LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Woning verkopen zonder makelaar

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Woning verkopen zonder makelaar

Ongelezen bericht door Moneyman »

Erthanax schreef:
05 mar 2019 17:00
Hoe kreeg u destijds als particulier uw woning op Funda, dus zonder (internet)makelaar? Mij is het nooit gelukt namelijk.
Richard321 schreef:
05 mar 2019 15:48
Ik moest alles zelf doen, tegenwoordig kan het ook via een platform als Gmak. Hier kun je nu ook je huis op Funda zetten.
:wink:

Erthanax
Berichten: 9616
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Woning verkopen zonder makelaar

Ongelezen bericht door Erthanax »

Richard is blij met nóg een keer gratis reclame voor zijn toko :wink:. Hij heeft het wel netjes volgens de forum regels gedaan, moet ik zeggen, dat waardeer ik dan weer wel.

Jasper45
Berichten: 266
Lid geworden op: 24 mei 2015 07:46

Re: Woning verkopen zonder makelaar

Ongelezen bericht door Jasper45 »

Richard321 schreef:
05 mar 2019 15:48
Ik moest alles zelf doen, tegenwoordig kan het ook via een platform als Gmak. Hier kun je nu ook je huis op Funda zetten, daar had ik nogal wat moeite mee om dat voor elkaar te krijgen. Biedt ook veel tips dus doe er je voordeel mee.
Waar leven die eigenlijk zelf van?? kan daar althans op hun website www.gmak.nl niets over vinden.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Woning verkopen zonder makelaar

Ongelezen bericht door kweenie »

Richard321 schreef:
05 mar 2019 15:48
Een huis in deze markt hoef je niet te verkopen via een makelaar. Het kost best wel veel geld (gemiddeld 4.500 euro) en de vraag is wat je er aan hebt. Ik heb alleen maar negatieve ervaringen. Slecht bereikbaar, vreemde verhalen verzinnen over mijn woning of een te lage prijs. Ik zou het je niet aanbevelen.

Om je huis te verkopen heb je een aantal zaken nodig:
1. Goede foto's
2. Een website
3. Een goede prijs
4. Weten waar je je woning wilt aanbieden
5. Weten hoe je wilt onderhandelen
5. Een goed netwerk en/of info

Ik heb alles zelf gedaan.
Prima als je dat goed kunt en daar ook tijd voor hebt. Maar als ik op Funda kijk, dan zijn er soms beschamend slechte fotoreportages, die 9 op de 10 keer door goedwillende amateurs zijn gemaakt. En niet alleen omdat de eigenaren vaak niet met een 'kopersblik' naar hun huis kijken.

Ook zul je moeten kunnen en willen onderhandelen en tijd en zin hebben in het laten bezichtigen van de woning. En daarbij ook bijvoorbeeld niet vergeten om alle eventuele gebreken te benoemen. Niet iedereen zal op ieder gewenst moment veel kunnen nemen en kopers zullen zich lang niet altijd willen of kunnen schikken naar de tijden van de verkoper.

Maar inderdaad, zoals bij heel veel dingen in het leven kun je het ook allemaal zelf doen. Maar voor veel mensen is dat zeker niet de ideale oplossing.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Woning verkopen zonder makelaar

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als je geen haast hebt;

Verkopen bij opbod, lijkt me het beste en ook zelf te doen.

Maar vermeld ook even opleverdatum zodat ze niet volgende week al huis leeg opgeleverd willen.
Dat voorkomt problemen.
Opslag inboedel en tijdelijk logeren bij familie is ook niet gratis!

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Woning verkopen zonder makelaar

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Henk Toeter schreef:
18 nov 2018 12:18

PS: Voor hypotheekgerelateerde zaken neem ik wel een adviseur in de arm.

Beter draai het om: voor de verkoop neem je een internetmakelaar zodat je huis op funda komt, overige zaken zoals rondleidingen kan je dan zelf doen. Kosten van een internetmakelaar zijn beperkt tot een €1000,- of minder.

