Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Lowieze »

@Jablan
“Die herbesmettingsmythe blijft maar rondspoken. Het is veel minder frequent dan men denkt, want in Nederland ...
- wordt niet dubbel getest of je wel genezen bent met PCR en Antistoffentest. (Er wordt helemaal niet bijgehouden wie genezen is.)
- wordt niet structureel, maar per steekproef gekeken welke virusvarianten rondgaan. (Denemarken en het VK hebben dit beter op orde.)
Daarom is het bewijs voor jouw stelling/mening onvoldoende, want hier tegenover staan de cijfers uit andere landen en daar vindt men herbesmettingen alleen bij mensen met een niet-werkend of verzwakt immuunsysteem.”

Deze viroloog legt het prima uit dat herbesmetting wel degelijk mogelijk is:

https://www.bnr.nl/nieuws/gezondheid/10 ... ltavariant

scharrelschipper
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Ik begrijp er niets meer van.
In mijn zeg maar "beroepsgroep"hoor ik niets van besmettingen,laat staan van zieken of overledenen.
Ik kom regelmatig in Brabant en Amsterdam, aangemerkt als "brandhaarden":idem.
Zo op het eerste oog en ook wat ik hoor:niks aan de hand.
Sommigen hier op dit forum melden vollopende ziekenhuizen en ic`s,maar dit blijkt
niet volgens het corona dashboard.
Hoewel ik ook begin te twijfelen aan de betrouwbaarheid daarvan.
Ook in oost europa lees ik hier, is het weer desastreus,niks van gehoord in het nieuws.
Terwijl de slechte berichten toch de laatste tijd wel voorrang krijgen is mijn ervaring.
Ook in Frankrijk en België waar ik regelmatig kom en mensen spreek,niks aan de hand.
Vanwaar dan al die doem/paniek verhalen?
Moet ik dan die "complot" denkers toch maar het voordeel van de twijfel gunnen?
En dan heb ik het natuurlijk niet over diegenen die bang zijn voor 5 of zelfs 4 g en voor de door de spuit aangepaste dna en de ufo`s enz.enz. want dat is m.i.allemaal onzin.
Maar over die mensen die oprecht twijfelen aan de berichtgeving die ons bereikt.
Las vandaag hele stukken over 60+ mensen,daar hoor ik dus ook bij;so what?
Ik ben ondertussen een beetje flauw aan het worden van die doemdenkers en paniekzaaiers als een de Jonge,Oosterhaus en Kuipers.
Ook op dit forum zijn er een aantal mensen die propageren om andersdenkenden dan maar te isoleren of erger.
En zo gauw iemand zijdelings een vergelijk durft te trekken met de 2e wo,owee,dan breekt de pleuris uit.
En stop met het oproepen tot vaccinatie,we leven in ons land nog steeds in een democratie (hoewel ik daar soms aan twijfel) en dat zegt:de meederheid beslist,maar heeft respect en houd rekening met de minderheid.
Ik wens U allen een goede nachtrust.

Jablan
Berichten: 6161
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Jablan »

Lowieze schreef:
28 okt 2021 21:23
Deze viroloog legt het prima uit dat herbesmetting wel degelijk mogelijk is:
https://www.bnr.nl/nieuws/gezondheid/10 ... ltavariant
Annemiek van der Eijk. Het BNR-artikel geeft geen onderliggende data prijs en ik wil wel weten waar ze haar mening vandaan heeft. Dit is niet iemand, die zomaar zoiets zegt en ze werkt bij het Erasmus, dat de exploderende viruslast van de Deltavariant goed heeft uitgezocht.

Het spijt mij, maar ik zie haar conclusie (nog) niet terug in andere onderzoeken of publicaties. In vier talen door de zoekmachine zonder resultaat

Ik kan zelf wel bij elkaar puzzelen waarom ze dit heeft gezegd afgelopen zomer. Ze is microbiologe en heeft het virus onderzocht. Tussen het origineel en nu zit voldoende verandering om je daar zorgen over te maken. Toch ... als dit echt zo zou werken, dan zou deze conclusie internationaal breder bekend zijn en gedeeld worden èn zou men minder vertrouwen op de natuurlijke immuniteit (genezen is zes maanden immuun volgens de WHO).

