LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huis kopen, maar benadeeld door makelaar?

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
Jdekoning
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 aug 2012 17:32

Huis kopen, maar benadeeld door makelaar?

Ongelezen bericht door Jdekoning »

Beste mensen,

Helaas is het tot een punt gekomen dat ook ik een bericht hier moet aanmaken om te kijken of iemand mij meer kan vertellen/helpen?

Ik ben nu sinds enkele maanden op zoek naar een woning en na enig zoeken ben ik uitgekomen op een woning. De vraagprijs stond bij tijd van kijken op 189000 euro. Na enig onderhandelen en heen en weer gehandel(enkele weken) kwamen we uit op een prijs van 160.000 euro. Tijdens dit gesprek heb ik enigzins laten vallen dat ik misschien met enige moeite 2000 euro meer zou kunnen krijgen bij mijn hypotheek, maar dit was geen zekerheid. Vervolgens wilde ik de woning nogmaals bekijken en toen begon het gedonder. De makelaar had namelijk de verkoper verteld over de 2000 euro alsof het een zekerheid was. Tijdens dit bezoek vertelde de makelaar mij dat het huis voor 162000 euro te koop was en niet meer voor 160000. Ik heb toen ook aangegeven dat ik dit niet kan betalen.... Tevens meldde ze nog even tussen neus en lippen door dat de houten vloer, waarvan toegezegd was door de makelaar dat als de verkoper het niet zou doen zij het zelf zou laten doen, niet meer verwijderd werd uit de woning. Volledig teleurgesteld heb ik daarna de woning verlaten.

Diezelfde avond heb ik een email ontvangen met de melding dat de verkoopster zich terugtrekt en niet meer het huis wil verkopen. De volgende dag heb ik gebeld met de makelaar en gevraagd wat de bedoeling is? Die gaf aan dat de verkopende partij alleen nog maar voor 162000 wil verkopen en dat ze nu eerst over 3 weken een open dag gaat houden en gaat kijken of ze haar huis aan iemand anders kan verkopen?!! Op advies van de makelaar! En als het huis dan niet verkocht is dan wil ze hem alsnog aan mij verkopen!

Hier houdt het helaas nog niet mee op. Als ik mijn hypotheek nog dit jaar afsluit haal ik daar een voordeel mee van 5-7000 euro. Echter wil de huidige bewoner pas het huis overdragen per 01-04-2013 en dus vanaf 01-01-2013 gratis wonen in dit huis?! De makelaar ondersteunt dit volledig, ondanks dat de makelaar weet dat ik niet het huis mag onderverhuren...In weze wordt ik dus verwacht "contractbreuk" te plegen op mijn hypotheek zodat de bewoonster langer "gratis" kan blijven wonen.

Ik hoop dat iemand mij een beetje advies kan geven en wat licht op de zaak kan werpen, want ik kom er gewoon niet meer uit en ik wil dit huis gewoon erg graag hebben.

Bij voorbaat dank.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Huis kopen, maar benadeeld door makelaar?

Ongelezen bericht door vroem »

Ik zou zeggen laat je niet gek maken, en draai het om. Oftewel niets geen 162000 en geen open dag, gewoon 160000 want ik begrip dat daar overeenstemming over was. En dus eigenlijk een koopovereenkomst tot stand gekomen. Maak ze keihard duidelijk dat wanneer zij de open dag doorzetten je bod van 160000 van tafel is. En dat je daarnawanneer het nog te koop staat wellicht nog interesse hebt,maar wellicht niet meer voor 160000 maar in ieder geval met een overdrachtdatum voor 1 januari. Klaar. Punt. Het is een kopersmarkt, er zijn huizen zat te koop. En dus ook per eind december uiterlijk eruit. Er staan ook huizen zat te huur, doen ze dat maar. Jouw probleem niet.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Huis kopen, maar benadeeld door makelaar?

Ongelezen bericht door ruud_a »

als ik het zo lees was het een makelaar van de verkopende partij
u kunt nauwelijks verwachten dat hij in uw voordeel handelt

Nicky_The
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 dec 2010 11:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Huis kopen, maar benadeeld door makelaar?

Ongelezen bericht door Nicky_The »

Ik ben het met Vroem en Ruud eens. U mag best de eisen stellen: 160.000, per 31-12-2012 overdracht en per direct de woning van de markt af.

dacara
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 aug 2011 20:09

Re: Huis kopen, maar benadeeld door makelaar?

