LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zelf een hypotheek afsluiten zonder adviseur

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
Azelea
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 mar 2007 23:21

Zelf een hypotheek afsluiten zonder adviseur

Ongelezen bericht door Azelea »

Ik ben iemand die binnenkort een woning zal gaankopen en ben mij momenteel aan het orienteren. Ik heb weleens gelezen dat je ook zelf een hypotheek rechtstreeks bij een bank kan afsluiten zonder tussenkomst van een adviseur.
Je hoeft in dit geval dan ook geen afsluitprovisie te betalen. Dit scheelt je al gauw een paar duizend euro.

Ik wil graag de ervaringen en meningen van anderen hierover weten. Zijn die positief of negatief?

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: Zelf een hypotheek afsluiten zonder adviseur

Ongelezen bericht door Walter van V »

ook banken rekenen provisie..

hypotheekadviseurs
Berichten: 239
Lid geworden op: 17 feb 2007 02:35

Re: Zelf een hypotheek afsluiten zonder adviseur

Ongelezen bericht door hypotheekadviseurs »

Azelea,

Helaas gaat voor niets alle de zon op.

Onderhandelen over de te betalen provisie is altijd mogelijk. Elke adviseur wil wel wat reto geven zolang er ook maar aan de aanvraag verdiend kan worden.

Er zijn ook banken die de rente 0,1% verhogen (disagio) en je dan geen afsluitprovisie in rekening brengen. Je moet je dan wel realiseren dat bij eerdere beëindiging een stuk va de koting eer terug betaald dient te worden en dat de 0,1% opslag in de rente 30 jaar in je nadeel kan doorwerken.

Er zijn ook banken die aan actietarief aanbieden van geen afsluitprovise maar dan is de rente altijd hoger.

Droom niet te hard......een bank moet tenslotte ook verdienen.

Als een adviseur aan het geld en aan een polis provisie kan verdienen dan kan je mogelijk een flinke korting krijgen op de afsluitprovsie. Maar helemaal geen afsluit én ook nog een hele lage rente betalen lijkt mij onverenigbaar en erg moeilijk haalbaar..

Laat je verhaal hier op dit Forum achter en je krijgt gratis advies van de mensen die dit Forum bezoeken wat je het beste kan doen en waar je momenteel de beste aanbieding kan krijgen.

Mk
Berichten: 986
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Zelf een hypotheek afsluiten zonder adviseur

Ongelezen bericht door Mk »

Je kan gewoon een aantal banken benaderen (bijvoorbeeld via internet) en om een adviesgesprek/offerte vragen. Het kost je dus meer tijd en je moet zelf in staat zijn om de hypotheekvormen van de verschillende aanbieders met elkaar te vergelijken. Met een beetje gezond verstand kom je echter een heel eind; er zijn immers maar een beperkt aantal basisvormen van hypotheken. Banken geven ze alleen een eigen (commerciële) naam.

Nadeel is wel dat je zelf nooit alle aanbieders zult kunnen vergelijken. Aan de andere kant zullen de meeste adviseurs dat ook niet doen (hun selectie beperkt zich uiteraard tot de hypotheken/constructies waar zij het meest op verdienen).

elianne
Berichten: 144
Lid geworden op: 15 aug 2006 00:01

Re: Zelf een hypotheek afsluiten zonder adviseur

Ongelezen bericht door elianne »

Kijk eens bij Moneyou, geen afsluitprovisie en geen adviseur als tussenpersoon. Ben zelf erg tevreden. Ze adviseerden zelf de oude taxateur eerst te vragen wat zijn kosten zijn voor een hernieuwde taxatie ipv hun eigen taxatieservice. Tweede taxtatie zou goedkoper kunnen zijn. Geen gezeur als je geen gebruik wilt maken van hun notarisservice en ze nemen voldoend etijd voor al je vragen. Telefonisch advies is gratis. Ging uitstekend, telefoon op de speaker en samen met mijn man vragen gesteld. Wel moet ik zeggen dat wij wisten wat we wilden.

