Pagina 1 van 2

NVM makelaar wil na her-/doorstart niet met klant praten

Geplaatst: 19 jul 2018 21:59
door Joepie Joepie
Hoi Allemaal,

Om een lang verhaal kort te maken, mijn makelaar heeft zijn handelsnaam verkocht, heeft zichzelf failliet laten gaan en is vervolgens weer opnieuw begonnen onder zijn eigen naam.

Hoe kan ik nu het beste een klacht indienen bij NVM?

Groetjes,

Joepie

Re: NVM makelaar wil na her-/doorstart niet met klant praten

Geplaatst: 19 jul 2018 22:23
door Erthanax
Bij een NVM-makelaar denk ik eerst aan de NVM. Heeft u hier iets aan: https://www.nvm.nl/service/contact/vraa ... antoezicht

Re: NVM makelaar wil na her-/doorstart niet met klant praten

Geplaatst: 19 jul 2018 22:29
door 16again
Onder het mom van "werkgelegenheid behouden" zijn dit soort praktijken wel haast gelegaliseerd in dit land.

Re: NVM makelaar wil na her-/doorstart niet met klant praten

Geplaatst: 19 jul 2018 22:29
door Joepie Joepie
NVM zegt dit:
Wanneer u de heer Deckers wilt aanspreken en/of een klacht wilt indienen over hem, kunt u hem persoonlijk aanspreken en doet de handelsnaam er niet zo veel toe. Hij was lid in 2006/2007 en is nu ook NVM-lid.
Andere makelaar die oude handelsnaam heeft overgenomen verwijst natuurlijk ook naar de heer Deckers.

Maar de heer Deckers zelf stuurt me keer op keer met een kluitje het riet in...

Re: NVM makelaar wil na her-/doorstart niet met klant praten

Geplaatst: 19 jul 2018 22:58
door Lady1234
En waarom wilt u met uw makelaar praten dan?

Re: NVM makelaar wil na her-/doorstart niet met klant praten

Geplaatst: 19 jul 2018 23:06
door Erthanax
(Dubbel gepost)

Re: NVM makelaar wil na her-/doorstart niet met klant praten

Geplaatst: 19 jul 2018 23:11
door Erthanax
Heeft u gekeken onder "procedure" op de aangegeven pagina? Daar lees ik:
Allereerst legt u de klacht schriftelijk voor aan de makelaar of taxateur. Lukt het niet om samen een oplossing te vinden, dan kan de klacht worden voorgelegd aan de tuchtrechter. Hiervoor neemt u contact op met NVM Consumentenvoorlichting. U wordt dan geïnformeerd waar u moet zijn en wat de kosten zijn.
Dat klinkt nog wel aardig. Ik zal de rest niet citeren, maar verderop staat dat de NVM "het dossier" opstuurt naar de tuchtrechter. Welk dossier, vraag ik me af; de NVM heeft toch nog niets gedaan?
Het lijkt er op dat de NVM het moet goedvinden dat u een klacht indient.
Voor een schadevergoeding moet u zelf een civiele procedure beginnen, staat een stukje verder. Erg hoopgevend vind ik het allemaal niet.

Waar gaat uw klacht over, als ik zo vrij mag zijn?

Re: NVM makelaar wil na her-/doorstart niet met klant praten

Geplaatst: 19 jul 2018 23:45
door sylvesterb
Erthanax schreef:Heeft u gekeken onder "procedure" op de aangegeven pagina? Daar lees ik:
Allereerst legt u de klacht schriftelijk voor aan de makelaar of taxateur. Lukt het niet om samen een oplossing te vinden, dan kan de klacht worden voorgelegd aan de tuchtrechter. Hiervoor neemt u contact op met NVM Consumentenvoorlichting. U wordt dan geïnformeerd waar u moet zijn en wat de kosten zijn.
Dat klinkt nog wel aardig. Ik zal de rest niet citeren, maar verderop staat dat de NVM "het dossier" opstuurt naar de tuchtrechter. Welk dossier, vraag ik me af; de NVM heeft toch nog niets gedaan?
Het lijkt er op dat de NVM het moet goedvinden dat u een klacht indient.
Voor een schadevergoeding moet u zelf een civiele procedure beginnen, staat een stukje verder. Erg hoopgevend vind ik het allemaal niet.

Waar gaat uw klacht over, als ik zo vrij mag zijn?
Als de makelaar een BV welke failliet is gegaan dan heeft een schadeclaim weinig zin. Immers is de rechtspersoon failliet.

