LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Boeterente op hypotheek. Kan ik die verhalen bij de bank?

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
Parelmoer
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jul 2017 14:15

Boeterente op hypotheek. Kan ik die verhalen bij de bank?

Ongelezen bericht door Parelmoer »

Hypotheek afgesloten via SNS-Bank bij de LLoyds bank die de lening heeft verstrekt.
Ik heb ruim 2 maanden moeten wachten voordat de Hypotheek rond was, mede omdat ik gedeeltelijk Zzp'r ben.

De datum van passeren werd steeds uitgesteld waardoor ik steeds een boete rente verschuldigd was aan VIVO Wonen waarvan het appartement was.
Uiteindelijk was ik 700 euro aan boete kwijt, ik heb dit moeten betalen maar eigelijk is het niet mijn schuld dat het termijn steeds uitgesteld werd.

Kan ik dit verhalen bij de bank? iemand een antwoord ?

Groet Peter

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Boeterente op hypotheek. Kan ik die verhalen bij de bank?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Parelmoer schreef:Hypotheek afgesloten via SNS-Bank bij de LLoyds bank die de lening heeft verstrekt.
Ik heb ruim 2 maanden moeten wachten voordat de Hypotheek rond was, mede omdat ik gedeeltelijk Zzp'r ben.

De datum van passeren werd steeds uitgesteld waardoor ik steeds een boete rente verschuldigd was aan VIVO Wonen waarvan het appartement was.
Uiteindelijk was ik 700 euro aan boete kwijt, ik heb dit moeten betalen maar eigelijk is het niet mijn schuld dat het termijn steeds uitgesteld werd.

Kan ik dit verhalen bij de bank? iemand een antwoord ?

Groet Peter
Simpelweg nee. U weet dat u geen 13 in een dozijn aanvrager bent en bij ZZP'ers is extra werk nodig. Dat u al een datum van passeren afspreekt nog voordat er iets bekend is van de financiering is niet de schuld van de bank natuurlijk.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Boeterente op hypotheek. Kan ik die verhalen bij de bank?

Ongelezen bericht door kweenie »

Heeft de adviseur of de bank je de toezegging gedaan dat de hypotheek voor een bepaalde dag rond zou zijn en dat je dus vanaf die dag zou kunnen passeren? In dat geval maak je nog kans. Maar ik denk niet dat ze die toezegging hebben gedaan.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Boeterente op hypotheek. Kan ik die verhalen bij de bank?

Ongelezen bericht door chrisd1 »

M.i. wél aftrekbaar voor de Ink belasting.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Boeterente op hypotheek. Kan ik die verhalen bij de bank?

Ongelezen bericht door renewouters »

chrisd1 schreef:M.i. wél aftrekbaar voor de Ink belasting.
Het staat hier niet bij (copy-paste van de site van de belastingdienst):

Aftrekbaar zijn de kosten voor het afsluiten van uw hypotheek:

bemiddelingskosten voor het krijgen van uw hypotheek of lening, zoals advies- en afsluitkosten
notariskosten en kadastrale rechten voor de hypotheekakte, inclusief btw
taxatiekosten (alleen om een lening te krijgen)
kosten van de aanvraag van een Nationale Hypotheek Garantie
bouwrente over de periode na het sluiten van de voorlopige koop-/aannemingsovereenkomst
kosten van nieuwbouwdepot of verbouwingsdepot (onder voorwaarden)


Voor de zekerheid even de belastingdienst bellen lijkt me.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Boeterente op hypotheek. Kan ik die verhalen bij de bank?

Ongelezen bericht door chrisd1 »

renewouters schreef:...de kosten voor het afsluiten van uw hypotheek..
Voor de zekerheid even de belastingdienst bellen lijkt me.
Weet het zelf ook niet zeker; wél gaat het blijkbaar niet over 'de kosten voor het afsluiten', maar over (een soort) hypotheekrente??

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Boeterente op hypotheek. Kan ik die verhalen bij de bank?

Ongelezen bericht door scontra »

Parelmoer schreef:Hypotheek afgesloten via SNS-Bank bij de LLoyds bank die de lening heeft verstrekt.
Ik heb ruim 2 maanden moeten wachten voordat de Hypotheek rond was, mede omdat ik gedeeltelijk Zzp'r ben.

De datum van passeren werd steeds uitgesteld waardoor ik steeds een boete rente verschuldigd was aan VIVO Wonen waarvan het appartement was.
Uiteindelijk was ik 700 euro aan boete kwijt, ik heb dit moeten betalen maar eigelijk is het niet mijn schuld dat het termijn steeds uitgesteld werd.

Kan ik dit verhalen bij de bank? iemand een antwoord ?

