LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Makelaar of verkoper liegt glashard

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
illuvattarr
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 aug 2012 12:06

Makelaar of verkoper liegt glashard

Ongelezen bericht door illuvattarr »

Een paar weken geleden heb ik een bod gedaan op een appartementje wat er goed uitzag. Het ligt op de tweede etage en had een dakterras. Dat dakterras was nog niet helemaal af, er was alleen een trap naar het dak en een koepel gemaakt en een vloertje op het dak. Er moest dus nog een hek omheen enz. enz.

Na wat heen en weer gemail op een prijs uitgekomen met de makelaar en had als ontbindende voorwaarde opgegeven dat ik een bouwtechnische keuring wou laten uitvoeren. Dat is toen gebeurd maar vervolgens kwamen daar wat rare dingen uit. Vantevoren is me gezegd dat het dak goed geisoleerd was en dat er energielabel A aanwezig was. Uit het bouwtechnische rapport bleek dat er slechte isolatie was en met wat aanpassingen (twv 1500 euro) maximaal energielabel B haalbaar was.
Dit was de eerste fout van de makelaar. Hier was nog overheen te komen, maar waar ik versteld van kwam te staan was het volgende:

De bouwtechnische keurer bracht mij ervan op de hoogte dat het dakterras een vergunning nodig heeft. Dus ik vraag aan de makelaar of hij me de vergunning kan sturen. Vervolgens krijg ik terug dat er (nog) geen vergunning voor het dakterras is en dat de koper deze zelf bij de gemeente moet aanvragen en dat hij dit bij de bezichtiging verteld heeft. Dit is dus helemaal niet het geval en heeft hij nooit gezegd want dat had ik zeker onthouden. Daarnaast wordt er dus mooi in de brochure en op de website geadverteerd met 'dakterras' aanwezig. Maar je mag er dus eigenlijk helemaal niet op. Het is gewoon een toegankelijk dak met een vloertje wat je (nog) niet als dakterras kan gebruiken.

Vervolgens de makelaar laten weten dat ik niet meer zeker weet of ik nog wel geinteresseerd was, omdat als de gemeente uberhaupt al een vergunning verstrekt (waar heel wat voorwaarden aanzitten) dit heel wat zou kunnen gaan kosten. Dus dan zou er op z'n minst wat van de prijs afmoeten.
Daarna ga ik dus naar de gemeente met wat afmetingen om te kijken of het waarschijnlijk is dat er een vergunning verleend wordt.
Wat ik daar aantref verbaast me enorm; er is blijkbaar door de verkoper al geprobeerd een vergunning aan te vragen, maar deze is er toen niet mee doorgegaan omdat er een bezwaarbrief van de buren binnenkwam. Dan mag er dus helemaal geen dakterras komen en zal de gemeente nooit een vergunning uitgeven zolang die buren er wonen.

De makelaar/verkoper heeft dus glashard zitten liegen en wist vantevoren precies dat er geen vergunning zou komen maar het wel lekker voor meer verkopen met een 'dakterras'. Nu weet ik niet zeker of ik het appartement uberhaupt nog wel wil, maar wat zouden jullie adviseren als ik wel nog geinteresseerd ben? Flink lager bieden en de makelaar confronteren met zijn leugen of iets anders?

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Makelaar of verkoper liegt glashard

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Als je het verder echt een fijn appartement vind, zou ik eens met die buren gaan praten. Misschien hadden zij wel bezwaar omdat de verkoper teveel inbreuk op hun privacy zou maken? Misschien zouden zij hun protest opschorten als jij beloofd een dakterras te maken waar zij geen last van hebben?
En dan zou ik, als je die belofte van de buren kan krijgen, de makelaar een lager bod doen en lekker niks zeggen. Had hij maar niet moeten liegen. Als je het huis dan niet krijgt kan je altijd nog 'zuchtend' meer betalen.
Een heel gedoe.
Als je dat allemaal niet wilt zou ik uitkijken naar iets anders.

Hoe dan ook: veel succes!
En neem een andere makelaar...

agnesm
Berichten: 106
Lid geworden op: 10 nov 2011 17:46

Re: Makelaar of verkoper liegt glashard

Ongelezen bericht door agnesm »

Ik zou me blijven afvragen waar de makelaar/verkoper nog meer over gelogen hebben en voor welke verrassingen je nog meer komt te staan als je het koopt.
Ik zou het zeker niet kopen en bij de NVM (als tie daarbij is aangesloten) of andere organisatie de makelaar melden vanwege het liegen over het dakterras.

illuvattarr
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 aug 2012 12:06

Re: Makelaar of verkoper liegt glashard

Ongelezen bericht door illuvattarr »

Ja, de makelaar is zeker aangesloten bij de NVM en zal hem waarschijnlijk ook gaan melden daar. Maar ik wil nog even afwachten op de reactie van de makelaar (ook voordat ik de naam hier zet) omdat ik nog niet zeker weet of de makelaar willens en wetens heeft zitten liegen of ook door de verkoper is voorgelogen. Het lijkt me sterk natuurlijk, want dan is het een heel incompetente makelaar als hij er niet alles van af weet, maar zeker weten weet ik nog niet.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Makelaar of verkoper liegt glashard

