LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verkapte bemiddelingskosten verhuurmakelaar?

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
Timmun
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 nov 2017 18:52

Verkapte bemiddelingskosten verhuurmakelaar?

Ongelezen bericht door Timmun »

Beste radar leden,

Binnenkort ga ik verhuizen naar een appartement in het centrum.
Dit appartement heb ik via Funda gevonden en daarna contact opgenomen met de desbetreffende makelaar.

Om het beknopt te vertellen hebben wij enkel contact gehad met de makelaar over één enkel appartement (zij zijn dus niet voor mij opzoek gegaan), ik heb zélf met de huidige huurder een bezichtiging moeten regelen en verder is het enige wat de makelaar tot op heden gedaan heeft is een concept huurovereenkomst gemaakt.

Nu mijn probleem/zorg:
In dit concept huurovereenkomst staat er een punt met de volgende tekst en ik citeer
"Bij de ondertekening van deze overeenkomst is de huurder een bedrag van ad. € 761 verschuldigd aan de verhuurder als waarborgsom voor een richtige nakoming van de verplichtingen die uit deze overeenkomst voortvloeien."

Dus in ABN moeten bij bovenop €1490 borg, €761 extra borg betalen als "belofte" voor de makelaar dat wij alles in de overeenkomst zullen naleven.

Ben ik de enige die dit vreemde kosten vind of zijn dit gewoonweg anders genoemde bemiddelings/courtage kosten?

Dank!
Laatst gewijzigd door Radar op 15 nov 2017 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel door Moderatie aangepast

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Verkapte bemiddelingskosten verhuurmakelaar?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Timmun schreef: Ben ik de enige die dit vreemde kosten vind of zijn dit gewoonweg anders genoemde bemiddelings/courtage kosten?
Als het borg is dan zijn het geen bemiddeling/courtage kosten maar een garantie bedrag aan de makelaar dat u de huurovereenkomst nakomt.

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Verkapte bemiddelingskosten verhuurmakelaar?

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

Het betreft een concept. Als u het er niet mee eens bent moet u er niet mee akkoord gaan.

In ABN: Pak een rode pen, streep de desbetreffende bepaling door, retour naar makelaar, aangeven dat u doorgehaalde bepaling eruit wil hebben.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verkapte bemiddelingskosten verhuurmakelaar?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U moet € 1.490 borg betalen plus € 761 extra borg?

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verkapte bemiddelingskosten verhuurmakelaar?

Ongelezen bericht door witte angora »

Waar is die 1490 borg dan voor?

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verkapte bemiddelingskosten verhuurmakelaar?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Timmun schreef:Beste radar leden,

Binnenkort ga ik verhuizen naar een appartement in het centrum.
Dit appartement heb ik via Funda gevonden en daarna contact opgenomen met de desbetreffende makelaar.

Om het beknopt te vertellen hebben wij enkel contact gehad met de makelaar over één enkel appartement (zij zijn dus niet voor mij opzoek gegaan), ik heb zélf met de huidige huurder een bezichtiging moeten regelen en verder is het enige wat de makelaar tot op heden gedaan heeft is een concept huurovereenkomst gemaakt.

Nu mijn probleem/zorg:
In dit concept huurovereenkomst staat er een punt met de volgende tekst en ik citeer
"Bij de ondertekening van deze overeenkomst is de huurder een bedrag van ad. € 761 verschuldigd aan de verhuurder als waarborgsom voor een richtige nakoming van de verplichtingen die uit deze overeenkomst voortvloeien."

Dus in ABN moeten bij bovenop €1490 borg, €761 extra borg betalen als "belofte" voor de makelaar dat wij alles in de overeenkomst zullen naleven.

Ben ik de enige die dit vreemde kosten vind of zijn dit gewoonweg anders genoemde bemiddelings/courtage kosten?

Dank!
Die extra borg betaal je niet aan de makelaar, maar aan de verhuurder. Hooguit betaal je hem via de makelaar. Het is dus een gewone borg, geen courtage of iets dergelijks. De vraag is alleen waarom je deze borg moet betalen naast de borg van € 1490,00 die je blijkbaar ook al moet betalen. Heb je de makelaar uberhaupt al gevraagd of dit niet gewoon een foutje in de tekst is?

16again
Berichten: 16104
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Verkapte bemiddelingskosten verhuurmakelaar?

Ongelezen bericht door 16again »

De overeenkomst is met de verhuurder , niet met de makelaar. Er is geen reden om "borg" aan de makelaar te betalen
En als de makelaar failliet gaat, vrolijk doorstart met de oude naam, dan zie je die "borg" nooit meer terug.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verkapte bemiddelingskosten verhuurmakelaar?

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:De overeenkomst is met de verhuurder , niet met de makelaar. Er is geen reden om "borg" aan de makelaar te betalen
En als de makelaar failliet gaat, vrolijk doorstart met de oude naam, dan zie je die "borg" nooit meer terug.
... waarbij "aan de makelaar" iets heel anders is als "via de makelaar". De hieronder geciteerde tekst betekent dat je wel via, maar niet áán de makelaar betaalt. Faillissement heeft er dus niets mee te maken.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Verkapte bemiddelingskosten verhuurmakelaar?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

als ze dit niet willen schrappen betaal dit bedrag dan aan de verhuurder en niet aan de makelaar als het een soort van borg betreft heeft u met de makelaar neits van doen...

Gesloten