LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huis verkocht, 1 uur voor 2e bezichtiging.

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
Snowiej
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 nov 2011 11:06

Huis verkocht, 1 uur voor 2e bezichtiging.

Ongelezen bericht door Snowiej »

2 weken geleden hebben wij op een zaterdag een huis bekeken. Eigenlijk meer een bouwval, we waren enthousiast en planden maandag meteen een 2e bezichtiging met constructeur en aannemer zodat we daarna een goed bod konden doen. Dinsdags lukte het ons niet om te komen en woensdags en donderdags de makelaar niet, dus de afspraak werd vrijdag 16.15.

Vrijdags waren we op weg naar de bezichtiging (we werken beide in Amsterdam dus zaten in de trein), en toen werden we gebeld. De bezichtiging werd geannuleerd omdat het huis zojuist verkocht was. "De verkoper was akkoord gegaan met een bieding". Wij waren enigszins perplex.

Nu snappen we dat we dit niet meer ongedaan kunnen krijgen maar we voelen ons redelijk genaaid (sorry voor het taalgebruik). De makelaar kon zelf immers pas vrijdags en nu zijn wij daar de dupe van..

Is dit wettelijk allemaal goed gegaan? Had de makelaar ons een kans moeten geven ook te bieden? Ik heb er weinig verstand van, en baal gewoon vreselijk van de situatie.

Groetjes,
Roos

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huis verkocht, 1 uur voor 2e bezichtiging.

Ongelezen bericht door witte angora »

Dinsdags lukte het ons niet om te komen en woensdags en donderdags de makelaar niet, dus de afspraak werd vrijdag 16.15.
Je had nog geen bod gedaan, dus jullie waren nog niet in onderhandeling? Ik denk dat de makelaar woensdag en donderdag vrij heeft gehouden voor de uiteindelijke koper, zou dat kunnen?

En bieden, we hebben het hier toch niet over een veiling, of wel dan?

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Huis verkocht, 1 uur voor 2e bezichtiging.

Ongelezen bericht door crazyme »

Ja hoor, je kwam toch alleen maar vrijblijvend kijken ?

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: Huis verkocht, 1 uur voor 2e bezichtiging.

Ongelezen bericht door Brainless »

Zolang je niet in onderhandeling bent (let op: dat ben je pas als de verkoper, of een tegenbod doet of met het bod akkoord is), mag de makelaar (verkoper) een bod van een andere koper accepteren.

agnesm
Berichten: 106
Lid geworden op: 10 nov 2011 17:46

Re: Huis verkocht, 1 uur voor 2e bezichtiging.

Ongelezen bericht door agnesm »

Ik snap dat u teleurgesteld bent, maar dat u zich 'genaaid' voelt vind ik enorm overdreven.

U heeft slechts 1 bezichtiging gehad, en een 2e bezichtiging gepland. U kon zelf dinsdag niet, misschien had de makelaar dan wel gekund. Moet iedereen maar rekening met u houden dan?

En wat als u na een 2e bezichtiging had gezegd toch geen interesse te hebben? Zouden de makelaar en de verkoper zich dan 'genaaid' hebben gevoeld?

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Huis verkocht, 1 uur voor 2e bezichtiging.

Ongelezen bericht door SJZ »

Ik weet het nog wel erger, ik heb ooit een huis bezichtigd om 19.00 uur, gekocht om 19:50, en de kijkers die om 20.00 voor de deur stonden voor een 2e bezichtiging werden dus weggestuurd door de verkoper. Die zullen ook wel gebaald hebben, maar dat is juridisch geen argument.

Snowiej
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 nov 2011 11:06

Re: Huis verkocht, 1 uur voor 2e bezichtiging.

Ongelezen bericht door Snowiej »

Bedankt voor jullie reacties!

Er speelt nog iets mee, namelijk dat de makelaar een bekende is en wist dat wij serieus bezig waren met dit pand (ik werd al gebeld over dit pand voordat het daadwerkelijk in de verkoop ging, "omdat het een perfect pand was voor mij" aldus de makelaar). Dit geeft dit verdomd vervelende gevoel. Maar dat is dus van persoonlijke aard.

Zoals ik al zei, had ik niet verwacht dat de situatie zou veranderen maar ik ben een nieuweling op de kopersmarkt dus was wel benieuwd naar reacties.

