Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Jablan
Berichten: 6161
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Jablan »

Het virus blijft - maar in hoeverre we er last van houden, is een ander verhaal.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Erthanax »

Prima column van Max Pam:
Max Pam schreef:Je niet laten vaccineren, maar toch mee willen doen aan de maatschappij, terwijl je willens en wetens een gezondheidsrisico vormt voor jezelf en voor je omgeving, dat noem ik pas echt cynisch.

Albert1955
Berichten: 132
Lid geworden op: 04 apr 2021 19:09

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Albert1955 »

Nijogeth schreef:
27 okt 2021 20:52
reggie2 schreef:
27 okt 2021 20:42
@nijogeth, ga jij weer mensen in hokjes plaatsen??
Het zijn zoals het er nu voor staat van alle leeftijden.
Nee, liever niet. Maar Alfatrion kwam met de bewering dat als we ongevaccineerden in quarantaine doen, dat de cijfers in de ziekenhuizen dan beter worden. Daar antwoord ik op dat volgens de officiële cijfers van het RIVM toch echt veruit het grootste deel dat momenteel in het ziekenhuis wordt opgenomen 60+ is. En dat zijn wel de groepen die het meest gevaccineerd zijn.
Leg dan eens uit hoe het komt dat 90% van de ziekenhuisopnames (verpleeg EN ic) NIET gevaccineerden betreft en slecht 10% gevaccineerden ? Bedenk daarbij dat de oudste groep (80-90+) als eerste hun vaccinatie kregen en daarom ook als eerste een boosterprik krijgen om de bescherming weer op peil te brengen.
Niemand beweert dat gevaccineerden geen corona kunnen krijgen. Alleen zijn de gevolgen voor gevaccineerden minder ernstig waardoor minder ziekenhuisopnames nodig zijn (zie ook de percentages).

Ben zelf 65, heb in mei corona gehad (mild, niet eens gemerkt, zelfs niet met mijn copd) én gevaccineerd (na corona).
Op kantoor zie ik om mij heen talloze jongere collega's die positief testen. Het merendeel van hen: niet gevaccineerd.
Inrichting is aangepast naar 1,5 meter afstand. Nog meer bewijs ?
Laatst gewijzigd door Albert1955 op 27 okt 2021 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door reggie2 »

Geen idee, maar laten we maar afwachten.
@ moederslink

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Lowieze »

Nijogeth schreef:
27 okt 2021 21:34
moederslink schreef:
27 okt 2021 21:25
Ten tweede : we moeten dit allemaal tezamen doen!
Helemaal mee eens. En dus geen onderscheid tussen gevaccineerd en ongevaccineerd. Want dat is ten eerste al een onlogische scheiding als blijkt dat andere scheidingen (zoals op leeftijd) een beter effect zouden hebben. En ten tweede is dat ook totaal niet nodig. We hebben net zoveel mensen op de IC liggen als half september, toen was er niet veel aan de hand. Anderhalve maand later worden we ineens panisch.
“We” worden panisch omdat we maar niet van die wachtlijsten afkomen. Mensen die al een paar maanden uitstel kregen voor een reguliere behandeling, waarbij vermoedelijk een ic-bed nodig is, moeten nog steeds wachten.
Plus dat het verplegend personeel op zijn laatste benen loopt, dus het zit er wel in dat in de komende wintertijd we het met minder personeel zullen moeten doen. Steeds meer mensen in de verpleging melden zich ziek of nemen ontslag.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

De column van Max Pam zit niet achter een paywall hoor. Voor iedereen te lezen. Beetje schurend. Beetje tegen het zere been voor sommigen. Dat maakt een goede column.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Albert1955 schreef:
27 okt 2021 22:11
Leg dan eens uit hoe het komt dat 90% van de ziekenhuisopnames (verpleeg EN ic) NIET gevaccineerden betreft en slecht 10% gevaccineerden ? Bedenk daarbij dat de oudste groep (80-90+) als eerste hun vaccinatie kregen en daarom ook als eerste een boosterprik krijgen om de bescherming weer op peil te brengen.
Niemand beweert dat gevaccineerden geen corona kunnen krijgen. Alleen zijn de gevolgen voor gevaccineerden minder ernstig waardoor minder ziekenhuisopnames nodig zijn (zie ook de percentages).