Groet Peter
@parelmoer,

Betreft het een nieuwbouwwoning dan is de door u geopperde "boete" van € 700,00 ** is waarschijnlijk de "bouwrente" die betaald moet worden tijdens de bouwfase.
Meestal wordt deze bouwrente uit het bouwdepot gefinancierd, maar aangezien uw hypotheekaanvraag nog niet rond was kon dit dus niet aangezien de bank meer tijd nodig had om uw financieringsaanvraag te behandelen.
De bank is hiervoor niet verantwoordelijk.
U kunt de bouwrente wel opvoeren bij uw belastingaangifte.

**die € 700,00 had u toch moeten betalen, alleen was dat dan via de bouwdepot gegaan.

Betreft het een andere vorm van aankoop, dan bent u zelf verantwoordelijk voor de financiële verplichting die u bent aangegaan voor dat de benodigde lening is verstrekt. De bank bleek meer tijd nodig te hebben om uw kredietwaardigheid te onderzoeken alvorens uw aanvraag te honoreren, maar is niet aansprakelijk voor de verplichtingen die u bent aangegaan voorafgaand aan het akkoord van financiering.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Boeterente op hypotheek. Kan ik die verhalen bij de bank?

Ongelezen bericht door renewouters »

scontra schreef:
Parelmoer schreef:Hypotheek afgesloten via SNS-Bank bij de LLoyds bank die de lening heeft verstrekt.
Ik heb ruim 2 maanden moeten wachten voordat de Hypotheek rond was, mede omdat ik gedeeltelijk Zzp'r ben.

De datum van passeren werd steeds uitgesteld waardoor ik steeds een boete rente verschuldigd was aan VIVO Wonen waarvan het appartement was.
Uiteindelijk was ik 700 euro aan boete kwijt, ik heb dit moeten betalen maar eigelijk is het niet mijn schuld dat het termijn steeds uitgesteld werd.

Kan ik dit verhalen bij de bank? iemand een antwoord ?

Groet Peter
@parelmoer,

Betreft het een nieuwbouwwoning dan is de door u geopperde "boete" van € 700,00 ** is waarschijnlijk de "bouwrente" die betaald moet worden tijdens de bouwfase.
Meestal wordt deze bouwrente uit het bouwdepot gefinancierd, maar aangezien uw hypotheekaanvraag nog niet rond was kon dit dus niet aangezien de bank meer tijd nodig had om uw financieringsaanvraag te behandelen.
De bank is hiervoor niet verantwoordelijk.
U kunt de bouwrente wel opvoeren bij uw belastingaangifte.

**die € 700,00 had u toch moeten betalen, alleen was dat dan via de bouwdepot gegaan.

Betreft het een andere vorm van aankoop, dan bent u zelf verantwoordelijk voor de financiële verplichting die u bent aangegaan voor dat de benodigde lening is verstrekt. De bank bleek meer tijd nodig te hebben om uw kredietwaardigheid te onderzoeken alvorens uw aanvraag te honoreren, maar is niet aansprakelijk voor de verplichtingen die u bent aangegaan voorafgaand aan het akkoord van financiering.
Zoals ik de vraag lees is dit de boete die je moet betalen als de hypothecaire lening niet tijdig rond is.

Parelmoer
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jul 2017 14:15

Re: Boeterente op hypotheek. Kan ik die verhalen bij de bank?

Ongelezen bericht door Parelmoer »

NeoDutchio schreef:
Parelmoer schreef:Hypotheek afgesloten via SNS-Bank bij de LLoyds bank die de lening heeft verstrekt.
Ik heb ruim 2 maanden moeten wachten voordat de Hypotheek rond was, mede omdat ik gedeeltelijk Zzp'r ben.

De datum van passeren werd steeds uitgesteld waardoor ik steeds een boete rente verschuldigd was aan VIVO Wonen waarvan het appartement was.
Uiteindelijk was ik 700 euro aan boete kwijt, ik heb dit moeten betalen maar eigelijk is het niet mijn schuld dat het termijn steeds uitgesteld werd.

Kan ik dit verhalen bij de bank? iemand een antwoord ?

Groet Peter
Simpelweg nee. U weet dat u geen 13 in een dozijn aanvrager bent en bij ZZP'ers is extra werk nodig. Dat u al een datum van passeren afspreekt nog voordat er iets bekend is van de financiering is niet de schuld van de bank natuurlijk.
De datum was toegezegd, elke keer wilde de bank wel weer wat anders weten.

Parelmoer
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jul 2017 14:15

Re: Boeterente op hypotheek. Kan ik die verhalen bij de bank?

Ongelezen bericht door Parelmoer »

kweenie schreef:Heeft de adviseur of de bank je de toezegging gedaan dat de hypotheek voor een bepaalde dag rond zou zijn en dat je dus vanaf die dag zou kunnen passeren? In dat geval maak je nog kans. Maar ik denk niet dat ze die toezegging hebben gedaan.
Ja, de adviseur heeft de toezegging gedaan, elke keer uitstel omdat ze nog meer wilde weten :oops: .

Gesloten