Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door reggie2 »

Jij maakt er onzin van, en dat heb ik toch niet gezegd.
Ik vind dat geneuzel van jou....laat ik het maar niet zeggen.
Ineens heeft iedereen een boel mensen die wachten....ik ben het daar ook niet mee eens, dus lezen lowieze.

Laat mensen gewoon zelf de keus maken, niemand mag beslissen over wat er bij een ander in zijn lijf wordt gespoten.
Laatst gewijzigd door reggie2 op 25 okt 2021 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.

lievemarie
Berichten: 358
Lid geworden op: 15 sep 2021 18:26

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door lievemarie »

Het echte probleem ligt niet bij de ongevaccineerden, maar bij de chronische tekorten aan personeel en bedden op de ic's.

https://www.nu.nl/stand-van-het-land/61 ... en-op.html

"Als we naar het aantal ic-bedden per 100.000 inwoners kijken, dan heeft Nederland er gemiddeld minder dan de rest van Europa. Nederland beschikt over 6 zes ic-bedden per 100.000 inwoners, terwijl het gemiddelde in Europa op 11,5 bedden per 100.000 inwoners ligt."
Laatst gewijzigd door lievemarie op 25 okt 2021 22:00, 1 keer totaal gewijzigd.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door moederslink »

De vaccins zijn snel maar goed ontwikkeld ____feit!
De vaccins beschermen tegen ernstig ziek worden of overlijden ____feit!
Je houdt niets over aan het vaccineren ____ feit!
( die enkeling die er nare bijwerkingen door kreeg is de uitzondering die de regel bevestigt)
De ziekenhuizen stromen pijlsnel vol door niet gevaccineerden ____ feit!
De reguliere zorg is onder de maat gekomen door de overbelasting vd ziekenhuizen ___ feit!
De niet gevaccineerden zitten met name in de grote steden en de Bible Belt ____feit!
Is dat eigenwijzigheid? Dommigheid? Niet van God? Egoïsme?

De ouderen onder ons ( ik dus) zijn de l***l , ik moet extra voorzichtig zijn, mijn " vrijheid" word beperkt enz enz.
Het enige dat " gevraagd " wordt ( niet eens geëist! ) is solidariteit in dit land.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Jablan »

Erthanax schreef:
25 okt 2021 21:42
Nou, ik heb wel een open zenuw geraakt bij sommigen.
Ik vond je eerdere omschrijving wel mooi, bijna literair.
lievemarie schreef:
25 okt 2021 21:39
Bij mij in het dorp is onlangs iemand overleden aan corona die volledig was gevaccineerd.
Dat gebeurt. Bij dit type berichten ontbreekt altijd de onderliggende, relevante informatie. Leeftijd. wanneer gevaccineerd, wat was de tijd tussen prik één en twee, met welk merk plus die andere vragen:
moederslink schreef:
25 okt 2021 21:40
En? Was deze man/ vrouw misschien al zwak? Veel onderliggende gezondheidsproblemen?
Al deze vragen verdienen een antwoord en pas dan kun je er meer over zeggen.
lievemarie schreef:
25 okt 2021 21:52
Ik vraag me af of mensen die corona hebben gehad binnen afzienbare tijd nog eens corona kunnen krijgen. Daar heb ik nog nooit van gehoord. Vind ik interessant.
Opmerkelijk in alle data: Nederland houdt niet bij wie genezen is en Nederland heeft relatief veel 'herbesmettingen'.
Kijk je naar het hele verhaal, ligt het wezenlijk anders. Positief getest, thuisgebleven totdat de klachten voorbij zijn, weer aan de slag, opnieuw klachten, opnieuw positief testen en dat wordt als herbesmetting gezien. De uitleg van virologen is anders: het virus heeft zich een tijdje verstopt, was niet aanwezig in het slijmvlies van neus en keel, daarom een negatieve testuitslag. Kraakbeen is één van de plekken waar het virus slapend kan overleven - het is aangetroffen in de wervelkolom, buiten de bloedbaan.

lievemarie
Berichten: 358
Lid geworden op: 15 sep 2021 18:26

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door lievemarie »

moederslink schreef:
25 okt 2021 22:00
De vaccins zijn snel maar goed ontwikkeld ____feit!
De vaccins beschermen tegen ernstig ziek worden of overlijden ____feit!
Je houdt niets over aan het vaccineren ____ feit!
( die enkeling die er nare bijwerkingen door kreeg is de uitzondering die de regel bevestigt)
De ziekenhuizen stromen pijlsnel vol door niet gevaccineerden ____ feit!
De reguliere zorg is onder de maat gekomen door de overbelasting vd ziekenhuizen ___ feit!
De niet gevaccineerden zitten met name in de grote steden en de Bible Belt ____feit!
Is dat eigenwijzigheid? Dommigheid? Niet van God? Egoïsme?