Ben zelf 65, heb in mei corona gehad (mild, niet eens gemerkt, zelfs niet met mijn copd) én gevaccineerd (na corona).
Op kantoor zie ik om mij heen talloze jongere collega's die positief testen. Het merendeel van hen: niet gevaccineerd.
Inrichting is aangepast naar 1,5 meter afstand. Nog meer bewijs ?
Die verdeling is helemaal geen 90/10, zoals je stelt, maar lager. Een maand geleden was dit inderdaad 75/25, maar momenteel is dat een stuk minder aan het worden. In Maastricht was de verdeling zelfs 80% gevaccineerd en 20% ongevaccineerd.

De verdeling in de ziekenhuizen is gewoon een absoluut feit. De opnames zijn iedere week vooral 60+ en maar een kleine aantal lager. Wat besmettingen maakt het allemaal geen zak uit, want besmettingen zorgen niet voor een volle IC, dat doen alleen opnames.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Lowieze schreef:
27 okt 2021 22:11
Nijogeth schreef:
27 okt 2021 21:34
moederslink schreef:
27 okt 2021 21:25
Ten tweede : we moeten dit allemaal tezamen doen!
Helemaal mee eens. En dus geen onderscheid tussen gevaccineerd en ongevaccineerd. Want dat is ten eerste al een onlogische scheiding als blijkt dat andere scheidingen (zoals op leeftijd) een beter effect zouden hebben. En ten tweede is dat ook totaal niet nodig. We hebben net zoveel mensen op de IC liggen als half september, toen was er niet veel aan de hand. Anderhalve maand later worden we ineens panisch.
“We” worden panisch omdat we maar niet van die wachtlijsten afkomen. Mensen die al een paar maanden uitstel kregen voor een reguliere behandeling, waarbij vermoedelijk een ic-bed nodig is, moeten nog steeds wachten.
Plus dat het verplegend personeel op zijn laatste benen loopt, dus het zit er wel in dat in de komende wintertijd we het met minder personeel zullen moeten doen. Steeds meer mensen in de verpleging melden zich ziek of nemen ontslag.
En dus moeten we ons allemaal weer gaan opofferen? Het aantal mensen dat ik ken dat op hun werk op hun laatste benen loopt is ook gigantisch. Horecapersoneel, supermarkt personeel, pakketbezorgers, vrachtwagenchauffeurs, noem maar op. Overal ligt de werkdruk hoog en zijn er te weinig mensen beschikbaar. En die werkdruk ligt in sommige sectoren juist zo hoog door de coronamaatregelen, waar ook nog eens gigantische onzekerheid uit voorkomt in veel meer sectoren.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door witte angora »

moederslink schreef:
27 okt 2021 21:46
Nijogeth schreef:
27 okt 2021 21:34
We hebben net zoveel mensen op de IC liggen als half september, toen was er niet veel aan de hand. Anderhalve maand later worden we ineens panisch.
De paniek is niet onterecht : de besmettingen en de opnames lopen hard op.
Plus : er komt weer een griepgolf aan, plus de effectiviteit vh vaccineren wordt minder.
Kon je allemaal aan zien komen. Afgelopen maandag een mail gestuurd dat ik stop met het vrijwilligerswerk. Ben er al bijna een jaar niet geweest, want: Corona. En je zag het al weer aankomen, en inderdaad: er komt mogelijk weer een advies om thuis te werken. Dan houdt het niet-noodzakelijk werken met kwetsbaren wat mij betreft op. Als je al zo lang enkel op papier vrijwilliger bent, zonder uitzicht wanneer je weer kunt beginnen, wordt het tijd om een knoop door te hakken.

Met paniek heeft het niks te maken. Het heeft alles te maken met gezond verstand.

