Makelaar zet in op lagere prijs dan taxatiewaarde

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
Gegrand
Berichten: 139
Lid geworden op: 31 jan 2018 14:29

Re: Makelaar zet in op lagere prijs dan taxatiewaarde

Ongelezen bericht door Gegrand »

snuffel1 schreef:
26 jan 2021 18:51
Door net onder de taxatiewaarde de woning aan te bieden kan op het meest gebruikte Funda de woning net in een lagere zoek categorie vallen en wordt daardoor veel interessanter voor aspirant kopers.
Een procent of acht onder de taxatiewaarde noem ik niet "net onder"
Een koper die daar 50.000 gaat boven bieden zal moeilijker te vinden zijn dan iemand 25.000 boven de biedprijs biedt.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Makelaar zet in op lagere prijs dan taxatiewaarde

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Moneyman schreef:
26 jan 2021 17:08
Twee seconden googelen en je weet alles wat je zou moeten weten.
Jij was de eerste die 2 dagen geleden op dit topic reageerde.
Als je eerst je huiswerk (ter ondersteuning van je medeforumleden) had gedaan ipv losse flodders wegschieten...

Maar goed, ik zie nu ook dat elke makelaar vermeldt:
3. Wanneer ik de vraagprijs bied, moet de verkoper de woning dan aan mij verkopen?
Nee, de verkoper is niet verplicht de woning dan aan jou te verkopen. De Hoge Raad heeft bepaald dat de vraagprijs gezien moet worden als een uitnodiging tot het doen van een bod. Ook als je de vraagprijs biedt, kan de verkoper dus beslissen of hij je bod wel of niet aanvaardt, of (via zijn makelaar) een tegenbod doet.


Het schijnt een gebruik in makelaarskringen te zijn.
Er schijnt toch wel discussie over geweest te zijn, anders had de Hoge Raad zich er niet mee bemoeid.
Ik zou die stukken wel willen inzien. Ben kennelijk niet zo thuis in zoeken. Kan jij misschien even 2 seconden voor mij/ons Googelen en het resultaat hier plaatsen?

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Makelaar zet in op lagere prijs dan taxatiewaarde

Ongelezen bericht door angel1978 »

Jij was de eerste die 2 dagen geleden op dit topic reageerde.
Als je eerst je huiswerk (ter ondersteuning van je medeforumleden) had gedaan ipv losse flodders wegschieten...
Proest.. jij zet een fout antwoord neer en een ander moet zijn huiswerk beter doen :lol:

Je sit gewoon helemaal fout, maar simpel even toegeven ho maar ...

Gegrand
Berichten: 139
Lid geworden op: 31 jan 2018 14:29

Re: Makelaar zet in op lagere prijs dan taxatiewaarde

Ongelezen bericht door Gegrand »

Kunnen jullie dat gekissebis in het vervolg niet via PB gaan voeren?
Dat houdt een topic een beetje leesbaar en op een normale manier te volgen voor geïnteresseerden in het onderwerp.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Makelaar zet in op lagere prijs dan taxatiewaarde

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

J. Deltoer schreef:
25 jan 2021 17:47

Zeker. Oost Groningen enZeeuws vlaanderen is een ander verhaal. En voor de rest : Gaan met die banaan en schijt aan die makelaar en demofoben66
Wat is demofoben66?

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Makelaar zet in op lagere prijs dan taxatiewaarde

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

angel1978 schreef:
26 jan 2021 19:35
Jij was de eerste die 2 dagen geleden op dit topic reageerde.
Als je eerst je huiswerk (ter ondersteuning van je medeforumleden) had gedaan ipv losse flodders wegschieten...
Proest.. jij zet een fout antwoord neer en een ander moet zijn huiswerk beter doen :lol:

Je sit gewoon helemaal fout, maar simpel even toegeven ho maar ...
angel1978, ik heb toch toegegeven dat ik "fout" zit. Ik wist niet dat het in de makelaarswereld (tegenwoordig) zo werkt. Stom he?

In de tijd dat ik mijn opvoeding heb gehad heb ik geleerd dat als je iets te koop in de krant zet voor een bepaalde vraagprijs dat je moet verkopen als iemand dat biedt. Een vraagprijs neerzetten als lokkertje en vervolgens meer willen vind ik nog steeds niet netjes.
Het voldoet niet aan mijn morele gevoel. Of dat "fout" is?

