LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vergeelde muren: borg niet terug eventueel?

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
Nijogeth
Berichten: 9968
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Vergeelde muren: borg niet terug eventueel?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Julie4444 schreef:
Nijogeth schreef:
Julie4444 schreef: Ik zou als ik jou was niet een goedkope beunhaas nemen, want als het niet goed is uitgevoerd zal je verhuurder het alsnog moeten laten herstellen en daarbij zal hij ook die kosten op jou verhalen (ook als dit veel meer dan je borg is). Ze kunnen je daar gewoon een rekening voor sturen en desnoods een deurwaarder inschakelen.
Op die manier kun je het beter niet doen, dan heb je ook geen risico op dubbele kosten.
Hoezo risico? Volgens mij was ik duidelijk dat jojojo het fatsoenlijk moet laten doen en dus NIET door een goedkope beunhaas.
Ik bedoel daar mee dus dat je het sowieso niet door iemand moet laten doen. Laat je het door iemand doen die wel kwalitatief goed werk levert en betaal je daar meer voor, dan blijkt later dat de verhuurder het niet goed vindt. Heb je nog meer kosten. Dus altijd eerst contact met de verhuurder.

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Vergeelde muren: borg niet terug eventueel?

Ongelezen bericht door Costnix »

Vraag de verhuurder wat de beste oplossing is. Deze zal vastgelegd met dit spreekwoordelijk bijltje hebben gehakt.
Enne een goede raad: "Stop met roken! " Dit scheelt bergen geld en in veel beter voor hart, longen en benen.

jojojo88
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 mei 2017 16:59

Re: Vergeelde muren: borg niet terug eventueel?

Ongelezen bericht door jojojo88 »

Ik ga morgen even een potje st-marc halen. Kijken of het werkt.

En ja gek genoeg heb ik liever 10 mensen om me heen met een sigaret op de lip dan dat ik een huist moet zitten met die sterke geurlucht/ammoniak lucht. Ik denk jij zelf stiekem ook trouwens, boef!
ja roken is vies, slecht, duur etc. Allemaal genoteerd, hier had ik zelf geen weten van.

OT:
De muren moeten wel wit, en gek genoeg doet de makelaar de inspectie op de laatste dag, als ze de sleutels innemen. Hier stond ik zelf ook van te kijken, leek me ook makkelijker om 2 keer te komen, voor-en na. Maar goed, is niet anders.

Verder verbaas ik me over het aantal barmhartige samaritanen hier. Ik heb zoiets van, zo goedkoop mogelijk proberen die borg terug te krijgen. Als het er na een paar maand doorheen begint te komen, heb ik daar geen problemen mee.
Betreffende de borg was het gewoon een vraag omdat ik hier in het contract niet echt iets over tegenkwam. Ik had er wel vrede mee gehad als ze de borg hielden, maar goed aan de bak dus!

Bedankt allen.

Veel plezier vanavond!! * * *

Verwijderd

Re: Vergeelde muren: borg niet terug eventueel?

Ongelezen bericht door Verwijderd »

Bob Schurkjens schreef:U merkt het al aan de reacties hierboven:

U rookt, dus u bent schuldig.

Complete onzin natuurlijk. U kunt het beste de voorinspectie van uw verhuurder afwachten. Misschien wordt er niets over gezegd en komt er niets over op de opnamestaat. U hoeft dan niets an de muren te doen. Het is echt niet zo dat u de woning in nieuwstaat hoeft af te leveren. Hoe lang hebt u er gewoond? Een verhuizing is stressvol genoeg. Wacht dus rustig de voorinspectie van de verhuurder af voordat u eventueel iets aan de muren gaat doen. Ik heb zelf net een verhuizing achter de rug. De verhuurder was op bepaalde punten soepel te noemen.
Het gaat niet om de schuldvraag, maar over verantwoordelijkheid. Ik heb ook ooit eens een woning bekeken die vergeelde muren had omdat de bewoner er jarenlang had gerookt. Daar hebben we wat van gezegd en dit moest de vorige huurder in orde maken. Zo was de woning nooit aan de vorige bewoner afgeleverd. Dat je stress hebt van een verhuizing doet daar niet aan af. In het contract is meestal opgenomen dat het huis zo mogelijk in dezelfde staat moet worden opgeleverd als toen het gehuurd werd en dat is echt de normaalste zaak van de wereld. Een nieuwe huurder zit ook middenin een verhuizing en als hij zijn oude huis ook in dezelfde staat moet terugbrengen dan heeft hij in uw voorbeeld 2 huizen om te verven. Das ook lekker geregeld door u.