De ouderen onder ons ( ik dus) zijn de l***l , ik moet extra voorzichtig zijn, mijn " vrijheid" word beperkt enz enz.
Het enige dat " gevraagd " wordt ( niet eens geëist! ) is solidariteit in dit land.
Waarom moet je dan extra voorzichtig zijn? Vaccins beschermen toch genoeg?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door moederslink »

lievemarie schreef:
25 okt 2021 21:48
Het echte probleem ligt niet bij de ongevaccineerden, maar bij de chronische tekorten aan personeel en bedden op de ic's.

https://www.nu.nl/stand-van-het-land/61 ... en-op.html

"Als we naar het aantal ic-bedden per 100.000 inwoners kijken, dan heeft Nederland er gemiddeld minder dan de rest van Europa. Nederland beschikt over 6 zes ic-bedden per 100.000 inwoners, terwijl het gemiddelde in Europa op 11,5 bedden per 100.000 inwoners ligt."
Dat is idd ook een feit.
Het opschalen qua bedden kan , echter, er is te weinig gekwalificeerd personeel!
En dat heeft oa te maken met de te lage salariëring.

lievemarie
Berichten: 358
Lid geworden op: 15 sep 2021 18:26

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door lievemarie »

Dus waarom dan met het vingertje naar de niet gevaccineerden wijzen als het echte probleem ligt in het tekort aan bedden?

Als de landen om ons heen 2 x zoveel ic bedden hebben per 100.000 inwoners lijken wij wel een 3e wereld land.
Laatst gewijzigd door lievemarie op 25 okt 2021 22:07, 1 keer totaal gewijzigd.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door reggie2 »

moederslink schreef:
25 okt 2021 22:00
Het enige dat " gevraagd " wordt ( niet eens geëist! ) is solidariteit in dit land.
De solidariteit is niet bij iedereen te vinden nee.
Feit is ook dat er toch wel wat meer bijwerkingen zijn, sowieso bij jonge dames, menstruatie stoornis.
Ook veel voorkomend is hoofdpijn.
Of dit opweegt tegen niet vaccineren, nee denk het niet.

Komt die weer....je kan niet beslissen over wat je wel of niet in je lijf last spuiten voor een ander.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door moederslink »

lievemarie schreef:
25 okt 2021 22:03
Waarom moet je dan extra voorzichtig zijn? Vaccins beschermen toch genoeg?
Men is er nu achter dat het effect van het vaccineren op termijn wat wegebt.
Daarom mogelijk dus die 3e prik.
En vergeet niet dat dit smerige virus als een malle muteert...

scharrelschipper
Berichten: 1807
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Jablan schreef:
25 okt 2021 20:57
Sorry, Scharrelschipper, als iedereen nu tenminste één keer een vaccin zou hebben gehaald, dan ...

... was het aantal besmettingen fors lager.
... zou er niet weer gesleept worden met patiënten door het land
... zouden mensen, die op de wachtlijst staan voor andere operaties, eerder geholpen worden.
... zouden de totale zorgkosten dit jaar en volgend jaar veel lager zijn. Als één Coronapatiënt op de IC in zijn eentje vijftien open hart operaties weet te vertragen, dan geeft dat een aardig beeld hoe duur zo'n (ongevaccineerde) Coronapatiënt voor de maatschappij is.
Jablan,met alle respect,maar achter al jou aanname`s zet ik een vraagteken.
We verschillen nu enmaal van mening;het zij zo.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik kijk nu naar Eva____ daar wordt het eea nog wel weer uitgelegd.
Ik stop er nu mee, dit over-en weer gehakketak schiet ook niet echt op.
Ieder heeft z'n eigen mening. Soit!

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Jablan »

lievemarie schreef:
25 okt 2021 22:06
Dus waarom dan met het vingertje naar de niet gevaccineerden wijzen als het echte probleem ligt in het tekort aan bedden?
Omdat overal, ook in landen met veel meer Ic-bedden, dezelfde overbelasting van de zorg optreedt.
Persoonlijk kunnen wij het in vijf landen van dichtbij volgen en het algemene beeld is gelijk: het personeel is op en kan niet meer. Daarnaast spelen per land andere factoren een rol: beschikbaarheid van medicatie, zuurstof, de kwaliteit van de IC en hoe lang mensen op de IC blijven.