Ik ben nog lang niet overtuigd :)

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door 16again »

Jose2501 schreef:
28 okt 2021 18:50
16again schreef:
28 okt 2021 12:00
Je beschrijft exponentiele groei, terwijl dat juist niet optreedt bij R=1
Bij een R van 1 wordt een besmetting gemiddeld 1 keer doorgegeven. En dat is niet per dag, maar gedurende de hele periode van besmettelijkheid.
Het zal uiteraard niet per dag 1 op 1 gebeuren dat iemand die besmet is direct dezelfde dag een ander besmet. Maar het is natuurlijk wel zo dat er elke dag op dit moment 7500 nieuwe besmettingen bijkomen die dus weer vandaag of morgen of overmorgen of in ieder geval binnen 3/4 dagen een aantal anderen waarmee ieder individu in aanraking zijn gekomen kunnen besmetten. En vooral degenen die weinig klachten hebben zijn superverspreiders. Ik heb bewust als antwoord aan @lievemarie 5000 als basisgetal genomen, is 2/3 van dagelijkse positieve testen.
Ik denk toch dat ik niet ver mis zit met deze berekening.
Je rekent alleen met nieuwe extra mensen, die dagelijks besmet raken.
Uitgaande van R=1: Dagelijks wordt een even grote groep genezen verklaard, het totaal aantal mensen dat besmettelijk is, blijft dus constant , ondanks de nieuwe besmettingen.
Dat is ook het idee achter R=1: steady state.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

angel1978 schreef:
28 okt 2021 21:46
Aldus de wappie die zegt geen wappie te zijn..
Een wappie is iemand die de weg/kluts kwijt is, daar zie ik Scharrelschipper niet onder vallen. Die heeft geen vreemde theorieën, maar is als één van de weinigen nog nuchter. Neemt niet alles aan en gelooft zijn eigen ogen en de mensen die tegen hem praten vanuit hun beroepsgroep.

Iemand die al eeuwen in het ziekenhuis werkt en die hele drukte niet ziet is een betrouwbaardere bron voor me (zeker in combinatie met de cijfers) dan het journaal, wat sowieso nooit neutraal is, en andere media die er goed op gaan om angstbeelden te schetsen.

Als je zelf nog nooit ook maar iets met corona hebt gezien of meegemaakt, dan snap je de heisa toch ook niet? De broer van mijn oma is eraan overleden, maar die had het einde van de maand ook niet gehaald. Voor de rest ken ik niemand die in het ziekenhuis is gekomen of er echt gevolgen van heeft gehad. Dat persoonlijke beeld is veel bepalender voor mijn mening dan al die media die biased zijn.

En zelfs als je hier aan komt met positieve feiten van het coronadashboard, dan weten mensen hier nog te zeggen dat dat negatief is. Even simpel gesteld, het is nu bijna net zo druk op de IC als in september toen we gingen versoepelen.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door reggie2 »

Ik ken wel iemand van 50, die erg slecht heeft gelegen met corona, zeer slecht zelfs. Die is nu nog aan het revalideren.
Of het nu drukker is dan vorige keer, geen idee.
Ik ga wel met je mee in dat je niet alles van de media moet geloven en ook dat ,@scharrelschipper geen onzin praat.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

"Zelf merk ik er niks van dus het zal wel meevallen."

Tsja.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door moederslink »

Nijogeth schreef:
28 okt 2021 22:49
Voor de rest ken ik niemand die in het ziekenhuis is gekomen of er echt gevolgen van heeft gehad. Dat persoonlijke beeld is veel bepalender voor mijn mening dan al die media die biased zijn.
Ik ook niet , ik ben gezegend, geen Coronazieken, geen overlijdens in mijn naaste dierbare omgeving, noch bij familie, noch bij vrienden , noch bij kennissen.
Desalniettemin heb ik de beelden nog op mijn netvlies van bv de Frontberichten, Brazilië, Italië , New York , de wanhoop van de zorgmedewerkers , de verzorgingshuizen etc etc.
Het was en is dus geen griepje.
Er was toen nog geen vaccin, nu wél, waardoor ik in ieder geval denk dat dat helpt en heeft geholpen.
Bovendien houd ik mij nog steeds zoveel mogelijk aan bepaalde maatregelen, afstand, handen steeds wassen, zo nodig een neusmondkapje en veel in de buitenlucht zijn. Goed eten en zo gezond mogelijk leven.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door witte angora »

Bob Schurkjens schreef:
28 okt 2021 23:10
"Zelf merk ik er niks van dus het zal wel meevallen."

Tsja.
'Ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan'.

https://cdn.myonlinestore.eu/94adf480-6 ... 4f3ec4.jpg

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Pippi heeft haar prikkie gewoon gehaald.

You go Pippi!

