LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Speelt de makelaar een spelletje met me?

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Speelt de makelaar een spelletje met me?

Ongelezen bericht door kokka »

de verkoper zal ook niet gek zijn. in heel achterveld staat op funda maar 1 huis te koop voor 225. de eerst volgende ( wat geen kavel is) is 257.
zeker als de verkoper geen haast heeft, zou hij gek zijn om zover te zakken met zijn prijs. TS wil uiteindelijk het huis graag hebben.

stofzuigertje

Re: Speelt de makelaar een spelletje met me?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Volgens jaap.nl staat het huis geen 1.5 jaar maar 7 maanden te koop.
Ook is de prijs sinds april niet aangepast en sinds gister 14 kijkers.
Wel zullen dat Tros Radar forum leden tussen zitten na dit bericht.

Gezien het beperkte aanbod en de in de regio gestegen prijzen en aantrekkende markt zullen ze er niet teveel onder gaan is mijn verwachting.
Proberen mag maar als je 210.000 bied zal het vermoedelijk afgewezen worden 215.000 maakt nog enige kans.

Mooi huis maar hoe is de isolatie van deze 1963 woning?
Het energie label of wat was de laatste jaren hun gas rekening?
Het verplichte Label is theorie met dubbel glas ooit geplaatst maar de gasrekening laat zien hoe isolatie werkelijk is en hoe de ketel presteerde.
Wel afwijking per bewoner maar dat is vaak wel interessant.

Ook de staat van onderhoud dus eerst keuren door VEH zou ik adviseren, een huis van 53 jaren oud kan van alles mis mee zijn dus kijk ook eens naar die
kosten en bij alle gevonden problemen die zij niet genoemd hebben kun je gelijk van de vraagprijs afhalen.
Dat lijkt me veiliger en beter.

BL2
Berichten: 4835
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Speelt de makelaar een spelletje met me?

Ongelezen bericht door BL2 »

stofzuigertje schreef:bij alle gevonden problemen die zij niet genoemd hebben kun je gelijk van de vraagprijs afhalen.
Dat is natuurlijk verre van realistisch, dat gaat de verkopende partij natuurlijk nooit doen, de verkoopprijs gaat niet omlaag, maar alleen maar verder omhoog. Dat is ook het onderwerp van dit topic :roll:

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Speelt de makelaar een spelletje met me?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

stofzuigertje schreef: Ook de staat van onderhoud dus eerst keuren door VEH zou ik adviseren, een huis van 53 jaren oud kan van alles mis mee zijn dus kijk ook eens naar die
kosten en bij alle gevonden problemen die zij niet genoemd hebben kun je gelijk van de vraagprijs afhalen.
Je kunt dat helemaal niet zomaar van de vraagprijs afhalen. Je kunt het hoogstens gebruiken tijdens het onderhandelen, maar als de kosten om zaken op te lossen al verdisconteerd zijn in de vraagprijs valt er ook niks meer af te halen.

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Speelt de makelaar een spelletje met me?

Ongelezen bericht door Frantic2 »

ik lees de op anders..... TS heeft de indruk/vermoeden dat de makelaar hun biedingen niet doorspeelt en wil weten wat de eigenaar van hun bod vindt....

Als dat zo is moet u zelf de knop omzetten, zoals het nu gaat koopt u dit huis niet voor uw prijs. Ja, misschien wordt de verkoper boos maar so what? Aan u de keuze,, stoute schoenen aantrekken en even langs gaan of bellen. Of niet en met dit vage gevoel blijven zitten!

Patta
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 nov 2016 10:40

Re: Speelt de makelaar een spelletje met me?

Ongelezen bericht door Patta »

Bedankt voor de reacties. Ik denk dat we zelf iets te veel gefocust waren op het feit dat de verkoper ons de indruk gaf wel van het huis af te willen. En ook dat het al wat langer tekoop staat. Heb verder niet veel ervaring met een huis kopen, maar ik begrijp uit de vele reacties hier dat we dus zeker nog te laag zitten.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Speelt de makelaar een spelletje met me?