Mk
Berichten: 986
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Zelf een hypotheek afsluiten zonder adviseur

Ongelezen bericht door Mk »

Da's een goed voorbeeld. Moneyou is overigens van de ABN-AMRO.

hypotheekadviseurs
Berichten: 239
Lid geworden op: 17 feb 2007 02:35

Re: Zelf een hypotheek afsluiten zonder adviseur

Ongelezen bericht door hypotheekadviseurs »

Elianne,

Money You kent alleen wel het probleem net als alle andere banken:

Zij zijn zelf geldverstrekker en zullen je niet vertellen dat andere geldverstrekkers mogelijke een goedkopere rente aanbieden.

Een adviseur kan dat wel. En als je daardoor geld kan besparen is het terecht dat een adviseur provisie verdiend over het gegeven advies.

Dus....oriënteren op diverse fronten blijft het verstandigste.

elianne
Berichten: 144
Lid geworden op: 15 aug 2006 00:01

Re: Zelf een hypotheek afsluiten zonder adviseur

Ongelezen bericht door elianne »

Ik heb ook ervaring met (zogenaamde) adviseurs. Die ervaringen waren niet positief. Driemaal gaf een verschillende adviseur een percentage rente aan en toen mijn man opmerkte dat die rente ergens anders duidelijk lager was (lang leve het net!) belde hij/zij later op dat we bij hem/haar ook die lage rente konden krijgen!!! Hoe bedoel je: hij/zij geeft aan waar de rente laag is?! In dit geval was het dus en provisie en een hogere rente, twee keer winst voor meneer/mevrouw de adviseur dus als we erin waren getrapt. Zo objectief zijn adviseurs dus ook niet. Daarnaast is uit onderzoek al gebleken dat Moneyou vaak als verstrekker met één van de laagste rentes 'uit de bus' komt. Ik ben van mening dat het met internet ook stukken eenvoudiger is geworden om het verhaal van de adviseur even te checken, is wel nodig gebleken in ons geval. Moet wel opmerken dat mijn man nogal wiskundig en zakelijk is aangelegd en dus eerder inzicht heeft in getalletjes dan de gemiddelde persoon. Hij wist zelfs de rekenfouten uit de offertes te halen, beetje slordig als het je beroep is die offertes te maken. De adviseurs hadden dus ook wel pech bij ons te komen, we wisten wat we wilden en waren erg kritisch. Maarja, je bent adviseur of niet.

Vraag een adviseur ook eens naar de kosten die de hypotheekverstrekker maakt voor je hypotheek, leuk om te weten en het antwoord(als dat er al is) horen stamelen is nog leuker. We hadden ook een adviseur(vrijblijvende gesprekken overigens, geen kosten dus) die verkeerde adviezen gaf over de hypotheekrenteaftrek. Scheelde toch heel wat eurootjes als je daar intrapt.

Moneyou is overigens ook van Bouwfonds.

ktn
Berichten: 43
Lid geworden op: 09 nov 2006 18:49

Re: Zelf een hypotheek afsluiten zonder adviseur

Ongelezen bericht door ktn »

Je kunt uiteraard ook naar bankofscotland.nl

Het feit dat je op internet de meeste rentes kan terug vinden betekent niet dat je ook in aanmerking kan komen voor dat rentetarief, of dat het uiteindelijk het meest voordelige voorstel is.

Je geeft aan dat je inmiddels drie keer een gesprek hebt gehad met een adviseur. Zou je eens willen aangeven hoe je in contact met ze bent gekomen ?

roland48
Berichten: 216
Lid geworden op: 16 dec 2006 15:50

Re: Zelf een hypotheek afsluiten zonder adviseur

Ongelezen bericht door roland48 »

Ik zou in ieder geval na een offerte van een internetbank ook eens met een adviseur gaan praten.

