Makelaar en projectontwikkelaar trekken fiscaal voordeel bij verkoop naar zich toe

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Makelaar en projectontwikkelaar trekken fiscaal voordeel bij verkoop naar zich toe

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Hebt u dan gekocht en gaat u daar niet wonen?

Maar volgens punt 2 zit die 8% dan al in de koopsom.

Ik zou eens de notaristelefoon bellen, die moet tenslotte voor de afdracht zorgen.

HandigeHarrie
Berichten: 1355
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Makelaar en projectontwikkelaar trekken fiscaal voordeel bij verkoop naar zich toe

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Als het formeel VON is, gaat er helemaal geen overdrachtsbelasting naar de belastingdienst. Het is m.i. een manier om de opbrengst te verhogen vanuit de gedachte dat je bij een bestaand huis wel overdrachtsbelasting verschuldigd zou zijn en dat de koper het wel zal betalen. Maar een koper van een nieuwbouwwoning heeft ook nadelen: bijvoorbeeld er moet voor de afbouw (stuken, schilderen, vloerbedekking etc) 21 btw betaald worden terwijl dit bij woningen ouder dan 2 jaar slechts 6% is.
De vraag is vooral of het legaal is; ik vrees van wel, ook zonder argumentatie kunnen ze de koopprijs hoger vaststellen - als je maar je handtekening zet.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Makelaar en projectontwikkelaar trekken fiscaal voordeel bij verkoop naar zich toe

Ongelezen bericht door 16again »

HandigeHarrie schreef:
20 sep 2021 15:56
Als het formeel VON is, gaat er helemaal geen overdrachtsbelasting naar de belastingdienst. Het is m.i. een manier om de opbrengst te verhogen vanuit de gedachte dat je bij een bestaand huis wel overdrachtsbelasting verschuldigd zou zijn en dat de koper het wel zal betalen. Maar een koper van een nieuwbouwwoning heeft ook nadelen: bijvoorbeeld er moet voor de afbouw (stuken, schilderen, vloerbedekking etc) 21 btw betaald worden terwijl dit bij woningen ouder dan 2 jaar slechts 6% is.
De vraag is vooral of het legaal is; ik vrees van wel, ook zonder argumentatie kunnen ze de koopprijs hoger vaststellen - als je maar je handtekening zet.
Legaal? Het in je voorwaarden over overdrachtsbelasting hebben, maar die niet afdragen, lijkt me wel een heel ongepaste vorm van prijsopdrijving.
Laatst gewijzigd door 16again op 20 sep 2021 19:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Makelaar en projectontwikkelaar trekken fiscaal voordeel bij verkoop naar zich toe

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ook voor vloerbedekking in een oude woning moet 21% btw betaald worden.

Het lage tarief is overigens 9%, en geen 6%.

Jorewka
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 sep 2021 12:30

Re: Makelaar en projectontwikkelaar trekken fiscaal voordeel bij verkoop naar zich toe

Ongelezen bericht door Jorewka »

De notaris draagt boor bewoner onder de 35 jaar 0% af en de ondernemer vraagt 8% te compenseren.
De notarie draagt 2% af voor bewoners ouder dan 35 en de ondernemer vraagt 6% ala compensatie. In beide gevallen blijft von incl % ovb gelijk.
Bij verkoop aan miet bewoner draagt in deze berekening 8% af en vraagt de ondernemen bovenop de von prijs 8,64% compensatie. Zie ook voorbeeldbedrsgen.
Het is twijfelachtig maar de eerste situaties worden gedoogd en zijn beschreven.
De derde variant wordt nergens in contract beachreven en is onrechtmatig handelen. Wat kan je daar tegen doen?

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Makelaar en projectontwikkelaar trekken fiscaal voordeel bij verkoop naar zich toe

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Persoonlijk vind ik er geen touw meer aan vast te knopen. Heeft helemaal niets meer met VON te maken.

Neem eens contact op met Consuwijzer.

Gesloten