Een adviseur voor je hypotheek heb je juist niet nodig, dat kan je prima zelf via execution only.

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Woning verkopen zonder makelaar

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar excecution only is ook niet gratis en u zult eerst een test moeten afleggen, waaruit moet blijken dat u weet wat u doet.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Woning verkopen zonder makelaar

Ongelezen bericht door renewouters »

Je kunt alles zonder professionals doen, dus waarom je huis verkopen ook niet? Als je kunt onderhandelen zonder emotionele gevoelens dan moet het lukken. Wel even verdiepen in alle regels en verplichtingen.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Woning verkopen zonder makelaar

Ongelezen bericht door Revoked »

renewouters schreef: Je kunt alles zonder professionals doen, dus waarom je huis verkopen ook niet? ..
Nou nou, soms zijn professionals wel handig. Voor een blindedarmontsteking bijvoorbeeld.
;-)
Oud topic mensen... waarom de bump?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Woning verkopen zonder makelaar

Ongelezen bericht door kweenie »

renewouters schreef:
15 mei 2019 22:45
Als je kunt onderhandelen zonder emotionele gevoelens dan moet het lukken. Wel even verdiepen in alle regels en verplichtingen.
En dat zijn precies te dingen waaraan het bij veel mensen schort. Nog los van de hoeveelheid tijd en energie die zelf doen kost.

Richard321
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 mar 2019 15:37

Re: Woning verkopen zonder makelaar

Ongelezen bericht door Richard321 »

Sommige mensen vinden zelf verkopen lastig, maar er zijn er ook veel die het beter kunnen dan de makelaar. Vergeet niet, voor een makelaar is het werk, die heeft het druk, andere afspraken en is vaker gebrand op een snelle verkoop dan een hoge verkoop. Voor jou als verkoper maakt het niet uit of je 6 uur 's ochtends een rondleiding moet doen of 11 uur 's avonds, alles voor die ene koper met die zak geld :)

Mijn ervaring is dat je het als woningeigenaar prima zelf kan. Erg spannend is het niet. Als je het zelf leuk vindt en een beetje handig bent dan is het prima te doen. Een makelaar wil zijn vak graag spannend en ingewikkeld doen laten lijken, maar het is allemaal gestandaardiseerd werk. Toen ik mijn huis verkocht bestond een platform als www.gmak.nl nog niet, maar voor zover ik kan zien is het wel een handige tool om je huis te verkopen. Ik had wat werk om mijn woning op Funda te krijgen (via via), maar via dit platform kun je 'm er zelf op plaatsen.

Even voor jouw beeld: ik heb mijn woning zelf verkocht, voor 20% meer dan een makelaar 'm inschatte. Het was wel wat werk met bezichtigingen, maar het was het ruimschoots waard. Ik denk dat ik in totaal 200 euro kwijt was aan Funda en het opstellen van een koopcontract.

Richard321
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 mar 2019 15:37

Re: Woning verkopen zonder makelaar

Ongelezen bericht door Richard321 »

kweenie schreef:
16 mei 2019 05:47
renewouters schreef:
15 mei 2019 22:45
Als je kunt onderhandelen zonder emotionele gevoelens dan moet het lukken. Wel even verdiepen in alle regels en verplichtingen.
En dat zijn precies te dingen waaraan het bij veel mensen schort. Nog los van de hoeveelheid tijd en energie die zelf doen kost.
Is mij goed bevallen om het zelf te doen, heeft mij 20% meer opgeleverd dan via een makelaar. De regels lijken spannend, maar zijn het niet. Pas nadat de handtekening gezet is zit je er als verkoper aan vast (koper heeft dan nog een bedenktermijn). Alle mondelinge overeenkomsten bij woningverkoop zijn namelijk niet juridisch bindend.