2 voordelen:
- Bij de adviseur heb je alvast vergelijkingsmateriaal.
- De adviseur kent nou net de fijne kneepjes die je zelf niet kent en kan je aanvullen.

Ik kwam bij een adviseur net goedkoper uit tegen betere voorwaarden en beter passend bij mijn situatie. Dubbele winst dus.

hypotheekadviseurs
Berichten: 239
Lid geworden op: 17 feb 2007 02:35

Re: Zelf een hypotheek afsluiten zonder adviseur

Ongelezen bericht door hypotheekadviseurs »

Elianne,

In de nieuwe wet Wft is de adviseur verplicht te vertellen wat de verdiensten zijn als de klant daarom vraagt. Het is nog niet zo dat zij dit uit eigen beweging moeten doen.

Vanaf 2009 worden de verdiensten voor een bank of adviseur zelfs in de hypotheekofferte verplicht kenbaar gemaakt.

clussler
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 okt 2005 20:21

Re: Zelf een hypotheek afsluiten zonder adviseur

Ongelezen bericht door clussler »

Ik reageer een beetje kribbig: Je wil het beste van 2 kanten: goed advies en lage kosten maar zelf kun je het niet. Uiteraard is het mogelijk om een goede hypotheek te sluiten via internet maar dan moet je wel enige kennis hebben van hypotheekvormen en fiscaliteiten. Voor je het weet heb je box1 en box3 delen doorelkaar lopen , een KEW afgesloten terwijl er op de einddatum geen eigen woning schuld meer is, een voordeel variant afgesloten waar je later spijt van krijgt (bijvoorbeeld boete bij verkoop, SNS Budget) enz enz. Uiteraard verdient een adviseur aan je hypotheek maar als je een goede adviseur zoekt dan is het dat ook waard. kijk eens op: www.hypothecairplanner.nl voor een goede adviseur. en anders wens ik je uiteraard succes met "doe het zelfen"

hypotheekadviseurs
Berichten: 239
Lid geworden op: 17 feb 2007 02:35

Re: Zelf een hypotheek afsluiten zonder adviseur

Ongelezen bericht door hypotheekadviseurs »

Beste Clusser,

Ik begrijp best dat je voor eigen promotie wenst te gaan, maar dat de hypothecair planner het alternatief moet zijn vind ik wat kort door de bocht.

Ik vind in principe dat elk Erkend Hypotheek adviseur (SEH erkend)voldoet aan de kwalificatie van een goed adviseur. Als deze kwalificatie naar jouw mening niet voldoende waarborgen geeft dan moet je even met de heer Docters van Leeuwen , baas van de AFM, gaan overleggen. De AFM vindt een SEH adviseur voldoende warborg geven voor een betrouwbaar en gedegen advies.

Anastasia
Berichten: 474
Lid geworden op: 20 jan 2007 15:51

Re: Zelf een hypotheek afsluiten zonder adviseur

Ongelezen bericht door Anastasia »

Bank Off Scotland dus geen provisie voor deze bovenstaande!

Zoek zelf iemand en zo klanten werven is verboden,
reclame mag niet, zie gedragsregels...

DAT ik als kind van 7 deze sukkels hier nog op moet wijzen,
dus daar zou ik zeker nooit meer zaken mee doen!

tinne
Berichten: 650
Lid geworden op: 18 jan 2007 19:06

Re: Zelf een hypotheek afsluiten zonder adviseur

Ongelezen bericht door tinne »

@ Anastasia:
Bank Off Scotland
Anastasia, ik weet (dat zeg je namelijk altijd) dat je een kind van 7 bent met een bovengemiddelde intelligentie. Doe jezelf een plezier; leer het verschil tussen off (is iets uitzetten) en of is uit een bepaald iets, in dit geval land. En misschien iets minder vaak op dingen reageren waar een meisje van 7 geen weet van kan hebben is misschien ook wel handig....

