Makelaar zet in op lagere prijs dan taxatiewaarde

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Makelaar zet in op lagere prijs dan taxatiewaarde

Ongelezen bericht door angel1978 »

Daarnaast is dat 'veel' ook nogal relatief.

J. Deltoer
Berichten: 3032
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Makelaar zet in op lagere prijs dan taxatiewaarde

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Bovendien is dat "natuurlijk" ook te relativeren.

BL2
Berichten: 4774
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Makelaar zet in op lagere prijs dan taxatiewaarde

Ongelezen bericht door BL2 »

Drie berichten achter elkaar waarin mijn schrijven in twijfel wordt getrokken door de deskundigen hier. Geeft niet, ik haak af in dit topic,
7 huizen op rij, waarvan bij 3 mijn geschetste situatie van toepassing is geeft mij toch het idee dat ik geen onzin schrijf.

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Makelaar zet in op lagere prijs dan taxatiewaarde

Ongelezen bericht door angel1978 »

7 huizen op rij, waarvan bij 3 mijn geschetste situatie van toepassing is
Zoals gezegd is 'veel' nogal relatief.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Makelaar zet in op lagere prijs dan taxatiewaarde

Ongelezen bericht door Moneyman »

BL2 schreef:
27 jan 2021 10:23
7 huizen op rij, waarvan bij 3 mijn geschetste situatie van toepassing is geeft mij toch het idee dat ik geen onzin schrijf.
Het is ook geen onzin, het is alleen lang niet altijd het juiste beeld in de situatie die ik omschreef, namelijk de situatie waarin men kleiner gaat wonen. De aanname "kleiner = goedkoper" gaat heel vaak juist niet (meer) op.

Dat er in jouw omgeving situaties zijn waarin dat wél het geval is, maakt niet dat dat een goed beeld geeft van de totale situatie.

Willy4all
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 aug 2018 07:42
Contacteer:

Re: Makelaar zet in op lagere prijs dan taxatiewaarde

Ongelezen bericht door Willy4all »

Hoeveel haast heeft u :?:

Als u erg veel haast heeft zou u kunnen overwegen snel kopers te trekken door laag in te steken.
Commercieel gezien is het echter een zeer twijfelachtige methode: u beperkt het prijsbereik waarin uw klanten denken al bij voorbaat, en dat is voor het prijsniveau nooit gunstig. U zult zich altijd blijven afvragen of u niet meer geld voor uw huis had kunnen beuren :!:

Het lijkt mij verstandiger om eerst een reëel prijsniveau te hanteren (minimaal de taxatiewaarde), komt er dan te weinig respons, dan kun je altijd nog zakken.

Gouden regel bij de handel: haast kost geld :!:

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Makelaar zet in op lagere prijs dan taxatiewaarde

Ongelezen bericht door scontra »

BL2 schreef:
27 jan 2021 10:23
Drie berichten achter elkaar waarin mijn schrijven in twijfel wordt getrokken door de deskundigen hier. Geeft niet, ik haak af in dit topic,
@BL2,

Afhaken vanwege een correctie op een fout gegeven reactie is natuurlijk helemaal nergens voor nodig.
Als u, of wie dan ook, onjuiste antwoorden geeft dan is het niet meer dan wenselijk dat deze antwoorden worden gecorrigeerd, de Ts. zou immers onnodig en ongewenst op het verkeerde been kunnen worden gezet.

Niemand is vaudtloos, zelfs u en ik niet. :wink:

Duc
Berichten: 109
Lid geworden op: 24 aug 2016 15:01

Re: Makelaar zet in op lagere prijs dan taxatiewaarde

Ongelezen bericht door Duc »