Ongelezen bericht door dacara »

Laat je niet gek maken joh. Volgens mij zijn ze vergeten in welke crisistijd we al enige tijd verkeren en het eind nog niet in zicht is. Ik begrijp dat je het huis (erg) graag wil en daar wordt dan door zowel verkoper en zijn/haar belangenbehartiger (de makelaar) gretig gebruik van gemaakt. Maar je staat echt sterk. Hou vast aan je (eind)bod en (vaste) eisen m.b.t. overdracht van het huis. Ben benieuwd of de verkoper over 3 tot 6 maanden nog aan 2000 euro vast gaat houden.

In deze tijd kunnen huisbezitters elke dag wel een open huis houden, maar mogen blij zijn met (de enige echte) een serieuze gegadigde. De tijden van weleer (heb zelf ook een koophuis) zijn echt voorbij. Gaan ze er niet op in (en waarschijnlijk zullen ze het blufpokerig ook zo doen), laat ze dan in hun sop gaar koken. Ga dan lekker verder met zoeken. Weet zeker dat ze uiteindelijk met hangende pootjes bij je op de stoep zullen staan. Echt waar, geduld en gezond verstand is,vooral bij de aankoop van een huis, en zeker in deze tijden, een schone zaak.
Suc6

Gizmo©
Berichten: 473
Lid geworden op: 28 apr 2004 23:20

Re: Huis kopen, maar benadeeld door makelaar?

Ongelezen bericht door Gizmo© »

Die makelaar probeert zijn provisie wat extra op te schroeven.

agnesm
Berichten: 106
Lid geworden op: 10 nov 2011 17:46

Re: Huis kopen, maar benadeeld door makelaar?

Ongelezen bericht door agnesm »

Inderdaad, jij betaalt, dus jij hebt het voor het zeggen en als zij denken er meer voor te kunnen krijgen, dan houdt het niet op bij 2.000 meer maar zullen ze steeds iets hoger gaan.

Gewoon tegen de makelaar zeggen dat je je terugtrekt en laat ze maar zweten. Het is een kopers markt, geen verkopers markt en de makelaar probeert zich rijker te rekenen. Niet in meegaan dus. Laten ze die open dag maar houden waar waarschijnlijk niemand naar het huis komt kijken en biedt daarna 5.000 minder dan je vorige bod. Zo leert de makelaar het wel af om te bluffen.

vrijehuizenmarkt
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 dec 2011 08:02

Re: Huis kopen, maar benadeeld door makelaar?

Ongelezen bericht door vrijehuizenmarkt »

Dag,

Ik vindt het maar een vreemd verhaal en een rare gang van zaken. Overigens geld dit voor beide partijen.

U bepaald als geintresseerde wat u wilt betalen en wat de voorwaarden zijn om dit huis te bemachtigen.

De verkoper bepaald of hij op basis van bovenstaande gegevens wilt verkopen.

Helaas is een mondeling accoord geen accoord.

Nu blijkt dat de verkoper niet wilt verkopen op basis van het door u gedane voorstel moet u bepalen of u uw voorstel wilt bijstellen of op zoek wilt naar een andere woning.

Het is zo ie zo vreemd dat een woning voor € 189.000 te koop wordt aangeboden en dan voor € 160.000 verkocht kan worden. Dan is de vraagprijs toch écht veel te hoog in de markt gezet.

Ik zou 'niet gaan zeuren' of blijven bellen met de makelaar.

Mail hem nogmaals uw voorstel op basis waarvan u zaken wilt doen.

Als hij daar binnen 3 dagen niet op reageert dan is uw voorstel niet meer van kracht.

Ga op zoek naar een andere passende woning. Er staan woningen zat te koop !

En neem een aankoopmakelaar in de arm die weet op wélke wijze er onderhandeld moet/kan worden en die u goed kan adviseren in zo'n proces.

Het 'niet meer krijgen' van een hogere hypotheek is nooit een reden om een bod daarop aan te passen.

Succes ermee.

Maarten Pijnenborgh
Marketing- & Formulemanager Vrijehuizenmarkt.nl

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Huis kopen, maar benadeeld door makelaar?