Ik zie het als een leermoment! Nog een vraag..
Stel ik doe een bod op een huis en het wordt geaccepteerd maar ik bedenk me en trek het toch weer in. Binnen welke tijd kan ik dat doen? En zijn hier kosten aan verbonden?

Nogmaals bedankt!

mehmet.

Re: Huis verkocht, 1 uur voor 2e bezichtiging.

Ongelezen bericht door mehmet. »

Je kunt een optie vragen voor een paar dagen dan mag de makelaar het huis niet verkopen. Bij een voorlopig koopcontract altijd voorwaarden inbouwen, zoals b.v. mits je de financiering rondkrijgt etc.

Rema
Berichten: 184
Lid geworden op: 23 feb 2007 22:13

Re: Huis verkocht, 1 uur voor 2e bezichtiging.

Ongelezen bericht door Rema »

Normaal gesproken neem je een optie van een paar dagen op het huis, als je het echt graag wilt hebben.
In die tijd wordt het dan niet verkocht.

Oeps, dubbel antwoord, sorry
Laatst gewijzigd door Rema op 22 nov 2011 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.

mehmet.

Re: Huis verkocht, 1 uur voor 2e bezichtiging.

Ongelezen bericht door mehmet. »

Rema dat had ik al geschreven je kunt je berichtje beter verwijderen dus.

Feitelijkheden
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 aug 2011 20:04

Re: Huis verkocht, 1 uur voor 2e bezichtiging.

Ongelezen bericht door Feitelijkheden »

Je heb een wettelijke bedenktijd als particulier van 3 dagen ná ondertekening van de koopovereenkomst.
Je kunt wel verplicht worden kosten te betalen bij het intrekken in de bedenktijd als dit tevoren in bijv. een brochure heeft gestaan. Gebruikelijk tussen € 200 en € 500 als 'administratiekosten'.

Erwin uit Oosterhout
Berichten: 396
Lid geworden op: 21 feb 2007 19:54

Re: Huis verkocht, 1 uur voor 2e bezichtiging.

Ongelezen bericht door Erwin uit Oosterhout »

Info is te vinden op site van NVM makelaars

2. Mag een makelaar doorgaan met bezichtigingen als er al over een bod onderhandeld wordt?
Ja, dat mag. Een onderhandeling hoeft namelijk nog niet tot een verkoop te leiden. Bovendien kan het zijn dat de verkoper graag wil weten of er meer belangstelling is. Overigens mag ook met meer dan één gegadigde tegelijk worden onderhandeld. Een NVM-makelaar moet dit wel duidelijk melden.
Vaak zal de verkopende NVM-makelaar aan belangstellenden vertellen dat een pand, zoals dat heet, ‘onder bod’ is. Als belangstellende mag u dan wel een bod uitbrengen, maar de makelaar mag dan pas met u in onderhandeling treden als de onderhandeling met de eerste geïnteresseerde beëindigd is. De NVM-makelaar doet geen mededelingen over de hoogte van biedingen. Dit zou namelijk overbieden kunnen uitlokken.

Het zou prettig zijn, als jij de eerste bent, dat je ook zo behandeld wordt. Echter
heb ik het idee, dat vroeger de makelaars "netter" waren dan nu.

duiner
Berichten: 637
Lid geworden op: 10 okt 2011 21:23

Re: Huis verkocht, 1 uur voor 2e bezichtiging.

Ongelezen bericht door duiner »

Snowiej schreef:. Dinsdags lukte het ons niet om te komen en woensdags en donderdags de makelaar niet, dus de afspraak werd vrijdag 16.15.
als je zo graag iets wil, maak je er alles voor vrij om te gaan, nu lieten jullie het schieten
door het aan de makelaar over te laten
alerter reageren
.

bianca82
Berichten: 771
Lid geworden op: 24 nov 2010 15:36
Locatie: nederland

Re: Huis verkocht, 1 uur voor 2e bezichtiging.

Ongelezen bericht door bianca82 »

wij hebben het ook eens gehad wat baalde we verschrikkelijk want het was het droomhuis van mijn partner..

ook hebben we gehad dat we gingen bezichtigen en 2 uur later werd er een bod gedaan door iemand anders, wij konden pas een bod gaan doen als de ander geweigerd was of zoiets (snap hem nog steeds niet helemaal)

helaas werd het bod aangenomen...

zo gaat het helaas

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Huis verkocht, 1 uur voor 2e bezichtiging.

