LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat als bank van huisverkoper niet akkoord gaat?

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
delux
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 okt 2017 10:45

Wat als bank van huisverkoper niet akkoord gaat?

Ongelezen bericht door delux »

Hallo,

Ik ben momenteel bezig met het aankopen van mijn eerste woning. Het huis staat al een paar jaar te koop. Ik heb een bod gedaan van 5.000euro onder de prijsvraag. Deze is door de verkoper geaccepteerd. Alles is in gang gezet en nu ontvang ik een voorlopige koopakte waarin staat als ontbindende voorwaarde voor de verkoper dat de koop ontbonden kan worden als zijn bank weigert mee te werken aan het doorhalen van zn hypotheek (royement).

De woning wordt dus volgende week getaxeerd in opdracht van zijn bank om te bepalen of zij akkoord gaan met de verkoop. Daarna hebben zij (de bank) 6 weken de tijd om deze beslissing te nemen. Ik heb in de tussentijd afspraken gepland voor de taxatie, de bouwkundige keuring en mijn hypotheek moet binnen nu en 8 weken rond zijn, met name omdat ik wilde profiteren van de hypotheekvoordelen van 2017.

Het kan dus zo zijn dat ik allerlei kosten maak (taxatie, keuring, adviseur, etc) en dat ik alsnog met lege handen kom te staan als zijn bank niet akkoord gaat met de verkoop. Let op, ik heb 5000eu onder de vraagprijs geboden maar verkoper zou met een restschuld van 21.000 eu achterblijven. Wat kan ik nu het beste doen? Hoe kan ik mijzelf indekken tegen deze kosten? Ik heb geen aankoopmakelaar en de verkopend makelaar zegt dat dit een risico van de koper is. Moet ik mijn afspraken verzetten totdat de bank een besluit heeft genomen en het risico lopen dat ik niet meer msx. mag lenen in 2018? Of kan ik het beste mijn afspraken laten doorgaan en het risico nemen die gemaakte kosten kwijt te raken? Wie kan mij adviseren?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Wat als bank van huisverkoper niet akkoord gaat?

Ongelezen bericht door kweenie »

De kosten die jij in de tussentijd maakt zijn voor jouw eigen risico. Als je niet het risico wilt kopen dat je hiervoor moet opdraaien, dan moet je dus wachten tot de koop definitief is.

Heb je zelf geen voorbehoud in het koopcontract? Als je zelf ook bv een voorbehoud van financiering hebt, dan is het natuurlijk wel verstandig om voordat die termijn verloopt en offerte te regelen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Wat als bank van huisverkoper niet akkoord gaat?

Ongelezen bericht door sjohie »

Het is een voorlopig koopcontract, waarin beide partijen een aantal mitsen en maren overeenkomen, daar kan ook jij dingen in laten zetten. Zo kan je daarin laten opnemen dat jouw termijn om financiering te krijgen, pas ingaat nadat verkoper harde (schriftelijke) toezegging van de bank heeft over het royement. Dan weet jij waar je staat, en kan je vervolgens kosten gaan maken.

Dit zijn overigens precies van die dingen waarin een aankoopmakelaar wel handig kan zijn bij het kopen van een eerste woning. Als je het voorlopige koopcontract al hebt getekend, zal je het er mee moeten doen. Dan is alles zo ver mogelijk naar achteren plannen het enige wat rest voor je.
Laatst gewijzigd door sjohie op 30 okt 2017 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Wat als bank van huisverkoper niet akkoord gaat?

Ongelezen bericht door vroem »

ik begrijp dat bij de onderhandelingen van dit voorbehoud geen sprake was? niet netjes... Je kan er nog van afzien en wellicht voor een ander huis gaan waar deze voorwaarde niet aan hangt. Je kan ook een kortere termijn hangen hieraan, de bank moet in deze situatie lijkt mij snel een beslissing kunnen nemen. Overigens: wanneer de taxatie door de bank aan de eisen voor financiering voldoet, kan je er wellicht op meeliften? oftewel kan deze taxatie wellicht voor eigen financiering gebruikt worden.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Wat als bank van huisverkoper niet akkoord gaat?

Ongelezen bericht door arvandongen »

Het zou slim kunnen zijn om een makelaar in te schakelen. Vooral omdat het je eerste koophuis is en omdat de verkoper een sluwe makelaar heeft.

Het voorlopig koopcontract is geen standaardcontract. Jij kan daar een boeteclausule in laten zetten als de verkoop niet door zou gaan a.g.v. de bank van de verkoper. Het is van den zotte dat de verkoper een woning aangeboden heeft, waarvan het onduidelijk is of hij deze wel MAG verkopen. Dit had tenminste bij de mondelinge prijsafspraak besproken moeten zijn.

De verkoper wil waarschijnlijk het huis net zo graag verkopen, als dat jij het wilt kopen. Gebruik die hefboom om het voorlopig koopcontract naar jouw hand te zetten. Als er geen ruimte is om jouw risico te verminderen, dan zou ik afzien van de aankoop. Dat voelt even pijnlijk, maar niet getreurd: Het blijkt dat je altijd een mooier huis kan vinden voor een betere prijs.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Wat als bank van huisverkoper niet akkoord gaat?

Ongelezen bericht door renewouters »

arvandongen schreef:Het zou slim kunnen zijn om een makelaar in te schakelen. Vooral omdat het je eerste koophuis is en omdat de verkoper een sluwe makelaar heeft.

Sluw is niet het juiste woord. De verkoopmakelaar komt gewoon op voor de belangen van zijn client. Ik zou eerder iets als "meedenkende makelaar" zeggen.

Gesloten