En die griepgolf, wie had het daar een tijdje geleden als eerste ook al weer over? :wink:

Holiday
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 okt 2006 16:54

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Holiday »

alfatrion schreef:
27 okt 2021 16:15

Ik ben voor maatregelen die alleen voor niet-gevaccineerden gelden. De reden daarvoor is simpel: de besmettingen vinden voornamelijk plaats tussen niet-gevaccineerden onderling. Als een nieuwe quarantine nodig is dan moeten we doen. Als een quarantine voor alleen niet-gevaccineerden volstaat dan moeten we dat ook doen.
Ik denk dat jouw redenering niet klopt, niet gevaccineerden zijn gezonde mensen die zeker tegen een stootje kunnen en die geen corona virus dragen. De niet gevaccineerden worden dus besmet door gevaccineerden, want die dragen de corona virus wel bij zich.

En dan steeds het verwijt dat niet gevaccineerden IC bedden bezet houden, waardoor andere operaties niet uitgevoerd kunnen worden.

Geld dit ook voor mensen die roken en longkanker krijgen en geopereerd moeten worden, dan moet je maar niet roken en die mensen met gevaarlijke hobby's, dat is ook je eigen schuld als je iets gebeurt, obesitas, dan moet je maar gezond eten, zo zijn er heel veel verwijten te maken aan mensen die op de IC terecht komen. Het is zo makkelijk om alleen niet gevaccineerden te noemen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

En daarbij: de aarde is plat.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door alfatrion »

lievemarie schreef:
27 okt 2021 20:03
alfatrion schreef:
27 okt 2021 19:56
De besmettingen vinden voornamelijk plaats tussen niet-gevacineerden onderling.
lievemarie schreef:
26 okt 2021 11:57
https://www.rivm.nl/sites/default/files ... _final.pdf

Blz 25 geeft een vergelijk van het aantal besmettingen tussen gevaccineerden en ongevaccineerden.

In oktober was het percentage besmettingen onder gevaccineerden 42%, en ongevaccineerden 59%. Hierin ook niet volledig gevaccineerden. Het verschil tussen beide categorieën nadert de 50/50 verhouding. Terwijl deze verhouding in augustus nog 25/75% was.
Ik plaats hem nog maar een keer om aan te geven dat besmettingen niet alleen plaatsvinden tussen ongevaccineerden, maar over en weer. Dus geen reden om met vingertjes te wijzen.
Er zijn alleen veel meer mensen die gevaccineerd zijn dan niet, dus de groep niet-gevaccineerden is oververtegenwoordigd in de cijfers.

De vaccinatiegraad is c.a. 85%. Van de 100 mensen zijn er dan 85 gevaccineerd en 15 niet-gevaccineerd. Als van de 100 mensen er 10 besmet zijn dan zijn er daarvan 4 gevaccineerd en 6 niet-gevaccineerd. De groep van 4 besmetten komt uit een populatie van 85 man, dus 4,7% van alle gevaccineerden is besmet. De groep van 6 besmetten komt uit een populatie van 15, dus 40% van alle niet-gevaccineerden is besmet.

Zie ook:
https://mobile.twitter.com/rivm/status/ ... 34/photo/1
Bijlagen
FBFI0qVWEAEOMQ2 (1).jpeg
(86.19 KiB) 73 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

Albert1955
Berichten: 132
Lid geworden op: 04 apr 2021 19:09

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Albert1955 »

Holiday schreef:
28 okt 2021 00:22
alfatrion schreef:
27 okt 2021 16:15

Ik ben voor maatregelen die alleen voor niet-gevaccineerden gelden. De reden daarvoor is simpel: de besmettingen vinden voornamelijk plaats tussen niet-gevaccineerden onderling. Als een nieuwe quarantine nodig is dan moeten we doen. Als een quarantine voor alleen niet-gevaccineerden volstaat dan moeten we dat ook doen.
Ik denk dat jouw redenering niet klopt, niet gevaccineerden zijn gezonde mensen die zeker tegen een stootje kunnen en die geen corona virus dragen. De niet gevaccineerden worden dus besmet door gevaccineerden, want die dragen de corona virus wel bij zich.

En dan steeds het verwijt dat niet gevaccineerden IC bedden bezet houden, waardoor andere operaties niet uitgevoerd kunnen worden.