Richard321
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 mar 2019 15:37

Re: Woning verkopen zonder makelaar

Ongelezen bericht door Richard321 »

Jasper45 schreef:
05 mar 2019 21:11
Richard321 schreef:
05 mar 2019 15:48
Ik moest alles zelf doen, tegenwoordig kan het ook via een platform als Gmak. Hier kun je nu ook je huis op Funda zetten, daar had ik nogal wat moeite mee om dat voor elkaar te krijgen. Biedt ook veel tips dus doe er je voordeel mee.
Waar leven die eigenlijk zelf van?? kan daar althans op hun website www.gmak.nl niets over vinden.
Volgens mij van de extra diensten die je af kunt nemen. Maar als je die niet afneemt, is het helemaal gratis :D

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Woning verkopen zonder makelaar

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Richard321 schreef:
20 mei 2019 09:38
Is mij goed bevallen om het zelf te doen, heeft mij 20% meer opgeleverd dan via een makelaar.
Wat heeft u 20% meer opgeleverd? De kosten die u bespaard zijn de kosten van de makelaar. De opbrengst van het huis heeft u, met en zonder makelaar, zelf in de hand. Als uw makelaarskosten 20% zou zijn van de totaalsom, dan heeft u of een goedkope garage verkocht, of een veel te dure makelaar gehad.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Woning verkopen zonder makelaar

Ongelezen bericht door kweenie »

Richard321 schreef:
20 mei 2019 09:38
De regels lijken spannend, maar zijn het niet. Pas nadat de handtekening gezet is zit je er als verkoper aan vast (koper heeft dan nog een bedenktermijn). Alle mondelinge overeenkomsten bij woningverkoop zijn namelijk niet juridisch bindend.
Het gaat mij meer om bijvoorbeeld de zaken die je als verkoper verplicht bent om te melden, zoals (verborgen) gebreken. Het is bij een wat ouder huis handig als iemand goed weet wat je wel en niet moet melden en hoe je dat 'handig' doet.

Bovendien denk ik dat veel mensen niet de mogelijkheid hebben om voor de bezichtigingen zomaar op korte termijn vrij te nemen, zeker niet als er meerdere bezichtigingen op meerdere momenten zijn.

Natuurlijk is het in de huidige markt bij een simpel en courant huis eenvoudig om het zelf te verkopen. Maar er zijn ook huizen die buiten het standaardplaatje vakken. Ik ken ook huizen die (ook in de huidige markt) pas na tien jaar verkocht zijn. Ik kan mij voorstellen dat een goddelijke makelaar daar dan toch wel van pas komt.

Richard321
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 mar 2019 15:37

Re: Woning verkopen zonder makelaar

Ongelezen bericht door Richard321 »

NeoDutchio schreef:
20 mei 2019 10:10
Richard321 schreef:
20 mei 2019 09:38
Is mij goed bevallen om het zelf te doen, heeft mij 20% meer opgeleverd dan via een makelaar.
Wat heeft u 20% meer opgeleverd? De kosten die u bespaard zijn de kosten van de makelaar. De opbrengst van het huis heeft u, met en zonder makelaar, zelf in de hand. Als uw makelaarskosten 20% zou zijn van de totaalsom, dan heeft u of een goedkope garage verkocht, of een veel te dure makelaar gehad.
Makelaars schatten mijn woning lager in dan waar ik 'm zelf voor kon verkopen. Ik heb een aantal makelaars vooraf gevraagd naar de maximale opbrengst van mijn woning. Door vast te houden aan de door mij gewenste prijs, en meerdere potentiële kopers samen te laten bieden (tegen elkaar op) heb ik 20% meer voor mijn woning gekregen dan wat een makelaar vooraf schatte.