Wij hadden in eerste instantie ook een makelaar die ons huis €20.000,= onder de taxatie waarde op de markt wilde plaatsen. Deze hebben wij direct de deur gewezen. In overleg met de volgende makelaar hebben wij ons huis €25.000,= hoger dan taxatie waarde op funda gezet. Gezien ons nieuwe huis compleet verbouwd moest worden wilden wij niet te snel zijn met de verkoop. Uiteindelijk hebben we het gewoon voor de taxatie waarde verkocht. Taxatie waarde was bij ons gelijk aan WOZ waarde.
Als ik jullie was zou ik een andere makelaar kiezen en gewoon wat geduld met verkopen hebben.
En zoals al eerder aangegeven, beter hoog inzetten en zakken als het nodig is dan zoveel onder de prijs op funda plaatsen.
PS de eerste makelaar had een handelaar voor studentenhuizen achter de hand bleek later.... blij dat wij daarin niet meegegaan zijn.
Laat je niet overdonderen het is jullie huis!
Sterkte ermee :P zal nog stress volle tijd worden, veel plezier met de volgende woning :D

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Makelaar zet in op lagere prijs dan taxatiewaarde

Ongelezen bericht door 16again »

Duc schreef:
27 jan 2021 13:25
PS de eerste makelaar had een handelaar voor studentenhuizen achter de hand bleek later.... blij dat wij daarin niet meegegaan zijn.
Daar was ik hier ook bang voor. Gegadigden afwimpelen, en vriendje daardoor onder de prijs laten kopen.

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Makelaar zet in op lagere prijs dan taxatiewaarde

Ongelezen bericht door angel1978 »

gegadigden wimpel je niet af door met een lage prijs te beginnen. Ik zie die tactiek niet helemaal voor me, maar wellicht ook omdat ik me dat als verkoper niet zou laten gebeuren wellicht. Terwijl het onder de taxatiewaarde aanbieden, wel kan voorstellen.

WillemuBr
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 sep 2019 16:34

Re: Makelaar zet in op lagere prijs dan taxatiewaarde

Ongelezen bericht door WillemuBr »

Hoe ligt de verhouding tussen de taxatiewaarde en de reële marktwaarde? Is de taxatiewaarde te hoog of te laag? Deze gegevens zijn van belang om te weten bij het aanzetten van een verkoopprijs.

MakelaarAmstelveen
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 jun 2021 18:07
Contacteer:

Re: Makelaar zet in op lagere prijs dan taxatiewaarde

Ongelezen bericht door MakelaarAmstelveen »

Kllinkt als een verkoopstrategie die je in de Randstad (helaas) wel vaker ziet. Bewust wat te goedkoop in de markt zetten, in de hoop dat je hierdoor extra veel kijkers en dus meer/betere biedingen krijgt. Dat eerste deel klopt wel, je krijgt nog meer kijkers dan 'normaal', maar er is een omslagpunt (ik geloof meer dan 30 bezichtigingen) waarbij het verkoopresultaat afneemt. Kijkers denken dan dat er zoveel kijkers/biedingen komen, dat zelf bieden geen zin heeft, en dus is het eindresultaat niet gunstig. De beste verkoopstrategie is m.i. een reële startprijs hanteren. Groet, Olivier

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Makelaar zet in op lagere prijs dan taxatiewaarde

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik denk dat de woning inmiddels wel verkocht zal zijn.

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Makelaar zet in op lagere prijs dan taxatiewaarde

Ongelezen bericht door kuklos »

MakelaarAmstelveen schreef:
14 jun 2021 18:23
De beste verkoopstrategie is m.i. een reële startprijs hanteren. Groet, Olivier
Het openingsbericht is van 24 januari 2021 en de topicstarter zelf is na het eerste bericht nooit meer teruggekeerd. Waarom een oud bericht bumpen?

HandigeHarrie
Berichten: 1355
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Makelaar zet in op lagere prijs dan taxatiewaarde

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

De koop is pas gesloten op het moment dat het voorlopig koopcontract gesloten is; als de koper onderweg naar de makelaar is om dit te ondertekenen en er komt een hoger bod, dan kan de verkoper nog afzien van het ondertekenen van het mondeling overeengekomen voorlopig koopcontract.
De koper heeft na ondertekening (zonder opgaaf van reden) wettelijk nog 3 dagen de tijd om (let op: uiteraard schriftelijk) van de koop af te zien.

Gesloten