LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vergeelde muren: borg niet terug eventueel?

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
jojojo88
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 mei 2017 16:59

Vergeelde muren: borg niet terug eventueel?

Ongelezen bericht door jojojo88 »

Hallo Allen,

Mijn muren moeten wit en deze zijn momenteel geel (mede) door nicotine.

In mijn contract staat dat de muren weer wit moeten bij oplevering en nu ga ik dus verhuizen en vroeg ik mij af wat als ik dit nu niet doe of half-half doe?

Ik ga natuurlijk niet alles met die dure Alabastine overnemen, dan ben ik ruim 3 keer mijn borg kwijt vermoed ik (120m2 aan muren en plafonds).

Ik heb al wat ontvetters etc geprobeerd ( dasty-HG-cif), en wil het nog met ammoniak/ammoniak-vervanger gaan proberen. En vervolgens met latex eroverheen.
De ontvetters die ik heb gebruikt geven wel resultaat maar niet geweldig + met 120m2 gaat hier uren werk inzitten.

Mijn vraag dan ook:

Als ik er niks aan doe, kan de huurbaas mij dan aansprakelijk stellen voor meer dan alleen mijn borg ?
( hoe staat dit in het contract/artikel evt, kan het niet vinden.)

Overige tips voor het witten van de muren op een goedkope ( en liefst zonder de sterke luchtjes) manier zijn ook welkom.

Thanks

NeoDutchio
Berichten: 12320
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Vergeelde muren: borg niet terug eventueel?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Draai het eens om, vind u het leuk om een huis te betreden waar de muren vergeeld zijn van de nicotine?

U heeft een contract waar duidelijk in staat waar u aan moet voldoen. De muren moeten dus wit zijn. Doet u dit niet draait u voor alle kosten op. En geloof me, een busje laten voorrijden met 2 schilders die een tijdje bezig zijn om dit weg te werken is veel duurder dan om het nu zelf te doen.

Dus toch maar de dure latex halen en beginnen met de kwast. Met een goedkope variant maskeren zal ook duur uitpakken voor u.

BL2
Berichten: 4834
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Vergeelde muren: borg niet terug eventueel?

Ongelezen bericht door BL2 »

Een van de gevolgen van het roken is de nicotine aanslag, Je longen zijn minstens zo geel en vol vette nicotine aanslag als je muren. Daar zou ik mij veel meer zorgen over maken dan over het relatief kleine bedrag dat je nu moet besteden aan het weer wit krijgen van de muren. Het geel maken heeft je een vermogen gekost aan sigaretten, dus nu wat uitgeven om alles goed over te schilderen zou geen bezwaar moeten zijn.

Verder, nicotine is een moeilijk goedje om goed weg te krijgen, "even" witten met een goedkope latex gaat niet lukken......

stofzuigertje

Re: Vergeelde muren: borg niet terug eventueel?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

St Mark ontvetter en spuit die via plantenspuit van Action er eens op... en dan flink boenen...

dan haal je meestal veel gele drab eraf.
later pas witten maar soms is de ontvetter van st. mark voldoende, dure doosjes maar helpt vaak wel.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Vergeelde muren: borg niet terug eventueel?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

jojojo88 schreef:Hallo Allen,

Mijn muren moeten wit en deze zijn momenteel geel (mede) door nicotine.

In mijn contract staat dat de muren weer wit moeten bij oplevering en nu ga ik dus verhuizen en vroeg ik mij af wat als ik dit nu niet doe of half-half doe?

Ik ga natuurlijk niet alles met die dure Alabastine overnemen, dan ben ik ruim 3 keer mijn borg kwijt vermoed ik (120m2 aan muren en plafonds).
Waarom niet? Jij hebt de muren zelf geel gemaakt, en je bent verantwoordelijk voor het juist opleveren van de woning zoals ongetwijfeld in je contract staat. Waarom zou de verhuurder moeten opdraaien voor het feit dat jij rookt? Dwingt die jou soms om binnen te roken?
jojojo88 schreef:Ik heb al wat ontvetters etc geprobeerd ( dasty-HG-cif), en wil het nog met ammoniak/ammoniak-vervanger gaan proberen. En vervolgens met latex eroverheen.
De ontvetters die ik heb gebruikt geven wel resultaat maar niet geweldig + met 120m2 gaat hier uren werk inzitten.

Mijn vraag dan ook:

Als ik er niks aan doe, kan de huurbaas mij dan aansprakelijk stellen voor meer dan alleen mijn borg ?
( hoe staat dit in het contract/artikel evt, kan het niet vinden.)

Overige tips voor het witten van de muren op een goedkope ( en liefst zonder de sterke luchtjes) manier zijn ook welkom.

Thanks
Ja, de huurbaas kan het volledige bedrag voor herstel bij jou vorderen. Dit valt immers onder jouw eigen verantwoordelijkheid. Ik zou als ik jou was niet een goedkope beunhaas nemen, want als het niet goed is uitgevoerd zal je verhuurder het alsnog moeten laten herstellen en daarbij zal hij ook die kosten op jou verhalen (ook als dit veel meer dan je borg is). Ze kunnen je daar gewoon een rekening voor sturen en desnoods een deurwaarder inschakelen.