Ongelezen bericht door scontra »

Patta schreef:Bedankt voor de reacties. Ik denk dat we zelf iets te veel gefocust waren op het feit dat de verkoper ons de indruk gaf wel van het huis af te willen. En ook dat het al wat langer tekoop staat. Heb verder niet veel ervaring met een huis kopen, maar ik begrijp uit de vele reacties hier dat we dus zeker nog te laag zitten.
@patta,

De verkopende partij zal zeker van de woning af willen maar zal het, zoals ik reeds eerder aangaf, niet voor een prijs verkopen die ver van de vraagprijs zal afliggen.
Bij het vaststellen van de vraagprijs wordt er op voorhand rekening mee gehouden (behoudens momenteel in de Randstad) dat de uiteindelijke verkoopprijs iets lager zal uitkomen en dat is tevens ook het bedrag welke de verkoper er uiteindelijk ook voor wil krijgen.
Uw laatste bod was € 200,000, mocht u de mogelijkheid hebben dan kunt u uw bieding in eerste instantie verhogen tot (bijv.) € 209.500 en als dat niet wordt geaccepteerd de makelaar om een tegen aanbod vragen.
Ben er vrijwel zeker van dat bij een bod van € 215,000 k.k. de woning van eigenaar gaat wisselen.

Succes ;-))

Willem E.
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 mar 2009 15:30

Re: Speelt de makelaar een spelletje met me?

Ongelezen bericht door Willem E. »

Hoe hoger het segment, hoe langer de looptijd, maar een jaar of twee te koop staan is zeker niet uitzonderlijk. Vaak wordt veel te laag geboden, en dan heb je pech als het aan je neus voorbijgaat. Meestal krijgen makelaars wel een minimumprijs van verkopers te horen, en daar hebben ze zich aan te houden. Als een huis voor pakweg 3,5 ton te koop wordt gezet met de instructie dat hij niet lager mag gaan dan bv. 3,2 ton, en je biedt 2,5 ton kun je het vergeten, dat is immers geen basis om te onderhandelen. Het begint met deze lage rente weer een verkopersmarkt te worden, de huizen tot een ton of vijf vliegen de deur uit, maar zelden nog tegen minder dan 5%. Boven de 5 ton staan ze gemiddeld een jaar of 2,5 a 3 te koop, maar ook die markt trekt snel aan. Wat je tegenwoordig wel veel ziet is dat ze gigantisch veel willen verbouwen, en daar kan ook veel in geschrapt worden, terwijl je die kosten er maar zelden uit krijgt.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Speelt de makelaar een spelletje met me?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

mein33 schreef:
Patta schreef:Bedankt voor de reacties. Ik denk dat we zelf iets te veel gefocust waren op het feit dat de verkoper ons de indruk gaf wel van het huis af te willen. En ook dat het al wat langer tekoop staat. Heb verder niet veel ervaring met een huis kopen, maar ik begrijp uit de vele reacties hier dat we dus zeker nog te laag zitten.
@patta,

De verkopende partij zal zeker van de woning af willen maar zal het, zoals ik reeds eerder aangaf, niet voor een prijs verkopen die ver van de vraagprijs zal afliggen.
Bij het vaststellen van de vraagprijs wordt er op voorhand rekening mee gehouden (behoudens momenteel in de Randstad) dat de uiteindelijke verkoopprijs iets lager zal uitkomen en dat is tevens ook het bedrag welke de verkoper er uiteindelijk ook voor wil krijgen.
Uw laatste bod was € 200,000, mocht u de mogelijkheid hebben dan kunt u uw bieding in eerste instantie verhogen tot (bijv.) € 209.500 en als dat niet wordt geaccepteerd de makelaar om een tegen aanbod vragen.
Ben er vrijwel zeker van dat bij een bod van € 215,000 k.k. de woning van eigenaar gaat wisselen.

Succes ;-))
Precies. Momenteel liggen de verkoopprijzen van dit soort woningen gemiddeld ca. 5% onder de vraagprijs. Theoretisch dus 213750 Euro. Dus 215k moet zeker lukken.

tuinhobbyist59
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 mei 2014 22:45

Re: Speelt de makelaar een spelletje met me?

Ongelezen bericht door tuinhobbyist59 »

Ik wil niet veel zeggen, maar vind het veel geld voor zo'n klein huisje.
2 slaapkamers maar, woonkamer van 16 m2, eetkamer 9,5 m2.
Ik zou persoonlijk verder zoeken.
Makelaars moet je niet vertrouwen, zijn boeven, denken alleen maar aan hun eigen knip

Duc
Berichten: 109
Lid geworden op: 24 aug 2016 15:01

Re: Speelt de makelaar een spelletje met me?