Richard321
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 mar 2019 15:37

Re: Woning verkopen zonder makelaar

Ongelezen bericht door Richard321 »

kweenie schreef:
20 mei 2019 10:47
Richard321 schreef:
20 mei 2019 09:38
De regels lijken spannend, maar zijn het niet. Pas nadat de handtekening gezet is zit je er als verkoper aan vast (koper heeft dan nog een bedenktermijn). Alle mondelinge overeenkomsten bij woningverkoop zijn namelijk niet juridisch bindend.
Het gaat mij meer om bijvoorbeeld de zaken die je als verkoper verplicht bent om te melden, zoals (verborgen) gebreken. Het is bij een wat ouder huis handig als iemand goed weet wat je wel en niet moet melden en hoe je dat 'handig' doet.

Bovendien denk ik dat veel mensen niet de mogelijkheid hebben om voor de bezichtigingen zomaar op korte termijn vrij te nemen, zeker niet als er meerdere bezichtigingen op meerdere momenten zijn.

Natuurlijk is het in de huidige markt bij een simpel en courant huis eenvoudig om het zelf te verkopen. Maar er zijn ook huizen die buiten het standaardplaatje vakken. Ik ken ook huizen die (ook in de huidige markt) pas na tien jaar verkocht zijn. Ik kan mij voorstellen dat een goddelijke makelaar daar dan toch wel van pas komt.
Een goddelijke makelaar moet ik nog tegen komen :lol: Maar ik ben het met je eens dat lastig te verkopen panden beter verkocht kunnen worden door een makelaar. Dat geldt ook voor mensen die er geen zin in hebben of geen verstand er van hebben. Maar voor woningen die zichzelf verkopen of mensen die het leuk vinden om zelf te doen is mijn tip: doe het vooral lekker zelf. Bezichtigingen lekker in het weekend of in de avond (past de meeste kopers vaak ook beter dan overdag) en lees je even in wat gebruikelijk is. Het is geen hogere wiskunde. (ik heb zelf een oud huis verkocht)

witte angora
Berichten: 30556
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Woning verkopen zonder makelaar

Ongelezen bericht door witte angora »

Richard321 schreef:
05 mar 2019 15:48
Een huis in deze markt hoef je niet te verkopen via een makelaar.

....

De prijs heb ik via verschillende kanalen bepaald: een aantal makelaars uitgenodigd voor een waarde indicatie,
Maar je had de makelaars wel nodig om je prijs te bepalen. Het heeft je niks gekost, maar is dit wel helemaal eerlijk? Als je er geen gebruik van wil maken, moet je er ook echt geen gebruik van maken. Maar dat is mijn mening.

Richard321
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 mar 2019 15:37

Re: Woning verkopen zonder makelaar

Ongelezen bericht door Richard321 »

witte angora schreef:
20 mei 2019 11:26
Richard321 schreef:
05 mar 2019 15:48
Een huis in deze markt hoef je niet te verkopen via een makelaar.

....

De prijs heb ik via verschillende kanalen bepaald: een aantal makelaars uitgenodigd voor een waarde indicatie,
Maar je had de makelaars wel nodig om je prijs te bepalen. Het heeft je niks gekost, maar is dit wel helemaal eerlijk? Als je er geen gebruik van wil maken, moet je er ook echt geen gebruik van maken. Maar dat is mijn mening.
Ik heb een makelaar serieus overwogen, dus ook afspraken met makelaars gehad. Dit is ook wat zij mij aan hebben geboden, en ik hen ook heb verteld. Ben hier redelijk transparant in geweest. Maar als ik het nu opnieuw zou doen dan zou ik ook een calcasarapport overwegen. Daarnaast kun je voor niet lastige panden ook prima de cijfers van NVM of CBS hanteren. Dit doen makelaars ook.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Woning verkopen zonder makelaar

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Richard321 schreef:
20 mei 2019 11:32
Daarnaast kun je voor niet lastige panden ook prima de cijfers van NVM of CBS hanteren. Dit doen makelaars ook.


Waar zijn die te vinden??

Gesloten