Re: NVM makelaar wil na her-/doorstart niet met klant praten

Geplaatst: 20 jul 2018 08:10
door Joepie Joepie
Jullie lezen goed en stellen goeie vragen, maar het verhaal is niet makkelijk:

@Erthanax: Het lijkt er idd op dat NVM zelf bepaalt wat ze met een klacht tegen een van haar leden doet, een betalend lid laten vallen zal niet snel gebeuren..
@sylvesterb: Makelaar was idd BV (meerdere zelfs), maar NVM zegt mij te helpen, zie hierboven - still to be confirmed.
@Lady1234 & Erthanax: De klacht gaat over afstemming tussen Makelaar en Financieel adviseur.

De makelaar Deckers Makelaars B.V. uit 1995 begint in 2001 maar liefst 4 extra B.V.'s, waaronder eentje voor financieel advies en een extra voor zijn makelaars werk (Patrick Deckers Makelaardij B.V.).

in 2006 / 2007 wil ik een nieuw huis kopen, mijn oude huis verkopen en natuurlijk de financiering regelen en Patrick heeft alles onder een dak, een unieke combinatie!!!

In 2012 verkoop hij zijn makelaarshandelsnaam.
In 2014 klopt hij weer bij mij aan als mijn makelaar, Patrick Deckers Makelaardij B.V., zelfde KvK nummer als in 2006 / 2007 (sinds 2001).

In 2015 klopt een andere financieel adviseur bij mij aan als mijn tussenpersoon (onder andere handelsnaam), zelfde KvK nummer als in 2006 / 2007 (Patrick Deckers Assurantien en Hypotheken B.V., sinds 2001).
(tegen hem loopt een klacht bij het KIFID - toegankelijk alternatief voor rechter met gelijk speelveld voor snelle en eenvoudige oplossingen...)

In 2016 /2017 gaan alle 4 niet verkochten B.V's failliet (dus niet PDAH, 1 uit 1995, 3 uit 2001).

In 2018 begint mijn makelaar opnieuw: Deckers Makelaars (zelfde als in 1995, minus B.V. - zelfde logo als in 2014).

En ik wil mijn makelaar dus iets vragen over de afstemming met mijn financieel adviseur (in 2006/2007 een en dezelfde persoon), maar hij verwijst mij naar zijn curator en advocaat en weigert mijn vragen te beantwoorden.

Re: NVM makelaar wil na her-/doorstart niet met klant praten

Geplaatst: 20 jul 2018 11:12
door sylvesterb
Joepie Joepie schreef: En ik wil mijn makelaar dus iets vragen over de afstemming met mijn financieel adviseur (in 2006/2007 een en dezelfde persoon), maar hij verwijst mij naar zijn curator en advocaat en weigert mijn vragen te beantwoorden.
Je makelaar en financieel adviseur zijn rechtspersonen en door faillissement ontbonden. Je zal dus echt bij de curator moeten zijn met vragen.

Re: NVM makelaar wil na her-/doorstart niet met klant praten

Geplaatst: 20 jul 2018 11:15
door Joepie Joepie
Dit zegt curator:
Aan die informatie kan ik u niet helpen. Het valt ook buiten de werkzaamheden die als curator van mij worden verwacht.
Ter informatie: de faillissementen van Patrick Deckers Makelaardij B.V. en Deckers Makelaars B.V. bevinden zich in de fase van financiële afwikkeling. Ze zullen beide worden opgeheven wegens onvoldoende beschikbare baten.

Bij u wel moet zijn weet ik niet.

Als curator kan ik u niet adviseren. Een advocaat kan u misschien verder helpen.

Nogmaals: ik kan u niet verder helpen.
Financieel adviseur is niet failliet en heeft zelf advocaat ingeschakeld (i.v.m. proces bij KIFID).
Maar ik zoek nu dus mijn makelaar, hoe kan ik hem iets vragen?

Ondertussen heb ik KvK ook om raad gevraagd.

Re: NVM makelaar wil na her-/doorstart niet met klant praten

Geplaatst: 20 jul 2018 15:16
door Joepie Joepie
Ik heb klacht ingediend bij advocaat van makelaar, met het vriendelijke verzoek mijn vragen te beantwoorden.

Met NVM op cc.

Re: NVM makelaar wil na her-/doorstart niet met klant praten

Geplaatst: 20 jul 2018 16:17
door stofzuigertje
Aankoop, verkoop en hypotheek, dat is heel normaal bij 1 makelaar dus niet echt bijzonder.....

En met de afgelopen jaren zijn er vele kapot gegaan en herstart mag, maar dan ben je niet verantwoordelijk en mag je ook alleen de leuke dingen oppakken.

Ik zou elders alles onderbrengen en zeker niet meer naar deze toegaan.
Niet Voor Mij betekende de naam toch?
Wel een beetje dom om onder precies deze naam door te gaan met zelfde personen en dan deze klant niet helpen.....
Vraag hem eens of hij hier zijn kant van het verhaal wil doen, vooral omdat hij vele klanten kan verliezen als geheel Nederland kan meelezen!
Dus stuur hem eens een mail met link.....

