LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Beetje raar geval :(

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
rickvanschie
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 jul 2011 14:54

Beetje raar geval :(

Ongelezen bericht door rickvanschie »

Hey!

Goed nieuws..De makelaar belde me net. Mijn huis in Reeuwijk is zo goed als verkocht. De koper wil het kopen en geeft direkt aan de vraagprijs te betalen (285.000 euro), maar....... het huis kan pas overgedragen worden in november 2012.
De koper geeft ook aan geen ontbindende voorwaarden nodig te hebben in het kontrakt.

Dat hoor je niet vaak. Van een kant ben ik blij, van de andere kant vind ik het raar.

Kan iemand soms een truc herkennen? Of ziet iemand misschien een gevaar?
Kan iemand onder een voorlopig koopkontrakt uit door simpelweg aan te geven geen geld meer te hebben en de 10% te betalen?

Ik hoor het graag snel, want de makelaar wacht op een antwoord van me...

groeten,
Rick

witte angora
Berichten: 30744
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Beetje raar geval :(

Ongelezen bericht door witte angora »

Beetje vreemd verhaal. Maar waarom kan de overdracht pas over 1 1/2 jaar? En dan nu al willen betalen? Normaal wordt er toch pas betaald als de overdracht rond is? En dat in de huidige huizenmarkt? Over 1 1/2 jaar zijn er toch nog huizen genoeg, zou je zeggen. Of lees ik verkeerd, en moet je 1 1/2 jaar op je geld wachten?

amelissen
Berichten: 162
Lid geworden op: 08 sep 2009 09:55

Re: Beetje raar geval :(

Ongelezen bericht door amelissen »

Komt wel vaker voor dat er een bepaalde datum wordt genoemd voor een huis wordt overgedragen, al vind ik 1,5 jaar wel enorm lang. Voor een nieuw te bouwen huis echter is een 1,5 jaar periode weer niet raar, maar dat komt dan meestal van de verkoper af.
Je zou de makelaar kunnen navragen waarom er zo lange oplevertermijn wordt gevraagd.

Verder hoe lang staat het huis te koop. Als het al geruime tijd de koop staat en nu opeens 'out of the blue' de vraagprijs wordt geboden, lijkt me dat inderdaad wel verdacht.

In het voorlopig koopcontract wordt een over het algemeen een boetebedrag van 10 % bedongen als de verkoop onverhoopt toch niet door kan gaan.

Verder laat je niet ophaasten door de makelaar of anderen en neem overal de tijd voor die jij nodig hebt.
Laatst gewijzigd door amelissen op 18 jul 2011 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.

electomonteur
Berichten: 358
Lid geworden op: 06 jul 2011 12:16

Re: Beetje raar geval :(

Ongelezen bericht door electomonteur »

Beste

op welke gronde wenst de nieuwe eigenaar geen ontbinden de voorwaarden te hebben

als hij direct betaald is het zijn verantwoording
als hij niet betaald adviseer ik de eventueel het aanbod aan te nemen met vanaf uw zijde de melding dat als er voor de datum een sneller verkoop kan worden bedongen dit word gedaan
is de woning momenteel leeg of is deze nog bewoond?

indien u er zelf nog woord is het op zich geen probleem maar om het nog voor een jaar vast te houden lijkt me een beetje vreemd
bel een andere makelaars kantoor en vraag of dit mogelijk is cq of dit meer word gehanteerd

Eva369
Berichten: 109
Lid geworden op: 17 mei 2011 13:53

Re: Beetje raar geval :(

Ongelezen bericht door Eva369 »

Wat vind uw makelaar hiervan? of denkt deze alleen aan zijn provisie?

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Beetje raar geval :(

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Wat Eva zegt is helemaal waar. Je hebt juist een makelaar om je hierin te adviseren.