Ongelezen bericht door kokka »

de makelaar heeft toch niet verteld dat er een vergunning was voor het dakterras?
hij heeft alleen gezegd dat deze er was.
die isolatie is natuurlijk een fout van de verkopers, zij zijn degene die de juiste informatie aan de makelaar moeten verstrekken.
er is geen makelaar die dingen niet verdraait of mooier voorspiegelt als dat ze werkelijk zijn.

als je het huis wil moet je het kopen, anders niet.
laag bieden moet je altijd doen, zeker in deze tijd.
het is dan aan de verkopers of ze het aan je willen verkopen voor dat bedrag

illuvattarr
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 aug 2012 12:06

Re: Makelaar of verkoper liegt glashard

Ongelezen bericht door illuvattarr »

kokka schreef:de makelaar heeft toch niet verteld dat er een vergunning was voor het dakterras?
hij heeft alleen gezegd dat deze er was.

....
Hij heeft in eerste instantie helemaal niks gezegd en dus informatie achtergehouden. Als er volop geadverteerd wordt met 'dakterras' mag ik er hoop ik toch vanuit gaan dat ik er ook gebruik van mag maken. Anders had er 'mogelijkheid tot dakterras' moeten staan.
Pas toen wij om de vergunning vroegen zei hij dat we deze zelf moesten aanvragen, terwijl hij al wist dat we deze toch nooit zouden krijgen (in iedere geval niet zolang deze buren er woonden).

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Makelaar of verkoper liegt glashard

Ongelezen bericht door sjohie »

De makelaar is ook deels afhankelijk van de info die hij/zij krijgt van de verkoper natuurlijk. En sommige makelaars, de mindere goden, maken er zich op dit vlak soms met een jantje van leiden vanaf.

Ik zou hier van af proberen te komen, wie weet wat er nog meer voor lijken uit de kast kunnen komen, zeg een brakke VvE oid.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Makelaar of verkoper liegt glashard

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Wat ik even niet begrijp is, als de buren bezwaar hebben ingediend en men toch het dakterras is gaan aanleggen. Waarom hebben de buren dan in de tussentijd geen melding ingediend bij de gemeente ? Als dit wel is gebeurd zou de verkoper ook wat communicatie moeten hebben gehad over de aanleg over het dakterras. Mogelijk is dat ook de reden dat het niet af is.

Als de vergunning is geweigerd zou er eigelijk ook niet "de mogelijkheid tot dakterras" behoren te staan. Die mogelijkheid is er dan niet want de vergunning krijgt men niet rond.

Het advies van miepje vind ik zo gek nog niet. Praat eens met de buren en vraag wat het bezwaar van het dakterras is en of daarover te praten valt. Als dat niet het geval is, vergeet deze woning en zoek een andere. Zoiets zomaar door gaan zetten, komt de verstandhouding met de mogelijke nieuwe buren ook niet echt ten goede.

Lager bieden kan natuurlijk altijd als u daar zin in heeft. Ik vraag me alleen af of dat zinvol is. Hiervoor zult u voor uzelf op een rijtje moeten krijgen hoe belangrijk het dakterras is. Er is immers een mogelijkheid dat u de vergunning nooit rond gaat krijgen. Is dit in geld uit te drukken ? Het kan best zo zijn dat het appartement helemaal niet naar de zin is zonder dakterras of het gezochte woongenot kan verschaffen. Er zijn bv woningen die wilde ik nog niet hebben al kreeg ik ze voor niets (bij wijze van spreken dan).

Als u er nog uit wil gaan komen met de andere partij en u met de makelaar communiceert, begin dan niet over liegen en dat soort dingen. Benader het gewoon zakelijk.

Persoonlijk denk ik dat ik nog eens verder zou kijken wat er nog meer te koop is.
kokka schreef:de makelaar heeft toch niet verteld dat er een vergunning was voor het dakterras?
hij heeft alleen gezegd dat deze er was.
Sja da's een beetje hetzelfde als nog moeten nagaan of voor de bouw van het huis zelf wel een vergunning is afgegeven. De makelaar heeft alleen gezegd dat het huis er staat.

illuvattarr
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 aug 2012 12:06

Re: Makelaar of verkoper liegt glashard

Ongelezen bericht door illuvattarr »

Wat ik even niet begrijp is, als de buren bezwaar hebben ingediend en men toch het dakterras is gaan aanleggen. Waarom hebben de buren dan in de tussentijd geen melding ingediend bij de gemeente ? Als dit wel is gebeurd zou de verkoper ook wat communicatie moeten hebben gehad over de aanleg over het dakterras. Mogelijk is dat ook de reden dat het niet af is.

...
Ik denk dat de verkoper gewoon de vergunning aanvraag heeft gedaan en het dakterras is gaan bouwen, maar vervolgens kwam er dus een bezwaar van de buren en heeft hij alles maar stopgezet en gewoon de verkoop in gedaan met 'dakterras'.

Gesloten