Zorg dus dat je het fatsoenlijk laat doen, met fatsoenlijk materiaal. Dat is "de goedkope" oplossing.

mh73

Re: Vergeelde muren: borg niet terug eventueel?

Ongelezen bericht door mh73 »

Dankzij de leefgewoonten van TS zijn de muren verkleurd, dit ongeacht de kosten weer netjes in orde maken lijkt me niet meer dan normaal.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vergeelde muren: borg niet terug eventueel?

Ongelezen bericht door witte angora »

jojojo88 schreef:Hallo Allen,
Hallo jojojo,

Het is niet het antwoord op je vraag, maar als het zoveel moeite kost om die troep van de muren en de plafonds te krijgen, moet je je toch maar eens af vragen wat die troep met je lichaam doet...

Verder ben ik het met de anderen eens: potje breken, potje betalen. Je hebt deze schade zelf veroorzaakt, dus je zult dit zelf moeten oplossen, en niet hatsieflatsie met een goedkoop rotzooitje, want dan gaat de verhuurder nog veel meer werk en kosten krijgen om eerst het goedkope rotzooitje er af te krijgen, en daarna alsnog de boel schoon te krijgen. Kosten die je gewoon zult moeten betalen.

Verwijderd

Re: Vergeelde muren: borg niet terug eventueel?

Ongelezen bericht door Verwijderd »

Dat hoeft toch ook allemaal niet met die dure Alabastine. Koop gewoon een paar emmers redelijke latex-verf en breng alles, zoals afgesproken, weer terug in de oude staat. Of u doet het niet. Dan huurt uw huurbaas 2 mannetjes in die een dagje komen verven met professionele verf. Voorrijkosten erbij, arbeidsloon erbij, en dat wordt dan afgetrokken van uw borg en u mag waarschijnlijk nog een flink bedrag bijbetalen omdat u zich niet gehouden heeft aan wat u contractueel afgesproken heeft. Dat zijn denk ik de 2 keuzes die u heeft.

NeoDutchio
Berichten: 12320
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Vergeelde muren: borg niet terug eventueel?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

JohnTheBassist schreef:Dat hoeft toch ook allemaal niet met die dure Alabastine. Koop gewoon een paar emmers redelijke latex-verf en breng alles, zoals afgesproken, weer terug in de oude staat. Of u doet het niet. Dan huurt uw huurbaas 2 mannetjes in die een dagje komen verven met professionele verf. Voorrijkosten erbij, arbeidsloon erbij, en dat wordt dan afgetrokken van uw borg en u mag waarschijnlijk nog een flink bedrag bijbetalen omdat u zich niet gehouden heeft aan wat u contractueel afgesproken heeft. Dat zijn denk ik de 2 keuzes die u heeft.
Met 'redelijk latexver' krijg je echt de aanslag niet weg hoor. Je blijft vlekker krijgen in het eindresultaat. Eerst zal de gele smurrie verwijderd moeten worden of met speciale latex gewerkt worden.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Vergeelde muren: borg niet terug eventueel?

Ongelezen bericht door bprosman »

Koop gewoon een paar emmers redelijke latex-verf
Nicotine aanslag heeft anders de nare gewoonte al snel door goedkope latex heen te komen.
TS zou misschien beter muurverf kunnen overwegen, dat sluit wat meer af.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Vergeelde muren: borg niet terug eventueel?

Ongelezen bericht door olaf79 »

Je moet de woning zo opleveren als je het aangetroffen hebt. Waren de muren wit, dan dienen ze nu weer wit te zijn. Je borg is niet het maximale bedrag waarvoor jij aansprakelijk bent. Dit is alleen een kleine zekerheid voor als je weigert te betalen, of met de noorderzon vertrekt. Als je nog kans wilt maken ooit een woning te huren zou ik dat laatste in ieder geval niet aanbevelen.

Dus voor de goede orde, lever je de boel niet goed op dan gaat de verhuurder het voor je op jouw kosten in orde maken. Alle kosten komen voor jouw rekening en als die hoger zijn dan de borg, dan moet je bijbetalen. Die kosten zijn vrijwel altijd hoger dan als je het zelf oplost. Houd er ook rekening mee dat als de woning onverhuurbaar is (en dat is hij met gele muren) de verhuurder huurderving in rekening mag brengen.


Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Vergeelde muren: borg niet terug eventueel?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

olaf79 schreef:Dus voor de goede orde, lever je de boel niet goed op dan gaat de verhuurder het voor je op jouw kosten in orde maken. Alle kosten komen voor jouw rekening en als die hoger zijn dan de borg, dan moet je bijbetalen. Die kosten zijn vrijwel altijd hoger dan als je het zelf oplost. Houd er ook rekening mee dat als de woning onverhuurbaar is (en dat is hij met gele muren) de verhuurder huurderving in rekening mag brengen.
En dat betekent dus dat je de verhuurder moet compenseren voor het "verlies" aan huur, omdat zodra jij weg bent er niet direct een nieuwe huurder in kan.