Enfin, laat hem/haar maar eerst de waarborgsom van 10% storten of bankgarantie afgeven, pas dan zou ik me redelijk zeker over de verkoop voelen.

rickvanschie
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 jul 2011 14:54

Re: Beetje raar geval :(

Ongelezen bericht door rickvanschie »

witte angora schreef:Beetje vreemd verhaal. Maar waarom kan de overdracht pas over 1 1/2 jaar? En dan nu al willen betalen? Normaal wordt er toch pas betaald als de overdracht rond is? En dat in de huidige huizenmarkt? Over 1 1/2 jaar zijn er toch nog huizen genoeg, zou je zeggen. Of lees ik verkeerd, en moet je 1 1/2 jaar op je geld wachten?
De eventuele koper wil niet nu betalen.Ik bedoelde dat hij meteen de vraagprijs wil betalen, terwijl het huis al 11 maanden te koop staat.
Ik moet dus inderdaad 1 1/2 jaar op mijn geld wachten, en op de daadwerkelijke overdracht. Ik vraag me dus af of ik een risico heb of niet.
De makelaar belt me morgenvroeg terug, dus ik kan er nog even over nadenken en alvast wat vragen opschrijven.

rickvanschie
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 jul 2011 14:54

Re: Beetje raar geval :(

Ongelezen bericht door rickvanschie »

amelissen schreef:Komt wel vaker voor dat er een bepaalde datum wordt genoemd voor een huis wordt overgedragen, al vind ik 1,5 jaar wel enorm lang. Voor een nieuw te bouwen huis echter is een 1,5 jaar periode weer niet raar, maar dat komt dan meestal van de verkoper af.
Je zou de makelaar kunnen navragen waarom er zo lange oplevertermijn wordt gevraagd.

Verder hoe lang staat het huis te koop. Als het al geruime tijd de koop staat en nu opeens 'out of the blue' de vraagprijs wordt geboden, lijkt me dat inderdaad wel verdacht.

In het voorlopig koopcontract wordt een over het algemeen een boetebedrag van 10 % bedongen als de verkoop onverhoopt toch niet door kan gaan.

Verder laat je niet ophaasten door de makelaar of anderen en neem overal de tijd voor die jij nodig hebt.
Weet jij of zo´n 10% altijd te claimen valt? Het lijkt mij dat een koper er altijd onderuit probeert te komen als hij zich heeft bedacht.
Van de andere kant wil ik het hem niet te lastig maken, want hij biedt de vraagprijs! Dat hoor je niet zo vaak meer!

rickvanschie
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 jul 2011 14:54

Re: Beetje raar geval :(

Ongelezen bericht door rickvanschie »

Eva369 schreef:Wat vind uw makelaar hiervan? of denkt deze alleen aan zijn provisie?
De makelaar zal me morgenvroeg bellen. Hij overviel me een beetje met het bod, waardoor ik van "geluk?" niets terug vroeg.

rickvanschie
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 jul 2011 14:54

Re: Beetje raar geval :(

Ongelezen bericht door rickvanschie »

Leo The Emperor schreef:Wat Eva zegt is helemaal waar. Je hebt juist een makelaar om je hierin te adviseren.

Enfin, laat hem/haar maar eerst de waarborgsom van 10% storten of bankgarantie afgeven, pas dan zou ik me redelijk zeker over de verkoop voelen.
Is het gebruikelijk om zo´n waarborgsom te vragen? En bankgarantie?
Ik wil niet te opdringerig en lullig overkomen, uit angst dat hij afhaakt na zo´n mooi bod.

Allemaal heel erg bedankt voor de reacties. Ik had niet verwacht zoveel antwoorden te krijgen! Ik ben voor mijn gevoel weer een stapje verder, maar gelijkertijd knaagt het wel aan me. Hoe kan ik zorgen voor zekerheid.

De koper heeft aangegeven geen enkele ontbindende voorwaarden in het kontrakt nodig te hebben.

