LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Makelaarsland; minder positief

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.

De uiterste verkoopprijs van woningen via makelaarsland ligt in verhouding tot andere makelaars behoorlijk hoog:

Peiling eindigde op 01 jan 2007 18:44

ja
1
33%
nee
2
67%
valt mee
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 3

Ardjuh
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 dec 2006 18:33

Makelaarsland; minder positief

Ongelezen bericht door Ardjuh »

Ik lees hier een enkel bericht dat positief is over makelaarsland. Zijn er ook mensen die lsechte ervaringen hebben? Mijn vriend en ik zijn op zoek naar een huisje. Aangezien we beide nog bij onze ouders wonen hebben we uiteraard niet veel ervaring.

We hebben in een bepaalde stad een leuk huisje gezien dat redelijk prijzig te koop stond. De huizen in hetzelfde blok doen nog geen 140.000, terwijl deze voor 147.500 te koop staat.

Ons eerste bod (zoals gebruikelijk bijna 10% minder) werd afgewezen zonder tegenbod. In het call-centre van Makelaarsland vervolgens gevraagd wat de richtprijs moet zijn om bij elkaar uit te komen. Dat zou 143000 moeten worden. Dus ons volgende bod was 138.000. (143000 zit er dan exact tussenin) waarop we als reactie een uiterst tegenbod van 145000 kregen. Niet-onderhandelbaar dus in principe. Dit lijkt ons een rare gang van zaken, aangezien eerst 143000 als uitgangspunt werd genomen. Hebben meer mensen deze ervaring?

Xpert
Berichten: 463
Lid geworden op: 27 aug 2005 15:54

Re: Makelaarsland; minder positief

Ongelezen bericht door Xpert »

Via makelaarsland heeft de verkoper een een bod naar jou gedaan voor € 143.000.,--. Dit bod heb jij afgeslagen en een hernieuwd voorstel gedaan voor € 138.000,--. Wanneer jij een tegebod doet kan de verkopende partij weer een nieuw tegenvoorstel doen. Zelfs een bedrag die hoger ligt dan het oorspronklijke voorstel van de verkopende partiij.

Maar een beetje vreemd is het wel.

Wanneer er woningen in die omgeving niet meer opbrengen dan € 140.000,-- moet je het gewoon niet kopen.

Makelaarsland is gevestigd in Heiloo(n) en ik weet niet waar de woning staat maar makelaarsland heeft natuurlijk geen verstand van woningen die ver uit hun werkgebied ligt. Omdat Makelaarsland lid is van de NVM kan zij gebruik maken van een centraal bestand van alle verkopen die gerealiseerd zijn door NVM Makleaars over de afgelopen dertig jaar. Zij kijken in dit bestand wat de laatste verkoopprijzen zijn geweest en baseren daar de vraagprijs op. Verder hebben zij natuurlijk geen verstand van woningen in deze omgeving. Verder sluiten zij een groot gedeelte van enige vorm van aansprakelijkheid uit.

Als je als koper de koopakte wenst te ontbinden, ook wanneer je de hypotheek niet kan krijgen, moet je als koper de notaris een vergoeding betalen voor de verrichtte werkzaamheden. Dus weet zeken dat je de hypotheek kan krijgen alvorens met een woning via Makelaarsland in zee te gaan.

Lees de Gebruikersvoorwaarden van makelaarsland erg goed door.

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: Makelaarsland; minder positief

Ongelezen bericht door NAK »

Xpert,
Via makelaarsland heeft de verkoper een een bod naar jou gedaan voor € 143.000.,--.
Ik vraag me af of die € 143.000.,--. wel overgekomen / overgebracht is als een daadwerkelijk tegenbod van de verkoper.
Ardjuh schrijft: "In het call-centre van Makelaarsland vervolgens gevraagd wat de richtprijs moet zijn om bij elkaar uit te komen. Dat zou 143000 moeten worden".

Waarbij ik tevens mijn vraagtekens zet over de deskundigheid in het call-centre van Makelaarsland.

