LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] courtage oplichterij

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
kraanen

courtage oplichterij

Ongelezen bericht door kraanen »

Makelaars zijn allemaal boeven Finaciele criminele zijn het

Ik ben vorig jaar verhuisd van leiden naar groningen

mijn huis apartement heeft 125 duizend euro opgeleverd

nou ik had gedacht dat makelaars een vast tarief hadden van

23 of 25 honderd euro nou mooi niet

je wordt verneukt waar je bij staat, Mijn huis liep de eerste maanden niet zo goed

en dan komen de makelaars met hun trucedoos laten we het in onze woonkrant zetten of een extra advertentie op internet

nou wat doe je dan in je wanhoop ja zegt ja

en na afloop smeerde me die een rekening aan van 33 honderd euro.

Ik vindt dat een makelaar moet afspreken met zijn client

gaat u accoord met onze coutage alvorens te tekenen,

nou mooi niet, ze geven je nergens de kans voor

want zodra je getekend heb nemen zij de touwtjes in handen.

grote boeven zijn het gewoon onderwereld figuren niets anders.

ondernemer_2004
Berichten: 162
Lid geworden op: 09 aug 2004 21:02

Re: courtage oplichterij

Ongelezen bericht door ondernemer_2004 »

er zijn gelukkig ook makelaars die no-cure-no-pay werken, geen intrekkingskosten berekenen en zeker niet zomaar allerlei advertenties plaatsen zonder schriftelijke opdracht.

Hollander
Berichten: 1290
Lid geworden op: 20 okt 2003 22:01

Re: courtage oplichterij

Ongelezen bericht door Hollander »

Ik vindt dat een makelaar moet afspreken met zijn client

gaat u accoord met onze coutage alvorens te tekenen,
Dat doen ze ook. Wedden dat jij vooraf schriftelijk akkoord bent gegaan met die makelaar?

kraanen

Re: courtage oplichterij

Ongelezen bericht door kraanen »

Volgens mij zijn er maar heel weinig met no cure no pay

net zo veel als advokaten

je moet naar makelaars met no cure no pay zoeken

als een speld in een hooiberg

makelaars hebben allemaal een vlotte babbel

en een trucedoos , en dollertekens in hum ogen kijk dus uit

garantiemakelaar

Re: courtage oplichterij

Ongelezen bericht door garantiemakelaar »

Zie www.garantiemakelaars.nl
Berekenen standaard geen intrekkingskosten!

gastjes

Re: courtage oplichterij

Ongelezen bericht door gastjes »

bij no cure no pay kom je ook nog voor heel veel kosten te staan.
Het koste ons ruim 1000 euro toen wij ons huis terug namen uit de verkoop.
Dit gebeurde door ons omdat de nvm makelaar heel erg druk was ( dus niet he ) met de verkoop van ons huis.

J. de Heer

Re: courtage oplichterij

Ongelezen bericht door J. de Heer »

Ik snap het probleem niet helemaal. De één loopt te schreeuwen dat makelaars een vast tarief moeten overleggen. (Had je misschien zelf ook kunnen doen met de makelaar, je bent er immers zelf "vanuit gegaan" dat de makelaar een vast tarief hanteerd.

En de ander loopt te klagen dat ALLE makelaars oplichters zijn omdat ze o.a. "terugtrekkingskosten" berekenen. Als je een schilder inhuurd dan moet deze toch ook betaald worden. Ook als je halverwegen het schilderen bedenkt dat je er toch maar gewoon een andere deur in laat zetten.

En de opmerking over de "trucedoos' van de makelaars vind ik helemaal geweldig. Ik vind het niet meer dan logisch dat een makelaar de advertentie kosten in rekening brengt. Wel moet dit bedrag van te voren worden afgesproken. Maar daar ben je zelf bij.

Ik ben zelf niet eens werkzaam in de makelaardij. Dus ik kom hier echt niet voor mijzelf op, maar ik snap het probleem echt niet.

NAK

Re: courtage oplichterij

Ongelezen bericht door NAK »

ze geven je nergens de kans voor
Als je de kans niet krijgt moet je die pakken.......

Waarschijnlijk ben je vergeten dat jij de opdrachtgever bent......

