LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Courtage aankoopmakelaar?

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
ariebeuker80
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 nov 2020 02:15

Re: Courtage aankoopmakelaar?

Ongelezen bericht door ariebeuker80 »

kuklos schreef:
20 nov 2020 11:28
ariebeuker80 schreef:
20 nov 2020 10:17
Heeft iemand misschien een aanrader voor een betrouwbare en vooral niet te dure aankoopmakelaar?
Makelaardij is een nogal lokaal vakgebied. Dus zoek een goede lokale makelaar. Als ik een goede weet in plaats X, bijvoorbeeld in Zeeland, heb jij daar weinig aan in plaats Y, bijvoorbeeld in Drenthe.
Ja dat kan ik wel begrijpen kuklos. Echter zijn er tegenwoordig online makelaars die de volledige begeleiding aanbieden. Dus je kiest zelf je huis en dan begeleiden zij je met de benodigde stappen zoals de bouwkundige meeloopkeuring en het opmaken van een taxatierapport. Dit scheelt best een hoop qua kosten lijkt mij

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Courtage aankoopmakelaar?

Ongelezen bericht door kweenie »

ariebeuker80 schreef:
21 nov 2020 04:35
Echter zijn er tegenwoordig online makelaars die de volledige begeleiding aanbieden. Dus je kiest zelf je huis en dan begeleiden zij je met de benodigde stappen zoals de bouwkundige meeloopkeuring en het opmaken van een taxatierapport. Dit scheelt best een hoop qua kosten lijkt mij
In mijn optiek zijn het inhuren van taxateur en bouwkundige keuring nou juist dingen die je makkelijk zelf kunt regelen.

Ze geven aan dat ze niet meegaan bij de bezichtiging, want
wie heeft een beter gevoel voor jouw droomwoning dan jijzelf?

Nou, als het goed is heeft de aankoopmakelaar dus juist wél een beter en objectiever beeld van die 'droomwoning' dan jij als onervaren potentiële koper met je roze bril. Een aankoopmakelaar is er juist om jou met beide benen op de grond te zetten en om specifieke aspecten van die woning, die hij bijvoorbeeld bij de bezichtigingen opmerkt, en van de lokale markt te beoordelen.

Deze cowboys vragen dus grof geld voor werk wat je zelf net zo goed kunt doen en laten de zaken waarvoor je een aankoopmakelaar nodig hebt links liggen.

ariebeuker80
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 nov 2020 02:15

Re: Courtage aankoopmakelaar?

Ongelezen bericht door ariebeuker80 »

daapser schreef:
21 nov 2020 04:24
Ja dat kan ik wel begrijpen kuklos. Echter zijn er tegenwoordig online makelaars die de volledige begeleiding aanbieden. Dus je kiest zelf je huis en dan begeleiden zij je met de benodigde stappen zoals de bouwkundige meeloopkeuring en het opmaken van een taxatierapport. Dit scheelt best een hoop qua kosten lijkt mij
Dat leek mij dus ook, maar nog geen ervaring mee gehad. Dus was benieuwd of iemand hier dat wel had.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Courtage aankoopmakelaar?

Ongelezen bericht door kweenie »

ariebeuker80 schreef:
21 nov 2020 18:07
daapser schreef:
21 nov 2020 04:24
Ja dat kan ik wel begrijpen kuklos. Echter zijn er tegenwoordig online makelaars die de volledige begeleiding aanbieden. Dus je kiest zelf je huis en dan begeleiden zij je met de benodigde stappen zoals de bouwkundige meeloopkeuring en het opmaken van een taxatierapport. Dit scheelt best een hoop qua kosten lijkt mij
Dat leek mij dus ook, maar nog geen ervaring mee gehad. Dus was benieuwd of iemand hier dat wel had.
En bouwkundige keuring kost minder dan 500 euro. Een taxatie is ook die orde van grootte. Met deze aankoophulp van 2000 euro bespaar je dus zich 1000 euro op de kosten. Of dat nooit zo'n voordelige deal is...

ariebeuker80
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 nov 2020 02:15

Re: Courtage aankoopmakelaar?

Ongelezen bericht door ariebeuker80 »

kweenie schreef:
21 nov 2020 22:40
ariebeuker80 schreef:
21 nov 2020 18:07
daapser schreef:
21 nov 2020 04:24
Ja dat kan ik wel begrijpen kuklos. Echter zijn er tegenwoordig online makelaars die de volledige begeleiding aanbieden. Dus je kiest zelf je huis en dan begeleiden zij je met de benodigde stappen zoals de bouwkundige meeloopkeuring en het opmaken van een taxatierapport. Dit scheelt best een hoop qua kosten lijkt mij
Dat leek mij dus ook, maar nog geen ervaring mee gehad. Dus was benieuwd of iemand hier dat wel had.
En bouwkundige keuring kost minder dan 500 euro. Een taxatie is ook die orde van grootte. Met deze aankoophulp van 2000 euro bespaar je dus zich 1000 euro op de kosten. Of dat nooit zo'n voordelige deal is...
Nou die kosten liggen wel wat lager. Hier in hartje Amsterdam liggen de taxatie tarieven rond de 400 euro. Als je dan ook nog kan besparen op een makelaar is dat ook mooi meegenomen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Courtage aankoopmakelaar?

Ongelezen bericht door sjohie »

ariebeuker80 schreef:
20 nov 2020 10:17
Heeft iemand misschien een aanrader voor een betrouwbare en vooral niet te dure aankoopmakelaar? Of bestaat er een onafhankelijke website met beoordelingen over makelaars? Als ik dit google vind ik alleen maar website van makelaars zelf, vaak met eigen geplaatste beoordelingen van klanten, maar dit vind meestal zo gemaakt. Beetje als een slager die zijn eigen vlees keurt zeg maar. Toevallig iemand ervaring met Libero?
Net als met het kopen van een huis, gaat de keuze voor een makelaar ook om locatie, locatie, locatie! Vraag wat vrienden en bekenden, de leden van je voetbalteam of collega's, want een goede aankoopmakelaar kent de lokale markt etc. Tenzij je alleen eentje zoekt voor begeleiding tijdens het koopproces, dus puur administratief?

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Courtage aankoopmakelaar?

Ongelezen bericht door angel1978 »

sjohie schreef:
23 nov 2020 08:05
ariebeuker80 schreef:
20 nov 2020 10:17
Heeft iemand misschien een aanrader voor een betrouwbare en vooral niet te dure aankoopmakelaar? Of bestaat er een onafhankelijke website met beoordelingen over makelaars? Als ik dit google vind ik alleen maar website van makelaars zelf, vaak met eigen geplaatste beoordelingen van klanten, maar dit vind meestal zo gemaakt. Beetje als een slager die zijn eigen vlees keurt zeg maar. Toevallig iemand ervaring met Libero?
Net als met het kopen van een huis, gaat de keuze voor een makelaar ook om locatie, locatie, locatie! Vraag wat vrienden en bekenden, de leden van je voetbalteam of collega's, want een goede aankoopmakelaar kent de lokale markt etc. Tenzij je alleen eentje zoekt voor begeleiding tijdens het koopproces, dus puur administratief?
Maar daar ga je toch niet zulke bedragen voor betalen? Taxatie en bouwkeuring regel je eenvoudig zelf, dus daar biedt de makelaar geen meerwaarde. Wat is dan wel de meerwaarde van een aankoopmakelaar als deze alleen online iets doet?
Zou voor aankoop helemaal geen makelaar nemen,maar als je er toch een wilt dan alleen een lokaal zeer goed bekende.

Gesloten