Nog een reden om het zelf netjes en fatsoenlijk te laten herstellen. Dat is het goedkoopst. Alle andere "goedkope" oplossingen zullen je veel meer geld gaan kosten, jojojo.

mh73

Re: Vergeelde muren: borg niet terug eventueel?

Ongelezen bericht door mh73 »

Goh, we zijn het zelden zo met elkaar eens... :lol:

Nijogeth
Berichten: 9971
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Vergeelde muren: borg niet terug eventueel?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Julie4444 schreef: Ik zou als ik jou was niet een goedkope beunhaas nemen, want als het niet goed is uitgevoerd zal je verhuurder het alsnog moeten laten herstellen en daarbij zal hij ook die kosten op jou verhalen (ook als dit veel meer dan je borg is). Ze kunnen je daar gewoon een rekening voor sturen en desnoods een deurwaarder inschakelen.
Op die manier kun je het beter niet doen, dan heb je ook geen risico op dubbele kosten.

Misschien kun je even met de verhuurder om tafel en vragen of je het zelf moet doen of dat ze eventueel een deal hebben met wat schilders en dat je bereid bent een klein beetje bij te betalen als het echt moet.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Vergeelde muren: borg niet terug eventueel?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Nijogeth schreef:
Julie4444 schreef: Ik zou als ik jou was niet een goedkope beunhaas nemen, want als het niet goed is uitgevoerd zal je verhuurder het alsnog moeten laten herstellen en daarbij zal hij ook die kosten op jou verhalen (ook als dit veel meer dan je borg is). Ze kunnen je daar gewoon een rekening voor sturen en desnoods een deurwaarder inschakelen.
Op die manier kun je het beter niet doen, dan heb je ook geen risico op dubbele kosten.
Hoezo risico? Volgens mij was ik duidelijk dat jojojo het fatsoenlijk moet laten doen en dus NIET door een goedkope beunhaas.
Nijogeth schreef:Misschien kun je even met de verhuurder om tafel en vragen of je het zelf moet doen of dat ze eventueel een deal hebben met wat schilders en dat je bereid bent een klein beetje bij te betalen als het echt moet.
Het zal sowieso "echt moeten" aangezien TS zelf deze schade heeft aangericht en dit fatsoenlijk zal moeten herstellen.

jojojo88
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 mei 2017 16:59

Re: Vergeelde muren: borg niet terug eventueel?

Ongelezen bericht door jojojo88 »

Dank voor de tips allen.

Een schilder/beunhaas gaat hem niet worden, van die prijzen ben ik nog steeds duizelig haha.

ST Marc is misschien wel een goede. Iemand ervaringen? Ben vooral benieuwd of dit stinkt/chloor lucht o.i.d ?

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Vergeelde muren: borg niet terug eventueel?

Ongelezen bericht door bprosman »

ST Marc (de flessen ) stinkt niet echt , je kunt t puur gebruiken voor sterk vervuilde , vettige zaken.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Vergeelde muren: borg niet terug eventueel?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

U merkt het al aan de reacties hierboven:

U rookt, dus u bent schuldig.

Complete onzin natuurlijk. U kunt het beste de voorinspectie van uw verhuurder afwachten. Misschien wordt er niets over gezegd en komt er niets over op de opnamestaat. U hoeft dan niets an de muren te doen. Het is echt niet zo dat u de woning in nieuwstaat hoeft af te leveren. Hoe lang hebt u er gewoond? Een verhuizing is stressvol genoeg. Wacht dus rustig de voorinspectie van de verhuurder af voordat u eventueel iets aan de muren gaat doen. Ik heb zelf net een verhuizing achter de rug. De verhuurder was op bepaalde punten soepel te noemen.
Laatst gewijzigd door Bob Schurkjens op 24 mei 2017 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.

BL2
Berichten: 4834
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Vergeelde muren: borg niet terug eventueel?

Ongelezen bericht door BL2 »

Denk niet dat de verhuurder een doorrookte en onder de nicotine zittende woning accepteert. Immers geen nieuwe huurder trekt daar in. Verhuurder heeft er dus heel veel werk en kosten aan.

Of het werkt hangt ook erg af van het type muren en plafonds. Bij ruw stucwerk zal er een flinke plons nodig zijn, op sterk zuigende ondergronden zal veel nicotine zooi in de muur zijn getrokken, of je dit er uit krijgt met ST Mark, zal proefondervindelijk moeten blijken.

Wel grappig dat je je druk maakt of het stinkt, niets stinkt zo erg als een stevige roker en zijn immer aanwezige rooklucht.
Verder wel opvallend dat je enorme bedragen uitgeeft aan roken, maar niet wat over hebt aan het opknappen van de woning.
Laatst gewijzigd door BL2 op 24 mei 2017 20:06, 2 keer totaal gewijzigd.

Gesloten