Ongelezen bericht door bprosman »

Helaas is een mondeling accoord geen accoord.
Dat heb ik wel eens anders gehoord van makelaars.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Huis kopen, maar benadeeld door makelaar?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

vroem schreef:Ik zou zeggen laat je niet gek maken, en draai het om. Oftewel niets geen 162000 en geen open dag, gewoon 160000 want ik begrip dat daar overeenstemming over was. En dus eigenlijk een koopovereenkomst tot stand gekomen.
Een koopovereenkomst van een koopwoning wordt schriftelijk aangegaan en dat is een vormvereiste.


Nu moet ik wel zeggen dat het niet echt handig is van TS dat van die 2000 te hebben laten doorschemeren in de onderhandelingen. Maar goed laat u niet gek maken en ga opzoek naar andere leuke woningen er zijn er genoeg. Het is zoals reeds gezegd een kopersmarkt. Laat u ook niet aan het lijntje houden of u het huis alstublieft nog eventueel zou mogen kopen na de open huizendag. Stel uw eigen voorwaarden die voor u acceptabel zijn en het is niet erg ze even te laten zweten. Bv een bod van 160.000, overdracht dit jaar waarbij beiden dealbreakers zijn. Willen ze de open huisdag door laten gaan ? Prima, bod erna wordt 155.000 ofzo.

Ook als het niet lukt u vindt dan vast wel een heel andere leuke woning welke u graag zou willen hebben.

mmichel
Berichten: 220
Lid geworden op: 14 mar 2009 20:21

Re: Huis kopen, maar benadeeld door makelaar?

Ongelezen bericht door mmichel »

Heel simpel, Deal is off! De makelaar (dus ook de verkoper) wil graag wachten tot de open dag? Dan trek je je bod subiet in.

Indien er niets getekend is, doe je een dag na de open dag een ander voorstel. Bod 155.000 overdracht 15-12-2012, aanpakken of wegwezen.

mmichel
Berichten: 220
Lid geworden op: 14 mar 2009 20:21

Re: Huis kopen, maar benadeeld door makelaar?

Ongelezen bericht door mmichel »

vrijehuizenmarkt schreef:Dag,

Ik vindt het maar een vreemd verhaal en een rare gang van zaken. Overigens geld dit voor beide partijen.

U bepaald als geintresseerde wat u wilt betalen en wat de voorwaarden zijn om dit huis te bemachtigen.

De verkoper bepaald of hij op basis van bovenstaande gegevens wilt verkopen.

Helaas is een mondeling accoord geen accoord.

Nu blijkt dat de verkoper niet wilt verkopen op basis van het door u gedane voorstel moet u bepalen of u uw voorstel wilt bijstellen of op zoek wilt naar een andere woning.

Het is zo ie zo vreemd dat een woning voor € 189.000 te koop wordt aangeboden en dan voor € 160.000 verkocht kan worden. Dan is de vraagprijs toch écht veel te hoog in de markt gezet.

Ik zou 'niet gaan zeuren' of blijven bellen met de makelaar.

Mail hem nogmaals uw voorstel op basis waarvan u zaken wilt doen.

Als hij daar binnen 3 dagen niet op reageert dan is uw voorstel niet meer van kracht.

...............................[/i]

Ik zou de makelaar helemaal niet meer bellen. het voorstel is (indien er niet getekend is) sowieso niet van kracht. Deze verkoper & makelaar compleet links laten liggen. Gewoon niet meer communiceren. Zo pak je dit soort onbetrouwbare auto/keuken en huizen verkopers aan.

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: Huis kopen, maar benadeeld door makelaar?

Ongelezen bericht door Brainless »

bprosman schreef:
Helaas is een mondeling accoord geen accoord.
Dat heb ik wel eens anders gehoord van makelaars.
Niet bij het kopen van een woning.
Sinds 1 september 2003 stelt artikel 7:2 van het Burgerlijk Wetboek dat de koop van een woning, waarbij de koper een natuurlijk persoon is die niet handelt voor zijn bedrijf of beroep, pas geldig is wanneer de koop schriftelijk is vastgelegd. Als niet is voldaan aan het schriftelijkheidsvereiste, dan is de gehele koop volgens de wet nietig: de koop van de woning is juridisch nooit tot stand gekomen.
Bovendien heeft de koper na ontvangst van de getekende overeenkomst gedurende drie dagen het recht de koopovereenkomst te ontbinden.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Huis kopen, maar benadeeld door makelaar?

