LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nieuwe radiator in huurhuis: wie betaalt?

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
Herman M
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 aug 2017 17:24

Nieuwe radiator in huurhuis: wie betaalt?

Ongelezen bericht door Herman M »

De beheerder van mijn sociale huurwoning, heb ik op advies van het verwarmingsinstallatiebedrijf, dat de verwarmingsradiator vervangen moet worden in de toilet, aangezien deze bijna, na circa 20 jaar is doorgeroest. De verhuurder weigert dit omdat ik boven de radiator een wasbakje heb laten monteren op eigen kosten, na toestemming destijds van de verhuurder, dit is circa 20 jaar geleden. De verhuurder vermoedt dat de aansluiting van de kraan gelekt heeft, circa 5 jaar geleden heb ik een nieuwe kraan laten monteren Op verzoek van de beheerder heb ik de aannemer, die dit werk heeft uitgevoerd aansprakelijk gesteld. Deze wijst elke aansprakelijkheid af. Daarom wil de beheerder de radiator niet laten vervangen, op zijn kosten.
Naar mijn informatie komt “groot” onderhoud wettelijk ten koste van de verhuurder. Graag wil ik weten wat mijn rechten zijn en hoe ik dit het beste kenbaar kan maken bij de beheerder, zonder de relatie op scherp te zetten.
Laatst gewijzigd door Radar op 16 aug 2017 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ter verduidelijking onderwerp

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Nieuwe radiator in huurhuis: wie betaalt?

Ongelezen bericht door renewouters »

Als je het nu nog bij de installateur wilt claimen zul je moeten aantonen dat de lekkage door slecht werk komt wat hij destijds heeft geleverd. Wordt een lastige denk ik. En mocht het inderdaad door lekkage komen vanuit het wasbakje dan is de verhuurder daar niet voor verantwoordelijk. Dat had je zelf immers kunnen/moeten zien en tijdig kunnen ingrijpen. Dat de verhuurder toestemming heeft gegeven voor het installeren van het wasbakje doet daar niets aan af.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Nieuwe radiator in huurhuis: wie betaalt?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik kan me niet voorstellen dat de radiator is doorgeroest. Als deze is doorgeroest dan lekt er radiatorwater uit.

U heeft dus een cosmetisch probleem namelijk roest op de radiator. U kunt dat zelf oplossen met radiatorlak. De verhuurder is niet verplicht dit voor u op te lossen.

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Nieuwe radiator in huurhuis: wie betaalt?

Ongelezen bericht door Harm.calc »

-/- Een radiator in een toilet behoort niet te roesten. Verweer verhuurder klinkt plausibel.
-/- Na 5 jaar een lekkende kraan melden bij de toenmalige installateur, dat kan natuurlijk niet.
-/- Ik vermoed dat uzelf wel weet waarom de radiator roest.
+/+ Normaal is verhuurder verantwoordelijk voor de radiatoren in een woning.

Alles overzien, slecht verhaal.
1-3 verlies :wink:

witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nieuwe radiator in huurhuis: wie betaalt?

Ongelezen bericht door witte angora »

Herman M schreef:De beheerder van mijn sociale huurwoning, heb ik op advies van het verwarmingsinstallatiebedrijf, dat de verwarmingsradiator vervangen moet worden in de toilet, aangezien deze bijna, na circa 20 jaar is doorgeroest. De verhuurder weigert dit omdat ik boven de radiator een wasbakje heb laten monteren op eigen kosten, na toestemming destijds van de verhuurder, dit is circa 20 jaar geleden. De verhuurder vermoedt dat de aansluiting van de kraan gelekt heeft, circa 5 jaar geleden heb ik een nieuwe kraan laten monteren Op verzoek van de beheerder heb ik de aannemer, die dit werk heeft uitgevoerd aansprakelijk gesteld. Deze wijst elke aansprakelijkheid af. Daarom wil de beheerder de radiator niet laten vervangen, op zijn kosten.
Naar mijn informatie komt “groot” onderhoud wettelijk ten koste van de verhuurder. Graag wil ik weten wat mijn rechten zijn en hoe ik dit het beste kenbaar kan maken bij de beheerder, zonder de relatie op scherp te zetten.
Eerlijk gezegd staat het er een beetje krom. Maar ik begrijp dat een of ander installatiebedrijf het advies geeft de radiator te vervangen? Hoe komen zij tot dit advies? Is het ding inderdaad doorgeroest en levensgevaarlijk, of gaat het alleen maar om wat oppervlakteroest? Weet je zeker dat er niet een klein tikkeltje eigenbelang bij zit, van de kant van dat installatiebedrijf? Wat was eigenlijk de reden dat ze kwamen?

