het echte succes ervan zou gaan worden (nieuwe varianten o.a., doorgaand wangedrag mbt regels en zo, etc) . Nu wordt er geroepen dat het algemeen belang voortouw moet hebben, maar dan moet de basis ervoor wel sterk genoeg zijn. De cijfers laten naar mijn mening zien dat die basis er nu (nog?) niet is.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door 16again »

Jose2501 schreef:
02 dec 2021 13:18
Aanvullend op dit bericht. In Zuid-Afrika is 90 procent van de nieuwe besmettingen al de Omicron variant. En de besmettingen stijgen zeer snel. Van 300 per dag binnen twee weken naar 8500 gisteren.
Hoe verhoudt dat zich tot eerdere dagelijkse besmettingen daar?
In zuid-afrika zou door seizoensinvloeden het aantal besmettingen nu fors moeten afnemen. Daar is het nu immers lente.

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door kuklos »

Jose2501 schreef:
02 dec 2021 13:45

..........maar de berichtgeving volgend heb ik het idee dat deze variant zich zeer snel verspreid en zich weinig aantrekt van vaccins of natuurlijke immuniteit.
Ja, dat is een eigenschap van virussen, die muteren, oftewel, ze passen zich aan. En hoe meer ze overspringen, hoe meer ze de kans krijgen te muteren.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Erthanax »

criticus2 schreef:
02 dec 2021 12:27
(...) Ik ben zelf fel tegenstander van verplichting, om meerdere redenen. Los van grondwettelijk recht (wat blijkbaar in andere landen geen probleem is ) is er zo iets als persoonlijke vrijheid (...)
(Ik bestijg weer een van mijn stokpaardjes. Hortsik.)
Artikel 11 Grondwet luidt
Art. 11 Gw schreef:Ieder heeft, behoudens bij of krachtens de wet te stellen beperkingen, recht op onaantastbaarheid van zijn lichaam.
Dat recht op onaantastbaarheid van het lichaam is dus niet absoluut en kan door een wet worden beperkt. Niet door een kabinetsbesluit, een Algemene maatregel van bestuur, een Ministeriële regeling of beschikking, maar door een wet, die dus ook het hele wetgevingstraject doorlopen heeft, inclusief het advies van de Raad van State en goedkeuring in Tweede en Eerste Kamer.
Wat u verstaat u precies onder "persoonlijke vrijheid"? Volgens mij wordt in een rechtsstaat die vrijheid "bij of krachtens de wet" geregeld.

Overigens ben ik vooralsnog geen voorstander van verplichte vaccinatie, maar ook in Nederland is het wel degelijk mogelijk verplichte vaccinatie in te voeren.
(Huuu. Ik stap weer af.)

Jasper45
Berichten: 266
Lid geworden op: 24 mei 2015 07:46

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Jasper45 »

Jose2501 schreef:
02 dec 2021 10:24
Volgens de Zuid-Afrikaanse wetenschapper Tulio de Oliviera die als eerste de Omicron variant ontdekte bewijst deze mutatie dat bescherming door groepsimmuniteit onmogelijk is.

"Het is duidelijk dat omikron mensen opnieuw kan infecteren. Dit is het ultieme bewijs dat we niet hoeven te hopen op groepsimmuniteit door het virus te laten circuleren en iedereen te laten besmetten. Vaccinatie zal waarschijnlijk wel beschermen."
Behalve dan natuurlijk die tig dubbel geprikte overledenen in de verzorgingstehuizen.
Waar voor die laatste zin biostatisticus Tom Wenseleers dan wel bij opmerkt: " maar dan ga je ervanuit dat die vaccins snel genoeg worden aangepast en op de markt kunnen worden gebracht. "
Aparte prikken voor elk van de dagelijkse tig mutanten??

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door 16again »

16again schreef:
02 dec 2021 13:38
Hoe verhoudt dat zich tot eerdere dagelijkse besmettingen daar?
In zuid-afrika zou door seizoensinvloeden het aantal besmettingen nu fors moeten afnemen. Daar is het nu immers lente.
Vreemd genoeg had men in ZuidAfrika zowel in onze winter als in onze zomer vorig jaar een piek
https://www.worldometers.info/coronavir ... th-africa/
Fig: Daily New Cases
De piek daar in december/januari kan ik niet verklaren met seizoensinvloeden.

Wij hadden in onze zomer ook een piek , de toename was daar in korte tijd zelfs het grootst (de helling van grafiek is daar het steilst)
https://www.worldometers.info/coronavir ... therlands/
Maar dat kan ik dan nog toeschrijven aan het dansen met jansen fiasco

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door reggie2 »

Ach in Duitsland komt de vaccinatie plicht. dan zal Nederland wel volgen.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... SPztbZv9E0

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Prima, hoe eerder hoe beter.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door reggie2 »

Vind ik dus niet,

Onkruid71
Berichten: 2619
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Is dat voor een eenmalige vaccinatie of voor jaarlijkse vaccinatieplicht dan. Ik ben in ieder geval tegen. Pas als men kan bewijzen dat dat werkt, dan zal ik er nog over nadenken.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door reggie2 »

Dat is zover ik weet voor de 2 prikken , of misschien 3 ? geen idee.