Geld dit ook voor mensen die roken en longkanker krijgen en geopereerd moeten worden, dan moet je maar niet roken en die mensen met gevaarlijke hobby's, dat is ook je eigen schuld als je iets gebeurt, obesitas, dan moet je maar gezond eten, zo zijn er heel veel verwijten te maken aan mensen die op de IC terecht komen. Het is zo makkelijk om alleen niet gevaccineerden te noemen.
Wat een onzin redenering is dit nu????. niet gevaccineerden zijn gezonde mensen ? Als ik beelden zie van niet gevaccineerden dan zie ik obesitas figuren die kennelijk tijd hebben om te demonstreren op tijdstippen dat anderen plegen te werken. Gezond ????
En Ja dit soort figuren houden dus ic bedden bezet voor anderen die daardoor niet behandeld kunnen worden, Ze zijn dus in feite moordenaars! En niet lullen, ik hoor dit uit bronnen als het bijv. het Erasmus MC. Het is wederom een kleine 10% (1,8 mio) die denkt dat ze de rest hun wil kunnen opleggen. Helaas, er is dus 90% die anders denkt en dus zullen de non vaccers zich dit keer maar eens moeten aanpassen.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door alfatrion »

Nijogeth schreef:
27 okt 2021 20:33
En toch blijft 60+ in quarantaine zetten effectiever als je naar de ziekenhuizen kijkt.
Voor de ziekenhuizen op korte termijn ja. Voor de besmettingen nee.

Wat er gebeurt is dat de besmettingen blijven oplopen, omdat daar niets tegen wordt gedaan, en op een geven moment raakt 60+ toch weer besmet.

lievemarie
Berichten: 358
Lid geworden op: 15 sep 2021 18:26

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door lievemarie »

Hoeveel procent van de omstreden 1,5 miljoen niet gevaccineerden heeft al immuniteit vanwege een doorgemaakte besmetting? Laat dat 25% zijn (ik denk zelf dat het meer is), dan zijn dat er toch al 375.000. Die dus ook geen groot risico meer vormen voor de maatschappij.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door 16again »

Albert1955 schreef:
28 okt 2021 01:20
Wat een onzin redenering is dit nu????. niet gevaccineerden zijn gezonde mensen ? Als ik beelden zie van niet gevaccineerden dan zie ik obesitas figuren die kennelijk tijd hebben om te demonstreren op tijdstippen dat anderen plegen te werken. Gezond ????
En Ja dit soort figuren houden dus ic bedden bezet voor anderen die daardoor niet behandeld kunnen worden, Ze zijn dus in feite moordenaars! En niet lullen, ik hoor dit uit bronnen als het bijv. het Erasmus MC. Het is wederom een kleine 10% (1,8 mio) die denkt dat ze de rest hun wil kunnen opleggen. Helaas, er is dus 90% die anders denkt en dus zullen de non vaccers zich dit keer maar eens moeten aanpassen.
De volgende volksopruier staat op.
50% van Nederland heeft obesitas, daar zijn een heleboel gevaccineerden bij.
Scoor ook nog even door de koppeling te leggen met arbeidsetos. Waren de demonstraties niet vooral in weekenden?

Om een eind te maken aan de tweespalt, zijn we toe aan een nieuwe variant, waar vaccins niet tegen werken.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Lowieze »

lievemarie schreef:
28 okt 2021 07:58
Hoeveel procent van de omstreden 1,5 miljoen niet gevaccineerden heeft al immuniteit vanwege een doorgemaakte besmetting? Laat dat 25% zijn (ik denk zelf dat het meer is), dan zijn dat er toch al 375.000. Die dus ook geen groot risico meer vormen voor de maatschappij.
En hoe lang blijft die natuurlijke afweer werken? De immuunrespons is namelijk niet bij iedereen hetzelfde, vandaar dat bij een doorgemaakte besmetting toch een vaccinatie wordt aanbevolen.
Bovendien kun je, als je de Delta variant niet hebt gehad, maar een eerdere variant, toch weer besmet worden en dit virus weer doorgeven.

Jablan
Berichten: 6161
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Jablan »

De teller staat op 2,1 miljoen mensen met een positieve testuitslag sinds maart 2020. En 18.000+ overleden. De teller geeft ook 1,8 miljoen niet-gevaccineerden boven de 12 jaar aan. En de groep 0-11 jaar is (nog) niet aan de beurt voor een vaccin, tenzij de artsen en ouders/verzorgers er een dringende medische reden voor hebben.