BL2
Berichten: 4832
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Vergeelde muren: borg niet terug eventueel?

Ongelezen bericht door BL2 »

Als het er na een paar maand doorheen begint te komen, heb ik daar geen problemen mee
En dat is nu juist niet het geval, nog voordat de latex is opgedroogd trekt de nicotine kleur er al weer door heen. En dat blijf je houden als je niet op de juiste te werk gaat.....

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vergeelde muren: borg niet terug eventueel?

Ongelezen bericht door alfatrion »

jojojo88 schreef:Verder verbaas ik me over het aantal barmhartige samaritanen hier. Ik heb zoiets van, zo goedkoop mogelijk proberen die borg terug te krijgen. Als het er na een paar maand doorheen begint te komen, heb ik daar geen problemen mee.
Zo iets heet een verborgen gebrek. Ik zie niet in waarom er dan niet alsnog kosten in rekening gebracht kunnen worden. Ik zou me eerder richten op het zo effectief mogelijk te werk gaan. Wat nu goedkoop lijkt kan anders wel eens duur uitpakken.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Vergeelde muren: borg niet terug eventueel?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Verborgen gebrek is alleen relevant bij koopwoningen. Bij huurwoningen speelt dit niet.

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vergeelde muren: borg niet terug eventueel?

Ongelezen bericht door witte angora »

jojojo88 schreef:Verder verbaas ik me over het aantal barmhartige samaritanen hier. Ik heb zoiets van, zo goedkoop mogelijk proberen die borg terug te krijgen. Als het er na een paar maand doorheen begint te komen, heb ik daar geen problemen mee.
Probleem is, wat jij niet weet, is dat alle barmhartige samaritanen misschien de volgende huurder van jouw woning zijn, en dat zij er wél problemen mee hebben als na een paar maanden jouw rotzooi door jouw halfbakken oplossing heen komt.

Overigens: als je het over de barmhartige samaritaan hebt, heb je enig idee waar je het over hebt? Ik denk toch niet dat jij beroofd en voor half dood aan de kant van de weg ligt, of wel dan? Wat er nu speelt heb je jezelf aangedaan. Daar kun je een ander echt niet de schuld van geven.

Verwijderd

Re: Vergeelde muren: borg niet terug eventueel?

Ongelezen bericht door Verwijderd »

jojojo88 schreef: Verder verbaas ik me over het aantal barmhartige samaritanen hier. Ik heb zoiets van, zo goedkoop mogelijk proberen die borg terug te krijgen. Als het er na een paar maand doorheen begint te komen, heb ik daar geen problemen mee.
Het huis dat u huurt is niet uw eigendom. Wat zou u er zelf van vinden als u huiseigenaar bent en het huis gaat verhuren. Mooie goede verf op de muren, nieuw vloerbedekkinkje erin en u hebt het huis spic en span opgeleverd aan uw eerste huurder. U zet allerlei afspraken in het huurcontract (ik heb ook wel eens huurcontract gehad waarin stond dat er niet binnen mocht worden gerookt - ja, ik heb zelf ook gerookt) en u wilt gewoon dat wanneer de huurder na een paar jaar vertrekt dat het er weer goed uit ziet. Want anders worden alle kosten die gemaakt moeten worden om het huis in orde te krijgen weer bij u neer gelegd. Dan mag u om de 5 jaar een professionele schilder inhuren om de boel weer in orde te maken. Mooi is dat!
De eerste huurder vertrekt en laat zwaar vergeelde muren achter op die eens zo mooie witte muren met dure verf. Wat doet u dan? Zelf schilderen? En hoeveel kost u dat aan mooie verf? Een schilderbedrijf huren? Hoe duur is dat? Of laat u het zo? En verwacht u dat u nieuwe huurders het wel gaan schilderen?