Ongelezen bericht door Duc »

Nee de makelaar speelt geen spelletje. Ook wij hebben ons huis meer dan 1 jaar te koop staan. Wij hebben de prijs hoog gezet omdat onze nieuwe woning nog verbouwd gaat worden wat langer duurt dan verwacht.
Wij kregen ook een zeer laag bod (15% onder vraagprijs) met als uitleg dat ons huis zo lang te koop staat EN met een hoop eisen, oa in januari eruit, ons antwoord luid en duidelijk NEE. Dit was 3 weken geleden. Ik zelf denk dat je de verkopende party behoorlijk tegen de schenen hebt geschopt met een extreem laag bod.
Waarschijnlijk heeft de verkopende party net als wij geen haast om het huis kwijt te raken.

Onze aankoop makelaar destijds waarschuwde ons al om niet veel te laag te bieden omdat dit niet echt redelijk is en ook om de verkopende party niet te beledigen.

Dus mijn advies, neem een aankoopmakelaar in de hand.

Oja en PS, onze verkoopmakelaar krijgt geen percentage maar een vast bedrag bij verkoop van ons huis, dus die vlieger van prijs omhoog krijgen om meer inkomsten van de makelaar te krijgen gaat zeker bij ons niet op.

Duc
Berichten: 109
Lid geworden op: 24 aug 2016 15:01

Re: Speelt de makelaar een spelletje met me?

Ongelezen bericht door Duc »

tuinhobbyist59 schreef:Ik wil niet veel zeggen, maar vind het veel geld voor zo'n klein huisje.
2 slaapkamers maar, woonkamer van 16 m2, eetkamer 9,5 m2.
Ik zou persoonlijk verder zoeken.
Makelaars moet je niet vertrouwen, zijn boeven, denken alleen maar aan hun eigen knip

Uhhmm ik weet niet waar je gekeken hebt, maar ik zie 5 kamers, waarvan 3 slaapkamers en een perceel oppervlak van 195m2
Op zich niet echt klein hoor, maar goed ieder heeft zijn eigen perspectief van groot of klein.

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Speelt de makelaar een spelletje met me?

Ongelezen bericht door Moneyman »

tuinhobbyist59 schreef: Makelaars moet je niet vertrouwen, zijn boeven, denken alleen maar aan hun eigen knip
Weer zo'n ongefundeerd kortzichtig statement. Ik werk ook voor m'n geld. Ben ik nu gelijk een boef en niet te vertrouwen? :roll:

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Speelt de makelaar een spelletje met me?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

tuinhobbyist59 schreef: Makelaars moet je niet vertrouwen, zijn boeven, denken alleen maar aan hun eigen knip
En wat doe jij voor de kost?

artenan
Berichten: 27
Lid geworden op: 05 jan 2010 09:57

Re: Speelt de makelaar een spelletje met me?

Ongelezen bericht door artenan »

Wat een positieve reacties allemaal over makelaars. Helaas, makelaars spelen altijd een spel. Dat is namelijk wat ze leuk vinden om te doen en waarom ze o.a. makelaar zijn geworden. Ook wij hebben (helaas) de ervaringen dat je als consument niet serieus genomen wordt. Ze willen niet onderhandelen met kopers en verkopers maar eigenlijk alleen als makelaars onderling. Dit levert namelijk meer geld op en dat is het enige belang dat een makelaar heeft.

U zult dus zelf in actie moeten komen als u iets wilt. Bv rechtstreeks contact zoeken of een aankoopmakelaar inhuren. Beide heeft zijn voor-en nadelen met kans op mislukken. Maar je zonder meer overleveren aan het dictatoriale makelaars kartel kan altijd nog.
Heel veel succes

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Speelt de makelaar een spelletje met me?

Ongelezen bericht door Moneyman »

artenan schreef:Wat een positieve reacties allemaal over makelaars. Helaas, makelaars spelen altijd een spel. Dat is namelijk wat ze leuk vinden om te doen en waarom ze o.a. makelaar zijn geworden. Ook wij hebben (helaas) de ervaringen dat je als consument niet serieus genomen wordt. Ze willen niet onderhandelen met kopers en verkopers maar eigenlijk alleen als makelaars onderling. Dit levert namelijk meer geld op en dat is het enige belang dat een makelaar heeft.

U zult dus zelf in actie moeten komen als u iets wilt. Bv rechtstreeks contact zoeken of een aankoopmakelaar inhuren. Beide heeft zijn voor-en nadelen met kans op mislukken. Maar je zonder meer overleveren aan het dictatoriale makelaars kartel kan altijd nog.
Heel veel succes
Nog zo'n niet-onderbouwde generaliserende post. Een makelaar hóórt een spel te spelen - daar zijn ze voor. En sinds wanneer is geld willen verdienen verkeerd? Belachelijke reactie.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Speelt de makelaar een spelletje met me?