#ikdoewelmee

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Erthanax »

Vollopende IC's die niet bestaan, een hoop heisa om niks; en dan lees ik bv dit nieuwsbericht. En dan moet ik nog begrip hebben voor eigengereide walnoten, onnozelaars, dwaallichten en provocateurs die alleen maar kritische vragen stellen en onderzoek doen. Dat kost mij steeds meer moeite.

lievemarie
Berichten: 358
Lid geworden op: 15 sep 2021 18:26

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door lievemarie »

Ik hoorde vandaag in Goedemorgen Nederland dat gevaccineerden het virus net zo snel en lang doorgeven als niet gevaccineerden. Was gepubliceerd in The Lancet.
Verder deel ik de mening van Scharrelschipper volledig. Ik heb zelf helaas wel een paar corona sterfgevallen in de familie gehad, en een paar zieken die, ondanks hun al aanwezige problematiek, nauwelijks ziek waren, en toch ben ik niet voor verplicht vaccineren. En dat maakt mij, en Scharrelschipper, zeker geen wappie, alleen iemand met een sterke eigen mening en (blijkbaar) een goed immuunsysteem.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door sjohie »

Goedemorgen Nederland zou ik nou niet als eerste vertrouwen om vaak best nauw gedefinieerde medische onderzoeken, zoals die gepubliceerd worden in the Lancet, te interpreteren. Dat is een vakblad, waarvan aangenomen mag worden, dat de lezers ervan een goed begrip heeft van de materie in kwestie, en de gebruikte medische termen in het Engels of Latijn, want dat vertalen naar het Nederland is ook niet echt te doen met wat "MTV Engels".

lievemarie
Berichten: 358
Lid geworden op: 15 sep 2021 18:26

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door lievemarie »

Maar als het in Trouw staat wel? Die krant is populair op dit forum, dacht ik.

https://www.trouw.nl/zorg/britse-studie ... ~bd641bc6/

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door 16again »

lievemarie schreef:
29 okt 2021 11:23
Maar als het in Trouw staat wel? Die krant is populair op dit forum, dacht ik.

https://www.trouw.nl/zorg/britse-studie ... ~bd641bc6/
Dit onderzoek is gericht op situatie in een huishouden. Daar zit je op elkaars lip, en geef je het altijd wel door.
Het lijkt me belangrijker om verschil in overdracht te meten in winkelcentra, uitgaansgelegenheden, OV etc

lievemarie
Berichten: 358
Lid geworden op: 15 sep 2021 18:26

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door lievemarie »

Dit vind ik zo typerend. Op het moment dat een onderzoek iets uitwijst wat gevaccineerden in hun "voordeel" kunnen uitleggen wordt de uitslag voor waarheid aangenomen. Maar als een onderzoek iets in het "nadeel" van vaccineren uitwijst, wordt er meteen van alles uit de kast getrokken om zo'n onderzoek in diskrediet te brengen.
Raar forum hier.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

lievemarie schreef:
29 okt 2021 11:23
Maar als het in Trouw staat wel? Die krant is populair op dit forum, dacht ik.

https://www.trouw.nl/zorg/britse-studie ... ~bd641bc6/
En ook Trouw is niet erg zorgvuldig, want ze schrijven dit:

“De Gezondheidsraad is gevraagd om op 2 november met een advies te komen”

Uitnodigingen voor een derde prik zijn al de deur uit.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door reggie2 »

lievemarie schreef:
29 okt 2021 11:30
Dit vind ik zo typerend. Op het moment dat een onderzoek iets uitwijst wat gevaccineerden in hun "voordeel" kunnen uitleggen wordt de uitslag voor waarheid aangenomen. Maar als een onderzoek iets in het "nadeel" van vaccineren uitwijst, wordt er meteen van alles uit de kast getrokken om zo'n onderzoek in diskrediet te brengen.
Raar forum hier.
Ik heb toch wel de vraag aan jou, ben jij wel of niet gevaccineerd, ?

Ik vind de hele situatie om die spuit steeds ingewikkelder worden, de wappies ( waar ik dus soms ff kijk wat ze schrijven) zijn van plan zich niet aan de regels te gaan houden.....dan heb ik zoiets met dat soort , zet ze op een eiland.

Ik ken ook wat mensen die bang zijn als ze de spuit nemen , dat ze dood gaan....dus die zal je ook niet kunnen overtuigen. De idiootste verhalen gaan over internet.
Laatst gewijzigd door reggie2 op 29 okt 2021 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.

lievemarie
Berichten: 358
Lid geworden op: 15 sep 2021 18:26

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door lievemarie »

Stel me die vraag maar mooi per pb of mail :D

Ik ben idd wel voor alle wappies op een eiland. Zonder water en brood, laat ze elkaar maar opeten.
Laatst gewijzigd door lievemarie op 29 okt 2021 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door reggie2 »

lievemarie schreef:
29 okt 2021 11:36
Stel me die vraag maar mooi per pb of mail :D
Nee, waarom? de rest mag het toch weten? Die functie staat bij mij trouwens uit en dat blijft zo.

Gesloten