Verwijderd

Re: Vergeelde muren: borg niet terug eventueel?

Ongelezen bericht door Verwijderd »

Mooiste voorbeeld vind ik nog van één van mijn studentenkamers. De vorige bewoonster had daar altijd gerookt (in een klein kamertje van 20 vierkante meter) en ze had kennelijk een ronde spiegel aan de muur hangen. Die spiegel was dus mooi zichtbaar als wit rondje op vergeelde muren. Maar boeien, ik rookte zelf ook. Dus heb ik een filmposter over die plek heen gehangen. Probleem opgelost. Totdat ik 2 jaar later zelf weg ging en er nu een mooie vergeelde rechthoek met een mooi wit rondje in het midden over de zwaar vergeelde muren zichtbaar was. Toen heb ik bij de oplevering, omdat degene die na mij kwam niet rookte, zelf de muren maar even goed schoon gemaakt en gewit :)

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vergeelde muren: borg niet terug eventueel?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Bob Schurkjens schreef:Verborgen gebrek is alleen relevant bij koopwoningen. Bij huurwoningen speelt dit niet.
Een verborgen gebrek is een gebrek dat wel al aanwezig is, maar pas later zichtbaar wordt. In dit geval de bedoeling dat de woning in de oude staat wordt opgeleverd. Hier moet de muur niet allen tijdens de controle wit zijn, maar ook in de weken daarna. Ik spreek over een verborgen gebrek, omdat TS van plan is om de nicotine tijdelijk aan het zich te onttrekken.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Vergeelde muren: borg niet terug eventueel?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

alfatrion schreef:
Bob Schurkjens schreef:Verborgen gebrek is alleen relevant bij koopwoningen. Bij huurwoningen speelt dit niet.
Een verborgen gebrek is een gebrek dat wel al aanwezig is, maar pas later zichtbaar wordt. In dit geval de bedoeling dat de woning in de oude staat wordt opgeleverd. Hier moet de muur niet allen tijdens de controle wit zijn, maar ook in de weken daarna. Ik spreek over een verborgen gebrek, omdat TS van plan is om de nicotine tijdelijk aan het zich te onttrekken.

Baarlijke nonsens. Er vindt met de huurder een voorinspectie plaats bij einde huur. Alle te verhelpen gebreken worden schriftelijk vastgelegd door verhuurder. Huurder ontvangt hiervan een kopie. Bij eindinspectie met huurder wordt gecontroleerd of huurder alle schriftelijk vastgelegde gebreken heeft verholpen. Komt er tijdens de eindinspectie of,daarna nog een verborgen gebrek aan het licht, dan is dat helaas pindakaas voor de verhuurder. Op geen enkele wijze kan huurder dan nog gedwongen worden dit gebrek te verhelpen danwel te vergoeden. Pluis het maar na op http://www.huurgeschil.nl

Upstairs
Berichten: 67
Lid geworden op: 18 mei 2009 16:35

Re: Vergeelde muren: borg niet terug eventueel?