Jaarlijks moet het niet gaan worden, helaas zijn er te veel mensen die weigeren om de spuit te nemen uit wappie gedrag.

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door kuklos »

Onkruid71 schreef:
02 dec 2021 17:34
Pas als men kan bewijzen dat dat werkt, dan zal ik er nog over nadenken.
Wat accepteer jij als bewijs dat het werkt?

Onkruid71
Berichten: 2619
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

kuklos schreef:
02 dec 2021 18:22
Onkruid71 schreef:
02 dec 2021 17:34
Pas als men kan bewijzen dat dat werkt, dan zal ik er nog over nadenken.
Wat accepteer jij als bewijs dat het werkt?
Als dat de de laatste sleutel is om uit deze pandemie te komen zou zijn. Alhoewel ik hem zelf nog niet zo nemen, ook niet onder dwang. Voorlopig dan.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door 16again »

kuklos schreef:
02 dec 2021 18:22
Onkruid71 schreef:
02 dec 2021 17:34
Pas als men kan bewijzen dat dat werkt, dan zal ik er nog over nadenken.
Wat accepteer jij als bewijs dat het werkt?
Een jaar geleden ging men (lees de wetenschappers, waaronder het WHO) ervan uit, dat het virus zou uitdoven bij een vaccinatiegraad van 70%.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... immuniteit
En die 70% is ruim gehaald, dus dan ligt de conclusie voor de hand dat het vaccin minder werkt dan men hoopte en voorspelde.

Onkruid71
Berichten: 2619
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Gisteren is er ook weer een corona debat geweest, maar weer wordt er weinig aandacht besteed aan slachtoffers zoals long COVID patiënten. Lijkt wel of die voor de politiek niet belangrijk zijn, over wat ze daar mee moeten doen.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 921
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Vaccineren is niet meer nodig. Het toverwoord van dit kabinet is zelftesten en laat daarmee het virus ongecontroleerd rondwaren. Zelftesten zijn simpelweg te onbetrouwbaar om daar een pandemie mee te bestrijden.
Dat de overheid op Europa wil wachten voor een boostervaccinatie is natuurlijk de grootste kolder. Alle landen in Europa zijn al veel verder en hebben niet gewacht op de Rutte en De Jong in dat kleine Nederland.

Jablan
Berichten: 6161
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Jablan »

scharrelschipper schreef:
01 dec 2021 20:55
Jablan,ik ben blij dat ik niet in jouw regio woon/werk.
ik begrijp dat daar 2/3 van de mensen uitvallen door corona.
dat is niet best,en maar mopperen op het nederlandse beleid.
Maar dat valt dan toch best mee?
Alhoewel ik ook geen groot fan ben van ons beleid,lijkt het me daar bij jouw een stuk erger.
Sterkte,ook op zakelijk gebied.
Die 2/3e is bij één bedrijf, gewoon een kleine uitbraak. Bij elke nieuwe golf gebeurt dat en elke keer zijn het de mensen, die tot dan toe niet ziek geweest zijn met dit virus.

In het dorp van ons vakantiehuis is het rustiger geworden. In het begin typische reactie 'dat is buiten het dal, waait wel voorbij, raakt ons niet.' Tot in oktober 2020 het virus toesloeg in een bejaardencentrum en van daaruit door de regio op reis ging. De sterfgevallen zijn juist niet alleen de ouderen en kwetsbaren, maar alle leeftijden en ook gezonde mensen zijn op het kerkhof beland.

Kroatië is al langer een land waar je beter niet ziek kunt worden met wat dan ook, compleet overbelaste gezondheidszorg.
Onkruid71 schreef:
02 dec 2021 17:34
Is dat voor een eenmalige vaccinatie of voor jaarlijkse vaccinatieplicht dan. Ik ben in ieder geval tegen. Pas als men kan bewijzen dat dat werkt, dan zal ik er nog over nadenken.
Weet je, principes hebben is één, ze opzij durven zetten omdat alles verandert, is twee.
reggie2 schreef:
02 dec 2021 16:11
Ach in Duitsland komt de vaccinatie plicht. dan zal Nederland wel volgen.
Vaccinatieplicht komt als laatste. De andere maatregelen zijn veel interessanter. Ongevaccineerd mag je alleen nog naar arts, apotheek, drogist of levensmiddelenwinkel. Voor de rest geldt overal: genezen of gevaccineerd. En in een aantal deelstaten is dit nog uitgebreid met een verse negatieve pcr-test.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door witte angora »

Onkruid71 schreef:
02 dec 2021 18:26
kuklos schreef:
02 dec 2021 18:22
Onkruid71 schreef:
02 dec 2021 17:34
Pas als men kan bewijzen dat dat werkt, dan zal ik er nog over nadenken.
Wat accepteer jij als bewijs dat het werkt?
Als dat de de laatste sleutel is om uit deze pandemie te komen zou zijn. Alhoewel ik hem zelf nog niet zo nemen, ook niet onder dwang. Voorlopig dan.
Ach, jij denkt ook: 'onkruid vergaat niet'. Ja toch?

Gesloten