Met andere woorden: JIJ bepaald en niet de makelaar.

ik-zeg-ook-wat

Re: courtage oplichterij

Ongelezen bericht door ik-zeg-ook-wat »

Je weet toch, dat de meeste makelaars niet deugen?
Het zijn vaak mensen met een lage opleiding, die middels een kortdurende cursus totaal langs hun schoenen gaan lopen en jou dan op een infantiele manier vertellen, dat de deur naar buiten de 'buitendeur' is.
Hun vocabulaire beperkt zich veelal tot "levendig kruispunt" (superdruk dus), "authentiek huis" (staat op instorten), "speels ingedeeld"(onoverzichtelijke chaos van kleine vertrekjes), "zeer ruime tuin" (er past net een tafel met 4 stoelen in), "buitenkans"(een vraagprijs die 50% te hoog is) :lol:

rick

Re: courtage oplichterij

Ongelezen bericht door rick »

lekker slim om ze allemaal over 1 kam te scheren.
Je had gewoon op moeten letten bij het tekenen van de overeenkomst en niet achteraf alle makelaars zwart maken op deze goedkope manier.

Ik-zeg-ook-wat

Re: courtage oplichterij

Ongelezen bericht door Ik-zeg-ook-wat »

Weet je Rick.......ik ben nog nooit een makelaar tegen gekomen die niet langs zijn schoenen liep, terwijl ik in zijn geval met dezelfde discutabele intelligentie en onkunde juist op blote voeten zou lopen om toch vooral maar contact te houden met de realiteit op deze aardkloot :lol:

cedonulli

Re: courtage oplichterij

Ongelezen bericht door cedonulli »

Volledig eens met ik zeg ook wat. Ik heb het nog niet eens over de praktijken als in en uit de verkoop halen. Hoe lang staat een woning te koop? Een jaar of een maand. Verder controleren zij zich zelf en hebben een erecode opgesteld voor wat het waard is. Niets dus.

Ze kunnen ook nooit uitleggen dat hun dienstverlening hetzelfde is en blijft en derhalve de beloning niet afhankelijk moet zijn van een percentage van de verkoopprijs.

Verder is het ook de vraag of die gasten uberhaupt wel een waarde kunnen bepalen. Ik snap niet dat je het als consument pikt van een terzake 'deskundige' dat de vraagprijs meerdere malen naar beneden wordt bijgesteld. Dat wekt geen vertrouwen.

Gast

Re: courtage oplichterij

Ongelezen bericht door Gast »

Ik snap niet dat je het als consument pikt van een terzake 'deskundige' dat de vraagprijs meerdere malen naar beneden wordt bijgesteld. Dat wekt geen vertrouwen.
Dit ligt meestal aan de geldingsdrang van de verkoper.
Dat is namelijkdegene die het onmogelijke bedrag wil hebben.

ik-zeg-weer-wat

Re: courtage oplichterij

Ongelezen bericht door ik-zeg-weer-wat »

En door wie wordt die "geldingsdrang" aangezwengeld............want wie wil lekker veel courtage bij elkaar graaien? JUIST!

NiceL.

Re: courtage oplichterij

Ongelezen bericht door NiceL. »

Beste Gast,

Een goede makelaar zal een klant een bemiddelingsovereenkomst aanbieden met het verzoek aan de klant om deze te ondertekenen. In deze overkomst staat wat de kosten zijn van de bemiddeling van de makelaar. Soms staat er dat het genoemde bedrag betaald moet worden, ook al wordt de woning niet verkocht. Zodra de makelaar met allerlei truc-en gaat komen, laat deze dan vastleggen in een bijlage van de bemiddelingsovereenkomst en ga wel of niet akkoord met de genoemde prijzen. Indien de makelaar u geen bedragne kan melden voor de geboden extra diensten, ga dan niet akkoord.

Een goede makelaar zal zelfs op basis van no-cure, no pay durven te werken.

Gast

Re: courtage oplichterij

Ongelezen bericht door Gast »

Bovendien bemiddeld een makelaar bij verkoop. Dat betekend dat er wel iemand zich moet melden die belangstelling heeft voor een woning.
Soms zijn er géén of weining mensen die belangstelling hebben voor een woning. Daar kan een makelaar niets aan doen.