Ongelezen bericht door Upstairs »

Vorig jaar het huis van een vrijgezelle oom opgezegd bij de WBV. Het was okergeel van de rook.
Na inspectie een lijst met maak/verbeterpunten gekregen. Ook het witten van de woon, slaapkamer en de keuken.
Er zat ook een offerte bij als we het huis zo achterlieten. Voor € 500.00 heeft de WBV toen alles zelf opgeknapt.
Als de muren niet geel zijn van de rook maar wit met bv. Grauwe vlekken in de hoeken is het witten voor de nieuwe bewoner. Dit
is door de wbv vertelt.

stofzuigertje

Re: Vergeelde muren: borg niet terug eventueel?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Vroeger rookte vele en was het totaal geen probleem....

Wit of creme....
maar als ik zie hoeveel niet rokers in beschimmelde woningen zitten en daar word vaak niets aan gedaan.
Die vlekken zijn vele malen erger en met zowel ammoniak als st. mark is het makkelijk te verwijderen en bij 2x behandelen is witten vaak niet eens nodig.

Met deze middelen word naast de kleur ook de geur weggehaald voor groot deel.
En wat als er een andere roker na je komt.

Verder, hoe oud is het huis en hoelang woon je er al?
Vele kregen meer dan 20 jaren terug een woning die al geel gerookt was en niets aan werd gedaan.
Bij oudere woningen moet je dus soms flink door roken omdat je hem in oorspronkelijke staat moet opleveren?
Dat staat in vrijwel alle voorwaarden.

Als ik het goed zou doen, moet ik de stickers van dubbel glas weer terug plakken en ook de cement vlekken erop smeren?
Zwerfpuin en onkruid in tuin terug doen?

Ja, opleveren zoals ik mijn woning kreeg, dat zal niemand willen.
Je kunt ook als tegen eis bewijs vragen dat de woning ook rookvrij was bij betrekken en dat word erg lastig.

rocker
Berichten: 30
Lid geworden op: 27 jul 2016 12:53

Re: Vergeelde muren: borg niet terug eventueel?

Ongelezen bericht door rocker »

Hier een aantal mogelijkheden om de nicotineaanslag te verwijderen:
- Met Blue Wonder van Sorbo, dat neemt veel aanslag weg. Let er wel op dat je het na gebruik meteen met schoon water moet afnemen, anders krijg je strepen.
- Afsoppen met schoonmaakazijn. En dan nawassen met een "gewoon" reinigingsmiddel.
- Met een fles St.-Marc Express, te koop bij bouwmarkten (het goedkoopst bij Gamma).
- Met Dashti ontvetter van de Wibra. Flink erop spuiten en daarna met een sopje afdoen (anders krijg je strepen). 
- Met een wonderdoekje en een scheutje chloor en allesreiniger in het water.
- Met HG nicotineverwijderaar. Werkt ook voor de muren.
- Met soda, alcohol of spiritus.
- Gewoon afwasmiddel op een vochtige doek en laten inweken. Daarna met warm water en een zacht schuursponsje schoonmaken.
- ‘n Flinke scheut ammoniak in lauw water doen. De deuren van onder naar boven wrijven met ‘n clean master (soort sponsdoekje). Dan krijg je ook geen strepen op de deuren en hoef je ook niet na te spoelen. Ammoniak is nog moeilijk te verkrijgen, maar ‘t is het ideale schoonmaakspul voor ramen, plafond en witte muren.

Daarnaast ben ik het geheel eens met de andere mensen die gereageerd hebben. Jij hebt zelf gekozen om binnen de woning te roken en dus is het je eigen verantwoordelijkheid om dit op te lossen. Doe je dit niet dan doet de corporatie het wel voor je en krijg jij daarvoor de factuur gepresenteerd.
Dus is de keuze; investeer ik zelf in een aantal uren om de woning schoon te maken en in de witte latex te zetten of laat ik dit door de corporatie verzorgen. De eerste keuze is goedkoper omdat het je eigen uren zijn en de tweede oplossing is qua kosten duurder maar levert je weer uren op dat jij deze werkzaamheden niet hoeft te doen.
Kies je voor de 1e mogelijkheid neem dan niet de goedkoopste latex. De paar euro die je meer in de betere latex investeert verdien je dubbel en dwars terug in de uitvoering van je werkzaamheden. Deze latex werkt stukken prettiger en dus sneller.