Re: NVM makelaar wil na her-/doorstart niet met klant praten

Geplaatst: 20 jul 2018 16:37
door Joepie Joepie
Dit vindt / vond KiFiD:
Nieuwe eigenaar aansprakelijk
De financieel Ombudsman ziet ook veel tussenpersonen failliet gaan en hij verwacht dat velen nog zullen volgen. ‘Ik zie dat bij de verkoop van de portefeuille vaak onduidelijk is wie aansprakelijk is/blijft/wordt voor eerdere onjuiste dienstverlening. Deze onduidelijkheid leg ik in principe uit in het voordeel van de consument. Omdat de verkopende dienstverlener veelal niet meer is aangesloten bij Kifid, houd ik de kopende partij aansprakelijk voor het toerekenbaar tekortschieten van de verkoper, ook in geval daarover bij de verkoop andersluidende afspraken zijn gemaakt.’ Volgens hem moet de nieuwe eigenaar van de onderneming eventuele schade die ontstaat doordat hij aansprakelijk wordt gehouden voor fouten van de verkoper, maar zelf verhalen op die verkoper.
https://www.kifid.nl/nieuws/ombudsman-k ... ensbeheer/

(maar een positieve uitspraak realiseren is weer een heel ander verhaal)

Re: NVM makelaar wil na her-/doorstart niet met klant praten

Geplaatst: 20 jul 2018 16:48
door stofzuigertje
Een bestaande portefeuille is makkelijk geld verdienen, paar dingen aanpassen en mensen actief benaderen of ze de rest ook in het pakket willen onderbrengen, makkelijk en voordelig en ik regel alles......

Dat is makkelijker dan zelf iets opbouwen en je eigen zooi opkopen, dan weet je wat je koopt en of het trouwe of weglopers zijn met klein flut product.
Wel zou ik in dit geval gelijk weglopen en een echte adviseur die eerlijker en betrouwbaarder is en wel klaar staat nemen en die wil naast de huidige ook al jou andere financiële zaken als auto en andere verzekeringen hebben!

Wegens steeds meer online moeten deze zelfstandige adviseurs hun best doen en de slechte zijn al vele weg. dus kijk eens of je het lopende pakket elders kunt overbrengen en dan aanpassen in wat jij wilt.

Re: NVM makelaar wil na her-/doorstart niet met klant praten

Geplaatst: 21 jul 2018 08:38
door Joepie Joepie
Op dit moment ben ik helemaal niet van plan om mijn huis te verkopen (of ander huis te kopen). Mijn probleem met hem ligt meer in het verleden (als makelaar & financieel adviseur) en zoals hierboven vermeldt, werkt de nieuwe financieel adviseur ook nog niet echt mee gegaan (b.v. verkocht dus niet failliet gegaan, wel andere naam, maar zelfde nummertjes bij KvK, KiFiD, AFM en zelfs KPN).

Wie is er nu fout?

De nieuwe eigenaar die zowel de lusten als lasten heeft overgenomen?
Of de oude eigenaar die fouten heeft gemaakt?

Dat de oude eigenaar weer opnieuw begint roept natuurlijk vragen op… (ook al gebruikt hij andere nummertjes).

(Zijn "Zeer uitgebreid aanbod bestaande woningen" bestaat op dit moment uit een woning, misschien van hemzelf...)

Re: NVM makelaar wil na her-/doorstart niet met klant praten

Geplaatst: 21 jul 2018 09:14
door 16again
Is er sprake geweest van een faillisement? Zo ja, dan heb je sowieso nergens recht op.

Re: NVM makelaar wil na her-/doorstart niet met klant praten

Geplaatst: 21 jul 2018 09:53
door sylvesterb
Joepie Joepie schreef: Dat de oude eigenaar weer opnieuw begint roept natuurlijk vragen op… (ook al gebruikt hij andere nummertjes).
Dit roept geen vragen op., maar is heel gebruikelijk en dus niets vreemds aan. Als je vragen hebt over je producten zal je een andere avldviseur moeten nemen. Degene die "verplichtingen" heeft is failliet.

Re: NVM makelaar wil na her-/doorstart niet met klant praten

Geplaatst: 21 jul 2018 10:18
door Joepie Joepie
16again schreef:Is er sprake geweest van een faillisement? Zo ja, dan heb je sowieso nergens recht op.
Blijkbaar is het nog niet helemaal duidelijk.

"Mijn" financieel adviseur van toen is niet failliet!!

De Hypotheek organisatie verwijst mij naar Blouwdruk.

En de "nieuwe" makelaar (= mijn "oude" makelaar) adverteerde met hypotheek advies...

Re: NVM makelaar wil na her-/doorstart niet met klant praten

Geplaatst: 21 jul 2018 11:59
door Joepie Joepie