LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Waarover moet een makelaar beschikken?

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.

Wat is het belangrijkste waarover een makelaar dient te beschikken?

moet een lage courtage vragen
0
Geen stemmen
moet betrouwbaar zijn
7
64%
moet veel kennis hebben
3
27%
ér moet een 'klik' zijn
1
9%
 
Totaal aantal stemmen: 11

Kokkeldao
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 jun 2007 13:04

Waarover moet een makelaar beschikken?

Ongelezen bericht door Kokkeldao »

Aan de hand van deze poll wil ik te weten komen wat in de ogen van u de belangrijkste overweging is om voor een bepaalde makelaar te kiezen?

Alvast bedankt voor het invullen!

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: Waarover moet een makelaar beschikken?

Ongelezen bericht door NAK »

In feite een "onmogelijke" poll.
Als ik van mezelf uitga moet een makelaar aan de punten 2,3 en 4 voldoen.
Punt 1 kan daarbij leuk mee genomen zijn.

Martin1976
Berichten: 847
Lid geworden op: 09 feb 2006 10:48

Re: Waarover moet een makelaar beschikken?

Ongelezen bericht door Martin1976 »

Voor mij moet een makelaar in de eerste plaats betrouwbaar zijn, er zit denk ik veel kaf onder het koren. Het beroep makelaar heeft niet voor niets een redelijk twijfelachtige reputatie. Niet voor niets proberen steeds meer zelf hun huis te verkopen of met een internetmakelaar. Tevens ook het andere punt uit de pol, een makelaar is duur, zeker bij een goede huizenmarkt als de makelaar weinig moeite hoeft te doen, dan strijkt ie een lekkere courtage op. Toch is een goede makelaar wel prettig, zeker bij de aankoop kan hij/zij je geld besparen bij bepalen van taxatie en verborgen gebreken e.d. Daarom betrouwbaarheid.

Immo
Berichten: 147
Lid geworden op: 16 aug 2006 23:05

Re: Waarover moet een makelaar beschikken?

Ongelezen bericht door Immo »

Met een makelaar sluit je een overeenkomst net als je een prijs afspraak maakt met de aannemer, installateur, schilder, etc.
Diegene doet de arbeid waar je hem of haar voor inhuurt. De ene keer levert het de makelaar niets op omdat het lang duurt voordat de woning verkocht is en er misschien vele bezichtigingen zijn, of de koop gaat door ontbindende voorwaarden niet door. De andere keer gaat het inderdaad snel en heeft hij of zij niet veel kosten gemaakt.

Ooit een client van een makelaar meegemaakt die bijbetaalt als het allemaal tegenzit met de verkoop en de makelaar er op toelegt ?

En van een echt goede huizenmarkt kunnen we op dit moment niet spreken.

Xpert
Berichten: 463
Lid geworden op: 27 aug 2005 15:54

Re: Waarover moet een makelaar beschikken?

Ongelezen bericht door Xpert »

Het beroep makelaar heeft niet voor niets een redelijk twijfelachtige reputatie?
Hoi Martin1976,

Makelaars zijn pas twijfelachtig geworden sinds de overheid in haar wijsheid heeft besloten dat het beroep van Makelaar O.G. geen beschermd beroep meer was.

Nu kan iedereen zich makelaar noemen. Heb je gisteren achter de kassa gezeten, mag ja je vanaf vandaag gewoon makelaar noemen.

Dus makelaars met een gedegen opleiding lijken mij meer berouwbaar en niet die randdebielen die , niet gehinderd door enig kennis, zich tegenwoordig makelaar mogen noemen.

Immo
Berichten: 147
Lid geworden op: 16 aug 2006 23:05

Re: Waarover moet een makelaar beschikken?

Ongelezen bericht door Immo »

Dus makelaars met een gedegen opleiding lijken mij meer berouwbaar en niet die randdebielen die , niet gehinderd door enig kennis, zich tegenwoordig makelaar mogen noemen.
Kunt u voorbeelden noemen van die randdebielen ?

Overigens kan ik uw mening volledig onderschrijven. Gelukkig gaan de branche-organisaties de touwtjes steeds strakker aanhalen wat betreft het lidmaatschap, o.a. dat men alleen nog lid kan worden als men gecertificeerd is. (Dus ook kan en mag taxeren).

Xpert
Berichten: 463
Lid geworden op: 27 aug 2005 15:54

Re: Waarover moet een makelaar beschikken?

Ongelezen bericht door Xpert »

Zoals ik al zei. mensen die zonder enige opleiding richting makelaardij O.G. , bijvoorbeeld de SOM, denken dat zij nu in staat zijn huizen te verkopen.

"Makelaars" die zonder dat zij enige cent in hun opleidingsniveau of die van hun medewerker wensen te investeren kunnen m.i. niet tippen aan het kennisniveau van mensen die wel een gedegen opleiding hebben genoten.

Uitwassen van z.g. makelaars op dit Forum zijn soms niet van de lucht. Daarmee wil ik niet zeggen dat gecertificeerde makelaars ook geen grote fouten kunnen maken. Maar met personen die niet gecertificeerd
zijn is dze kans lijkt mij groter.