Wat als de huizenmarkt nu verandert, en het huis ineens veel minder waard is over een jaar, dan zou zo´n koper natuurlijk alles proberen om er onder uit te komen.

rickvanschie
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 jul 2011 14:54

Re: Beetje raar geval :(

Ongelezen bericht door rickvanschie »

electomonteur schreef:Beste

op welke gronde wenst de nieuwe eigenaar geen ontbinden de voorwaarden te hebben

als hij direct betaald is het zijn verantwoording
als hij niet betaald adviseer ik de eventueel het aanbod aan te nemen met vanaf uw zijde de melding dat als er voor de datum een sneller verkoop kan worden bedongen dit word gedaan
is de woning momenteel leeg of is deze nog bewoond?

indien u er zelf nog woord is het op zich geen probleem maar om het nog voor een jaar vast te houden lijkt me een beetje vreemd
bel een andere makelaars kantoor en vraag of dit mogelijk is cq of dit meer word gehanteerd

De woning is op dit moment nog bewoond, maar ik kan er eigenlijk nu al uit. Ik ga samenwonen met mijn vriendin, die al een huis heeft.

Wat bedoel je precies met " als er voor de datum een sneller verkoop kan worden bedongen dit word gedaan". Dat de koper dit dan moet doen, of dat het eventueel kan als het de koper goed uit komt?

De makelaar zei dat de koper heel enthousiast was, meer zei hij eigenlijk niet. Door stomheid geslagen heb ik niets meer gevraagd. Morgen kan ik weer vragen stellen.

Kan iemand me vertellen hoe makkelijk iemand onder een voorlopig kontrakt kan komen? Stel dat je er bijna niet onder uit kan komen, dan geeft dat mij natuurlijk ook zekerheid en dan ben ik denk ik wel geneigd om te wachten.
Ik heb daar geen ervaringen mee, en weet daarom niet of ik mezelf in de vingers snij als ik besluit te wachten.
Mijn vriendin woont vlakbij, dus voor mij is het geen grote ramp om te wachten, maar wel als het net voor de overdracht zou worden afgeblazen uiteraard...

mankasters

Re: Beetje raar geval :(

Ongelezen bericht door mankasters »

Vaak moet de koper een waarborgsom storten van 10 % van de koopsom. Deze waarborg geeft de verkopende partij meer zekerheid, dat de koper de gemaakte afspraken zal nakomen. Soms wordt in plaats van een waarborgsom een bankgarantie afgegeven.
Ik zou die koper eens doorlichten vaak als iets te mooi om waar te zijn etc. 18 maanden is veel te lang en daarmee ga je het schip in. Als hij geen 10% waarborg wenst te betalen, dan zou ik afzien van de verkoop. Want dan heb je geen enkele zekerheid. Bovendien lijkt het me niet serieus als hij de vraagprijs biedt zonder te onderhandelen.

Succes

rickvanschie
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 jul 2011 14:54

Re: Beetje raar geval :(

Ongelezen bericht door rickvanschie »

Ik verwacht eigenlijk dat de koper zal aangeven de vraagprijs te hebben geboden (zonder te onderhandelen) omdat ik zo lang moet wachten....

De vraag is dan..is dat het waard..de gok.... en is het wel een gok?
Bedankt voor je antwoord in ieder geval.

Wat een geluk en pech op hetzelfde moment. Heb ik eindelijk een koper (nadat ik 20.000 euro ben gezakt) en dan krijg ik dit :(

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Beetje raar geval :(

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Ik denk dat het handig is de makelaar eens te vragen naar zijn visie op dit verhaal en na te gaan wat de reden is dat de koper pas in november volgend jaar wil passeren.

Tja echt 100% zekerheid zul je pas hebben als er bij de notaris getekend is en niet veel eerder. Hoe goed je het ook regelt met een koopcontract, er zijn altijd mogelijkheden waardoor een koop niet door kan gaan. Onder het motto van een kale kip kun je geen veren plukken, heb je zelfs nog niet zoveel aan de boeteclausule.. Ik bedoel hiermee stel dat de koper in de tussentijd (zo'n 16 maanden) failliet gaat en in de schuldsanering beland dan kun je achteraan sluiten met de boeteclausule. Of de koper kan tussentijds overlijden of iets..
Ik weet het zijn behoorlijke doemscenario's welke ik beschrijf.. echter het is om aan te geven dat je bepaalde dingen niet kunt afdekken in een contract en dat je dus pas echte zekerheid hebt op het moment dat er gepasseerd is.