Vergeet overigens niet, dat in Nederland de 'lichtere' gevallen niet in het ziekenhuis worden opgenomen, maar thuis aan de zuurstof gaan. Nu weet ik niet of deze mensen meetellen in de opnamecijfers of er buiten vallen, eigenlijk horen ze in het ziekenhuis te liggen.

Lowieze
Berichten: 6534
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Lowieze »

Jablan schreef:
25 okt 2021 22:26
lievemarie schreef:
25 okt 2021 22:06
Dus waarom dan met het vingertje naar de niet gevaccineerden wijzen als het echte probleem ligt in het tekort aan bedden?
Omdat overal, ook in landen met veel meer Ic-bedden, dezelfde overbelasting van de zorg optreedt.
Persoonlijk kunnen wij het in vijf landen van dichtbij volgen en het algemene beeld is gelijk: het personeel is op en kan niet meer. Daarnaast spelen per land andere factoren een rol: beschikbaarheid van medicatie, zuurstof, de kwaliteit van de IC en hoe lang mensen op de IC blijven.

Vergeet overigens niet, dat in Nederland de 'lichtere' gevallen niet in het ziekenhuis worden opgenomen, maar thuis aan de zuurstof gaan. Nu weet ik niet of deze mensen meetellen in de opnamecijfers of er buiten vallen, eigenlijk horen ze in het ziekenhuis te liggen.
De mensen met zuurstof thuis hebben wel in het ziekenhuis gelegen, maar mogen, als ze stabiel genoeg zijn, thuis verder herstellen. Natuurlijk onder allerlei voorwaarden, maar ze zullen dus zeker wel meegeteld worden.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Moneyman »

lievemarie schreef:
25 okt 2021 21:39
Bij mij in het dorp is onlangs iemand overleden aan corona die volledig was gevaccineerd. I rest my case.
Hé, die ken ik! Dat is de buurman van mijn opa, die al rokend 99 is geworden. He rest his case too.
Laatst gewijzigd door Moneyman op 25 okt 2021 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Jablan »

moederslink schreef:
25 okt 2021 22:05
Het opschalen qua bedden kan , echter, er is te weinig gekwalificeerd personeel!
En dat heeft oa te maken met de te lage salariëring.
En het personeel loopt ook weg door slechte werksfeer, hoge werkdruk, geen vrijheid van handelen (elke handeling vastleggen), inflexibele roosters, bedreigingen door (verwanten van) patiënten, enz.

Er zal nog een paar keer hoogwater zijn in de Rijn en Maas, voordat dit allemaal beter wordt.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er is dus helemaal niets aangepast, maar doet er niet zoveel toe. Iedereen snapt dat @moederslink dat niet zegt.

En het personeel is het ook spuugzat dat de bedden weer overwegend bevolkt worden door ongevaccineerden, maar nu wel zorg en medicatie willen.

Die dat dus hadden kunnen voorkomen.

Nijogeth
Berichten: 9912
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Het grote voordeel is wel dat we van maximaal 1150 ic-bedden voor de coronacrisis al afgeschaald zijn naar 950 ic-bedden in Nederland. En dat tijdens zo'n crisis. Het juiste beleid zou toch zijn om er gas op te geven, extra personeel er voor te krijgen door de voorwaarden te verbeteren. Ik riep anderhalf jaar geleden als dat er snel mensen opgeleid moesten worden om coronapatiënten te kunnen verzorgen, waarom is daar nog niets aangedaan? Soms kan ik de logica (of onlogica) van de hoge heren in Den Haag niet snappen.

Gegarandeerd dat als er weer maatregelen komen, dat deze alleen maar meer verdeling zaaien. Ik ben zelf op het punt, dat ze niets meer dicht mogen gooien wat al langere tijd dicht is geweest, ze moeten er maar omheen gaan werken. Horeca gewoon door laten lopen, festivals, scholen, sporten. Het gewone leven moet weer prioriteit zijn en zolang het geen code rood is in de ziekenhuizen moeten we niet te veel gekke dingen doen. Misschien de kerken sluiten als de Biblebelt zo'n probleem is (al lijkt Urk mee te vallen, andere gemeenten zijn wel extreem).