Ook makelaarsorganisaties als makelaarsland kunnen m.i. de toets der kritiek niet doorstaan. Je kan niet de belangen van je opdrachtgever volledig behartigen zonder zelf als makelaar het onderpand te hebben bekeken. Ik snap niet dat particulieren € 795,-- neertellen voor een mogelijkheid om op internet je woning te plaatsen. Zet de woning dan maar gelijk op een van de zoekmachines, zoals marktplaats, Digimmo e.d.. Hebben ze hetzelfde effect. Maar daar zijn de kosten wel véél goedkoper dan bij makelaarsland.

boskabouter
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 mei 2007 10:36

Re: Waarover moet een makelaar beschikken?

Ongelezen bericht door boskabouter »

Uiteraard moet een makelaar betrouwbaar zijn. Of je nu papieren hebt of niet, je moet er voor gaan! De zaken goed aanpakken en zorgen dat je goed op de hoogte bent van alles ook door het te doen. Dus de handen uit de mouwen steken en niet effe gauw verdienen want dat is er niet meer bij. De courtages zijn niet meer zo hoog als vroeger. Een 0.5% is al normaal geworden voor huizen boven de ong. € 200.000,-. Tegenwoordig kun je met de makelaar ook al overeenkomen dat hij je huis op de site zet voor een zéér laag tarief en dat de verkoper de bezichtigingen zelf doet.

Martin1976
Berichten: 847
Lid geworden op: 09 feb 2006 10:48

Re: Waarover moet een makelaar beschikken?

Ongelezen bericht door Martin1976 »

Makelaars zijn pas twijfelachtig geworden sinds de overheid in haar wijsheid heeft besloten dat het beroep van Makelaar O.G. geen beschermd beroep meer was.

Nu kan iedereen zich makelaar noemen. Heb je gisteren achter de kassa gezeten, mag ja je vanaf vandaag gewoon makelaar noemen.
klopt helemaal, kies daarom altijd een makelaar aangesloten bij NVM of LMV, al zegt dat nog lang niet alles over de betrouwbaarheid van een makelaar. Wel over zijn opleiding (worden door de branche-organisatie) eisen aan gesteld, dus altijd kritisch blijven als consument.

Immo
Berichten: 147
Lid geworden op: 16 aug 2006 23:05

Re: Waarover moet een makelaar beschikken?

Ongelezen bericht door Immo »

klopt helemaal, kies daarom altijd een makelaar aangesloten bij NVM of LMV, al zegt dat nog lang niet alles over de betrouwbaarheid van een
Zo, en wat is er mis met een makelaar van de VBO ?
De criteria waar makelaars aan moeten voldoen voor toetreding liggen op hetzelfde niveau of zelfs hoger dan bij de NVM. De certificering wordt gecontroleerd door een onafhankelijke instantie: Das Norske Veritas en is de enige op dit gebied die geaccrediteerd is door de Raad van Accreditatie.
Bij de VBO is men verplicht, om zijn of haar lidmaatschap te behouden, permanente educatie te houden. Men moet binnen een vastgestelde periode de nodige studiepunten halen en moet dus aantoonbaar deze studiedagen gevolgd hebben. Op de algemene ledenvergadering is onlangs besloten dat alle leden binnen drie jaar naast hun SVMNivo-diploma ook hun certificering moeten halen, zodat men in het SCVM-register ingeschreven kan worden.
De VBO is op dit moment de snelst groeiende branche-organisatie en heeft meer dan 1000 leden.

boskabouter
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 mei 2007 10:36

Re: Waarover moet een makelaar beschikken?

Ongelezen bericht door boskabouter »

Toch zeggen al die papieren lang niet alles. Je moet hart voor de zaak hebben. Goede services verlenen is heel belangrijk. Géén onzin verkopen! Die makelaar komt overigens uit de financiële wereld dus weet van wanten. Ik ken zo'n iemand die dat uitstekend doet zonder papieren en die draait op dit moment als een tierelier. Dus het kan wel.

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Waarover moet een makelaar beschikken?

Ongelezen bericht door D1RK »

1 Als je via een advertentie op http://www.speurders.nl voor€3,- een advertentie kunt plaatsen met enkele foto's, en binnen 2 maaden zelf verkoop, de notaris wilde gratis een goed koopcontract maken, tevens was dit de voordeligste notaris uit regio.
Deze Doe Het Zelver is dus goedkoper dan Makelaarsland.

2 Omdat ik geen kosten had, kon ik €3000,- onder de prijs duiken, zodat ik meer geintresseerde kreeg, voordeel voor klant, dus via de zoeksystemen als http://www.jaap.nl en http://www.zah.nl net zoveel kijkers of meer dan Funda!

3 Als je hulp nodig hebt en deskundigheid wilt, kijk ook naar het aantal huizen en hoelang ze staan, via diverse zoeksystemen is dit ook te vinden. En hier en bij Kassa of de Makelaar daar te vinden is, slechte komen hier vaak met naam voor...