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Makelaar zet in op lagere prijs dan taxatiewaarde

Ongelezen bericht door Moneyman »

Geip Suusje schreef:
26 jan 2021 20:02
Ik wist niet dat het in de makelaarswereld (tegenwoordig) zo werkt. Stom he?
Dat je het niet wist is niet stom. Dat je eigenwijs je poot stijf houdt en ondertussen afgeeft op anderen wél.
Geip Suusje schreef:
26 jan 2021 20:02
Het voldoet niet aan mijn morele gevoel. Of dat "fout" is?
Een moreel gevoel is nooit fout, maar is in een feitelijke discussie natuurlijk niet veel waard, en al helemaal niet als jouw morele gevoel afwijkt van de werkelijkheid. De topicstarter is er in ieder geval niet mee geholpen.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Makelaar zet in op lagere prijs dan taxatiewaarde

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

@Moneyman
Ik heb iets gesteld "m.i"., dat staat voor mijns iniziens.
Jij antwoord met onjuist. Je hebt niet het recht iemands inzichten op die manier zonder argumenten van tafel te vegen.
Daarom noem ik het een losse flodder.

Je zal best veel feiten kennen, maar niemand steekt iets op van 'onjuist', 'onzin' als jij daar geen toelichting bij geeft.
Moet je echt mee stoppen. Jij argumenteert niet (of pas na lang aandringen), en dat is heel jammer want topics raken er door ondergesneeuwd.
Onthou maar: als iets mij onlogisch voorkomt wil ik het waarom weten.

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Makelaar zet in op lagere prijs dan taxatiewaarde

Ongelezen bericht door angel1978 »

Moneyman moet helemaal niets volgens mij..

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Makelaar zet in op lagere prijs dan taxatiewaarde

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@suusje

U bent nogal een dwingeland. En als u hier onzin verkondigt met m.i. erbij, mag die reactie uiteraard “Onzin”, zijn

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Makelaar zet in op lagere prijs dan taxatiewaarde

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

@angel1978
@Lady1234

"Ik ben met Freek verklaringen" .... https://youtu.be/7juVqIps2y0 (v.a. 1:03)

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Makelaar zet in op lagere prijs dan taxatiewaarde

Ongelezen bericht door scontra »

Toch jammer dat een serieus topic zo naar de knoppen wordt geholpen.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Makelaar zet in op lagere prijs dan taxatiewaarde

Ongelezen bericht door Moneyman »

Geip Suusje schreef:
26 jan 2021 21:26
@Moneyman
Ik heb iets gesteld "m.i"., dat staat voor mijns iniziens.
Jij antwoord met onjuist. Je hebt niet het recht iemands inzichten op die manier zonder argumenten van tafel te vegen.
Daarom noem ik het een losse flodder.

Je zal best veel feiten kennen, maar niemand steekt iets op van 'onjuist', 'onzin' als jij daar geen toelichting bij geeft.
Moet je echt mee stoppen. Jij argumenteert niet (of pas na lang aandringen), en dat is heel jammer want topics raken er door ondergesneeuwd.
Onthou maar: als iets mij onlogisch voorkomt wil ik het waarom weten.
Begin gewoon eens met lezen. Die toelichting had ik nota bene al letterlijk, concreet en specifiek gegeven voordat jij überhaupt om een toelichting vroeg...

Dus stop eens met onjuiste verwijten maken, lees gewoon eens wat er in het topic staat, en probeer niet voorheen ander te bepalen welke rechten die al dan niet zou hebben. Daar ga jij namelijk toevallig niet over. Als jij onzin verkoopt, zeg ik dat. Als jij onjuistheden verkondigt, zeg ik dat. Staat het je niet aan? Dan moet je maar wat beter nadenken of lezen voor je je gestrekte been weer eens van stal haalt.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Makelaar zet in op lagere prijs dan taxatiewaarde

Ongelezen bericht door Moneyman »

scontra schreef:
26 jan 2021 22:13
Toch jammer dat een serieus topic zo naar de knoppen wordt geholpen.
Eens. Ook al is TS niet meer online geweest, als ze nog inlogt vindt ze gelukkig in ieder geval goede antwoorden op haar vraag.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Makelaar zet in op lagere prijs dan taxatiewaarde

Ongelezen bericht door Revoked »

Ik doe de aanname dat TS een huis zoekt in Juinen. Anders begrijp ik de rest van de pagina's niet meer.
Van die dingen, ja!

sylvesterb
Berichten: 5047
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Makelaar zet in op lagere prijs dan taxatiewaarde

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Petra1987 schreef:
25 jan 2021 17:43
Heeft de makelaar geen verborgen agenda? Misschien heeft hij al een koper. Ik zou een andere makelaar raadplegen.
De makelaar verkoopt zelf niets, als verkoper ben jij degene die verkoopt en bepaal je dus ook de minimale prijs. De makelaar adviseert hierbij.