Het is ook zo oneerlijk dat het hier in de regio eigenlijk gewoon goed gaat, de cijfers zijn vrij stabiel, al tijden geen dode en ook amper mensen in de ziekenhuizen opgenomen, maar dat we hier dus gewoon de dupe worden van andere regio's die niet richting de 90% gevaccineerd gaan.

Grote steden is over het algemeen ook een probleem. Die gemeentes hebben ook veel minder gevaccineerde personen dan gemeentes zonder grote stad. Zou dat aan het grotere aantal mensen met een migratie achtergrond liggen?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door moederslink »

Lady1234 schreef:
25 okt 2021 23:28
Er is dus helemaal niets aangepast, maar doet er niet zoveel toe. Iedereen snapt dat @moederslink dat niet zegt.
En dat wat Erthanax zegt , ik dus heb gezegd :lol:

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Jablan »

@Nijogeth: Migratieachtergrond speelt een rol.
Nederlandse overheid communiceert in te weinig talen en bereikt daardoor niet iedereen. Dan is er een groep orthodox gelovigen (van alle godsdiensten) en dat zorgt voor een lage vaccinatiegraad in sommige wijken. (Bij ons is dat direct rond twee moskeeën, terwijl rond de derde weer bijna iedereen is gevaccineerd.) Tenslotte spelen eerdere slechte ervaringen met de overheid mee en die houden mensen nu tegen om een afspraak te maken.

Of het op Urk meevalt, weet ik niet. Kwam gisteren een onderzoek van het RKI tegen, ongevaccineerden laten zich minder snel/vaak testen als gevaccineerden. Als dit in Nederland net zo werkt, dan zijn de werkelijke besmettingscijfers in gebieden als Urk veel hoger.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Nijogeth schreef:
25 okt 2021 23:54
Het grote voordeel is wel dat we van maximaal 1150 ic-bedden voor de coronacrisis al afgeschaald zijn naar 950 ic-bedden in Nederland. En dat tijdens zo'n crisis. Het juiste beleid zou toch zijn om er gas op te geven, extra personeel er voor te krijgen door de voorwaarden te verbeteren. Ik riep anderhalf jaar geleden als dat er snel mensen opgeleid moesten worden om coronapatiënten te kunnen verzorgen, waarom is daar nog niets aangedaan? Soms kan ik de logica (of onlogica) van de hoge heren in Den Haag niet snappen.
Dat lost het probleem niet op. Als er meer capaciteit is, worden extra maatregelen alleen maar uitgesteld. De hoge heren snappen dat prima. Jij niet blijkbaar.

Nijogeth schreef:
25 okt 2021 23:54
Gegarandeerd dat als er weer maatregelen komen, dat deze alleen maar meer verdeling zaaien. Ik ben zelf op het punt, dat ze niets meer dicht mogen gooien wat al langere tijd dicht is geweest, ze moeten er maar omheen gaan werken. Horeca gewoon door laten lopen, festivals, scholen, sporten. Het gewone leven moet weer prioriteit zijn en zolang het geen code rood is in de ziekenhuizen moeten we niet te veel gekke dingen doen. Misschien de kerken sluiten als de Biblebelt zo'n probleem is (al lijkt Urk mee te vallen, andere gemeenten zijn wel extreem).
Gewoon heel selectieve maatregelen nemen: geen maatregelen meer voor gevaccineerden, forse maatregelen voor ongevaccineerden. Zoals in andere landen: lockdown, avondklok voor ongevaccineerden, geen toegang tot supermarkten, etc. Ik ben het zat om gedicteerd te worden door een stelletje idioten die om totaal invalide redenen weigert zich te laten vaccineren. Controversieel? Ja. Nodig? Ja. Er zal dan wel weer gelijk gezeurd worden over een tweedeling in de maatschappij, maar dat is veroorzaakt door die idioten zelf. En als ze zo consequent zijn moeten ze zich ook niet laten behandelen in het ziekenhuis als ze besmet raken. De IC overleef je immers ook alleen maar dankzij de farmaceuten, artsen en wetenschappers die ze niet vertrouwen.
En natuurlijk: ongevaccineerden alleen toegang tot zorg geven als er ruimte is, en dat niet ten koste laten gaan van mensen die zelf niets konden doen tegen hun ziekte.

Ik hoor trouwens van steeds meer medisch personeel dat ze ook op het punt staan om dit acceptabel te vinden (ook al gaat dat tegen de principes in).

Gesloten