Succes met je keuze.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vergeelde muren: borg niet terug eventueel?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Bob Schurkjens schreef:Er vindt met de huurder een voorinspectie plaats bij einde huur. Alle te verhelpen gebreken worden schriftelijk vastgelegd door verhuurder. Huurder ontvangt hiervan een kopie. Bij eindinspectie met huurder wordt gecontroleerd of huurder alle schriftelijk vastgelegde gebreken heeft verholpen. Komt er tijdens de eindinspectie of,daarna nog een verborgen gebrek aan het licht, dan is dat helaas pindakaas voor de verhuurder. Op geen enkele wijze kan huurder dan nog gedwongen worden dit gebrek te verhelpen danwel te vergoeden. Pluis het maar na op http://www.huurgeschil.nl
Je bent wel erg stellig en absoluut, voor iemand wiens onderbouwing bestaat uit het verwijzen naar website met heel veel informatie over het huurrecht. Als je gelijk zou krijgen door op die manier te discussiëren, dan zou iedereen kampioen zijn. "Nee, dat klopt niet wat je zegt, lees maar na op: http://uitspraken.rechtspraak.nl/ of in het Burgerlijk Wetboek".

De huurder is aansprakelijk voor alle schade die hij heeft veroorzaakt aan het gehuurde op grond van art. 7:218 BW. Hij kan aan deze verplichting niet ontkomen door met een listige kunstgreep de schade te verhullen. Er bestaat geen wetsartikel die de huurder bescherming bied, als hij een listige kunstgreep toepast. Er is geen rechter die een huurder, die onder zijn verplichtingen probeert uit te komen door het toepassen van listige kunstgrepen, heeft vrijgesproken. En op http://www.huurgeschil.nl staat niet aangegeven dat de huurder onder zijn verplichtingen kan uitkomen, door het toepassen van een listige kunstgreep.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Vergeelde muren: borg niet terug eventueel?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

als de verhuurder het zelf moet gaan doen zijn alle kosten voor u als huurder, dus ook als deze boven de borg uitkomen, u zult dan een (gepeperde) rekening tegemoet kunnen zien...

Ninc
Berichten: 70
Lid geworden op: 07 jun 2005 19:39

Re: Vergeelde muren: borg niet terug eventueel?

Ongelezen bericht door Ninc »

Eitje.... daar is een goedje voor wat nog geen 10 euro kost

https://nl.hg.eu/producten/klus/hg-prof ... eraar.html

Overigens ben je niet alleen je borg kwijt maar zal er zeer waarschijnlijk ook een rekening volgen voor het terug laten brengen in oude staat als je er voor kiest niets te doen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Vergeelde muren: borg niet terug eventueel?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Je bent wel erg stellig en absoluut, voor iemand wiens onderbouwing bestaat uit het verwijzen naar website met heel veel informatie over het huurrecht.
Wederom baarlijke nonsens. Ik heb zelf glashelder uiteengezet hoe de procedure omtrent eindinspectie huur in elkaar zit. Volledigheidshalve heb ik die link er bij gezet.

Het is verder ook niet belangrijk want ts gaat de boel toch al witten.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vergeelde muren: borg niet terug eventueel?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Bob Schurkjens schreef:
Je bent wel erg stellig en absoluut, voor iemand wiens onderbouwing bestaat uit het verwijzen naar website met heel veel informatie over het huurrecht.
Wederom baarlijke nonsens. Ik heb zelf glashelder uiteengezet hoe de procedure omtrent eindinspectie huur in elkaar zit. Volledigheidshalve heb ik die link er bij gezet.

Het is verder ook niet belangrijk want ts gaat de boel toch al witten.
Punt is alleen dat je conclusies onjuist zijn.

Gesloten