Appartement naast ons te koop voor € 240.000 (opknappertje) verkocht voor € 270.000. Het is relatief normaal om nu 30k te overbieden, hadden ze het voor € 270.000 te koop gezet was niemand komen kijken. 5 jaar geleden was het nog net 210k waard.

XenaR
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 jan 2021 23:31

Re: Makelaar zet in op lagere prijs dan taxatiewaarde

Ongelezen bericht door XenaR »

Ik zou willen dat een vraagprijs een logische prijs voor een huis zou zijn in deze tijd en dat deze bovendien op de taxatiewaarde zou liggen... Dat zou het kopen van een huis een stuk makkelijker maken.

Tenzij uw huis in een zeer onaantrekkelijke regio staat of tenzij er grove bouwkundige gebreken zijn, is het advies van uw makelaar zo gek niet. Een vraagprijs/bieden vanaf prijs van 250k zorgt ervoor dat uw huis op funda meegenomen wordt in de huizen tot 250k en de huizen vanaf 250k en dit trekt meer kijkers aan, die vervolgens nog meer druk zullen voelen om te gaan overbieden. Bovendien bent u nooit verplicht om een bod aan te nemen als het lager is dan u zou willen ontvangen. Zorg er wel voor dat u meerdere makelaars een richtprijs/advies laat geven en ga pas met 1 in zee, waar u zich goed bij voelt. De verkoopmakelaars hoeven in de huidige markt vrij weinig werk te verzetten om een huis te verkopen.

Ik heb een huis weten te kopen in de randstad, in 1 van de satelietgemeenten. Het afgelopen half jaar heb ik minstens 20 bezichtigingen gehad en minstens 10 keer op een huis geboden. Vrijwel alle huizen werden niet alleen minstens 30k boven de vraagprijs verkocht, velen gingen zelfs nog tot soms 10k+ boven de taxatiewaarde.
Het huis dat wij hebben weten te kopen, hebben we gekocht voor 40k boven de bieden vanaf prijs (30k boven vraagprijs). We zaten daarmee 5k boven de taxatiewaarde en waren niet de enigen met een vergelijkbaar bod.

Het lijkt me heerlijk om in de huidige markt te kunnen verkopen. :').

BL2
Berichten: 4774
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Makelaar zet in op lagere prijs dan taxatiewaarde

Ongelezen bericht door BL2 »

snuffel1 schreef:
26 jan 2021 18:51
Wat eigenlijk wel grappig is is dat als je nu je woning verkoopt ook weer een andere woning tegen een hoge prijs terug gaat kopen en de winst weer in een stuk stenen stopt.
Voor veel verkopers geldt dit natuurlijk niet, ze verkopen om ruim kleiner te kopen, verkopen omdat ze iets in de vrije sector gaan huren, verkopen omdat ze naar een verzorgingstehuis gaan, of de familie verkoopt een woning omdat de eigenaar is overleden.
Allemaal situaties waarin de mega winst niet of amper weer wordt uitgegeven.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Makelaar zet in op lagere prijs dan taxatiewaarde

Ongelezen bericht door scontra »

BL2 schreef:
27 jan 2021 01:08
, verkopen omdat ze iets in de vrije sector gaan huren,
Allemaal situaties waarin de mega winst niet of amper weer wordt uitgegeven.
Als je in de vrijesector gaat huren, dan teer je wel heel snel in op het opgebouwde vermogen.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Makelaar zet in op lagere prijs dan taxatiewaarde

Ongelezen bericht door Moneyman »

BL2 schreef:
27 jan 2021 01:08
snuffel1 schreef:
26 jan 2021 18:51
Wat eigenlijk wel grappig is is dat als je nu je woning verkoopt ook weer een andere woning tegen een hoge prijs terug gaat kopen en de winst weer in een stuk stenen stopt.
Voor veel verkopers geldt dit natuurlijk niet, ze verkopen om ruim kleiner te kopen, verkopen omdat ze iets in de vrije sector gaan huren, verkopen omdat ze naar een verzorgingstehuis gaan, of de familie verkoopt een woning omdat de eigenaar is overleden.
Allemaal situaties waarin de mega winst niet of amper weer wordt uitgegeven.
Ehm... dat "kleiner wonen" betekent vaak een appartement. In heel veel gebieden zijn een beetje appartementen al gauw minstens zo duur als die twee-onder-een-kaper ofzo. Dus je laatste statement ("de mega winst die niet / amper wordt uitgegeven") is helaas vaak onjuist.

Gesloten