Een makelaar zal proberen een woning zoveel mogelijk te presenteren via internet en krant bijvoorbeeld. Maar dit is tegenwoordig erg prijzig! Veel makelaars werken daarom inderdaad met no cure-no pay, maar wel zodat ze in ieder geval de gemaakte advertentiekosten betaald krijgen.

bouwkundige

Re: courtage oplichterij

Ongelezen bericht door bouwkundige »

--------------------------------------------------------------------------------

Een Courtage van 2% is ronduit belachelijk. Wat moet de makelaar daar voor doen? In feite alleen de intake (fototje; advertentie opstellen die ze waarschijnlijk standaard in de pc hebben; advertentie plaatsen; en afwachten wie er op komt) Misschien een keer of 4; 5 met een koper langs en het koopcontract invullen (makkie) O.ja nog een afspraak met de gekozen notaris maken die in feite de papierwinkel afrond. Al met al tussen de 12 en 20 uur werk (weet ik van een vriendje die makelaar is).
Even rekenen...............Gemiddelde verkoopprijs is tegenwoordig
€ 200.000,00. 2% is € 4000,00 of te wel f 9000,00
Je betaald die "laagopgeleide" tussenpersoon dus f450,00 per uur!!!!!
Dat betaal je zelfs nu nog niet voor een advocaat (.....soms wel natuurlijk)
Ik reken even in guldens om aan te geven wat voor windhandel makelaardij is.

Langs je schoenen lopen

Re: courtage oplichterij

Ongelezen bericht door Langs je schoenen lopen »

Ik vind de opmerking van "ik-zeg -ook-wat" zeer terecht
Ik denk dat hij helemaal gelijk door te stellen dat makelaars een belang hebben bij een transaktie: namelijk hun eigenbelang.

Makelaartje spelen is ook een aardige bussines. Je hebt geen voorraadkosten; geen afschrijvingen; geen risico; geen aansprakelijkheid als de verkoopsom niet gehaald wordt; geen aansprakelijkheid als een huis veel te duur gekocht is; geen aansprakelijkheid wanneer er gebreken aan het huis zijn, enz.

Hij is alleen aansprakelijk voor het juist uitvoeren van zijn eigen proces. Dit dekt hij af door verkoper en koper een vragenlijst te laten invullen en te laten ondertekenen. Als je de voorwaarden (kleine lettertjes)goed leest blijkt dat hij op die manier ook van die laatste aansprakelijkheid af kan.

Op een tv-spotje staat een makelaar die een zogenaamde bouwtechnisch inspectie voor de kopers uitvoert (je weet wel dat spotje met heel veel "cloonen" die door het beeld lopen en kruipen).
Ik kan je verzekeren dat de meeste makelaars alleen een lesboek bouwkunde hebben doorgelezen, maar erg weinig kennis van bouwtechniek hebben.

Een schriftelijke cursus makelaardij duurt 9 maanden en kost ongeveer € 2500,00 (kan ook duurder / kan ook goedkoper). Daarna mag je een bordje aan je deur hangen.(wel even inschrijven bij KvK natuurlijk)

Vroeger moest je nog beedigd worden, maar dat hoeft niet meer.
Dus misschien een ideetje? Nieuwe baan?

Ik las vandaag een leuk artikeltje over een nieuwe vorm van makelaardij. Een bemiddelingskantoor die zichzelf als "schakelaar" presenteerd. Ze vragen alleen 0,5% van de transaktiesom voor het bij elkaar brengen van partijen en administratieve ondersteuning (foto maken + beschrijving advertentie). Ze hebben net als de de makelaars een site met objecten en plaatsen wekelijks een advertentie. Ze laten geen huis bezichtigen, want vinden dat dit terecht de vertrekkende verkoper zelf kan doen. Ze geven wel alle expertise. Alle formulieren die getekend worden kijken ze voor de partijen na en maken een afspraak met de gewenste notaris.

Ik vind dit een leuk initiatief;......kijken of het aanslaat.

Blond en slim
Berichten: 86
Lid geworden op: 30 mar 2005 00:22

Re: courtage oplichterij

Ongelezen bericht door Blond en slim »

:D Vaste prijs (landelijk) van 1.250 Euro voor een aankkopopdracht bestaat ook al. http://www.erkende-aankoopmakelaars.nl/. Er zijn zelfs nog goedkopere. De markt heeft alleen altijd gelijk. Wat de klant bereid is te betalen zal een ander graag aannemen.

mag-ik-even

Re: courtage oplichterij

Ongelezen bericht door mag-ik-even »

Ik las een leuk artikel over de zo geliefde makelaars op de site van www.spacemakers.nl
Aanbevelenswaardig om te lezen. Kun je eens zien hoe makerlaars met cijfers proberen te goochelen om vooral hun eigen portemonnaie goed gevuld te houden :shock:

Gesloten