Ardjuh
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 dec 2006 18:33

Re: Makelaarsland; minder positief

Ongelezen bericht door Ardjuh »

Xpert,
Via makelaarsland heeft de verkoper een een bod naar jou gedaan voor € 143.000.,--.
Hoi,

inderdaad gaat het hier niet om een tegenbod maar om een richtprijs. We hebben makelaarsland gevraagd wat de richtprijs is zodat we een 'beter' openingsbod neer konden leggen. Het ging hier zeker niet om een tegenbod. Daarin schuilt ook het verwarrende karakter van de (n)onderhandeling, waarom nu ineens een definitief bod dat behoorlijk hoger ligt? Heeft makelaarsland ons nu op een verkeerd been gezet?

Xpert
Berichten: 463
Lid geworden op: 27 aug 2005 15:54

Re: Makelaarsland; minder positief

Ongelezen bericht door Xpert »

Leg je vraag eens voor aan de juridische afdeling van de NVM? Is het antwoord niet bevredigend , dien dan zo nodig een klacht in bij de klachtencommissie van de NVM, Zij moeten dan in ieder geval je vraag officieel behandelen.

Bieden door het call-centre van Makelaarsland op basis van richtprijs lijkt mij niet door de beugel kunnen.

De NVM is er erg op gebrand dat de handelswijze van hun makelaars de toets der kritiek te doorstaan.

Xpert
Berichten: 463
Lid geworden op: 27 aug 2005 15:54

Re: Makelaarsland; minder positief

Ongelezen bericht door Xpert »

Leg je vraag eens voor aan de juridische afdeling van de NVM? Is het antwoord niet bevredigend , dien dan zo nodig een klacht in bij de klachtencommissie van de NVM, Zij moeten dan in ieder geval je vraag officieel behandelen.

Bieden door het call-centre van Makelaarsland op basis van richtprijs lijkt mij niet door de beugel kunnen.

De NVM is er erg op gebrand dat de handelswijze van hun makelaars de toets der kritiek te doorstaan.

Jools
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 mar 2007 13:50

Re: Makelaarsland; minder positief

Ongelezen bericht door Jools »

Maar als je hoort wat de richtprijs is en jij als koper vind het geen probleem om op dat bedrag uit te komen, dan doe je toch geen lager tegenbod ? Dan zeg je: mijn definitief eindbod is e 143000. Ben je gelijk klaar !

Bij de aankoop van onze nieuwe woning hebben wij na wat onderhandelingen over en weer ook aan hun (nvm)makelaar gevraagd waar de verkopers aan dachten qua prijs omdat we geen zin meer hadden in het spelletje wij 1000e er op, zij 1000e er af. Die genoemde richtprijs was dus wat wij ook in gedachten hadden en toen hebben wij die prijs als definitief eindbod bij hen neergelegd. Dat werd geaccepteerd en klaar, nieuwe woning!

Over de deskundigheid van het "callcentre' (waarom noemen zoveel tegenstanders het een callcentre ?? het is gewoon een kantoor wat je belt ! Als ik de lokale makelaar hier bel, krijg ik ook een telefoniste aan de lijn die me hooguit doorverbind of mijn nummer noteert zodat ik word teruggebeld, bij ML gaat dat net zo). kunnen we wel blijven zeuren. Feit is dat de woning vooraf bekeken en getaxeerd is, deze waarde is ook bij ML bekend en samen met je vaste contactpersoon bespreek je welke prijs je wilt vangen en of dat reeel is of niet. Deze contactpersoon onderhoud verder alle contacten met de tegenpartij. De woning word dus van begin tot eind behandeld door 1 en dezelfde persoon. Het is dus niet zo dat je een willekeurig persoon aan de lijn krijgt die eens even in de computer gaat kijken wat de bedoeling is.

hera
Berichten: 296
Lid geworden op: 14 okt 2005 14:53

Re: Makelaarsland; minder positief

Ongelezen bericht door hera »

Makelaarsland zit nu in Heerhugowaard. Als zij een huis n Limburg verkopen en het wordt daar door 1 persoon behandeld dan is die heus niet in de woning geweest en heeft deze persoon ook zelf geen onderzoek gedaan naar de wijk en vergelijkbare panden in de regio.

