LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Koop huis geannuleerd, toch rekening notaris?

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
Lady1234
Berichten: 27070
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Koop huis geannuleerd, toch rekening notaris?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

chrisd1 schreef:
30 mar 2019 10:07
Lady1234 schreef:
30 mar 2019 09:33
Die 10% moet hij van te voren storten bij de notaris of voor dat bedrag een bankgarantie afgeven.
Vóór passeren/niet vóór tekenen 'voorlopig' koopkontrakt.
Op datum afloop ontbindende voorwaarde inzake financiering.

Moneyman
Berichten: 29993
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Koop huis geannuleerd, toch rekening notaris?

Ongelezen bericht door Moneyman »

StevieNL81 schreef:
30 mar 2019 10:06
chrisd1 schreef:
30 mar 2019 09:18
Wat, als koper niet nakomt en die 10%plus niet heeft??
Dan komt Moneyman op de koffie
Exact. Maar dat heeft niets met de discussie van dit topic te maken.

Moneyman
Berichten: 29993
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Koop huis geannuleerd, toch rekening notaris?

Ongelezen bericht door Moneyman »

renewouters schreef:
30 mar 2019 10:51
Moneyman schreef:
29 mar 2019 20:46
chrisd1 schreef:
29 mar 2019 18:46
Klopt Nee; als koper daaraan daadwerkelijk voldoet.
Onjuist. Het contract is uiteraard ook al definitief voordat nakoming plaatsvindt.
Ik denk dat een hoop mensen het verschil tussen contract en een leveringsakte niet kennen of snappen...
Dat wordt in dit topic wel pijnlijk duidelijk inderdaad.

Moneyman
Berichten: 29993
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Koop huis geannuleerd, toch rekening notaris?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jasper45 schreef:
30 mar 2019 10:16
BL2 schreef:
30 mar 2019 09:59
Of je hebt geluk als koper, als de verkoper de 10 procent van de koopsom niet (!) claimt, zoals vorig jaar nog in een topic voorbij kwam........
Meer dan onbegrijpelijk, maar dat kan dus ook nog.
Jij snapt niet, dat iemand liever andere dingen doet dan een paar jaar procederen met een, op z'n zachtst gezegd, ongewisse uitkomst, in een wereld waarin niemand op hem zit te wachten; terwijl hij al die tijd zijn huis niet kan verkopen??
Terwijl hij nog niet eens schade kan voorrekenen??
Onzin. Jaren procederen is nergens voor nodig. De uitkomst is ook niet ongewis: die staat op voorhand vrijwel vast. Je overige statements roepen meer vragen op dan dat ze antwoorden geven...

Dsdriver
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 mar 2019 18:49

Re: Koop huis geannuleerd, toch rekening notaris?

Ongelezen bericht door Dsdriver »

Dank voor de reacties. Het gaat inderdaad om een voorlopig koopcontract naar ‘amsterdams model’. Ofwel, niet de verkoopmakelaar zelf stelt het contract op, maar geeft een door kopers gekozen notaris daartoe de opdracht. Donderdag geannuleerd en dinsdag zou er pas getekend moeten worden.

Jasper45
Berichten: 266
Lid geworden op: 24 mei 2015 07:46

Re: Koop huis geannuleerd, toch rekening notaris?

Ongelezen bericht door Jasper45 »

Moneyman schreef:
30 mar 2019 13:56
De uitkomst is ook niet ongewis: die staat op voorhand vrijwel vast.
Op voorhand vrijwel vaststaan lijkt me
Moneyman schreef:
30 mar 2019 08:28
exact.
hetzelfde als ongewis.

criticus2
Berichten: 1101
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Koop huis geannuleerd, toch rekening notaris?

Ongelezen bericht door criticus2 »

https://financieel.infonu.nl/hypotheek/ ... model.html
waaruit deze komt:
waarschijnlijk zonder meerkosten voor het opstellen van het voorlopig koopcontract als u dat van te voren vraagt.
er kan dus gevraagd worden om een all in prijs aan de notaris. Wel is het zo dat bij het normale model de makelaar voor de koopovereenkomst betaald wordt via de courtage. Met het amsterdams model gebeurt dat via een notaris met optie dat dat als losse opdracht gezien kan worden of, OP VERZOEK, als package deal zeg maar. Vraag is dus wanneer eea niet doorgaat, de notaris wel werkzaamheden is verricht waar normaal gesproken dus voor betaald moet worden.

in de chronologie heeft hij al de opdracht gekregen, en moet daar naar mijn gevoel ook voor betaald worden. Dat TS de staart intrekt is prima, maar lijkt mij geen reden dat derden dan maar voor wel verrichte werkzaam heden niet betaald hoeven te worden.
oftewel: de kosten houden waar ze horen.