Ongelezen bericht door thecure »

huizen genoeg toch in deze tijd?

er is vast wel een ander huis waar de eigenaar graag vanaf wil door scheiding, dubbele lasten enz.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Huis kopen, maar benadeeld door makelaar?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Een huis in deze prijsklasse zal sowieso niet uniek zijn, dus lekker laten gaan zoals anderen ook al zeggen. Laat de verkopende partij maar contact met jou opnemen als ze willen verkopen.

Overigens niet handig om je (hogere) budget met de verkopende partij te bespreken, maar dat is nu eenmaal gebeurt en doe je niks meer aan. Je had beter kunnen zeggen dat je waarschijnlijk maar 158.000 euro kon krijgen. Leermomentje zullen we maar zeggen.

aaten
Berichten: 224
Lid geworden op: 03 apr 2006 11:43
Locatie: Utrecht

Re: Huis kopen, maar benadeeld door makelaar?

Ongelezen bericht door aaten »

Zoals de rest ook zegt: het is een kopersmarkt dus bepaal jij de voorwaarden.

Tegen een makelaar moet je altijd je mond houden over wat er eventueel mogelijk is, altijd kil en zakelijk blijven. Als je het huis echt heel graag wil inderdaad daags na de open dag een bod uitbrengen onder de 160k met een oplevermoment wat jou uitkomt en niet pas over hele lange tijd.

Het advies van de huizenadviseur trouwens nooit opvolgen. Je hebt geen aankopend makelaar nodig, deze zal altijd proberen om bij jou de prijs omhoog te drijven zoals de meeste makelaars die als verkopend makelaar werken ook de prijs naar beneden proberen te krijgen.
Als het een wat ouder huis is is het wel aan te raden om een aankoopkeuring door bijvoorbeeld de verenigiging eigen huis te laten doen, kan je beter je geld aan besteden dan aan de malafide clubs van makelaars.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Huis kopen, maar benadeeld door makelaar?

Ongelezen bericht door SJZ »

Zoals de rest ook zegt: het is een kopersmarkt dus bepaal jij de voorwaarden.
Da's onzin, de verkoper heeft net zoveel te vertellen hoor. Als de verkoper niet akkoord gaat met de voorwaarden die de koper wil, dan gaat de koop niet door.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Huis kopen, maar benadeeld door makelaar?

Ongelezen bericht door vroem »

Tuurlijk hoeft de verkoper het er niet mee eens te zijn, het staat hem vrij om aan ieder ander van die rij van 2000 man die zijn huis willen te verkopen....
Minder sarcastisch: v erover had er in dit geval en gezien het geringe verschil wijzer aan gedaan niet naar zijn makelaar te luisteren maar gewoon te gaan voor verkoop...kan ook hij verder met zijn plannen die hij ongetwijfeld heeft ( anders zet je je huis niette koop..) . Nu heeft ie zeer waarschijnlijk nog steeds zijnhuis te koop, en geen koper meer...

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huis kopen, maar benadeeld door makelaar?

Ongelezen bericht door witte angora »

Nu heeft ie zeer waarschijnlijk nog steeds zijnhuis te koop, en geen koper meer...
Terwijl de hypotheek wel gewoon doorloopt, en de huizenprijzen alleen maar verder zakken...

Wubo
Berichten: 676
Lid geworden op: 13 mei 2006 23:28

Re: Huis kopen, maar benadeeld door makelaar?

Ongelezen bericht door Wubo »

Goed voor de volgende keer om te onthouden een verkopende makelaar altijd werkt voor de verkoper en niet in dienst of jou voordeel.

Spreek dus bepaalde zkn wel/niet uit met zo'n persoon.

In deze situatie is het afwachten wat de open dag gaat doen.
Wanneer de verkopende partij alsnog op de proppen komt en laat weten met je in zee te willen.

Dan kun jij altijd nog zeggen akkoord te willen, echter wel een andere koopprijs.
Stukje lager inzetten zo rond de 155.000 met een uiterlijke datum van overdracht zonder dat de huidige verkoper hierin kosteloos woont.

Het is verkopen en wegwezen.

Nee, het is niet raar dat een huis van 189.000 voor 155.000 weg gaat!

Onderhandelen, geluk, lef en een goede babbel hebben doen al heel veel.

En anders was het huis niet voorbestemd...

SUCCES

Gesloten