Op zich kan een bod van de vraagprijs best redelijk zijn als de koper pas dan wil tekenen. Je zult al die tijd de lasten ook zelf moeten blijven betalen, ook al is de rente aftrekbaar je betaalt nog altijd een groot deel zelf. Daarbij heb je ook nog de overige lasten van de verzekeringen, gemeentelijke heffingen en waterschap enz. Als je al die lasten eens optelt en in mindering brengt op het bod, kun je uitrekenen wat het bod nu "waard" zou zijn als je nu naar de notaris zou gaan. Dan zou je nog beter tegen dat bedrag aan een andere koper kunnen verkopen en wel snel naar de notaris, mocht die koper zich aandienen.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Beetje raar geval :(

Ongelezen bericht door Emmy75 »

rickvanschie schreef:Ik verwacht eigenlijk dat de koper zal aangeven de vraagprijs te hebben geboden (zonder te onderhandelen) omdat ik zo lang moet wachten....
Je was me net voor, die kans is vrij groot want 16 maanden je lasten doorbetalen kost ook aardig wat.

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: Beetje raar geval :(

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

***CENSUUR! TROS RADAR
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 30 dec 2011 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Beetje raar geval :(

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Pindakaaspotje schreef:Je weet natuurlijk nooit wat de reden is. Misschien gaat hij/zij een wereldreis van een jaar maken of gaat als expat een jaar in het buitenland werken. Op zich kunnen dit soort dingen best verklaren waarom hij nu al het huis wil kopen, en zo helemaal rond te zijn. En denkt hij over een jaar niet meer zo'n huis te kunnen vinden.
Er zijn ook zeker wel plausibele redenen. Maar ik zou er denk ik wel even naar informeren. ik denk alleen dat je nooit echt volle zekerheid en garantie hebt tot je bij de notaris bent geweest.

esell
Berichten: 33
Lid geworden op: 22 jun 2011 20:14

Re: Beetje raar geval :(

Ongelezen bericht door esell »

Je weet natuurlijk nooit wat de reden is. Misschien gaat hij/zij een wereldreis van een jaar maken of gaat als expat een jaar in het buitenland werken. Op zich kunnen dit soort dingen best verklaren waarom hij nu al het huis wil kopen, en zo helemaal rond te zijn. En denkt hij over een jaar niet meer zo'n huis te kunnen vinden.
Om dan na een jaar anders over de aankoop te denken.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Beetje raar geval :(

Ongelezen bericht door kweenie »

Er kunnen veel legitieme redenen zijn om pas over een tijd de overdracht te willen hebben. Het kan inderdaad te maken hebben met een wereldreis, een jaar in het buitenland of bijvoorbeeld dat hij een bepaald project van zijn werk heeft dat nog een jaar duurt, waarna hij moet verhuizen. En een heel plausibele reden zou kunnen zijn dat hij zelf een huis heeft dat hij nog moet verkopen, waar bij toch wel enige tijd voor wil hebben en dat hij dus niet heel erg lang met dubbele lasten wil zitten. Dus gewoon vragen waarom het zo lang moet wachten.

De garantie van 10% wordt vaak als storting bij de notaris vereist (of als bankgarantie). Bij een failissement o.i.d. is er dus in die zin geen kale kip, omdat die 10% al bij de notaris staat. Misschien dat je een hogere garantiesom kunt bedingen vanwege de lange wachttijd? Die 10% is dan wel de standaard, maar daar kun je natuurlijk van afwijken.

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: Beetje raar geval :(

Ongelezen bericht door marcel75 »

Laat je makelaar meteen de gegevens van de koper door het faillissements- en curateleregister halen. Dit zijn openbare registers. Het is geen garantie tegen oplichters, maar vaak komen ze er wel uit.

Ook de naam van de koper bij google intikken geeft vaak veel informatie.

De lange termijn is niet vreemd, wel dat meteen de vraagprijs geboden wordt en er geen ontbindende voorwaarden zijn afgesproken. Als de koper over 1 1/2 jaar niet thuis geeft, moet jij maar zien aan je 10% te komen.

Gesloten