Lady1234
Berichten: 27070
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Koop huis geannuleerd, toch rekening notaris?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dsdriver schreef:
31 mar 2019 19:09
Dank voor de reacties. Het gaat inderdaad om een voorlopig koopcontract naar ‘amsterdams model’. Ofwel, niet de verkoopmakelaar zelf stelt het contract op, maar geeft een door kopers gekozen notaris daartoe de opdracht. Donderdag geannuleerd en dinsdag zou er pas getekend moeten worden.
Ja en dat contract rolt bij de nitaris uit de printer en daar moet u dus voor betalen.

Moneyman
Berichten: 29993
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Koop huis geannuleerd, toch rekening notaris?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jasper45 schreef:
31 mar 2019 19:35
Moneyman schreef:
30 mar 2019 13:56
De uitkomst is ook niet ongewis: die staat op voorhand vrijwel vast.
Op voorhand vrijwel vaststaan lijkt me
Moneyman schreef:
30 mar 2019 08:28
exact.
hetzelfde als ongewis.
Als je woordspelletjes wilt doen, koop dan een boekje met woordzoekers ofzo. Als je wilt discussiëren, gebruik dan gewoon argumenten. Dit soort knip- en plakwerk doet me zéér sterk aan iemand denken, maar zet geen zoden aan de dijk.

witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Koop huis geannuleerd, toch rekening notaris?

Ongelezen bericht door witte angora »

StevieNL81 schreef:
30 mar 2019 10:06
chrisd1 schreef:
30 mar 2019 09:18
Moneyman schreef:
30 mar 2019 08:28

Exact.
Wat, als koper niet nakomt en die 10%plus niet heeft??
Dan komt Moneyman op de koffie
En vervolgens neemt hij de koffiemok mee.

huzky
Berichten: 76
Lid geworden op: 19 jun 2008 21:19

Re: Koop huis geannuleerd, toch rekening notaris?

Ongelezen bericht door huzky »

Voor zover ik weet, gaat na het tekenen van het koopcontract door beide partijen (dat kan bij de makelaar) 3 dagen bedenktijd in. Daarna gaat een termijn in waarin de (potentiële) koper bijv. de hypotheek, NHG, eventueel bouwkundige keuring e.d. regelen (ontbindende voorwaarden, zoals in het koopcontract zijn vastgelegd). Daarvoor heeft de koper dus die vastgestelde termijn (bijv. 6 weken). Als binnen die termijn blijkt dat de koop niet kan doorgaan i.v.m. één of meer ontbindende voorwaarden (bijv. de koper kan de hypotheek niet rondkrijgen), dan kan de koper kosteloos van de koop afzien. Als de koper pas ná het verstrijken van die termijn van de koop afziet, moet hij 10% van de overeengekomen aankoopprijs voldoen (in principe moet dat bedrag op een rekening van de notaris worden gestort, die daarna voor de verdere financiële afwikkeling zorgdraagt).
Dat is volgens mij de gebruikelijke gang van zaken. Lees er dus uw koopcontract goed op na, u weet hopelijk waar u voor hebt getekend?

Lady1234
Berichten: 27070
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Koop huis geannuleerd, toch rekening notaris?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@huzky

Even de voorgaande reacties lezen. De Ts heeft nog helemaal niets getekend, maar de notaris opdracht gegeven een koopcontract op te stellen. En daar krijgt hij nu een rekening voor
Laatst gewijzigd door Lady1234 op 01 apr 2019 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.

smb
Berichten: 52
Lid geworden op: 04 sep 2008 13:00

Re: Koop huis geannuleerd, toch rekening notaris?

Ongelezen bericht door smb »

Informeer eens bij de Notaristelefoon. Mijn ervaring van vele jaren geleden is, dat bij annulering de notaris voor een voorlopig koopcontract geen kosten in rekening brengt. Ik had zelfs een notaris die nog een annuleringscontract opstelde en dit door de verkoper liet ondertekenen. Ook geen kosten.

Lady1234
Berichten: 27070
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Koop huis geannuleerd, toch rekening notaris?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar deze notaris brengt de kosten dus wel in rekening.

criticus2
Berichten: 1101
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Koop huis geannuleerd, toch rekening notaris?