Ik denk dat de interpretatie en oplossing van Bob Schurkjens wel eens de juiste zou kunnen zijn.

stofzuigertje

Re: Nieuwe radiator in huurhuis: wie betaalt?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Mijn radiator..... ja ook een beetje bruin maar de wasbak hangt aan de overkant.... ik denk slecht gelakt of beschadigd met montage.

Deze nog maar 12 jaar oude is wel bijgewerkt maar moet nu weer gedaan worden.
Het kan een matige radiator zijn met te dunne of beschadigde lak en te laat bijgewerkt.
Vorige week roest weg gehaald en na grondlaag binnen kort even lakken......

Dus ook kopers van woningen die er een wasbak tegenover hebben kunnen roest krijgen wat absoluut geen lekkage kan zijn!

Herman M
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 aug 2017 17:24

Re: Nieuwe radiator in huurhuis: wie betaalt?

Ongelezen bericht door Herman M »

Bob Schurkjens schreef:Ik kan me niet voorstellen dat de radiator is doorgeroest. Als deze is doorgeroest dan lekt er radiatorwater uit.

U heeft dus een cosmetisch probleem namelijk roest op de radiator. U kunt dat zelf oplossen met radiatorlak. De verhuurder is niet verplicht dit voor u op te lossen.
Beste Bob, bedankt voor je reactie. U heeft gelijk, echter is de onderkant van de radiator zodanig doorgeroest dat deze elk moment kan gaan lekken. Ik heb een vakman gevraagd of het mogelijk is om de radiator te schilderen. Dit wordt lastig omdat de meeste roest aan de binnenkant zit, waar men moeilijk bijkan.

Inmiddels heb ik een bedrijf gevonden die voor een klein bedrag de radiator kan vervangen, dit lijkt mij de juiste oplossing, Alhoewel ik het fustrerend vind dat de beheerder meteen roept dat het mijn schuld is dat het probleem ontstaan is, zonder dit te controleren. De beheerder probeert bij elke onderhoudsvraag van een huurder, te beweren dat de huurder nalatig is, daarom dat ik deze discussie gestart ben.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Nieuwe radiator in huurhuis: wie betaalt?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Als deze echt bijna is doorgeroest blijf ik me afvragen hoe je dit kan zien.

Als uw verhaal klopt kunt een zogenaamde gebrekenbrief naar uw verhuurder sturen. Dit is een modelbrief van de huurcommissie. De verhuurder heeft dan zes weken de tijd om het op te lossen. Daarna kunt u naar de huurcommissie. Zie www.huurcommissie.nl

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Nieuwe radiator in huurhuis: wie betaalt?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

"Qa2 De kranen, radiatoren en/of leidingen laten
waarneembaar water door (lekken)." Gebrekenboek 2017

U zult dus moeten wachten met klagen totdat de boel echt gaat lekken want anders is er geen sprake van een gebrek.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Nieuwe radiator in huurhuis: wie betaalt?

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Herman M schreef: echter is de onderkant van de radiator zodanig doorgeroest dat deze elk moment kan gaan lekken. Ik heb een vakman gevraagd of het mogelijk is om de radiator te schilderen. Dit wordt lastig omdat de meeste roest aan de binnenkant zit, waar men moeilijk bijkan.
Ik denk dat je bedoelt: aan de achterkant?. Overigens is dit typisch een plek waar roest optreedt door vocht en - vooral - urinespetters, dus van buiten af. Schuren en schilderen kan, maar om de achterkant te bereiken , is het beter de radiator geheel van de muur te halen en te behandelen. Dan kan je net zo goed een nieuwe plaatsen: op MP staan WC radiatoren voor enkele tientjes.

OMG wat ben ik blij dat ik dit soort gedoe met een verhuurder niet heb; in mijn eigen woning had ik al lang zonder toestemming een fatsoenlijk fonteintje en een nette radiator opgehangen, zonder overleg met verhuurder, klusbedrijf of installateur.

stofzuigertje

Re: Nieuwe radiator in huurhuis: wie betaalt?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als mijn magneet eraf valt is er veel roest en weinig metaal over.

Zowel deze radiator als oude auto's die ik regelmatig koop doe ik via magneet test op verdachte plekken of het doorgeroest is of nog niet en herstelbaar zou zijn.
Na demontage borstelen met staalborstel en eventueel verven kan......
Maar soms begint roest van binnenuit en bij lucht in weinig gebruikte of moeilijk ontluchtende radiatoren is mogelijk.

Verder is het niet zo duur en om van gezeur van huisbaas af te zijn.... ja die wasbak is extra risico op spetters, maar goed in lak hoorde deze radiator niet te roesten!

Gesloten