Mvrgr. Tinne

Chaim
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 mar 2007 02:55

Re: Zelf een hypotheek afsluiten zonder adviseur

Ongelezen bericht door Chaim »

Volgens mij is deze forum bedoeld om elkaar te helpen en niet om elkaar af te katten!

Aan doe-het-zelve zitten voordelen, maar kleven net als bij ten rade gaan bij een adviseur nadelen. Voor advies betaal je. dat lijkt mij normaal want de adviseur moet ook een boterham verdienen. De adviseur verdient die boterham middels provisie. Aan de andere kant heeft hij wel veel verstand van hypotheken en de nodige verzekeringen, maar onafhankelijk is hij niet. Hij zal ook altijd aan zijn eigen portemonnee denken en kijken wat hem de meeste provisie oplevert.

Het beste is dat je een combinatie maakt van laten adviseren door een adviseur en het e.e.a. uitzoeken op internet. En onderhandelen over een korting kan altijd en is zelfs raadzaam.

clussler
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 okt 2005 20:21

Re: Zelf een hypotheek afsluiten zonder adviseur

Ongelezen bericht door clussler »

Het is ook niet mijn bedoeling om reclame te maken maar ik wijs gewoon op een manier om bij een goede adviseur terecht te komen. Uiteraard is een erkend hypotheekadviseur ook een goede optie. Laat je gewoon door diverse adviseurs voorlichten en kies dan. En heb je geen goed gevoel bij het verhaal, kies dan een ander. Succes.
En Anastasia; je ziet het verkeerd, wat is jou bijdrage in dit verhaal? ik wijs gewoon op de punten waar rekening mee moet worden gehouden bij het helemaal zelf doen. Elkaar afkatten helpt de vraagsteller niet.

jesse1
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 mar 2007 09:53

Re: Zelf een hypotheek afsluiten zonder adviseur

Ongelezen bericht door jesse1 »

hallo,

ik heb niet alle berichten gelezen (dus misschien heeft iemand al dit eerder geadviseerd). Kijk eens op vereniging eigen huis 9 (veh.nl) daar vind je allerlei info over hyptoheek en aankoop, etc.

Wij hebben overigens zonder makelaar een huis gekocht en de hypotheek afgesloten. Voor de hypotheek hebben wel korting op de afsluitprovisie ontvangen. Het is een kwestie van onderhandelen maar bedenk wel dat je elke korting uiteindelijk zelf betaald door hogere rente etc. Maar wie niet waagt of vraagt....

succes ermee!

roland48
Berichten: 216
Lid geworden op: 16 dec 2006 15:50

Re: Zelf een hypotheek afsluiten zonder adviseur

Ongelezen bericht door roland48 »

VEH is ook niet alles. Hypotheekservice? Lamenielache.

Bij mijn adviseur kon ik tot 240.000 lenen. Vul je gegevens in op veh.nl, krijg een mailtje en wat zeggen ze: Kunnen we niet aan voldoen, uw max. leenbedrag is 220.000.

Jammer VEH, mijn adviseur begrijpt me beter. En die vergelijkt echt geen 2500(?) hypotheken hoor. Persoonlijk advies is het beste, bij de juiste adviseur natuurlijk.

Janjaap1
Berichten: 61
Lid geworden op: 12 apr 2006 08:23

Re: Zelf een hypotheek afsluiten zonder adviseur

Ongelezen bericht door Janjaap1 »

De vraag was geloof ik of er provisievrij een hypotheek gesloten kan worden.

Probeer gerust Bank of Scotland . nl
In feiten kan er niets mis gaan als je niet onder tijdsdruk staat.
Je bent echter mogelijk niet goedkoper uit wat er zijnn geregeld geldverstrekkers met de ene procent afsluitprovisie, die een lagere rente hebben. Goedkoop is soms duurkoop. (niet altijd)

Veel verborgen kosten zitten daarnaast in de verzekeringen. Daarmee kun je je akelig in de vingers snijden als je dat neit goed vergelijkt. Ook dat kun je prima zelf regelen als je de tijd hebt...

Gesloten