Bovendien heeft makelaarsland echt geen onuitputtelijk team personeel zitten daar in hhw. 20 man/ vrouwen? En hoeveel actieve panden? 2628 staan er nu!

Jools
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 mar 2007 13:50

Re: Makelaarsland; minder positief

Ongelezen bericht door Jools »

Oke Hera, dat is waar. De woning word door iemand uit die regio (in jouw voorbeeld dus Limburg) bekeken. Die kent dus de wijk, de omringende panden etc. Op basis van zijn bevindingen geeft hij een advies verkoopprijs en een verwachte opbrengstprijs. Buiten dit heb je echter wel een vast contactpersoon die jouw dossier tot het eind begeleid.

hera
Berichten: 296
Lid geworden op: 14 okt 2005 14:53

Re: Makelaarsland; minder positief

Ongelezen bericht door hera »

Bij ons in de regio is het kantoor waar ik werkte begonnen met de binnendienstmedewerkers ook langs te sturen bij de woning. Zodat we aan de telefoon al heel goed konen vertellen over de woning. Dit was in 2001. Inmiddels doen bijna alle kantoren het als het even lukt qua tijd en personeel.

Zo kregen we veel betere bezichtigingen. Mensen die iets kindvriendelijks zochten en niet uit de regio kwamen gingen dus niet kijken bij een schattig karakteristiek huisje aan een doorgaande weg. Mensen die liever niet bij kinderen in de buurt woonden stuurden we ook niet naar een woning vlak bij een basisschool, etc.

Maar voor standaardwoningen waar niets aan mankeert, niets meer omheen gebouwd wordt, etc is Makelaarsland een perfecte formule.

Pieter0538
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 mar 2007 16:48

Re: Makelaarsland; minder positief

Ongelezen bericht door Pieter0538 »

Mijn ervaring met makelaarsland is ronduit slecht. De kosten kunnen dan wel minimaal zijn, maar ik vraag me af of je bij het verkopen van een woning moet gaan besparen op enkele honderden euro's terwijl de service achteruit holt.

Makelaarsland doet niets anders dan het plaatsen van de woning op internet voor de rest bieden zij echt geen service. Is de ruim €795,- dan zo goedkoop voor een makelaar die niets doet? Ik vind het een hoop geld, zeker wanneer je let op wat je hiervoor krijgt.

Nadat ik van een aantal bekende ook slechte berichten hoorde ben ik op zoek gegaan naar een andere makelaar.
Zelf heb ik enige tijd geleden mijn woning verkocht in Alkmaar. Dit deed ik via http://www.zaadnoordijkmakelaardij.nl. Het grote voordeel vond ik: Ik kon zelf kon kiezen wat ik wilde. Deze makelaar biedt ook ongeveer het makelaarsland pakket aan alleen al €100,- goedkoper. Ze werken met drie verschillende pakketten. Zelf heb ik gekozen voor het iets duurdere comfortpakket, maar dan werd dan ook wel alles voor me geregeld! Is echt een aanrader, zeker als je geen risico wilt lopen en/of weinig tijd of zin hebt om bezichtigen te verzorgen.

Mocht je toch kiezen voor een servicepakket als makelaarsland kijk dan eerst even op de site van Zaadnoordijk Makelaardij, scheelt toch al €100,- dat is in ieder geval al makkelijk verdiend!

Het is nog een vrij nieuwe site, heb ook het idee dat ze daarom zo hard voor mij gelopen hebben en dat was echt super!!!

De verschillende pakketten staan op de volgende link:
http://www.zaadnoordijkmakelaardij.nl/p/huis-verkopen

Helen Blauw
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 jun 2008 16:46

Re: Makelaarsland; minder positief

Ongelezen bericht door Helen Blauw »

is makelaarslad nou goed of slegt?

Gesloten