4 Nadelen; als je eerst voordelig zelf probeerde en daarna een makelaar toch inschakelde geven enkele zoeksystemen een verhoogde prijs weer, dus dat is niet zo leuk.
Doe het dus alleen als je zelfvertrouwen hebt, en als makelaars regelmatig een jaar nodig hebben, en houd rekening met makelaars die jou willen overnemen, en zeggen dat ze (eventueel) een serieuze koper hebben als zij de opdracht krijgen, ik kreeg ook van 7 makelaars een aanbieding!

5 Doordat ik zonder makalaar en die kosten later in de markt zat, was het makkelijker verkoopbaar, dus niet leuk voor de buren die al langer met hoge makelaars kosten gepasseerd werden.. en hun teksten bij elkaar, met persoonlijke aanvulling dus dan zit je toch met goede tekst over buurt, scholen en zo...

Ik ging alleen met mensen die een hypotheek offerte van een betrouwbaar en bekend tussenpersoon hadden overleggen, en bood mijn eigen tussenpersoon aan voor een second opinion, en die was dus toch goedkoper, ik kreeg nog een leuk kadotje voor deze klant, dus 2x succes!

Martin1976
Berichten: 847
Lid geworden op: 09 feb 2006 10:48

Re: Waarover moet een makelaar beschikken?

Ongelezen bericht door Martin1976 »

Zo, en wat is er mis met een makelaar van de VBO
helemaal niets, ik had verzuimd VBO erbij te zetten, ik bedoelde eigenlijk dus te zeggen, kies een makelaar die bij een gedegen branche-organisatie is aangesloten :wink:

Immo
Berichten: 147
Lid geworden op: 16 aug 2006 23:05

Re: Waarover moet een makelaar beschikken?

Ongelezen bericht door Immo »

Inderdaad, en natuurlijk zal een makelaar daarnaast servicegericht, goede contactuele eigenschappen moeten hebben, en het beste voor zijn klant moeten willen bereiken.
Er zijn zeker wel makelaars die geen papieren hebben, niet aangesloten zijn bij een branche-organisatie en net zo goed hun werk doen als een gediplomeerde.
Evenwel is het voor die mensen veel moeilijker om zich voor aansprakelijkheid jegens het werk dat zij uitoefenen te verzekeren. Het is maar de vraag of bij een calamiteit de betrokkenen schadeloos gesteld kunnen worden.
Tevens kun je nergens een klacht indienen. Bij de branche-organisatie kan men altijd terecht met klachten en hebben leden zich te onderwerpen aan een klachtencommissie of tuchtcommissie.

DannyBurg
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 jul 2007 19:32

Re: Waarover moet een makelaar beschikken?

Ongelezen bericht door DannyBurg »

Ik heb even alle reactie gelezen en ik ben het met vele van jullie eens.
Echter er is tegenwoordig zoveel aanbod in makelaars.
Ik heb zelf mijn woning verkocht via RE/MAX en ik moet u zeggen dat ik nog nooit zo een goede makelaar heb gehad.

RE/MAX is de grootste makelaars organisatie ter wereld en heeft al 30 jaar ervaring. Als u uw woning wilt verkopen dan moet u zeker een keer een RE/MAX makelaar langs laten komen, deze is gewoon erg actief.

hera
Berichten: 296
Lid geworden op: 14 okt 2005 14:53

Re: Waarover moet een makelaar beschikken?

Ongelezen bericht door hera »

ik blijf het zeggen: Remax is geen kwaliteitslabel maar een MARKETINGTOOL!!

DannyBurg
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 jul 2007 19:32

Re: Waarover moet een makelaar beschikken?

Ongelezen bericht door DannyBurg »

ok dat is uw mening, ik heb het ervaren als erg goed.
en stukken actiever dan menig makelaar die ik hiervoor al heb gehad.

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: Waarover moet een makelaar beschikken?

Ongelezen bericht door NAK »

Ik heb zojuist mijn contract met een VBO makelaar stopgezet en ga over naar een NVM makelaar.
Reden de VBO makelaar heeft een heel klein verspreidingsgebied qua adverteren terwijl de beoogde NVM makelaar naast de regionale sites ook Funda en Jaap tot zijn beschikking heeft.

DannyBurg
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 jul 2007 19:32

Re: Waarover moet een makelaar beschikken?

Ongelezen bericht door DannyBurg »

Beste NAK,
ik geef u groot gelijk als de makelaar niet het beoogde resultaat behaald zou ik ook overstappen, maar de website jaap.nl is door veel makelaars te bereiken. Dit komt omdat jaap.nl hetzelfde doet als bijv. een zoekmachine, ze zoeken het web af naar woningen.
Deze worden dan geplaatst op hun website, niets meer en niets minder.

Immo
Berichten: 147
Lid geworden op: 16 aug 2006 23:05

Re: Waarover moet een makelaar beschikken?

Ongelezen bericht door Immo »

Ook duizenden niet-R*/*** makelaars zijn heel actief en zijn goed opgeleid, danwel gecertificeerd.

Gesloten