Ongelezen bericht door dhc »

duiner schreef:
Snowiej schreef:. Dinsdags lukte het ons niet om te komen en woensdags en donderdags de makelaar niet, dus de afspraak werd vrijdag 16.15.
als je zo graag iets wil, maak je er alles voor vrij om te gaan, nu lieten jullie het schieten
door het aan de makelaar over te laten
alerter reageren
.
Maar ze zaten in de trein...
Die had waarschijnlijk vertraging of ze waren boos dat er geen HC langs kwam.
Kun jij TS adviseren wat te doen?
Wellicht de NS aansprakelijk stellen, jij hebt vast wel notities van de vertragingen op dat traject gemaakt..

duiner
Berichten: 637
Lid geworden op: 10 okt 2011 21:23

Re: Huis verkocht, 1 uur voor 2e bezichtiging.

Ongelezen bericht door duiner »

dhc schreef:[
Maar ze zaten in de trein...
Die had waarschijnlijk vertraging of ze waren boos dat er geen HC langs kwam.
Kun jij TS adviseren wat te doen?
Wellicht de NS aansprakelijk stellen, jij hebt vast wel notities van de vertragingen op dat traject gemaakt..
in de trein op vrijdag , maar niet op dinsdag , toen ze hun slag hadden kunnen slaan.. goed lezen
.

mmichel
Berichten: 220
Lid geworden op: 14 mar 2009 20:21

Re: Huis verkocht, 1 uur voor 2e bezichtiging.

Ongelezen bericht door mmichel »

Snowiej schreef:2 weken geleden hebben wij op een zaterdag een huis bekeken. Eigenlijk meer een bouwval, we waren enthousiast en planden maandag meteen een 2e bezichtiging met constructeur en aannemer zodat we daarna een goed bod konden doen. Dinsdags lukte het ons niet om te komen en woensdags en donderdags de makelaar niet, dus de afspraak werd vrijdag 16.15.

Vrijdags waren we op weg naar de bezichtiging (we werken beide in Amsterdam dus zaten in de trein), en toen werden we gebeld. De bezichtiging werd geannuleerd omdat het huis zojuist verkocht was. "De verkoper was akkoord gegaan met een bieding". Wij waren enigszins perplex.

Nu snappen we dat we dit niet meer ongedaan kunnen krijgen maar we voelen ons redelijk genaaid (sorry voor het taalgebruik). De makelaar kon zelf immers pas vrijdags en nu zijn wij daar de dupe van..

Is dit wettelijk allemaal goed gegaan? Had de makelaar ons een kans moeten geven ook te bieden? Ik heb er weinig verstand van, en baal gewoon vreselijk van de situatie.

Groetjes,
Roos
Ja hoor, indien je het pand had willen hebben dan had je bij de eerste bezichtiging en aannemer/constructeur kunnen inplannen of een optie kunnen nemen (indien gegund), of anders een bod moeten doen.

Bekijk het eens van de andere kant..............De verkoper hoeft niet jullie bezichtiging af te wachten om er vervolgens achter te komen dat het toch niet verkocht is vanwege.......

Erwin uit Oosterhout
Berichten: 396
Lid geworden op: 21 feb 2007 19:54

Re: Huis verkocht, 1 uur voor 2e bezichtiging.

Ongelezen bericht door Erwin uit Oosterhout »

Ja hoor, indien je het pand had willen hebben dan had je bij de eerste bezichtiging en aannemer/constructeur kunnen inplannen of een optie kunnen nemen (indien gegund), of anders een bod moeten doen.

Bekijk het eens van de andere kant..............De verkoper hoeft niet jullie bezichtiging af te wachten om er vervolgens achter te komen dat het toch niet verkocht is vanwege.......
Dat wordt een dure bezigheid.

Voordat wij onze huidige woning kochten hebben wij bijna 10x een bezichtiging gedaan. Als we dan iedere keer iemand mee willen nemen betalen we 10x.

Je kan beter een bod uitbrengen en een voorwaarde op laten nemen, dat er niet meer dan een x bedrag uit de bouwtechnische keuring komt. Dan hoef je de keuring pas te betalen als je het huis al gekocht hebt en je kan er toch nog onderuit als er heel veel aan moet gebeuren.

Gesloten