Ongelezen bericht door criticus2 »

huzky schreef:
01 apr 2019 14:04
Voor zover ik weet, gaat na het tekenen van het koopcontract door beide partijen (dat kan bij de makelaar) 3 dagen bedenktijd in. Daarna gaat een termijn in waarin de (potentiële) koper bijv. de hypotheek, NHG, eventueel bouwkundige keuring e.d. regelen (ontbindende voorwaarden, zoals in het koopcontract zijn vastgelegd). Daarvoor heeft de koper dus die vastgestelde termijn (bijv. 6 weken). Als binnen die termijn blijkt dat de koop niet kan doorgaan i.v.m. één of meer ontbindende voorwaarden (bijv. de koper kan de hypotheek niet rondkrijgen), dan kan de koper kosteloos van de koop afzien. Als de koper pas ná het verstrijken van die termijn van de koop afziet, moet hij 10% van de overeengekomen aankoopprijs voldoen (in principe moet dat bedrag op een rekening van de notaris worden gestort, die daarna voor de verdere financiële afwikkeling zorgdraagt).
Dat is volgens mij de gebruikelijke gang van zaken. Lees er dus uw koopcontract goed op na, u weet hopelijk waar u voor hebt getekend?
Bij het amsterdams model, waar hier sprake van is, is het de notaris die de koopovereenkomst opstelt, niet de makelaar...

Rinus van Zanten
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 apr 2008 21:13

Re: Koop huis geannuleerd, toch rekening notaris?

Ongelezen bericht door Rinus van Zanten »

Wij hebben dit ook meegemaakt en gelukkig had ik van te voren benadrukt dat ik niets betalen zou als het niet doorging, de notaris heb het nog wel geprobeerd maar ik heb niks betaald en hij beruste er in Het waren zijn eigen woorden dat hij bij no cue no pay als resultaat had,

angel1978
Berichten: 10936
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Koop huis geannuleerd, toch rekening notaris?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Rinus van Zanten schreef:
02 apr 2019 21:12
Wij hebben dit ook meegemaakt en gelukkig had ik van te voren benadrukt dat ik niets betalen zou als het niet doorging, de notaris heb het nog wel geprobeerd maar ik heb niks betaald en hij beruste er in Het waren zijn eigen woorden dat hij bij no cue no pay als resultaat had,
Een notaris die op no cue :roll: no pay basis werkt .... Dat denk ik ook wel..

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Koop huis geannuleerd, toch rekening notaris?

Ongelezen bericht door kweenie »

Bij het amsterdams model, waar hier sprake van is, is het de notaris die de koopovereenkomst opstelt, niet de makelaar...
Maar dat doet hij in opdracht van de verkoper. Díe kiest er voor om de voorlopige koopovereenkomst door een notaris te laten opmaken. Dus zou dat ook voor rekening van de verkoper moeten komen.

criticus2
Berichten: 1101
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Koop huis geannuleerd, toch rekening notaris?

Ongelezen bericht door criticus2 »

alleen is het in dit geval koper die de staart intrekt, en ervoor zorgt dat mensen dus extra cq onnodig werk hebben zitten doen. lijkt mij niet logisch dat verkoper dan ook nog eens deze kosten te betalen krijgt, die is al genoeg gedupeerd door de afhakende koper.

Ik weet dat het goed gebruik in NL is om op zijn minst te proberen het liefst anderen op te laten draaien voor (financiele) consequenties van eigen handelen en keuzes, maar ik vind dat nog steeds niet de juiste weg.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Koop huis geannuleerd, toch rekening notaris?

Ongelezen bericht door kweenie »

Ook zonder die notaris leidt een geannuleerde koop voor de verkopers tot veel extra moeite en daarmee, mogelijk, kosten. Denk alleen al aan de verkopende makelaar die bijvoorbeeld een hoop energie heeft gestopt in de verkoop. Juist om te voorkomen dat de verkopende partij alsnog allerlei kosten in rekening gaat brengen bij een annulering tijdens de 'afkoelperiode' is bepaald dat er geen vergoeding aan de verkopers verschuldigd is. Dus als de verkopers extra kosten voor die notaris maken, dan is dat ook voor hun eigen risico.

Uiteraard is het een ander verhaal als je als kopers een notaris wilt inschakelen voor het voorlopig koopcontract.
Ik weet dat het goed gebruik in NL is om op zijn minst te proberen het liefst anderen op te laten draaien voor (financiele) consequenties van eigen handelen en keuzes, maar ik vind dat nog steeds niet de juiste weg.
Welk handelen en welke keuzes bedoel je hier? Bedoel je dat je het niet de juiste weg vindt dat de verkopers de afhakende kopers willen laten opdraaien voor de consequenties van het inschakelen van een notaris die de verkopers voor het voorlopig koopcontract?
Laatst gewijzigd door kweenie op 03 apr 2019 08:40, 2 keer totaal gewijzigd.

Gesloten