Ongelezen bericht door scontra »

artenan schreef:. Helaas, makelaars spelen altijd een spel. Ze willen niet onderhandelen met kopers en verkopers maar eigenlijk alleen als makelaars onderling. Dit levert namelijk meer geld op en dat is het enige belang dat een makelaar heeft.

@artenan,

De verkoop- en aankoop van een woning is een "spel" van bieden en loven.
De verkopende partij weet welk bedrag hij minimaal acceptabel vindt en zal daar een bedrag bovenop zetten om zo de potentiële koper te kunnen gunnen (in de waan te laten) dat hij niet de vraagprijs hoeft te betalen.
Samen met de aankopende partij wordt het "spel" van bieden en loven gespeeld tot er onderlinge overeenstemming is bereikt.
De verkopende makelaar zal snel merken of hij vandoen heeft met iemand met (enige) ervaring en/of kennis van zaken of te doen heeft met een beginner en zal daar zijn strategie op aanpassen.
Dit spel kan ook heel goed zonder makelaar(s) worden gespeeld, alleen moeten beide partijen wel enige kennis van zaken hebben m.b.t. allerlei zaken die geregeld moeten worden als er sprake is van een overeenkomst.
Ben je niet ingevoerd in de materie dan is een de hulp van een makelaar zeker aan te raden, aangezien hij van de hoed en de rand weet, je een hoop werk uit handen kan nemen en je voor mogelijke missers kan behoeden.
En nee!! ik ben geen makelaar, maar heb enige ervaring in de aan- en verkoop van woningen en heb alleen bij mijn eerste aankoop een aankoopmakelaar in de arm genomen.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Speelt de makelaar een spelletje met me?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

artenan schreef:Wat een positieve reacties allemaal over makelaars. Helaas, makelaars spelen altijd een spel. Dat is namelijk wat ze leuk vinden om te doen en waarom ze o.a. makelaar zijn geworden. Ook wij hebben (helaas) de ervaringen dat je als consument niet serieus genomen wordt. Ze willen niet onderhandelen met kopers en verkopers maar eigenlijk alleen als makelaars onderling. Dit levert namelijk meer geld op en dat is het enige belang dat een makelaar heeft.

U zult dus zelf in actie moeten komen als u iets wilt. Bv rechtstreeks contact zoeken of een aankoopmakelaar inhuren. Beide heeft zijn voor-en nadelen met kans op mislukken. Maar je zonder meer overleveren aan het dictatoriale makelaars kartel kan altijd nog.
Heel veel succes
Wat een onzin. Wij hebben gewoon een huis gekocht zonder makelaar en onderhandeld met de verkopers. Wel via een platform van de makelaar, maar het was gewoon tussen ons en de verkopers. Punt is wel dat je dan eerst in de onderhandelfase terecht moet komen en daar moet je wel een fatsoenlijk bod voor doen.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Speelt de makelaar een spelletje met me?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

artenan schreef:Wat een positieve reacties allemaal over makelaars. Helaas, makelaars spelen altijd een spel. Dat is namelijk wat ze leuk vinden om te doen en waarom ze o.a. makelaar zijn geworden. Ook wij hebben (helaas) de ervaringen dat je als consument niet serieus genomen wordt. Ze willen niet onderhandelen met kopers en verkopers maar eigenlijk alleen als makelaars onderling. Dit levert namelijk meer geld op en dat is het enige belang dat een makelaar heeft.

U zult dus zelf in actie moeten komen als u iets wilt. Bv rechtstreeks contact zoeken of een aankoopmakelaar inhuren. Beide heeft zijn voor-en nadelen met kans op mislukken. Maar je zonder meer overleveren aan het dictatoriale makelaars kartel kan altijd nog.
Heel veel succes
Als je niet serieus wordt genomen heb je waarschijnlijk niet de vaardigheden om zelf een huis te kopen. Dan moet je inderdaad een aankoopmakelaar inschakelen die wel de juist skills heeft. Ik ga op mijn werk ook niet met leken onderhandelen. Ik wil wel een gelijkwaardige gesprekspartner. Dat wil zo'n makelaar ook.

Patta
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 nov 2016 10:40

Re: Speelt de makelaar een spelletje met me?

Ongelezen bericht door Patta »

Toch besloten om een aankoopmakelaar in de arm te nemen, die heeft gister contact gehad met de makelaar van de verkopende partij. Bleek dat het huis net die dag verkocht was. Misschien is dat de reden geweest dat naast dat ons bod nog aan de lage kant was, hij niks met ons bod wou doen, aangezien hij nog met een andere partij bezig was....

Gesloten