Het heeft in mijn ogen niet zo veel nut om door te gaan over het aantal besmettingen bij wel/niet gevaccineerden. Reden: met vaccin merken de meesten niet, dat ze besmet zijn (symptoomloos) en die laten zich vanzelfsprekend niet testen. Op zich is dit een goede ontwikkeling, want het virus blijft en als je er verder geen last van hebt, dan is het door de vaccins een onschuldig virus geworden.

Natuurlijke immuniteit is beter. Combinatie van doorgemaakte Covid19 en vaccin OF twee verschillende vaccins, die met ruime tijd tussen beide prikken worden gegeven, geven momenteel maximale bescherming.

Opnieuw besmet raken ... is echt extreem zeldzaam. Als je immuunsysteem Action-kwaliteit heeft, dan lukt het, maar dan ben je ook altijd aan de beurt met andere virussen en ziektes. Bijvoorbeeld met twee keer griep krijgen binnen hetzelfde griepseizoen.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Lowieze »

Nijogeth schreef:
27 okt 2021 22:38
Lowieze schreef:
27 okt 2021 22:11


“We” worden panisch omdat we maar niet van die wachtlijsten afkomen. Mensen die al een paar maanden uitstel kregen voor een reguliere behandeling, waarbij vermoedelijk een ic-bed nodig is, moeten nog steeds wachten.
Plus dat het verplegend personeel op zijn laatste benen loopt, dus het zit er wel in dat in de komende wintertijd we het met minder personeel zullen moeten doen. Steeds meer mensen in de verpleging melden zich ziek of nemen ontslag.
En dus moeten we ons allemaal weer gaan opofferen? Het aantal mensen dat ik ken dat op hun werk op hun laatste benen loopt is ook gigantisch. Horecapersoneel, supermarkt personeel, pakketbezorgers, vrachtwagenchauffeurs, noem maar op. Overal ligt de werkdruk hoog en zijn er te weinig mensen beschikbaar. En die werkdruk ligt in sommige sectoren juist zo hoog door de coronamaatregelen, waar ook nog eens gigantische onzekerheid uit voorkomt in veel meer sectoren.
Sorry, ik lees dit nu pas, maar werkelijk, u vergelijkt zorgpersoneel met horeca-, supermarktpersoneel etc.?
Daar ben ik even stil van.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Lowieze »

Jablan schreef:
28 okt 2021 09:52
De teller staat op 2,1 miljoen mensen met een positieve testuitslag sinds maart 2020. En 18.000+ overleden. De teller geeft ook 1,8 miljoen niet-gevaccineerden boven de 12 jaar aan. En de groep 0-11 jaar is (nog) niet aan de beurt voor een vaccin, tenzij de artsen en ouders/verzorgers er een dringende medische reden voor hebben.

Het heeft in mijn ogen niet zo veel nut om door te gaan over het aantal besmettingen bij wel/niet gevaccineerden. Reden: met vaccin merken de meesten niet, dat ze besmet zijn (symptoomloos) en die laten zich vanzelfsprekend niet testen. Op zich is dit een goede ontwikkeling, want het virus blijft en als je er verder geen last van hebt, dan is het door de vaccins een onschuldig virus geworden.

Natuurlijke immuniteit is beter. Combinatie van doorgemaakte Covid19 en vaccin OF twee verschillende vaccins, die met ruime tijd tussen beide prikken worden gegeven, geven momenteel maximale bescherming.

Opnieuw besmet raken ... is echt extreem zeldzaam. Als je immuunsysteem Action-kwaliteit heeft, dan lukt het, maar dan ben je ook altijd aan de beurt met andere virussen en ziektes. Bijvoorbeeld met twee keer griep krijgen binnen hetzelfde griepseizoen.
Opnieuw besmet raken is niet extreem zeldzaam. Wel is het zo dat je bij opnieuw besmet worden er zelf nauwelijks last van zult hebben, misschien een snotneus en wat hoesten. Ik heb over verschillende mensen gelezen die vorig jaar corona hebben gehad en nu, met de Deltavariant, opnieuw besmet zijn geraakt.

Gesloten